Ceahlăul, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 656-731)

1970-06-30 / nr. 731

:Pag. 2 «SHEKEL. -29 s III I Omagiu și îndemn (Unitare din pagina I) în gîndirea și conștiința lor a concepției materialiste despre lume și viață. Un mare sprijin în acest domeniu au acordat organizațiile de partid care, stimulate de hotărîrea Congresului al X-lea, și-au exercitat mai bine rolul de conducere a activității în școli, dovedind o mare capacitate de înrîurire pozitivă în întreaga viață școlară. Conducînd nemijlocit organizațiile UTC și de pionieri, organizațiile de partid din școli au făcut să crească rolul activ în viața școlii a acestora, să acționeze mai intens prin mijloace mai variate în procesul de educare comunistă a elevilor, pentru cultivarea dragostei față de învățătură, a spiritului datoriei și responsabilității sociale, a unei atitudini demne, înaintate în școală și societate. Totodată comuniștii s-au afirmat mai activ în toate domeniile vieții școlare. Ei au mobilizat toate forțele din școli pentru a aplica întocmai politica partidului nostru în dezvoltarea continuă și modernizarea învățămîntului. In acest an școlar și-a deschis porțile î o nouă instituție de mare prestigiu pentru viața spirituală a învățămîntului ; „Casa corpului didactic". Oameni inimoși s-au afirmat și aici. Au fost organizate acțiuni care au sporit atetivitatea de informare, documetntare a cadrelor didactice și au prilejuit un bogat schimb de experiență a cadrelor didactice, o corelare mai bună a activității științifice a societăților științifice. Cercetarea pedagogică efortul propriu al fiecărui calieru didactic sînt chemate să acționeze hotărît și în acest sens. Am înțeles cu toții că nu ne putem mulțumi să lucrăm așa cum am lucrat pînă acum, chiar dacă am obținut rezultate bune. Progresul general al școlii se înfăptuiește prin progresul obținut în activitatea fiecăruia dintre noi. Deci trebuie să crească nivelul profesional, competența. Modernizarea conținutului învățămîntului trebuie realizată pe baza unei profunde înțelegeri a sensului complet pe care îl are. Modernizarea presupune o intensă muncă de reexaminare critică, creatoare, de pe poziții științifice a fiecărei programe de învățămint, a fiecărui manual, ea cere deosebit discernămînt în selectarea cunoștințelor predate. Să nu uităm nici o clipă că partidul, țara, ne-au încredințat fondul de aur al națiunii, capitalul cel mai de preț al poporului — generațiile tinere. Să le educăm astfel incit ele să dea mîine strălucire și spor culturii și civilizației socialiste din patria noastră. In această zi, mai mult ca oricînd, copiii, tinerii și vîrstnicii își îndreaptă gîndurile pline de recunoștință către, cei ce le îndrumă sau le-au îndrumat pașii spre căile cunoașterii adevărului, către educatorul care i-a învățat să prețuiască modestia, sinceritatea, frumosul in natură, și în societate și, înainte de orice, să aibă un scop în viață, un ideal nobil. Spre dumneavoastră își îndreaptă prinosul de recunoștință întregul popor, spre dumneavoastră care ați dezlegat pentru atîtea generații tainele științei și culturii. Prețuirea pe care ne-o acordă partidul nostru să ne fie îndemn de viitor. O INSTITUȚIE PRESTIGIOASĂ DE PERFECȚIONARE A ÎNVĂȚĂMÎNTULUI CASA JUDEȚEANĂ A CORPULUI DIDACTIC La numai cîteva luni de la înființare, Casa corpului dactici . din județul Neamț aireușit să înscrie în istoria sa a acțiuni de prestigiu, dovadă a entuziasmului și capacității de care dispun, slujitorii școlii. Colectivul de conducere a casei corpului didactic încă de la început, a încercat soluții în vederea realizării unor obiective esențiale impuse de școala modernă și de exigența individuală. Oameni de aceeași specialitate au avut prilejul să se întâlnească