Argeş, 1988 (Anul 23, nr. 1-12)

1988-01-01 / nr. 1

ÎNALT OMAGIU , adaită cu ţara, la ceas de solemnă aniversare. Argeşul, prin oamenii săi, aduce înalt omagiu eminentului conducător. O face cu limpedea credinţă că Argeşul minunatelor înfăptuiri este o falnică ctitorie a EPOCI! NICOLAE CEAUŞESCU. O face pe temeiul istoricelor sale deveniri, pe temeiul împlinitelor aspiraţii ale oamenilor cărora secretarul general al partidului le-a acordat, ca nimeni altul pînă acum, şansa reală a demnităţii şi libertăţii, statutul de stăpîni şi beneficiari ai tuturor bogăţiilor ţării. Argeşenii, mîndri de noul chip al unui judeţ ce se dovedeşte a fi măsura acestei maxime înfloriri materiale şi spirituale, aşează în spaţiul lor de cuget şi simţire, la loc de cea mai aleasă preţuire şi recunoştinţă, chipul şi fapta celui care întruchipează, în numele poporului, onoarea şi demnitatea patriei, idealurile de echitate şi dreptate, de progres şi prosperitate, de libertate şi suveranitate naţională. Omagiul argeşenilor se constituie, totodată, în sacrul legămînt de a urma neabătut partidul, pe marele său fiu, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, în drumul nostru eroic spre bunăstare, fericire, demnitate. La această scumpă aniversare a naţiunii noastre socialiste, comuniştii, toţi oamenii muncii din Argeş îi urează conducătorului iubit, după datina străbună, multă sănătate şi putere de muncă, să se bucure permanent de aceeaşi tinereţe şi vigoare creatoare, spre a înfăptui cu poporul al cărui eminent fiu este măreaţa operă de edificare a noii societăţi pe pămîntul României. SA NE TRĂIT! ÎNTRU MULŢI ANI, MULT STIMATE ŞI IUBITE TOVARĂŞE NICOLAE CEAUŞESCU ! Lucrare de Cornelia IONESCU. Din Argeş, de mulţi ani !“ (Urmare din pag. 1) Fiu tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, arhitectul tuturor devenirilor patriei, gloriosul strateg al împlinirii idealurilor socialismului, mesagerul păcii între toate popoarele lumii. Argeşenii, aidoma întregului nostru popor, ştiu a preţui în spaţiul de cuget şi de faptă aplecarea permanentă a conducătorului nostru faţă de oameni, faţă de cei cărora le-a dat, pilduitor, o nouă identitate, rezonanţa marilor idei, consacrîndu-i unei opere fără precedent pe pămîntul românesc. Gînditorul şi omul de acţiune revoluţionară ne-a învăţat să clădim cu oamenii, pentru oameni. Argeşul de azi este opera eroică a unei perioade de numai 22 de ani, perioadă istorică scurtă în noua geografie economică a judeţului în care trebuie să fie căutate biografiile umane. în fiecare zidire a socialismului se cuvine a fi căutată durata ei umană. Cu grijă şi adîncă omenie, cu sfatul drept, dar şi cu exigenţa gospodarului-patriot, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a pus piatră de temelie marilor noastre platforme industriale, purtătoare de progres tehnic — petrochimia, construcţia de maşini, modernele unităţi ale chimiei, ale electronicii şi electrotehnicii. Nu-i moment mai de seamă în vertiginoasa ascensiune a Argeşului la care tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU să nu fi fost prezent, în mijlocul oamenilor, mereu în mijlocul oamenilor, permanent în tumultul vieţii, prin capacitatea sa de a cunoaşte temeinic realităţile operei de construcţie a socialismului şi de a da, pornind de la acestea, soluţiile optime. Forţa creatoare a personalităţii secretarului general al partidului izvorăşte din legătura trainică, directă cu viaţa ţării, din cunoaşterea exactă a gîndurilor şi năzuinţelor poporului, din neostenita sa grijă şi răspundere pentru ţară şi oamenii ei. De altfel, toate domeniile vieţii materiale şi spirituale din Argeş poartă strălucita pecete a gîndirii prospective şi a acţiunii patriotice, revoluţionare a aceluia care a jurat pe Tricolor că nu cunoaşte cauză mai scumpă decit slujirea poporului şi a patriei