Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-06-25 / No. 1038

2 NOTE Trenul a devenit neîncăpător... Tot mai mulți sînt corespondenții care ne semnalează că deocamdată singurul avantaj oferit de noul mers al trenurilor — recent intrat în vigoare — este acela că rămîn frecvent... de tren. Cum? Simplu ca bună ziua. Garnitura Oradea—Satu Mare, tren cu care călătoresc numeroși navetiști din Satu Mare, mulți dintre ei ceferiști, lucrători la Atelierele de zonă — s-a scurtat. Din 13 vagoane, și ele insuficiente — conform vechiului mers, au mai rămas 8 vagoane după noul mers. Consecința: oameni pe vagoane, pe scări și pe tampoane. Sugerăm Direcției regionale C.F.R. Cluj să dispună adăugarea de vagoane la trenurile cu locuri deficitare în prezent. Postașul... ? * distrat Cîteva sesizări sosite la redacție ne-au furnizat destule date pentru o schiță de portret a lui Attila Szilagyi, poștaș din comuna Livada. Adept, se pare — faptele o confirmă — al... geometriei variabile, acesta are o concepție total personală asupra distribuirii poștei la zi. Calculîndu-le toate după mintea sa isteață, face ca scrisorile mai ales abonamentele cetățeșinilor la diferite publicații să fie distribuite după un ciudat calendar — (lapidar și arhaic spus... de joi într-o miercure), întotdeauna în contradicție cu calculul abonatului și mai ales cu data poștei. Dar nu numai faptul căci corespondența este distribuită anapoda supără, ingenios este și modul de distribuire. Astfel, A. Szilagyi nu obișnuiește să înmîneze corespondența destinatarului, mulțumit dacă aceasta ajunge e la poartă, sau în ograda... „adrisantului“. Așa stînd lucrurile, oamenii se întreabă ,dacă n-ar fi potrivit ca acest poștaș șugubăț să fie readus cu picioarele pe pămînt în așa fel încît să-și facă conștiincios meseria pentru care e plătit. Răspunsul îl așteptăm de la Oficiul P.T.T.R. Livada sau Direcția județeană de poștă și telecomunicații. G. T. In noul magazin universal din Berveni, dar recent în folosință, cumpărătorii sunt deserviți în mod prompt și civilizat. Un nou loc de agrement pentru tineret .Din inițiativa Comitetului județean al U.T.C., la băile Vama s-a amenajat o frumoasă cabană cu o capacitate de 100 de locuri. Amplasată într-un cadru natural de o deosebită frumusețe, noua cabană oferă vizitatorilor condiții optime pentru petrecerea timpului liber, ținînd cont și de faptul că aici s-a amenajat, de asemenea, un club. Pînă la 1 septembrie, cabana va fi folosită ca tabără de vară pentru elevi. Marți au sosit aici, unde vor rămîne o lună de zile, 70 de eleve de la Casa de copii școlari din Satu Mare. După cum ne spunea tovarășa Paraschiva Tătaru, directoarea Casei de copii școlari, elevele се-și vor petrece vacanța la băile Vama cu condiții dintre cele mai bune de cazare. Ele vor face excursii în împrejurimi, vor organiza acțiuni de culegere a plantelor medicinale, se vor bucura din plin de aerul curat și frumusețile naturale ale acestei zone a județului. In continuare, la cabana U.T.C. de la băile Vama vor veni alți tineri din întreprinderi, instituții și unități agricole, dornici să-și petreacă concediul sau numai citeva zile în acest plăcut loc de agrement. în anul școlar 1971-72 va funcționa la Satu Mare. Un liceu cu limba de predare maghiară In urma măsurilor adoptate de conducerea partidului și statului, în acest an a continuat să se dezvolte rețeaua unităților școlare cu predare în limba naționalităților conlocuitoare. Printre noile unități școlare recent înființate, se numără și Liceul cu limba de predare maghiară din municipiul Satu Mare, care va funcționa cu clasele I—XII, în localul fostului Liceu nr. 3. Pentru anul școlar 1971—1972, clasele a IX-a dispun de 180 locuri. Absolvenții claselor a VIII-a, care doresc să urmeze cursurile noului liceu, pot să se înscrie pentru examenul de admitere până în ziua de 26 iunie a.c., ora 8, la secretariatele liceelor nr. 1, ^ și 3 din Satu Mare. CENTRALA INDUSTRIEI DE METALE NEFEROASE ȘI RARE BAIA MARE Str. Eliberării nr. 15. recrutează tineri pînă la 18 ani, absolvenți a 8 10 clase elementare pentru școlarizare în specialitățile: _ operator la producerea metalelor neferoase la Grupul școlar minier Baia Mare; operatori la fabricarea compușilor sulfului și îngrășămintelor cu fosfor, la Grupul școlar minier Baia Mare; zidari șamotori la școala profesională Oțelul Roșu, jud. Caraș Severin; electricieni întreținere și reparații la Grupul școlar Slatina, județul Olt; lăcătuși mecanici de întreținere și reparații in industria metalelor neferoase la Grupul școlar Slatina, jud. Olt. Durata de școlarizare este de 3 ani. înscrierile se fac la biroul personal al centralei pînă la data de 28. 