pentru a confrunta unele păreri, pentru a-și comunica noutăți, a dezbate probleme specifice diferitelor discipline, pentru a prezenta comunicări și referate. Asemenea acțiuni au fost organizate de către comisia de biologie condusă de prof. M. Bîrlădeanu, de geografie condusă de prof. A. Cindea, comisia învățători condusă de I. Humă și comisia pentru învățămîntul preșcolar condusă de educatoarea S. Gîrcineanu. De importanță științifică este și inițiativa comisiei de biologie care și-a orientat activitatea asupra unor lucrări de îndrumare practică , în vederea organizării, în cadrul fiecărei școli, a unor laboratoare înzestrate cu material didactic corespunzător, s-au realizat acțiuni demonstrative privind tehnica împăierii și mumificării păsărilor și mamiferelor. Profesorilor le-au fost puse la dispoziție, prin intermediul Muzeului județean de științe naturale, date concrete, materiale, li s-au indicat procedeele necesare conservării materialului didactic folosit în organizarea și desfășurarea lecțiilor. Cadrele didactice cu experiență la catedră au dat consultații celor interesați, înscriși la diferite grade didactice, remarcîndu-se în acest sens comisia de matematici care lucrează sub conducerea profesorului C. Borș. Continuînd o tradiție a învățământului din județul Neamț, comisia de filologie coordonată de prof. Al. Iftimie a elaborat o culegere de articole, studii, cercetări „Preocupări didactice", intitulată realizare dedicată „Zilei învățătorului". Apreciem pe această cale activitatea colectivului care a lucrat intens ca și raspunsul colaboratorilor din judet și solicităm în continuare contribuția tuturor celor care și-au dăruit întreaga muncă operei de formare a personalității umane. Colaborînd cu Centrul de documentare pentru învățămîntul de cultură generală, Casa corpului didactic a început modest, deocamdată, să organizeze o bibliotecă documentară cu scopul de a sprijini dorința și necesitatea cadrelor de a se informa la zi. Nu au fost neglijate acțiunile cultural-artistice, nici colaborare cu Sindicatul sala în ziarilor din invățămînt și cultură au fost prezentate spectacole cu formații corale, orchestrale, de teatru de păpuși, în orașele Piatra Neamț, Roman, Tîrgu Neamț și Bicaz. Dorim și sperăm să dezvoltăm în continuare această „casă“ a noastră în cadrul căreia să se creeze o atmosferă de muncă, creatoare, de cercetare, unde dăscălimea județului să-și unească pentru a deschide porți forțele noi în procesul perfecționării școlii românești. Prof. Sofia BURCUI.ET Liceul „Petru Rareș" Didactica Prof. Har. MIHAILESCU * Prin anii curbelor de sacrificiu și ai lumii de nădejdi născute moarte, porneai și tu să-nveți copiii cartea și datoria ți-o visai deliciu !... Ci cum voi viața să te poarte, și cu de strașnic mingîia cu biciul ! ! I-ai cunoscut de la-nceput capriciul să fii biet plătitor de oale sparte ! Primeai pe trudă bonuri de tezaur, de parcă se putea mînca din ele ; și-n schimb ți se cerea din suflet aur ! ... Iar azi — să taci de timpurile grele, cînd neînvinsul libertății faur ne-nalță pină dincolo de stele ? JiLărtunl din tipeul Găsim in condica de prezență pe anul 1932 a Școlii generale din Dragomirești două însemnări scrise de către învățătorii Avram Ștefan și Valeriu Văideanu, pentru viitorime, documente grăitoare despre condiția socială a cadrului didactic intr-o orînduire rău întocmită. Cităm din prima însemnare, datată 19 mai 1932 : „Cine se mișcă, tot mai aude vești, ori bune, ori rele. Am auzit că e vorba să ne achite ci mai urgent pe luna mai (era perioada „curbelor de sacrificiu“ — n.n.), începînd a-și ține cuvîntul în ceea ce privește achitarea la 20 ale lunii. Dar, altă lovitură. Să rămînă în restanță martie și aprilie, pentru simplul motiv că 3 + 2 luni