Clopotul, iulie-septembrie 1971 (Anul 27, nr. 3172-3250)

1971-09-15 / nr. 3237

> 'i 1 VV V PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII nr. 3237 miercuri 15 septembrie 1971 , 4 pagini 30 bani PRODUCȚIA AGRICOLĂ 1972 Specialiștilor li se cere un aport substanțial la îndeplinirea indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu îmbunătățirile aduse organizării, planificării și conducerii agriculturii au avut influență pozitivă asupra mai bunei așezări a sarcinilor de producție în cooperativele agricole, au sporit inițiativa specialiștilor din unități și a conducerilor cooperativelor în valorificarea potențialului productiv, lărgind cadrul de manifestare democratică, de participare a maselor de cooperatori la stabilirea nivelului producțiilor și a structurii culturilor. Pe de altă parte, în cadrul consiliilor intercooperatiste teritoriale, prin consultările directe dintre președinții și specialiștii cooperativelor s-a realizat, în aceeași zonă, o repartizare mai bună a diferitelor culturi în funcție de gradul de favorabilitate, mai mare sau mic, dintr-o unitate sau alta. Valorificînd posibilitățile nou create, Direcția generală pentru agricultură a orientat mai ferm cooperativele agricole către zonarea și concentrarea producției agricole, în legătură directă cu baza tehnico - materială, cu condițiile social - economice și pedo - climatice. Consecințele se văd acum în faptul că anul acesta, față de anii trecuți, nu ne-au mai rămas suprafețe neprășite, că la toate culturile și în covîrșitoarea majoritate a unităților se vor obține recolte mai bune decît în 1970. Un proces de concentrare și specializare a producției a avut loc și în zootehnie, unde au fost organizate 96 ferme zootehnice, cea mai mare parte dintre ele pe o singură specie. Ca urmare, în unele ferme de vaci și în toate fermele de păsări se obțin rezultate incomparabil mai bune decît în trecut: avem 3 ferme de vaci ce vor obține producții medii de lapte de 2 500 — 3 000 litri anual (Bucecea, Vîrfu Cîmpului și Cucorăni) iar planul producției de ouă pe 1971 a fost realizat încă la 15 iunie. Firește, aceste rezultate sunt rodul muncii politice și organizatorice desfășurate de organele și organizațiile de partid și de stat, a cadrului propice de aplicare a măsurilor tehnice creat prin introducerea noului sistem de plată a muncii cooperatorilor — în acord global, ca și a unor măsuri luate pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale membrilor cooperativelor agricole. Zonarea și concentrarea producției agricole trebuie înțelese ca procese dinamice, în care au loc schimbări continue, determinate de necesitatea așezării mai judicioase pe teritoriu a diferitelor culturi, precum și pentru a răspunde mai bine cerințelor economiei naționale, ale dezvoltării fiecărei cooperative agricole, în conformitate cu posibilitățile de care dispune. In acest spirit au fost repartizate și sarcinile de plan pe 1972 cooperativelor agricole din județ. In cele ce urmează ne vom referi la elementele noi ce au survenit în ceea ce privește sarcinile pe anul viitor, consecință a zonării și concentrării mai accentuate a culturilor. înainte de toate este vorba de concentrarea mai pronunțată a griului, sfeclei și cartofului în cooperativele agricole din partea nordică a județului și pe Valea Siretului, concomitent cu restrîngerea lor de pe Valea Prutului și din sud - estul județului, unde vor avea pondere porumbul și floarea - soarelui. Firește, avem în vedere ca grîul și porumbul să se cultive, în continuare, în toate cooperativele agricole. Insă treptat o bună parte dintre ele vor produce grîu și porumb numai pentru a asigura fondul intern de consum. Potrivit prevederilor cincinalului, producția marfă pe unități va avea următoarea structură (nr. de C.A.P. în care se realizează producția marfă). Sigur, concentrarea își are și ea o serie de limite, dictate de factori tehnici, economici, sociali etc. De pildă floarea - soarelui nu poate fi concentrat Ing. PETRU NEMEȘ șeful serviciului plan D. G. A. I. A. S. A. (Continuare In pagina a IlI-a) Specificație______________ 1970________1975_________ — grîu 132 — porumb . 