Biserica şi Şcoala, 1923 (Anul 47, nr. 1-52)

1923-02-05 / nr. 6

Pag. 2 BISERICA ŞI ŞCOALA Nr. 6 Sunt trei opere de osteneală şi de nespuse jertfe băneşti. Eu aduc ofrandă grija, nepregetarea şi dinarul meu, dar fac un călduros apel şi către Ţară, către toţi câţi au şi pot să ajute. Mă gândesc la cât pot să facă neobositele noastre Doamne, Preoţii în biserică şi în activitatea lor misionară, Învăţătorii, Ofiţerii, Şefii autorităţilor administrative şi Poporul însăşi, din dărnicia şi mila lui firească. E întâia mea rugăminte către Ţară şi o fac din suflet pentru sufletul ei, pentru copiii noştri, ai tuturora. Fiecare ofrandă, mare sau mică, o socotesc ca o putere cerească pentru păstrarea vieţii unui copil. Din Palermo, 1923. ELENA Principesă Moştenitoare a Tronului României. Orice danie se va depune la Banca Naţională a României şi la sucursalele ei pe numele „Pentru fondul A. S. R. Principesa Elena“. Cu fiecare danie se va înainta şi lista de numele şi adresa dăruitorilor. Alte lămuriri în legătură cu aceasta, se vor cere de la Cancelaria Palatului Princiar, Şoseaua Kiseleff Nr. 263/923. Circulară către toate oficiile protopopeşti şi parohiale din eparhia Aradului. Publicăm în fruntea acestui organ frumosul şi căldurosul apel al A. S. R. Principesa Elena, Moştenitoarea Tronului României, către poporul român pentru păstrarea şi chivernisirea copiilor. „Doresc, — zice Domniţa Elena — să ridic în capitala Ţării un mare spital pentru căutarea şi vindecarea copiilor, ori de unde ar veni şi ori ai cui ar fi, doresc apoi să leg de acest aşezământ o şcoală, practică de infirmiere şi să înfiinţez cât mai multe echipe ambulante pentru asistenţa sanitară la fată.“ Iar interpretul sentimentelor A. S. R. ne scrie: „Cum biserica a revindecat întotdeauna misiunea de a creşte şi a învăţa poporul nu ne îndoim o clipă de sârguinţa creştinească a preoţilor prin a căror trudă şi povaţă ar trebui să se adune mai mult decât din sforţările celorlalţi oameni şi a celorlalte organizaţii. Domniţa Elena ar fi fericită să ştie şi să vadă, că cel mai însemnat dar al Ţării, darul pentru păstrarea şi chivernisirea vieţii copiilor a venit de rândul acesta neasămuit de mare prin sufletul harnic şi viu al biserici lui Isus." Sunt aceste cuvinte atât de calde, pătrunzătoare şi elocvente încât nu putem avea nimic de adăugat. Rămâne ca, On. Preoţime să se facă vrednică de aşteptările depuse în sufletul viu al bisericii prin o propagandă cât numai se poate de estinsă pentru adunarea de ofrande, în scopul arătat, ca şi prin această să se facă dovadă, că biserica noastră este o instituţiune divină, izvor de lumină, de mângâiere şi de ajutorarea celor lipsiţi. Prestigiul bisericii noastre încă pretinde, ca fiecare preot să-şi facă datoria. Drept ce dispunem precum urmează: 1. Apelul A. S. R. Principesa Elena să se citească în sfa biserică în două duminici consecutive îndemnând poporul să contribue cu obolul său, fiecare după puterile sale, spre care scop să deschide o „Listă de subscriere pentru operele de binefacere ale A. S. R. Principesa Elena Moștenitoarea Tronului României“ cu următoarele rubrici: 1) Nr. curent, 2) Numele şi pronumele, 3) Comuna, 4) Judeţul, 5) Stada şi Nr. 6) Suma scrisă cu cifre şi litere. Lista o subscrie parohul locului preşed. comit par. şi epitropul bisericesc. Inducerile în listă să se facă legibil şi curat. 2. Lista de subscriere se păstrează la oficiul parohial, iar sumele colectate în cassa epitropiei parohiale. 3. Colecta se face și în afară de biserică, deci după împrejurări se deschid mai multe