să facă 5 luni în restanță. Restanțele uimind a se achita cînd statul va avea posibilități. (...) Tot ar fi bine. Nu-i așa? Numai să nu fie și asta prea tîrziu, sau... niciodată, căci de vorbărie sîntem sătui, ca de pădurețe acre, acre, acre, mai acre ca unele soacre acre și foarte acre. Scriu aceste rînduri ca să se cunoască și peste decenii“. Semnează : Avram Ștefan, director. Iată și însemnarea din lila următoare a condicii, datată 19 mai 1932: „Iubite cititorule. Poate curiozitatea făcîndu-te să răscolești aceste registre vreodată, să citești cu multă atenție aceste rînduri scrise din mila domnului de subsemnații slujitori ai acestei școli în anul 1932, luna Mai (...), 14 ani de la terminarea răsboiului mondial. Constatăm că mare mîhnire pe capul nostru este : luminătorii satelor (sîntem) neplătiți de 6 (șase) luni de zile într-o țară bogată ca România și unde populația cu noi în frunte am plătit datoriile la curent. (In) luna Mai, cu zile frumoase, cînd cel mai mic gîndăcel se mișcă mulțumit că pămîntul acesta conține atîta sevă să mulțumească orice vietate de la infuzor pînă la elefant, (...) apostolii neamului de pe tot întinsul țării zac în cea mai neagră mizerie, frămîntîndu-și mintea sub ce formă ar putea convinge pe conducătorii țării să(-i) satisfacă și pe acei care se jertfesc pe altarul patriei. După cum scrie colegul pe pagina stingă, ar fi o bucurie, dar promisiuni de acestea se fac zilnic însă nu se respectă". Semnează învățător Valeriu Văideanu. Un crîmpei din cronica veche a pămintului românesc. O cronică în care fiece cuvînt este scris cu obidă, pornit din marea durere a unui neam care și-a văzut împlinite idealurile de prosperitate și progres, după ani de luptă, într-o nouă țară, a tuturor celor ce muncesc în România socialistă. (Însemnările ne-au fost comunicate de tovarășul Ioan Prisecaru, directorul Școlii generale Mastacăn — Dragomirești). Marți, 39 iunie 1970 R Liceul nr. 1 Roman. Fiecare oră desfășurată în laboratorul de chimie prilejuiește noi satisfacții profesorilor și elevilor. Personalități complexe in peisajul spiritual al județului Școala, principal mijloc de cultură și factor de civilizație, participă prin slujitorii săi la amplul proces formativ , cu largi implicații sociale, creînd in același timp condițiile cele mai favorabile formării și desăvîrșirii personalității cadrelor sale. Cadrele didactice din județul Neamț prin plurivalenta preocupărilor, acelea de transmitere a cunoștințelor și modelare a caracterelor, de tiviști obștești și culturali, nrau constituit dintotdeauna pilde vii, demne de urmat pentru masele largi de oameni ai muncii. Viața multora dintre ei se împarte generos între școală și căminul cultural, între lectură și înregistrarea cronicărească a istoriei satului, comunei în care alături de ceilalți membri ai colectivității trăiesc o viață nouă. Educația prin muncă și pentru muncă se realizează în strânsă legătură cu familia, lectoratele cu părinții fiind principala formă de îndrumare multilaterală pedagogică, psihologică, medicală, realizîndu-se astfel ridicarea familiei la nivelul sarcinilor pe care societatea noastră socialistă le pune școlii și slujitorilor ei, dînd posibilitate cadrului didactic să-și valorifice cunoștințele de specialitate, să-și afirme personalitatea. In acest sens, la cîteva din liceele din județul nostru, prin pasiunea unor, diriginți, de mare eficiență educativă s-a dovedit a fi „Ziua dirigintelui” care a intrat deja și în practica învățătorilor și profesorilor din școlile generale din Grumăzești, Pîngărați, Tazlău. Cadrul didactic este, la sate mai cu seamă, omul asupra căruia se centralizează, ca intr-un focar, privirile oamenilor dornici de cunoaștere, de un sfat competent și util, în multe din