132 — floarea soarelui 11 — sfeclă de zahăr 12 ° rigSL_________IBS Pe șantierul de îmbunătățiri funciare CAL ALB Fotografia : I. NEGREA Noul an pe fondul înalte exigențe ____________________—-------------------------— “ ^ Prof. MIHAI MAIEl, vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean Botoșani „— • ” . Anul școlar 1971 — 1972 începe în condiții cu totul noi, atît în ce privește baza didactico-materială pusă la dispoziția elevilor și cadrelor didactice dar, mai ales, ca urmare a sarcinilor de istorică însemnătate puse de secretarul general al partidului în fața învățămîntului românesc, în etapa actuală. Propunerile de măsuri pentru îmbunătățirea activității politico - ideologice de educare marxist - leninistă a tuturor oamenilor muncii, aprobate la 6 iulie 1971 de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., au stîrnit un deosebit interes în rîndurile educatorilor și profesorilor noștri. Adeziunea deplină și atașamentul profund față de politica înțeleaptă a partidului s-au manifestat plenar în perioada de pregătire a deschiderii cursurilor școlare, cînd pionieri și elevi, părinți și cadre didactice au desfășurat acțiuni patriotice de curățenie, de ornare claselor, de pregătire a laboratoarelor, bibliotecilor și bazelor sportive pentru intra din nou în funcțiune. Pot fi evidențiate, în acest sens, colectivele școlilor din comuna Santa Mare, Nicșeni, Văculești, Liceul A.T. Laurian, Școala generală nr. 11 Botoșani,școlile din orașul Dorohoi etc. Spațiul de școlarizare a crescut și va crește substantial pînă la finele anului 1971. Incepînd cu data de 15 septembrie 1971 intră in folosință 55 noi săli de clasă în satele Bălușeni, Copălău, Văculești, Bănești, Ungureni, Zlătunoaia ș. a. precum și spațiile corespunzătoare lor pentru laboratoare. De asemenea, s-a renovat spațiul existent a 35 unități școlare prin reparații capitale, executate în regie, sau prin unități de stat, pentru care s-au alocat de la buget peste 1.100.000 lei. Pentru crearea condițiilor necesare pregătirii practice a elevilor, pe lângă cele 77 ateliere care au funcționat în anul 1970 — 1971, s-au mai înființat încă 65 ateliere proprii și 55 pentru lucru de mină în sălile de clasă. Ca urmare a indicațiilor date de conducerea partidului s-au constituit comisia județeană, comisii orășenești și comunale de organizare și coordonare a practicii elevilor, stabilindu-se totodată patronajul școlilor de către unități economice. Din bugetul Consiliului popular al județului Botoșani s-au cumpărat și distribuit școlilor 1100 bănci școlare, 100 table, 60 catedre, iar valoarea materialuilui didactic contractat pentru 1971 este de 2.293.000 lei, din care s-a primit și repartizat în județ pînă în i (Continuare în pagina a II-a) Fotografia : I. NOUR i Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1971, a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico - materială ; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a utilajelor, instalațiilor și aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico - Materiale și Controlul Gospodăririi Fondurilor Fixe; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea învățămîntului de cultură generală, precum și îmbunătățirea structurii și conținutului învățămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii indicatori tehnicoeconomici ai unor lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și a soluționat alte probleme ale activității curente. în pagina a ll-a: [ MASURILE DE îmbunătățire a MUNCII POLITICO, IDEOLOGICE ȘI CULTURAL . EDUCATIVE IN DEZBATERE NESPORIM ANGAJAMENTUL ANUAL CU ÎNCA 35 DE MILIOANE LEI La capătul primului schimb de lucru, întregul colectiv s-a adunat în hala mare a atelierului mecanic. Erau prezenți rafinerii și termocentraliștii, muncitorii de la secția zahăr brut și de la preambalare, personalul tehnic administrativ și ingineresc, oamenii de nădejde ai fabricii, cei mai mulți dintre ei cu vechi state de serviciu, aici, în cetatea zahărului de pe malul Siretului. Să Se dă citire scrisorii adresate tovarășul Nicolae Ceaușescu oamenilor muncii, organelor și organizațiilor de partid, sindicale și de U.T.C., conducerilor întreprinderilor socialiste de stat și unităților cooperatiste, ministerelor și organizațiilor economice din domeniul producției și desfacerii bunurilor de larg consum. Fiecare idee, fiecare cuvînt pe care secretarul general al partidului îl adresează lucrătorilor din acest important domeniu de activitate cu un puternic corespondent în nivelul de