Constructorul, februarie 1970 (Anul 22, nr. 6-9)

1970-02-21 / nr. 8

I— Constructorul 0 proporție corespunzătoare între pregătirea generală și specializare ul ce mă ocup de ani de urmarea cadrelor, ce conduc pe băncile căreia s-au premeroși muncitori, care după I au luat primul contact cu participînd la punerea în I a unor capacități, considatoria mea să participibul de opinii organizat la „Constructorul" în scopul a contura unele soluții mai instruire a acestei categorii :ntori calificați, sața acumulată pe parcursul ă îndreptățește să afirm că domeniu s-au realizat proisemnate, insă evoluția latehnicii, nivelul din ce în înalt al dotării noilor întrerndică tot mai mult exigendomeniul pregătirii muncitorvăluie mereu lacune în socioptate. Astfel, este util să mine efectivele, pe special cesare punerii în funcțiune capacități, să se studieze ie recrutare, pregătire și are, felul de stocare înfecționării la momentul pot fiprezent aceste aspecte esent superficial analizate de in în linii mari direct diriginții realizarea de șantiere, care construcțiilor, pnsabilii cu problemele de i salarii din întreprinderile , înrudite, care nefiind directe și neavînd timpul necesar acordă importanța pe care ole unei sarcini suplimentare de nici o dată nu vor răs- cred că rezolvarea trebuie căutată în atribuirea acestor sarcini unui organ central, cu sarcini și preocupări bine conturate. Dar cunoașterea soluțiilor nu înseamnă și aplicarea lor Pentru fiecare investiție în eficientă, parte este necesar să se stabilească modul de pregătire a forței de muncă, conținutul învățămîntului, formele de instruire și coordonarea lor. în Cum asigurăm muncitorii calificați pentru noile capacități de producție ? prezent coordonarea instruirii este lăsată în seama întreprinderii nou înființate, însă personalul acesteia, în general incomplet, are de făcut față atîtor sarcini încît este deseori depășit de complexitatea lor și neglijează multe aspecte privind pregătirea muncitorilor. De aceea, consider util ca aceste preocupări să fie preluate de forul ierarhic superior (minister sau centrală industrială), care este în măsură să cunoască, prin documentația studiată și avizată, tehnologia nouă impusă de utilajele cu care va fi dotată întreprinderea. El poate în consecință pretinde modificarea planului de învățămînt, prin introducerea sau scoaterea unor obiecte în raport cu progresul tehnic introdus în noua întreprindere. Astfel, cred că nivelul actual de dotare al investițiilor ridică tot mai pregnant necesitatea cuprinderii în programă a unor lecții de automatizare, cibernetică etc. Aceste modificări sînt utile în pregătirea muncitorilor calificați și mai ales a operatorilor. Numai astfel se va evita ca ei să nu fie surprinși sau chiar depășiți de noul ce-l întîlnesc în fabrică. Rezolvarea o văd în o folosi 7ii din timpul afectat formei respective de instruire pentru transmiterea unor cunoștințe generale, comune meseriilor, iar 1/3 din acest timp să fie consacrat specializării pentru întreprinderea unde muncitorii respectivi vor fi încadrați și vor lucra efectiv. În același timp, se pune problema ca școlile profesionale care pregătesc forța de muncă să fie organizate și dotate pentru a instrui numai anumite profesii, în special cele cu ponderea maximă în întreprinderea pe lîngă care funcționează și care poate furniza cadrele de instruire cele mai competente. O atenție deosebită trebuie acordată materialului didactic, actualizării lui, pentru ca îmbunătățirea conținutului învățămîntului să fie axată pe noul ce apare în întreprinderi cu același profil. Numai astfel pregătirea cadrelor va putea ține efectiv pasul cu progresul tehnic din industrie, profesor ION ENISCU directorul Grupului școlar de materiale de construcții Boldești-Scăieni