orașele, satele și comunele județului nostru a devenit caracteristică participarea tuturor, intelectualilor slujitori ai școli la organizarea unor acțiuni cultural — educative și politice de prestigiu, axate pe principalele sarcini trasate de partid în scopul elevării spirituale a maselor de oameni ai muncii. De multe ori, participarea cadrelor didactice la realizarea unor expuneri, informări politice simpozioane, jurnale vorbite, seri de calcul, au contribuit la rezolvarea unor sarcini economice de stringentă actualitate, la lărgirea orizontului științific și cultural al participanților. Pasiunea colecționarilor — profesori Mircea Ionescu (Tazlău), Constantin Ciocan (Moldoveni), H. Dominte (Razboieni), a învățătorului Ioan Luca din Farcașa etc. are, înainte de orice, un punct comun: dorința de a da la iveală, pentru contemporani și posteritate, istorice și etnografice mărturii de trecutul nostru istoric, legate de viața spirituală a oamenilor de pe meleagurile Neamțului. Îmbinînd armonios activitatea de la catedră cu cea din sfera așezămintelor culturale și sociale, cadrele didactice realizează acel tot care definește personalitatea umană. Grigore N. Stetcu, Ștefania Bajura (Roman), Chiriac Ortansa (Bicaz), Costache Angheluș (Tîrgu Neamț), Eugenia Livezeanu (Piatra Neamț) sînt numai cîțiva din cei care, prin modesta dar tenacea lor muncă, contribuie, zi de zi, la elevarea spirituală a semenilor. Definindu-și cu pregnanță personalitatea în viață spirituală a județului, cadrul didactic răspunde imperativelor epocii, angajîndu-se în tumultuoasa activitate de dezvoltare a bazei materiale, a științei și culturii, de ridicare a bunăstării materiale și spirituale a întregului nostru popor. Flori, buchete de flori din partea proaspeților absolvenți ai Liceului nr. 2 Roman pentru tovarășa lor profesoară și directoare, Ștefania Bajura. „Preocupări didactice“ Casa județeană a corpului didactic a editat în cinstea „Zilei învățătorului" o culegere de articole, studii și cercetări care reflectă preocupările științifice ale unor slujitori ai catedrei din județul nostru, înscrisă pe linia unor coordonate majore de legare a practicii de la catedră cu problemele cercetării și investigațiilor experimentale, vizînd continua perfecționare și modernizare a procesului de instrucție și educație, culegerea “Preocupări didactice“ contribuie la răspîndirea experienței înaintate, la stimularea preocupărilor cadrelor didactice pentru continua lor elevare ideologică, politică, profesională, de cultură generală, la stimularea cercetării pedagogice. Recenta culegere, ca și „Caietele matematice“ apărute cu cîtva timp în urmă sub îngrijirea filialei Societății de științe buțile matematice sau centradin cadrul cercurilor pedagogice, al colectivelor de catedre, consiliilor pedagogice, simpozioanelor și sesiunilor de comunicări, relevă interesul mereu crescînd al oamenilor școlii pentru așezarea întregii lor activități pe baze științifice, dorința lor fierbinte de a promova pe o arie largă cercetarea pedagogică. Bogatul material al acestui volum este organizat pe mai multe capitale : Pedagogie și metodică, Munca colectivă, File de monografie, Dascăli de altădată, Probleme de literatură și artă. Din activitatea filialelor. Recenzii, note, comentarii- Un cuvînt înainte, semnat de prof. I. inspector general al Crăciun, Inspectoratului școlar județean, articolul „Unele probleme acși tuale ale predării științelor sociale în școlile județului Neamț", semnat de prof. Constantin Potîngă, secretar al Comitetului județean Neamț P.C.R., contribuie la împlinialrea unității tematice a acestei culegeri deosebit de valoroase. Pagină organizată de Constantin CUCU și Viorel TUDOSE Purtind însemnele nobleței și pasiunii Despre dascăli