06. a.c. Pe lingă cererea de înscriere, candidații vor mai prezenta următoarele acte: - certificatul de naștere; certificatul sau adeverința de absolvire a școlii generale; fișa medicală^ eliberată ^ de circumscripția sanitară; buletinul de analiză a sîngelui și rezultatele examenului radiologic, făcute recent. Examenele de admitere vor avea loc la Grupul școlar minier Baia Mare, între 4—12 VII. a.c. Probele de examen sunt: matematică, limba română și fizică sau chimie în funcție de specialitate — scris și oral. Candidaților reușiți pe specialități la examenul de admitere li se asigură condiții de școlarizare gratuită la școlile amintite, plus transport dus-întors la domiciliu pe timpul vacanței. CRONICA SATMAREANA_________________________________________ LA ARDUD O nouă unitate comercială Pentru o mai bună aprovizionare cu produse agro-alimentare a celor peste 1.000 salariați existenți în comuna Ardud, precum și în vederea dezvoltării rețelei comerciale proprii ,în scopul valorificării mai superioare a produselor agro-alimentare, întreprinderea agricolă de stat din Satu Mare a deschis un magazin în această comună. Unitatea desface preparate din carne, produse lactate, legume și fructe, băuturi îmbuteliate și vărsate și alte produse sub formă de conserve. Anunț important Liceul pentru pregătirea de cadre în industrializarea lemnului din Satu Mare, anunță ținerea concursului de admitere pentru anul școlar 1971—1972, la data de 26 iunie 1971, ora 8; înscrierile se fac în ziua de 25 iunie, între orele 7—18 și în 26 iunie pînă la ora 8, la secretariatul Grupului școlar de industrializare a lemnului Satu Mare, strada Crișan nr. 1 (telefon: 12518). Concursul de admitere constă în probele: limba română sau fizică (la alegere) și matematică (obligatorie), scris și oral. etc. - tette., 9 țfc. Școala profesională pentru îmbunătățiri funciare Chișinău-Criș Județul Arad Str. Gării nr. 33, telefon: 224 sau 34. ANUNȚA. Concursul de admitere în anul I la învățămîntul de zi pentru meseriile: — mecanici utilaje de construcții și terasamente, durata de studii 2 ani cu limita de vîrstă 18 ani; mecanici agricolii, durata 2 ani, limita vîrstei 25 ani. Se primesc candidați din toată țara, absolvenți ai școlii generale cu 8 sau 10 clase. înscrierile se fac pînă la 5 iulie 1971. Examenele au loc în perioada 6—14 iulie a.c. Probele pentru examen: matematică scris și oral — fizică (partea I-a: mecanică și căldură). Acte necesare: certificat de naștere original și copie, adeverință de promovarea școlii sau certificat de absolvire, buletin de analiza sîngelui și rezultatul examenului radiologiei pulmonare, certificatul medical. Declarația că nu suferă de epilepsie dată de elev sau părinții lui. Școala dispune de cantină și internat. Candidații reușiți la examen vor încheia contracte cu I.M.T. Timișoara și Oradea pentru șantierele din județele Timiș, Arad, Bihor, Satu Mare și Maramureș, unde vor fi repartizați în producție după terminarea școlii. Azi se deschide la Restaurantul „Miorița“ EXPOZIȚIACONCURS de preparate culinare Direcția comercială județeană Satu Mare organizează astăzi, 25 iunie a.c. în localul restaurantului „Miorița“ din municipiul Satu Mare, o expoziție de produse culinare. Vor fi prezentate aici circa 140 de preparate de bucătărie și cca. 25 preparate de patiserie — după rețetele întocmite de către bucătarii localurilor de alimentație publică. Totodată, la expoziție sunt invitate să participe și gospodinele din județul nostru, care doresc să expună produse făcute după rețete proprii. Gospodinele care doresc să participe la expoziție se vor adresa conducerii restaurantului „Miorița“ din Satu Mare. De reținut: EXPOZIȚIA ARE CA scop Îmbogățirea MENIURILOR, ÎNDEOSEBI PRIN VALORIFICAREA MAI LARGA A LEGUMELOR ȘI