trai al populației, este o chemare, un îndemn la obținerea de realizări și mai bune în perioada ce urmează. Ultimele pasaje din scrisoarea conducătorului iubit : „îmi exprim convingerea, dragi tovarăși, că veți răspunde acestei chemări cu noi și importante realizări în muncă..." au fost pur și simplu acoperite de aplauze. Un semn că colectivul de muncitori, ingineri, tehnicieni maiștri din această întreprinși dere fruntașă între fruntașele județului, de două ori distinsă cu locul I pe ramură iar în anul trecut cu diplomă de onoare, se angajează cu tot ce are el mai bun — putere de muncă și pricepere, inițiativă și dăruire — pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor noi reieșite din scrisoarea adresată — în aceste momente — de către conducătorul partidului. Directorul întreprinderii, ing. Dumitru Blaj, ne-a informat că comitetul de direcție a și organizat o consultare reciprocă cu specialiștii din fabrică — ingineri, maiștri — în ideea căutării de soluții pentru a prelucra concomitent cu zahărul din sfeclă, în același flux tehnologic, și zahărul brut din Cuba ce fusese planificat să fie rafinat după terminarea campaniei de fabricație din sfeclă. Deocamdată — după cum ne spunea directorul — nu avem încă în țară un precedent în această direcție. Se exprimă temerea că în condiții de prelucrare concomitentă, o parte din zahăr ar fi tentat să „evadeze“ în melasă. „Punînd la punct un asemenea sistem de lucru vom putea obține o cantitate mare de zahăr peste prevederile planului, aproape cu aceiași oameni și aproximativ cu aceleași cheltuieli de producție", conchidea directorul. Exprimîndu-și la unison gîndurile, cei prezenți în adunarea ad-hoc a salariaților, au adoptat o telegramă adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal și în care răspunsul acestui harnic colectiv de muncă, la chemarea de a da patriei cît mai multe bunuri de consum alimentare, este ferm afirmat în suplimentarea angajamentului pentru anul 1971 la producția marfă cu încă 35 milioane lei, din care zahăr pentru fondul pieței în valoare de 20 milioane. In telegramă se spune : „Noi muncitorii, tehnicienii și inginerii de la Fabrica de zahăr Bucecea din județul Botoșani, am primit cu mult entuziasm scrisoarea Dumneavoastră adresată oamenilor muncii, organelor și organizațiilor de partid, sindicale și de U.T.C., conducerilor întreprinderilor socialiste de stat și unităților cooperatiste, ministerelor și organizațiilor economice din domeniul producției și desfacerii bunurilor de larg consum. Aprecierile ce se faceți la adresa muncii și priceperii noastre, indicațiile deosebit de prețioase celecați privind ridicarea ei calitativă în viitor, reprezintă o nouă și strălucită dovadă a politicii plină de umanism, promovată cu consecvență de către partidul nostru, de către Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, a grijii pe care o manifestați în permanență pentru continua ridicare a nivelului de trai material și spiritual a tuturor oamenilor muncii din patria noastră. Colectivul nostru are o bogată experiență în producția de zahăr și a obținut întotdeauna rezultate bune în activitatea sa, materializate prin depășirea sistematică a indicatorilor economici. In cei 10 ani de existență noi am fost stimulați de două ori cu steagul de întreprindere fruntașă pe ramură și cu diploma de onoare pe anul 1970. Luînd cunoștință de conținutul scrisorii Dumneavoastră ne angajăm ca, prin organizarea mai bună a producției și a muncii, folosirea intensivă a capacităților de prelucrare, să sporim contribuția noastră la producția de zahăr a țării, îndeplinind planul anual la data de 10 decembrie. Reevaluînd posibilitățile de care dispunem, colectivul nostru de muncă își suplimentează angajamentul la producția marfă cu încă 35 de milioane lei, din care zahăr pentru fondul pieței în valoare de 20 de milioane. Vom acorda toată atenția îmbunătățirii și în viitor a calității zahărului și onorării la timp a contractelor economice încheiate cu beneficiarii noștri. Vă încredințăm, scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, că nu vom precupeți nici un efort pentru înfăptuirea indicațiilor date de Dumneavoastră, fiind convinși că în acest fel ne aducem contribuția noastră la realizarea mărețului program de ridicare a nivelului de trai al