vorbim întotdeauna cu respectul datorat părintelui spiritual, generos, apropiat izbucnirilor noastre prin vîrste. Despre dascăli vorbim cu cuvinte puține și calme, pentru că amintirile ni-i redau întotdeauna fără ostentație, ca pe niște limanuri egale, odihnitoare. Păstrăm în memorie, odată cu adolescența, numele lor, ale celor care, urcînd anonim spre ei înșiși, au îmbătrânit undeva, în preajma vreunei generații, cum a fost a noastră, de pildă. Și ce poate fi mai emoționant decit să-ți vezi încărunțit fostul dascăl de la școala aceea de țară, dar păstrînd seninătatea și bucuria ochilor pe care i le-au descifrat, uimit, din prima zi a abecedarului. „Fiecare dintre noi și-a păstrat aproape un nume de dascăl — ne mărturisește V. T., profesor, fost elev al Școlii generale din Gîrcina. Nu știm poate pentru ce anume , pentru erudiția, pentru sensibilitatea lui, pentru măiestria de dascăl, poate, sau pentru e toate, deopotrivă. Omul acesta pentru mine învățătoarea Nemethy Veronica, li aud, parcă, vocea domoală, li văd gesturile largi, calme, care-i însoțeau explicațiile, ii văd semnătura pe caietele mele dinții și toată imaginea ei respirind bunătate și înțelepciune. De fapt, nu cred că se pot comunica sentimentele acestea în simple cuvinte ; de obicei în metafore, ele încap pentru că oamenii aceștia ne rămîn in amintire — metafore“. „Profesorul meu se numește Alexandru Cojocaru — ne spune E. T., din Piatra Neamț, fost elev la Liceul nr. 1 Roman. Preda aici matematica, dar tăcea aceasta cu atila distincție și dezinvoltură, cu atîta sobrietate științifică, incit orele de matematică deveneau adevărate lecții despre pasiune. Mulți dintre colegii mei au îndrăgit matematica datorită mai ales acestui dascăl, acum profesor emerit. Și — țin bine minte — toți cei care, după absolvire, au candidat la facultăți tehnice, au reușit. Chiar nota 5 obținută la profesorul Cojocaru era pentru noi un argument serios“. Inginera G.M. din București, cu aproape 10 ani în urmă, elevă la Liceul nr. 2 din Roman, nu și-a uitat nici acum profesoara de limba română, pe Ștefania Bajura, acum directoarea liceului: „Un om cultivat, cu o sensibilitate deosebită. Orele de literatură depășeau de multe ori cadrul obișnuit, convențional, devenind, datorită profesoarei mele, adevărate incursiuni în materie. Eu am urmat o facultate tehnică, dar păstrez o dragoste statornică pentru literatură, pentru carte. Citesc mult și încerc se înțeleg cu mai multe. Pasiunea aceasta mi-a insuflat-o profesoara mea, Ștefania Bajura", în cuvinte simple, respirînd însă adîncă sinceritate și recunoștință, ne-au vorbit, de asemenea, foști și actuali elevi ai profesorilor Constantin Borș, de la liceul „Calistrat Hogaș", Sofia Burculeț, de la liceul „Petru Rareș“, Gheorghe Croitoru — Grumăzești ș.a. în cuvinte simple, puține dar adevărate. Nimic spectaculos nu rămîne parcă în biografia acestor oameni: în fiecare an, pleacă o generație de elevi, de fiecare dată sosește alta. Omul de la catedră începe, în fiecare an, o nouă traiectorie și toată bucuria lui este ca aceasta să fie mereu mai înaltă, mai interesantă, mai accesibilă. Nu! Nimic spectaculos nu rămîne. Bucuriile se acumulează aici în tăcere lăuntrică, pentru fiecare generație care a trecut mai departe, mai sus, pentru fiecare sentiment înțeles și trăit, pentru fiecare pasiune însuflețită. Bucuriile rămîn în gîndurile și cuvintele de recunoștință pe care fiecare dintre noi le îndreptăm spre oamenii aceștia care, cu înțelepciune și modestie, conferă profesiunii de dascăl însemnele nobleței și pasiunii. Dată de curînd în folosința grădinița cu orar normal nr. 6 din Piatra Neamț oferă educatoarelor condiții optime pentru desfășurarea unei activități atractive cu micii cetățeni ai municipiului.