socialiste, a libertăţii şi a demnităţii României, a cauzei nobile a socialismului şi păcii. Jurămînt rostit în faţa poporului şi urmat, prin cuget şi prin faptă, de întregul nostru popor. Acest ianuarie aniversar aduce în conştiinţa celor care trăiesc şi muncesc în Argeş imaginea-simbol a militantului de frunte al vieţii noastre politice şi sociale, a ilustrului savant care este tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, model de acţiune revoluţionară, pildă a unei vieţi dăruite exemplar fericirii poporului, sentimentele de profund respect pe care le nutrim fiind amplificate, pe coordonatele legitimei recunoştinţe, de înalta cinste şi onoare pe care le face Piteştiului şi Argeşului de a ne reprezenta în Marea Adunare Naţională. Termenii de comparaţie aparţinînd cincinalului în care ne aflăm îşi transferă semnificaţiile majore, întreaga încărcătură de ataşament, către viitorul pe care-l nădăjduim mai bun, mai bogat, mai eficient. Viitorul ţării, al Argeşului se împlineşte energic, aşa cum a fost prefigurat cu claritate şi rigoare ştiinţifică de Congresul al XIII-lea al partidului, la Conferinţa Naţională din decembrie 1987. Noul an marchează un pas hotărîtor pentru atingerea stadiului superior al edificării socialismului şi comunismului. Noul an deschide Argeşului orizonturi generoase, mobilizatoare de muncă şi acţiune creatoare, de înaltă responsabilitate muncitorească, revoluţionară, de noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile. A construi mereu, cu patriotică chibzuinţă, este ideea o forţă a istoriei prezente a poporului nostru. Pretutindeni în Argeş, investiţiile materiale, dar şi cele de încredere ale partidului pot, trebuie să aibă maximă rentabilitate, să fie finalizate la cei mai înalţi parametri de eficienţă şi calitate. La ceas de aleasă sărbătoare, argeşenii, împreună cu întregul popor îi urează conducătorului iubit multă sănătate şi putere de muncă, spre înălţarea patriei şi gloria României socialiste. LA MULŢI ANI ! Pornind de la premisa că ştiinţa, creativitatea, eficienţa şi calitatea constituie factori primordiali în strategia dezvoltării economiei şi societăţii omeneşti, că noua orînduire, socialistă trebuie să fie societatea celei mai înalte productivităţi, a celei mai raţionale organizări a producţiei şi a vieţii sociale, a celui mai ridicat nivel de civilizaţie materială şi spirituală, partidul nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu acordă un rol deosebit, constant, programatic promovării ştiinţei şi progresului tehnic. Faptul că ştiinţa, creativitatea se constituie, în chip tot mai evident, ca factori nemijlociţi de producţie în economia românească se explică, în primul rînd, prin forma de progres pentru care am optat, prin instituţiile sociale capabile să stimuleze cercetarea ştiinţifică şi creativitatea, să preia şi să valorifice rezultatele acestora în activitatea practică. în acest perimetru vast şi complex, legătura funcţională a tuturor laturilor şi aspectelor afirmării ştiinţei şi creativităţii în economia românească sunt asigurate printr-un sistem organizatoric amplu şi coerent, în centrul căruia se află Consiliul Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, condus cu înaltă competenţă de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, activist de frunte al partidului şi statului, savant de reputaţie internaţională, personalitate marcantă a zilelor noastre, care îmbină în chip strălucit pasiunea fierbinte a patriotului şi revoluţionarului cu spiritul organizatoric şi luciditatea savantului, ale cărui lucrări reprezintă contribuţii fundamentale în cunoaşterea ştiinţifică a fenomenelor, cu aplicaţii directe în practica activităţii productive. Puternic impulsionaţi de permanenta grijă şi sprijinul neprecupeţi primit din partea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a