ACȚIA PUBLICAȚIILOR PENTRU CONSTRUCȚII editează : „Normativ republican pentru iertarea și executarea construcțiilor instalațiilor, din punct de vedere al prevenirii incendiilor“tr-o nouă elaborare a Comandamentului pompierilor, Ministerului Construcțiilor Industriale și C.S.E.A.L. Comenzile se primesc pe adresa redacției: București, str. Episcopiei nr. 9, sectorul 1, vizindu-se suma de 15 lei pentru fiecare exemplar comandat, in contul nr. 64.03.01.19. BNRSR- DECBS Procedeu nou de fabricare a cărămizilor glazurate Laboratorul uzinal de la Fabrica „7 Noiembrie“ din Sighișoara a efectuat cercetări in vederea producerii de cărămizi și țigle glazurate. Se punea problema realizării produselor fără a aduce modificări instalațiilor și tehnologiei de bază, fără diminuarea producției materialelor comune de zidărie și învelitori. Arderea cărămizilor glazurate în mari cuptoare-tunel, cu flacără directă, ridică — evident — multe dificultăți. A fost găsit, însă, un procedeu de fabricație original, neîntîlnit în literatura de specialitate, care se bucură de avantajul de a fi practic și comod, necesită investiții minime și poate fi pus in aplicare intr-un timp scurt. El constă în aplicarea suspensiei de glazură, prin pulverizare, pe produsele semifinite comune (uscate), așezate in stive de forme speciale pe platformele vagonetelor de cuptor-tunel. Aplicarea glazurii se face numai pe fețele laterale ale stivei, pe un număr de produse ce nu depășește 10% din încărcătura vagonetului. Cea mai mare parte din cărămizi sunt glazurate pe fețele laterale mari, unele dintre ele numai pe fețele mici, iar altele pe amândouă, pentru a putea fi utilizate la construirea colțurilor. Pe partea superioară a stivei se așază țigle semifinite, care au fost, în prealabil, glazurate prin pulverizare. Pulverizatoarele sunt acționate cu aer comprimat și sunt utilizate manual, operația putind fi însă mecanizată. Cercetările s-au axat pe găsirea unor glazuri cu compoziție adecvată condițiilor dificile de ardere și care să fie produse, în exclusivitate, din materiale indigene. Glazurile realizate prezintă puncte de topire situate între 960 și 1000 ° C, o bună toleranță pentru diferențele apreciabile de temperatură ce există în secțiunea stivei și o vîscozitate optimă în stare topită, care nu permite apariția scurgerilor. Suspensiile apoase de glazuri nu prezintă tendințe de întărire la sedimentare, oferind un avantaj substanțial procesului tehnologic preconizat. Produsele obținute se prezintă in diferite culori și nuanțe, cu o bună aderență a peliculei la suport și un acord masă-glazură adecvat, fără neregularități, asperități, bășici etc. la suprafețe. Prin acest procedeu se pot produce și cărămizi de diferite formate cu suprafețe ondulate, striate sau netede, glazurate pe una sau două din fețele laterale. Noile produse vor putea juca un rol de seamă în diversificarea aspectului construcțiilor. O vilă, o cabană sau un hol construit din cărmi glazurate, cu ziduri in care pieșele să fie despărțite cu rosturi din mortar de ciment comun sau colorat, ar prezenta originalitate și farmec Țiglele glazurate, așa cum dovedesc unele edificii din Transilvania, pot aduce o notă deosebită și un aspect plăcut clădirilor. dhim. G. CORCOVEANU șeful laboratorului uzinal al fabricii „7 Noiembrie“ Sighișoara CONCURSUL DE ADMITERE LA LICEELE DE SPECIALITATE, ȘCOLILE PROFESIONALE ȘI UCENICIA LA LOCUL DE MUNCĂ Concursul de admitere pentru învățământul de zi la liceele de specialitate se va desfășura în perioada 22 iunie -- 3 iulie, iar la școlile profesionale și ucenicia la locul de muncă în perioada 6— 14 iulie. La concursul de admitere se pot înscrie promovații clasei a VII-a a școlii generale, dacă nu au depășit vîrsta de 17 ani împliniți în anul 1970 — pentru