poporului* XXX\xnxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXVXXXXXXXXVXX.XNXXXVX\XXXXXXXXXXXXXVXXXXXXXXYXXXXXXXXXXXVX Răspuns unanim al colectivului de muncă de la Fabrica de zahăr Bucecea, la scrisoarea tovarășului Nicolae Ceaușescu de a da cu mai multe produse, de bună calitate XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXXXVXXXXXXXXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX ii s s \ J I , \ UN NOU Șl REMARCABIL ÎN INDUSTRIA JUDEȚULUI CU 17 ZILE ÎNAINTE DE TERMEN A FOST ÎNDEPLINIT PLANUL PRODUCȚIEI INDUSTRIALE PENTRU 9 LUNI încă un succes de prestigiu în industria județului . cu 17 zile înainte de termen, au fost realizate sarcinile de plan la producția globală industrială aferente celor 9 luni din acest an. O nouă și grăitoare dovadă a angajării totale cu care comuniștii, colectivele de muncă din industria județului nostru muncesc pentru înfăptuirea exemplară a primului plan economic din actualul cincinal. Dînd glas hotărîrii colectivelor de muncă din întreprinderile industriale ale județului, biroul Comitetului județean de partid a adresat Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, o telegramă, în care se spune printre altele . Pînă la sfîrșitul lunii septembrie vom realiza o producție suplimentară de 80 milioane lei, cu 8,5 la sută peste prevederile pianului, reprezentînd în producție fizică 9 870 tone zahăr, 35 tone fire bumbac, confecții în valoare de 6 milioane lei, 1 670 tone nisip înnobilat, piese de schimb pentru tractoare și mașini agricole în valoare de peste 25 milioane lei și altele. Reafirmăm cu acest prilej atașamentul nostru profund, dragostea nețărmurită și încrederea fermă in politica înțeleaptă și plină de umanism a partidului nostru comunist, hotărîrea de a munci neobosit, intr-un spirit patriotic, de exigență și responsabilitate, pentru obținerea de noi succese în activitatea economică, politică și socială, în dezvoltarea conștiinței socialiste, patriotice, cetățenești a comuniștilor și celorlalți oameni ai muncii din județ. Vă asigurăm, scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, că organizația județeană de partid, toți locuitorii acestor meleaguri, alături de întregul nostru popor, își vor mobiliza și în viitor toate forțele, întreaga lor capacitate și pricepere în îndeplinirea măreței opere de ridicare necontenită a nivelului de trai material și spiritual al întregului popor, de întărire și înflorire a scumpei noastre patrii, România socialistă. BIROUL COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID BOTOȘANI Plenara Consiliului județean al sindicatelor Ieri a avut loc plenara Consiliului județean al sindicatelor în care a fost analizată activitatea politică și cultural - educativă, desfășurată de consiliile județean, muncipal și orășenești, de comitetele sindicatelor pentru dezvoltarea conștiinței socialiste a membrilor de sindicat, precum și măsurile ce se impun pentru îmbunătățirea acestei activități în lumina recentelor hotărîri adoptate de conducerea partidului privind munca ideologică și culturaleducativă de masă. Cu acest prilej a avut loc o dezbatere aprofundată, în spiritul combativității și autoexigenței proprii clasei noastre muncitoare, a principalelor laturi ale activității desfășurate în direcția dezvoltării conștiinței socialiste a salariaților, al combaterii unor mentalități înapoiate în ce privește disciplina de producție, atitudinea față de producție și calitatea ei, față de avutul obștesc precum și față de normele eticii socialiste. Unei analize serioase a fost supusă și activitatea sindicatelor pe linia muncii cultural - artistice și sportive de masă, ocazie cu care vorbitorii au insistat asupra deficiențelor semnalate pînă acum și au venit cu propuneri valoroase pentru munca de viitor. Tovarășul Ioan Papară, secretar al Comitetului județean de partid, relevînd contribuția sindicatelor la îndeplinirea și depășirea sarcinilor economice ale județului nostru pe primele 9 luni ale acestui an, reflectare grăitoare a conștiinței înaintate a salariaților, insistat asupra necesității de a a intensifica munca politico - educativă la nivelul grupelor sindicale, de a întări nivelul de răspundere a activiștilor sindicali și de a asigura cunoașterea aprofundată de către toți oamenii muncii a hotărîrilor partidului și statului nostru. In încheiere, plenara a adoptat un plan de măsuri.