savantului de renume mondial, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, cercetătorii, inventatorii şi inovatorii, toţi ceilalţi specialişti din Argeş au înţeles pe deplin importanţa valorificării inteligenţei, a capacităţii creative, acţionînd ferm pentru creşterea eficienţei economice şi, implicit, pentru valorificarea superioară a resurselor de care dispunem, pentru asimilarea şi integrarea în economia judeţului a produselor, metodelor şi tehnologiilor moderne şi adaptarea producţiei la schimbările deosebit de rapide generate de noul din ştiinţă şi tehnică ; în această direcţie sunt canalizate cu prioritate eforturile cercetătorilor şi ale celor peste 5509 de titulari de brevete de invenţie şi autori de inovaţii aflaţi în prima linie a creativităţii din judeţul nostru. înţelegerea justă a modului de utilizare a acestei forţe în dezvoltarea armonioasă a judeţului a făcut ca una din preocupările de bază ale Comisiei Judeţene a Inginerilor şi Tehnicienilor să o constituie valorificarea maximă a potenţialului tehnic al oamenilor de pe aceste locuri prin stimularea gîndirii creatoare a maselor şi integrarea realizărilor ştiinţifice ale acestora în cerinţele complexe ale economiei judeţului, precum şi ale economiei naţionale. Printr-o multitudine de forme şi mijloace (simpozioane, sesiuni de comunicări, expoziţii, schimburi de experienţă, ,mese rotunde, consfătuiri, concursuri, expuneri, cursuri speciale, analize şi instruiri) este pus în valoare potenţialul creator al acestor minunaţi exploratori ai noului. Un loc important în cadrul acestor acţiuni îl ocupă organizarea anuală în judeţul Argeş, începînd cu 1982, a Simpozionului naţional de invenţii şi inovaţii, ajuns la cea de a VI-a ediţie, care are ca obiective principale : cunoaşterea şi generalizarea aplicării invenţiilor şi inovaţiilor realizate în judeţ, preluarea spre aplicare a unor invenţii şi inovaţii deosebite din alte judeţe, formarea unei atitudini angajante la specialiştii noştri, în scopul creşterii eficienţei economice pe seama actului de inovare şi invenţie. Astfel, mulţi, tot mai mulţi oameni din Argeş şi-au format osolidă gîndire tehnică, economică, sunt tot mai bine informaţi, zăbovesc cu îndîrjire asupra problemelor tehnice nerezolvate încă, sunt interesaţi tot mai mult de ceea ce se numeşte „costul calităţii“, sunt mobilizaţi de imperativul de a realiza produse noi cu mai puţin material şi mai puţmă energie, cu mai puţină manoperă şi mai ieftine, dar şi cu acele perfomanţe Dr. ina. Alex. CĂPĂŢÎNĂ, vicepreşedinte al Comisiei Judeţene a Inginerilor şi Tehnicienilor Argeş (Continuare în pag. 4) creativitatea, ca stare permanentă de acţiune f " . f Urare A puritate sună cuvintele acestea, şi sfere de lumină sint literele lor, cind se adunâ-n imnul de slavă pentru dinsa, înmenunchind iubirea întregului popor. Elenei Ceauşescu i se cuvine, prieteni, urarea cea mai pură ce o purtăm în gînd ! Acest ianuarie este o sărbătoare a frunţii şi-a inimii ce-n ţară pulsează luminînd. Sâ-i dăruim, prieteni, cea mai aleasă floare pe care gingăşia ne-a înălţat-o-n gînd ! Prezenţa sa în lume, lingă Eroul Păcii, înseamnă siguranţa de-a fi în primul rînd, înseamnă Veşnicia culorilor din steagul cu care sînterm astăzi pe veci contemporani. Elenei Ceauşescu să-i înălţăm, prieteni, urarea de lumină : DIN ARGEŞ, LA MULŢI ANI ! Lucrare de Romulus CONSTANTINESCU Luminoasă personalitate a ştiinţei contemporane Ianuarie — început de an care ne găseşte pe deplin angajaţi în înfăptuirea sarcinilor ce ne revin în domeniul programelor de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică menite să asigure implementarea energeticii nucleare în ţara noastră — coincide în mod fericit cu aniversarea zilei de naştere a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, sărbătoare ce constituie