liceele de specialitate, sau de 1$ ani — pentru școlile profesionale și ucenicia la locul de muncă. Concursul de admitere constă din probe scrise și orale la limba română și matematică. Lucrările scrise se desfășoară în aceeași zi, la ora 9.00 în întreaga țară, după cum urmează : la liceele de specialitate, limba română — 26 iunie, matematică — 27 iunie ; la școlile profesionale ucenicia la locul de muncă, limba româșină — 7 iulie, matematică — 8 iulie. Concursul se ține pentru toate locurile planificate. La unitățile școlare la care vor rămâne locuri neocupate, se va ține un nou concurs de admitere în perioada î—16 septembrie. Noul sediu al D.S.A.P.C.-Galați PE SCURT ® PE SCURT — PE SCURT în acest an. Interesante manifestări științifice cu participare internațională Consiliul Național al Inginerilor și Tehnicienilor organizează și in acest an cîteva importante manifestări științifice cu participare internațională : • A doua Conferința de construcții hidroedilitare (Galați, 18—20 iunie), cu tema „Probleme actuale în tehnica transportului apei in alimentări cu apă și canalizări“, organizată în colaborare cu Ministerul Construcțiilor Industriale, va dezbate următoarele grupe de probleme : studiul și proiectarea construcțiilor și instalațiilor pentru transportul apei, materiale și tehnologii de execuție noi, exploatareai construcțiilor și instalațiilor de transport al apei. • A treia Conferință de betoane (Cluj, 22—24 octombrie), cu tema „Structuri de beton armat“, organizată în colaborare cu M.A.I. și Institutul politehnic Cluj, va trata printre altele : probleme ale proiectării și calculului structurilor de beton armat ; tehnologii moderne de execuție ; învelitori subțiri. • A patra Conferință de instalații (Sinaia, 19—21 noiembrie), cu tema „Alimentarea centralizată cu căldură“, organizată în colaborare cu M.C.I., va dezbate studii și soluții de proiectare privind alimentarea centralizată cu căldura , echipamente și tehnologii noi de exploatare rațională a instalațiilor. Rapoartele vor fi publicate în volume ce se vor difuza înainte de fiecare conferință. Concasorul CM. 6 cu generator electric întreprinderea de construcții forestiere-Buzău, primind din partea Grupului de întreprinderi pentru construcții forestiere-Brașov sarcina să rezolve echiparea concasorului C. M. G cu un generator electric, în vederea producerii energiei electrice necesare alimentării unor consumatori legați de procesul tehnologic de concasare a pietrei, a realizat un prototip care funcționează în prezent cu rezultate bune in cadrul șantierului nostru. Autorul principal a inovației este inginerul Valeriu Lungu, șeful serviciului de reparații de la Baza de utilaje I.C.F. din Buzău. Instalarea generatorului a fost posibilă pe baza disponibilului de putere pe care il prezintă motorul de 65 CP cu care este echipat concasorul. Generatorul cuplat la prototipul realizat are următoarele caracteristici : putere — 30 KVA tensiune — 0,4 kV, frecvență — 50 Hz, factorul de putere — 08. Cuplarea s-a efectuat pe axul prizei motorului Diesel, printr-un ambreiaj cu gheare cu șaibă liberă, care permite și funcționarea independentă a concasorului fără generator. Transmiterea mișcării la generator de la axul ambreiajului se face prin intermediul unei curele trapezoidale. Mecanismul de cuplare a generatorului este fixat pe șasiul concasorului ; la realizarea acestuia s-au folosit nu meriu de presiune în casete închise, prevăzute cu gresoare, iar generatorul a fost amplasat paralel cu motorul Diesel pe un șasiu, prelungire a șasiului concasorului; s-a confecționat un tablou de distribuție cu trei ieșiri pentru forță (prize trifazice) — la care se pot cupla diverși consumatori — și o priză monofazică, pentru instalația de iluminat necesară lucrului