ZARZAVATURILOR. Produsele care vor întruni cel mai mare număr de preferințe, fiind omologate ca produse originale, valorificînd substanțial legume și zarzavaturi, la un preț de cost cu mai scăzut, vor fi premiate și vor fi incluse în rețetatele localurilor de alimentație publică. La expoziția inițiată de Direcția comercială județeană Satu Mare, vor participa și delegați ai organizațiilor comerciale din județele limitrofe spre a putea generaliza experiența bucătarilor sătmăreni. Tot în scopul extinderii acestei experiențe pozitive, asemenea expoziții concurs vor fi organizate în viitorul apropiat și în orașele Cărei, Negrești-Oaș și Tășnad. Nu uitați . Astăzi, 25 iunie a.c., în localul restaurantului „Miorița” — expozițieconcurs de preparate culinare ! л.In piața de alimente din municipiu Abundență de produse, dar și unele carențe organizatorice și de tîrg la Satu Mare. Piața de alimente a cunoscut forfota obișnuită acestei zile. Rafturile unităților alimentare, chioșcurile, mesele rînduite în incinta pieții „gemeau“ de mărfuri de sezon, în special legume timpurii, trufandale. Gospodinele aveau de unde alege marfa după ... ochi. Dacă organele de resort și unitățile comerciale au făcut din această zi de tîrg (23. VI. a.c.) o reușită, despre prețurile de vînzare stabilite la anumite produse, sau a felului cum ele se vindeau nu se poate spune același lucru. Un mic raid ne-a dat posibilitatea să constatăm că încă se mai întîlnesc unele nepotriviri de preț la aceeași marfă, deși calitatea ei este identică. Iată cîteva exemple. Dacă la un cărucior cu legume ce aparținea de magazinul intercooperatist se vindea varză de calitatea I cu 0,80 lei/kg, la cîțiva metri, la un alt chioșc, care aparținea de I.A.S. prețul la varza de aceeași calitate era de un leu/kg. La chioșcul C.A.P. Corolț am văzut o măsură și mai practică: varza se vindea după... ochi, cu 0,50 lei/căpățîna. Aceeași situație am întîlnit-o și la alte unități de desfacere a legumelor și fructelor. Mai multe gospodine cu care am stat de vorbă și-au manifestat nemulțumirea pentru că unele unități de legume și fructe sînt neglijate în privința aprovizionării cu produse variate și proaspete. Asemenea situații se pot întîlni la unele unități din centrul municipiului (str. Horea) și în cartierele Someș și Carpați. Un alt aspect nedorit, întîlnit la piața de alimente, a fost acela că pe mercurial la rubrica slănină de casă era trecut prețul de 6 40 lei/kg, în timp ce gospodinele vindeau cu 32 lei/kg. Situații asemănătoare au putut fi constatate și la alte produse, unde diferențele de prețuri erau destul de substanțiale. Considerăm că Comisia de prețuri de pe lângă Consiliul popular județean ar trebui să acționeze cu mai multă operativitate în schimbarea prețurilor, ținînd mai mult cont de mersul... pieții. Anul acesta, așa cum s-a putut constata, avem o producție de legume și fructe foarte bogată. Se impune însă ca organele competente să ia măsuri pentru valorificarea corespunzătoare, a acestor importante alimente, aprovizionînd din abundență și cu produse de calitate unitățile de desfacere din județ. F. ISTRATE memento TELEVIZIUNE Vineri, 25 iunie 17.00 Deschiderea emisiunii. Teleșcoală. 18.00 Căminul. 18.50 Lumea copiilor. Casa cu trei fetițe — emisiune muzical-distractivă. 19.10 Tragerea Loto. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. Sport. 20.00 Reflector. 20.15 Univers XX. 21.00 Film artistic : „Les annees foles“ („Anii nebuni“). 22.15 Studio dans. 22.40 Telejurnalul de noapte. 22.50 închiderea emisiunii. RADIO Simbătă 26 iunie 9.30 Miorița. 10.00 Buletin de știri. 10.05 Selecțiuni din opereta Rose Marie de Friml. 10.20 Piese instrumentale. 10.30 Emisiune muzicală de la Moscova. 11.00 Buletin de știri. 11.05 Formația Horia Moculescu. 11.15 Atențiune șoferi, atențiune pietoni! 11.30 Cîntă corul Filarmonicii „George Enescu“, dirijat de Vasile Pintea. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Orchestra Ray Cornifs. 12.10 Un interpret și rolurile sale: Elisabeth Schwarzkopf. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.30 Radiodivertisment muzical. 15.00 Buletin de știri. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 17.00 Știință, tehnică, fantezie. 17.30 Concert de muzică populară. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Știința la zi. 20.45 La hanul melodiilor. 21.30 Revista șlagărelor. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Carnavalul ritmurilor — muzică de dans. 22.55 Moment poetic. Sonete de Goethe. 23.00 Carnavalul ritmurilor (continuare). 24.00 Buletin de știri. 0.03—6.00 Estrada nocturnă. CINEMA Vineri 25 iunie SATU MARE : Victoria — Adio Granada (film italian, color); In grădină — Orologiul Kremlinului (film sovietic); Popular — Moartea filatelistului (film sovietic); CĂRȚI: 23 August — O scrisoare pierdută (film românesc); Popular — Un italian în America (film italian, color); NEGREȘTI-OAȘ: Profesorul infernului (film maghiar); TÂȘNAD: Călătorie în aprilie (film sovietic); BERVENI: King Kong evadează (film japonez, color, cinemascop); HALMEU: Cu mine nu, madam (film din R.D.G. SANISLAU: color, cinemascop); Departe în apus (film sovietic, color, cinemascop). Expoziție Azi, are loc, la ora 17 în sala de expoziții din strada Arțarilor nr. 2, vernisajul expoziției de artă plastică KISÚJ SZÁLLÁSI ȘTEFAN. Vineri 25 iunie 1971 Grupul școlar de construcții TIMIȘOARA B-dul Tinereții nr. 11, KEUKUZEAZA din toate județele tineri între 15—18 ani, absolvenți ai școlii generale de 8 sau 10 ani, pentru școala profesională, la meseriile: mecanici utilaje de construcții și terasamente, instalații, încălziri centrale, instalații sanitare, tîmplari, dulgheri-parchetari, montator prefabricate, instalații electrice, zidar-betonist, zugrav-vopsitor, izolator In construcții, înscrierile se fac în perioada 1 iunie — 5 iulie 1971. Examenul de admitere are loc între 6—14 iulie 1971. Elevilor reușiți la examenul de admitere li se vor asigura întreținerea și cazarea gratuită. Informații suplimentare se pot primi la secretariatul școlii în scris sau prin telefon 1.18.95. с я щ ș* <m •» » if «wep и» Щ дг. T© sbș Combinatul Siderurgic Galați prin grupul său școlar, str. Silozului nr. 25 RECRUTEAZĂ CANDIDAȚI, absolvenți ai școlii generale de 8 și 10 ani, pentru admiterea în școala profesională și de ucenici, la meseriile: COCSAR, OȚELAR, LAMINORIST, ELECTRICIAN, ELECTROMECANIC aparate de măsură și automatizare, LĂCĂTUȘ ș.a. Vîrsta minimă — 16 ani împliniți, înscrierile se fac la secretariatul școlii, telefon 30492, unde se obțin și relații suplimentare. In timpul examenului de admitere, candidaților li se asigură cazare gratuită și masă contra cost La Grupul școlar minier Baia Mare, pentru anul școlar 1971/1972, în perioada 4—12 VII. a.c. se dau examene de admitere la: Școala profesională minieră curs de zi (durata școlarizării 2 și 3 ani) cu specialitățile: — mecanizator minier; lăcătuș de mină; electrician de mină, întreținere și reparație; strungar; preparator minereuri; lăcătuș mecanic; electromecanic pentru aparate de măsură și control; operator la producerea metalelor neferoase; operator la fabricarea compușilor sulfului; lăcătuș mecanic pentru industria construcțiilor de mașini. In cadrul școlii profesionale mai funcționează următoarele forme: a. Ucenic la locul de muncă curs seral (durata școlarizării 2 ani) cu specialitățile: forjor, sudor, turnător formator; b. Ucenici la locul de muncă curs de zi (durata școlarizării 2 ani) cu specialitatea; — preparator minereuri, înscrierile pînă la 30 iunie. Probele: matematică, fizică, respectiv chimie pentru meseriile de operator, scris și oral. Materiile claselor V—VIII a. Pentru înscrieri candidații vor trebui să anexeze la cerere următoarele acte: 1) Certificat de naștere în original și copie (copia se legalizează de către școală). 2) Certificat de absolvire a școlii generale sau adeverință (în original). 3) Fișa copilului de la 0—15 ani pe care o eliberează circumscripția sanitară la care candidatul se află în evidență. 4) Buletin de analiză a sîngelui, efectuat cu maximum 3 săptămîni înainte de concurs și rezultatul examenului radiologic pulmonar (radioscopie, radiologie sau microradiografie) efectuată cu cel mult 3 luni înainte de concurs. Se primesc absolvenți ai școlii generale în vîrstă de pînă la 17 ani împliniți in cursul acestui an. Alte informații la secretariatul Grupului școlar din str. Victoriei nr. 140, zilnic între orele 7—15 sau prin telefon: 12868.