Convorbiri Literare, 1874-75 (Anul 8, nr. 1-12)

1874-04-01 / nr. 1

No. 1. — Anul VIII lassi, 1 Aprilie 1874. CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. Abonamentul pe un an pentru România liberă 20 franci; pentru Austria Gol; pentru Germania, Sviteia, Belgia şi Italia 20 franci; pentru Francia şi Spania 25 franci. Abonamentele se fac numai pe un an intreg, in Iaşi la Tipografia Naţională şi la redacţiune, in Bucureşti la librăria Soccec et Comp., in toate celelalte oraşe din România la biurourile poştale. Despre direcţiunea progresului nostru. 1. Un învăţat modern a avut ideea originală dea stabili un fel de termometru social sau cum il numeşte el un sociometru, prin care să se poată judeca la prima vedere gradul de desvoltare al deosebitelor popoare comparate intre dănsele. Ca bază unitară a acestei măsuri acel invăţat voia să adopteze numărul forţelor naturale, pe care un popor oarecare a ajuns a-i face tributar omului. Căldura şi greutatea erau singurii agenţi fisici, pe cari societăţile antice şi le supusese. Acea a văntului sau a aerului pus in mişcare veni pe urmă şi la aste trei se mărgini mult timp stăpânirea ■ omului asupra naturei din afară.—Veacul de mijloc ne aduce cu descoperirea busolei folosirea magnetismului, timpurile mai noue in sfîrşit responsiunea gazului, electricitatea şi lumina. Dacă, fără a ne ascunde cât e de rudimentară ideea aşa numitului sociometru, totuşi am incerca a face aplicarea ei la poporul nostru, rănteiul lucru ce va frapa pe observator, este că societatea noastră a remas in privirea stăpânirii asupra acestor agenţi fisici in starea primitivă. In usul şi viaţa poporului nostru putem zice, că n’a intrat pănă astăzi nici una din descoperirile moderne, care înzecind puterea braţului omenesc caută a emancipa din ce in ce mai mult pe om de munca vecinică, la care e osindit in lupta pentru existenţă. Toate îmbunătăţirile mijloacelor de muncă, căte le vedem introduse până acum la noi nu sunt in adevărata lor fire, decăt un product exotic. Stăpânirea peste materia brută nu stă intr’adevăr in întrebuinţarea singuratică a cutărui sau cutărui alt agent îmbunătăţit,ci in inaftrarea acestor agenţi in viaţa zilnică şi obicinuită a poporului. Ja noi ansă, căte încercări s’au făcut in acest înţeles, nu au venit până acum decât de la străini şi nici o descoperire, nici o îmbunătăţire căt de mică, proprie neamului nostru nule găsim înscrisă in cartea cea mare a biruinţelor spiritului omenesc asupra naturei inerte, întrucât poporul nostru nu a stat in legătură cu neamuri străine, intrucăt îndemnul şi sila unei civilisații esterne nu l’a indatoit pănă la un grad oare care a esî !