de noapte. In prezent, prototipul realizat funcționează cu două benzi transportoare de 15 ml și cu motor de 7 kW. Energia electrică furnizată de generator este suficientă ca să alimenteze 4 benzi transportoare, puțind elimina pînâ la 89% din manopera de alimentare a concasorului și 100% din cea de evacuare a pietrei sparte. Luindu-se măsurile elementare de protecție a muncii (împâmîntare, protecția pieselor în mișcare etc.), prototipul prezintă o siguranță sporită față de concasorul obișnuit, datorită în principal faptului că Îndepărtează muncitorii de țobcasor (ei sînt acum la capătul benzilor de alimentare). Scopul urmărit în principal și realizat prin această inovație a fost reducerea volumului de muncă manuală. La concasorul C. M. G. procesul tehnologic de concasare a Pietrei necesită 12—15 muncitori cu roabe, podine de acces etc. ; prototipul realizat poate funcționa cu același randament, cu numai 4—5 oameni, iar ca urmare, costurile pietrei sparte produse sînt mai reduse, (ing. Mircea BURLACU, șeful șantierului Nehoiu al I.C.F.Buzău). Și organizarea producției economisește Ne-am obișnuit ca organizarea științifică a producției și a muncii să valorifice superior potențialul uman și material al unei întreprinderi, să sporească eficiența economică a activității colectivelor din unitățile productive. Ne surprinde însă cînd auzim că numai cu ajutorul matematicii, și pot realiza și economii de... metal. Sîntem deprinși ca la această problemă să căutăm soluții noi în proiectare, să folosim înlocuitori, sau să perfecționăm tehnologiile de fabricație. Și totuși, o recentă discuție cu matematicianul Eugen Curigut, șeful colectivului de modelare matematică al Secției de studii și cercetări pentru materiale de construcții, a fost suficientă ca să ne demonstreze că aria posibilităților de a economisi metalul este mult mai largă. Referindu-se la ultimele preocupări ale colectivului ce-l conduce, interlocutorul ne-a declarat : „Economia de metal a apărut, la început, ca un efect suplimentar al studiilor întocmite. Astfel, nu de mult am colaborat cu proiectanții de la întreprinderea de confecții metalice și aparataje din Capitală, la tipizarea suprafețelor de încălzire a aerotermelor. Sarcina noastră a constat în elaborarea unei familii de curbe menite să furnizeze proiectanților mărimile necesare a fi luate în calcul. Acest lucru, după cum ne-a spus inginerul-șef adjunct al întreprinderii, Petre Terzi, permite dimensionări corecte și evită risipa de metal. Colaborarea fructuoasă cu această întreprindere, continuă in prezent prin studiul pe care îl elaborăm, privind întocmirea necesarului de materiale în funcție de programele de fabricație stabilite, în final ne propunem să optimizăm producția, obținînd utilizarea rațională a capacităților și a forței de muncă. Dar și după prima etapă a studiului se va obține o dimensionare corectă a stocurilor, iar îmbunătățirea aprovizionării va asigura folosirea materialelor corespunzătoare, eyitând situații frecvente care făceau ca în lipsa sorturilor necesare să se utilizeze altele, mai grele (tablă, laminate etc.), încurajați de aceste prime efecte, am trecut la atacarea frontală a problemei economiei de metal. Prilejul ni l-a oferit o vizită făcută la I.P. «Progresul», din Capitală. Acolo am văzut că oțelul-beton pentru armături se debitează, din colaci sau bare, mai întîi la dimensiuni prestabilite, apoi — în funcție de programul zilnic de fabricație — barele anterior debitate sunt tăiate la dimensiunea necesară. Evident, în asemenea condiții rămân numeroase capete de dimensiuni ce nu mai pot fi folosite, sporind cantitățile de fier vechi. Discuțiile purtate cu conducerea întreprinderii au concretizat ca temă de studiu stabilirea programului de tăiere a oțelului în