un minunat prilej pentru toţi oamenii muncii din Institutul de Reactori Nucleari Energetici de a-i exprima din toată inima cele mai calde felicitări. în aceste luminoase zile de început de an omagiem patosul revoluţionar, vocaţia muncii şi a creaţiei, trăsături се-şi găsesc o distinsă întruchipare în prestigioasa personalitate a tovarăşei Elena Ceauşescu, militantă de seamă a Partidului Comunist Român încă din anii ilegalităţii, care a participat cu dăruire şi cutezanţă la revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, iar apoi la opera de eduicare a socialismului în ţara noastră. Drept încununare a rodnicei sale activităţi politice, drept expresie vie a preţuirii de care se bucură, tovarăşei Elena Ceauşescu i s-au încredinţat în alte funcţii de partid şi de stat, în calitatea sa de membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, primviceprim-ministru al guvernului, preşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Învăţămînt, tovarăşa Elena Ceauşescu a demonstrat înaltele valenţe ale personalităţii sale de om politic, de savant şi intelectual ridicat din rîndurile clasei muncitoare, afirmîndu-se cu pregnanţă printr-o amplă şi bogată activitate desfăşurată în conducerea partidului şi a ţării, cucerind stima, respectul şi preţuirea tuturor comuniştilor, a întregului popor. Afirmarea ştiinţei, ca mijloc de dialog între naţiuni, promovarea valorilor independenţei şi suveranităţii naţionale drept condiţie a unei largi şi echitabile conlucrări între state, definesc, în esenţă, concepţia tovarăşei Elena Ceauşescu asupra rolului ştiinţei în lumea contemporană. Alegerea tovarăşei Elena Ceauşescu în funcţia de preşedinte al Comitetului Naţional „Oamenii de ştiinţă şi pacea" semnifică înalta stimă şi preţuirea de care se bucură în rîndurile oamenilor de ştiinţă din patria noastră, precum şi valoarea demersurilor pe care le întreprinde pentru ca ştiinţa să fie folosită doar în scopurile sale fireşti, pentru ca achiziţiile ştiinţei şi ale tehnicii să nu servească morţii ci vieţii, înfloririi civilizaţiei umane, progresului omenirii, salvgardării bunului cel mai de preţ : Pacea. Deosebita clarviziune pe care o dovedeşte în îndrumarea ştiinţei şi învăţămîntului s-a materializat prin corelarea organică, structurală şi funcţională a cercetării ştiinţifice şi ingineriei tehnologice, precum şi a învăţămîntului superior cu cerinţele dezvoltării economiei naţionale, întemeiată pe convingerea că, în zilele noastre, ştiinţa şi industria sînt chemate să ofere naţiunii şi lumii soluţii substanţiale în rezolvarea complexelor probleme ale dezvoltării, în această concepţie de largă cuprindere şi perspectivă, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, om de ştiinţă de prestigiu internaţional, s-a implicat cu înaltă competenţă şi rigoare ştiinţifică şi în activităţile specifice ale Institutului de Reactori Nucleari şi Energetici, acordînd un sprijin direct şi de inestimabilă valoare ştiinţei şi tehnologiei nucleare. Indicaţiile date, vizînd utilizarea deplină şi eficientă a uraniului, perfecţionarea metodelor de control analitic al compuşilor de uraniu, tipizarea şi standardizarea echipamentelor şi instalaţiilor nucleare, dezvoltarea unor activităţi pluridisciplinare, au devenit un adevărat program concret de acţiune în activitatea noastră, călăuzindu-ne în îndeplinirea sarcinilor ce ne revin. La aniversarea zilei de naştere, alături de întregul popor, oamenii muncii din I.R.N.E. omagiază luminoasa personalitate a tovarăşei Elena Ceauşescu, strălucită prezenţă în lumea ştiinţei contemporane, existenţă revoluţionară de referinţă, şi îi urează ani mulţi şi fericiţi de viaţă, sănătate şi putere de muncă, succese tot mai mari în nobila sa activitate ! Dr. ing. Constantin GHEORGHIU, director adj. ştiinţific la I.R.N.E. Piteşti ARGEȘ NR. 1/1988 - pag. 3