Biserica şi Şcoala, 1924 (Anul 48, nr. 2-50)

1924-04-28 / nr. 18

Anul XLVIIÎ. Arad, 28 Apr. (II Maiu) 1924. BISERICA ŞI ŞCOALA REVISTĂ BISERICEASCĂ, ŞCOLARĂ, LITERARĂ ŞI ECONOMICĂ. ABONAMENTUL: Pe un an _______ 40 Lei. Pe jumătate de an _____ 20 Lei, odată în săptămână. DUMINECA. ■BBw.'awt'iata'HPBwawwiaMa"-Nr. 18. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Arad, Strada EMINESCU Nr. 15. Telefon pentru oraş şi judeţ Nr. 268. Hristos a înviat“. Domnilor Deputaţi! Nainte de ce aş deschide sesiunea Sinodului nostru eparhial convocată pe ziua de astăzi, mulţumesc prevedinţei divine, că m’a învrednicit de zile, ca să pot preceda şi aceasta a 24 sesiune sinodală. Când acum arunc privirea mea asupra Domniilor Voastre Domnilor deputaţi, trebuie să mărturisesc şi se recunosc, că deşi nu am norocirea ca să Vă cunosc pre toţi personal şi de mai nainte, am însă credinţa firmă, că fiind toţi fii devotaţi ai bisericii şi diecezei noastre arădane, aţi primit mandatul de deputat cu dorul ferbinte şi promisiunea solemnă de a promova fieştecare de după putinţele sale bunul mers al afacerilor diecezei, şi în aceasta convingere Vă întimpinare. Domniile Voastre Domnilor deputaţi vechi şi noui cu toată dragostea şi stima mea arhierească şi Vă salut cu creştinească salutare „Hristos a înviat“, dorind ferbinte ca Hristos, care a înviat din morţi, să învie şi în sufletele voastre de buni creştini şi să îndrepte paşii şi cugetele voastre spre pazirea şi urmarea sfintelor sale învăţături, spre pace şi frăţească conlucrare, şi prin acestea la promovarea intereselor binepricepute ale bisericii noastre naţionale, devenită acum biserică dominantă. Domnilor Deputaţi! Prilegiul întrunirii noastre de acum îl folosesc nainte de toate spre a Vă arăta, că de la ultima noastră întrunire, noi şi poporul din oraşul şi judeţul Arad am avut o zi de adevărată elevare şi înălţare sufletească, a fost ziua de 10 Noemvre, când Majestatea Sa, gloriosul nostru domnitor Ferdinand I s-a îndurat prea graţios a cerceta oraşul nostru. La venirea Sa, Majestatea Sa s-a îndurat prea graţios a descinde de-a dreptul la catedrala noastră, unde la aşteptat clerul, şi fruntaşii cu mult popor în frunte cu mine, care l-am întimpinat cu următoarea vorbire: Majestatea Voastră ! Sire ! „Clerul şi poporul ortodox român din oraşul şi judeţul Arad, prăznuieşte astăzi una din cele mai alese şi mai însemnate zile ale vieţii sale naţionale româneşti astfel: că putem exclama cu Psalmistul: „Aceasta este cu adevărat ziua, care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim în trănsa“. Şi întru adevăr, ziua de astăzi pentru noi credincioşii acestei provincii este mare şi însemnată, este zi de adevărată sărbătoare naţională, pentrucă astăzi ni s’a dat rara fericire de a Vă putea vedea în mijlocul nostru, de a Vă întimpină şi salută cu tot liberul inimii nu numai ca şi pe gloriosul nostru Suveran, ci şi ca pre înfăptuitorul României mari, şi pre desrobitorul nostru din cătuşele amare ale veacurilor, şi de aceea acum, când Majestatea Voastră păşiţi pentru prima dată pe teritorul eparhiei şi a reşedinţei noastre episcopeşti, primiţi Vă rugăm omagiile noastre de adâncă şi necondiţionată credinţă, alipire şi supunere şi de cel mai deplin devotement. Coborârea Majestăţii Voastre în mijlocul poporului, şi descinderea directă a Majestăţii Voastre în acest lăcaş al măririi lui Dumnezeu, pe pragul căreia încă e-a păşit alt cap încoronat, fiind o dovadă grăitoare despre dragostea părintească faţă de noi, supuşii voştri, şi de atenţiunea specială ce o daţi bisericii noastre dominante, ne va servi de îndemn puternic pentru a ţine tot cu mai multă tărie la credinţa acestei sfinte biserici şi la desvoltarea şi întărirea aşezămintelor ei religioase-morali şi culturali economice, pentru că biserica ne-a fost şi ne este izvor de mângâere şi întărire în zilele cu soare, scut şi ocrotire în zilele de restrişte. Vă rugăm respectuos, să Vă simţiţi bine în mijlocul nostru, aici avem pace şi trăim în relaţiuni bune cu toţi minoritarii, cu conaţionalii noştri uniţi, cu coreligionarii noştri sârbi şi cu toate celelalte confesiuni, cu cari ne-am trezit vieţuind în societate pe acest pământ al României întregite.