funcție de programul zilnic de fabricație. Cu alte cuvinte, după încheierea studiului (care este în curs de contractare cu întreprinderea) beneficiarul ne va furniza tipurile și numărul de panouri, grinzi, chesoane etc. ce vor fi fabricate în fiecare zi, iar noi le vom indica, pe secțiuni și calități de oțelbeton, dimensiunile armăturilor vor fi folosite. Trebuie, de asemenenea, să menționez că studiul va avea Ca efect suplimentar folosirea mai bună a mașinilor de tăiat, deoarece se va ajunge de la materialul brut la armătură printr-o singură tăiere, in loc de două. Problemele par simple la prima enunțare, in realitate însă apar difacultăți mari din cauza numărului enorm de sortimente ce trebuie urmărite. Ele nu pot fi rezolvate fără concursul mașinilor de calcul. De aceea, țin să arăt sprijinul valoros ce îl primim din partea colectivului de programare la echipamentul de calcul, condus de ing. Anca Manof.“ T. MUSTACESCU TRAILER PE PERNA DE AER A fost creat un trailer de necapacitate, cu pernă de aer special destinat pentru conjucții. Intrucit se poate deplas pe terenuri inaccesibile vehuilelor pe pneuri sau șenile, cu o asemenea încărcătură. El condintr-o platformă metalică, jurul căreia este fixat un rț flexibil segmentat. Forța de uicare este dată de ventilatoare a ntrifugale acționate de moare Diesel. Platforma este la nmai 25 cm înălțime de la tern. Chiar cu încărcătură com*etă, trailerul poate fi maniput cu ușurință de către doi oaeni: pe teren plat, nepregăt special. (2003) • In ultimii 10 ani, in Franța nu.5t utilizate la lucrările de drumuri peste 3.5 milioane de tone de canii zburătoare de termocentral , pentru ramblee sau taluzuri in special la punctele de racordae a drumurilor cu culei de poduri au cu autostrăzi, la substraturi renane și, mai ales, pentru funcții de drumuri (amestecuri de cenușă-nisip-ciment; cenușă-zgura ranulată-ciment, cenușa-ciment), ca filer hoale (2410) pentru betoane bitumi FĂRĂ TEAMĂ DE GER Cu noul echipament realizat experimental, constructorii vor putea lucra iarna afară, pe geruri cît de aspre, îmbrăcați numai în haină. Dar o haină (foarte ușoară) din țesătură de nailon, în care sunt tente electrica, încorporate veziialimentate de o baterie de nichel-cadmiu de 18 V. Un termostat menține temperatura între haină și corpul celui ce o poartă, la 34 ° C, timp de 8 ore — după care bateria se reîncarcă de la rețea, prin intermediul unui transformator. (2009) • A început construcția podului suspendat de 1068 m între principala insulă a Japoniei, Honshu, și insula aflată la sud — Kyushu. Podul Kanmoni va fi cel mai lung de acest tip din Asia și al 9-lea din lume. Fiecare din cele două cabluri principale de suspendare, în greutate de 2540 tone, cu diametrul de 65 cm, va fi ancorat cu ajutorul a două ancore uriașe — blocuri curbe cu latura de 25 m și înglobind cîte 1 500 tone de oțel. Turnurile care vor suporta cablurile vor avea înălțimea de 134 m și greutatea de 3 000 tone fiecare. (2007) • Pronosticurile economice pentru 1970 prevăd pe plan mondial, intensificarea sau cel puțin menținerea lipsei de oțel-beton, care anul trecut s-a resimțit destul de acut .Anglia, de pildă, care consumă anual circa 600.000 de tone, va fi nevoită să importe aproape 40% din această cantitate, ceea ce ar avea efecte negative asupra balanței de plăti atârii, ar duce — prin prelungirea termenelor de livrare — la întîrzierea terminării construcțiilor și, mai cu seamă, ar scumpi considerabil lucrările. Deja, la 26 ianuarie, guvernul a anunțat mărirea cu 10% a prețului oțelului. Problema e atît de serioasă, Incit asociația britanică a cimentului și betonului a recomandat insistent ca o parte din otelul destinat fabricării de profile pentru structuri metalice să fie transportată pentru producția