Cinema, 1963 (Anul 1, nr. 1-12)

1963-01-01 / nr. 1

Buftea la ora montajului Valerian Sava . Parcurgând coridoarele care Înconjoară la etaj marea sală de Înregistrări cu orchestra, citim inscripţiile de pe uşile cabinelor de montaj şi obţinem astfel un rezumat al producţiei de filme din anul care s-a scurs, intr-o ordine independentă de voinţa noastră: Tudor, Vacanţă la mare. Doi băieţi ca plinea caldă. Lupeni, Codrig A fost prietenul meu. Bărăgan, Cerul n-are gratii, Partea mea de vini, Ţărmul n-are sfârşit. Concomitent,înregistrările de dialog care se aud din cabine fac un rezumat al distribuţiei. Recunoaştem vocea lui George Vraca Intr-un rol din Tudor, pe Iurie Darie In Vacanţă la mare, vocea lui Calboreanu din Lupeni, pe Sireteanu în A fost prietenul meu, din nou vocea lui Calboreanu, răzbătind tunător din cabina filmului Bărăgan şi altele, mai puţin distincte, ori cu totul de neînţeles, fiindcă In timpul derulării filmului aparatele citesc invers coloana sonoră, oferindu-ne audiţia unei limbi inexistente, care aduce puţin cu araba. La deschiderea uşii. In cabină nu se vede Insă nimeni. Peliculele stau in cutiile lor plate şi circulare de aluminiu sau pur şi simplu adunate de nişte ţinte, ca intr-un galantar. Unele sunt încărcate pe dispozitivele de derulare, iar altele umplu coşurile mari din apropierea meselor de lucru. Pelicule cu imagini, pelicule fără imagini, având doar pe margine o linie neagră de la imprimarea dialogului, benzi cu sunet Înregistrat magnetic, benzi cu muzică. Bănuim sursa zgomotelor după o perdea. Şi Intr-adevăr, aici, pe micul ecran al mesei de montaj, figuri miniaturale se mişcă şi vorbesc tot aşa de grav ca şi oamenii din lumea noastră. O siluetă de Guliver urmăreşte atent gesturile din acest univers liliputan. O mină enormă deplasează o manetă şi totul Încremeneşte, apoi se reanimă, ba PANORAMIC PE ŞANTIER