de oțel-beton — întrucît ,,in construcții, cea mai economică și mai eficientă formă de utilizare a oțelului este aceea de armătură pentru beton“. (2011) • In Libia se construiește, peste valea Wadi Kuf, unul din cele mai mari poduri suspendate din lume. Cu o deschidere de 300 m și avînd două turnuri înalte de 160 m, el va avea cablurile înglobate în elemente prefabricate din beton și tensionate. Proiectul aparține profesorului italian Marindi (2012) • Prese pentru încercarea elementelor plane de beton armat, la un laborator experimental din Cehoslovacia. (2375) Notele publicate la aceasta rubrica rezuma articole si informata din cele mai recente numere ale unor reviste străine de specialitate, care doresc sa se Cititorii documenteze mai in detaliu asupra noutatilor prezentate de noi sunt rugați sa ne scrie, indicind numai ul aflat in paranteza la Silul notei respective , siuiredacția le va comunica in cel mai scan timp datele bibliografice necesare. Situată în interiorul barajului Snarc de la Sunqueita (Spania), această sală cu un volum de 10 000 mc are acoperișul din dale plate susținut de 22 de stîlpi, definiți prin niperboloizi de revoluție, impresia de fantastică pădure împietrită pe care o dau aceștia relevă atributul de expresie plastică al conlucrării dintre arhitectură și soluția constructivă. (2003) • Listarea structurii metalice spațiale a acoperișului „Pieții Festivalului“ din ansamblul expoziției mondiale de la Osaka. Elementele Japonia, rețelei principale ale structurii au diametrul de 500 mm, iar diagonalele — de 350 mm. îmbinarea se face prin intermediul unor sfere. Ridicarea pe sthPi & acoperișului cu greutatea totală de 4 500 tone s-a realizat cu ajutorul unor verine pneumatice. (2384) • Aplicat la o colonie pentru copii blastezi In insula Sao Tomé (in fotografie), propus pentru locuințe în Sahara și la Tunis, acest sistem de construcție extraușoară se bazează pe utilizarea unui schelet din eletrerte circulare de oțel, învelit cu tablă ondulată din aluminiu — in interiorrl cilindrilor astfel realizați amenajindu-se, din plăci de polistirol modificat cu azbest, pereții, plafonul (placat la partea superioară cu o folie de aluminiu de 0,4 mm, iara cea inferioară cu PVC dur) și pardoseala (placată cu PVC dur de 4 mm). Montajul se execută foarte simplu și fără utilaje, o unitate putînd fi montată de 3 oameni într-o st. » VO MACHINO EXPORT Moscova V — 330, U.R.S.S. Telex 207 INSTALAȚIE COMPLETĂ PREVĂZUTĂ CU UTILAJE MOBILE PENTRU CONCASARE, SEPARARE ȘI TRANSPORT Instalația este alcătuită din utilaje care funcționează independent, fiecare servind pentru o singură operație tehnologică. Datorită acestui fapt se pot folosi aceste utilaje în diferite combinații, pentru a obține balast atît din roci eruptive, cit și din terenuri cu pietriș sau cu roci consolidate. Toate utilajele care alcătuiesc instalația sunt comandate de la un pupitru comun, care se găsește in cabina operatorului. Instalația se compune din: 6. Separatorul Interme-1. Pîlnia de încărcare C-885, care are un alimentator cu rame pentru roci consolidate. 2. Pîlnia de încărcare C-1025, care are un alimentator cu palete pentru teren cu pietriș 3. Concasorul primar PRP-326 (cu fălci). 4. Grupul de concasare secundară c-9üä (cu fălci), alcătuit din două utilaje, chiar c-996. 7. Separatorul final C-907. 8. Concasorul rotativ C- 885 pentru material grosier din roci puțin abrazive. 9. concasorul rotativ c- 986 pentru mixte și material fin, din roci puțin abrazive. 16. Transportorul cu bandă C-088 pentru material grosier. 1. Transportorul cu bandă C-989 pentru material fin. Productivitatea instalației variază, după natura rocilor și combinația utilajelor folosite, de la ea la 200 m’.h. 5. Concasorul terțiar C- 987 (cu con). PUBLICO itt