Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-05-02 / nr. 1922

i* PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VA? IIRONIM! Anul VII (XIV) Nr. 1922 (2561) Joi 2 mai 1974 4 pag. 30 bani Din inimile și conștiința întregului popor, in ziua Iniiiului de Mai, o яоиаși impresiona afirmarea atașamentului ețărmurit față partid și eminentul sau conducător, Ziua de 1 Mai, tradiționala sărbătoare a muncii și primăverii, a găsit orașele și satele județului nostru, ca și pe cele ale întregii țări, pavoazate cu drapele și lozinci, cu ghirlande de stegulețe și flori. Pe frontispiciile edificiilor publice sau dominînd marile artere și piețe, se află portrete ale iubitului conducător al partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, precum și portretele dascălilor proletariatului mondial întreaga atmosferă exprimă simțămintele înălțătoare cu care cei ce muncesc au pregătit raportul propriei lor conștiințe revoluționare pentru cinstirea sărbătorii Intitului de Mai din acest important an jubiliar. •• După ce în prima jumătate a zilei, oamenii muncii sătmăreni au cinstit 1 Mai prin noi succese în îndeplinirea angajamentului asumat în marea întrecere socialistă, la orele după-amiezii — în atmosfera tradiționalei sărbători a Intitului de Mai, — numeroși citori, țărani cooperatori, manintelectuali, alți cetățeni din municipiu și județ, s-au întîlnit în sala Teatrului de Nord. Primiți cu multă căldură, cu vii și îndelungi aplauze, în prezidiul adunării au luat loc tovarășul Iosif UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R.. (Continuare in pag. a 3-a) ADUNAREA FESTIVĂ DIN MUNICIPIUL SAU MARI Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarășului Nicolae Ceaușescu » • BUCUREȘTI SCUMPE TOVARĂȘE NICOLAE CEAUȘESCU, Cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni, Comitetul județean Satu Mare al Partidului Comunist Român și Consiliul popular județean, dînd glas simțămintelor comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii sătmăreni — români, maghiari, germani și de alte naționalități — Vă adresează din adîncul inimilor un fierbinte salut revoluționar și că urează ani mulți cu sănătate și putere de muncă pentru îndeplinirea supremei răspunderi in fruntea partidului și statului, spre fericirea și prosperitatea patriei noastre scumpe. Intr-un vibrant consens cu gîndurile întregului popor, oamenii muncii sătmăreni folosesc prilejul sărbătorii muncii pentru a exprima atașamentul lor profund și adînca recunoștință față de înțelepciunea și fermitatea marxist-leninistă cu care conduceți destinele noi ale națiunii spre cele mai înalte culmi ale progresului și civilizației, încadrate cu toată hotărîrea in lupta pentru înfăptuirea politicii interne și externe a partidului, a minunatului program al făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, colectivele de muncă din județul nostru au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi succese importante în întrecerea socialistă, în valorificarea cit mai judicioasă a potențialului material și de muncă de care dispunem. In această minunată zi de primăvară, sărbătoarea clasei muncitoare, raportăm cu mîndrie, dragă tovarășe Nicolae Ceaușescu, că în primele patru luni ale acestui an jubiliar, industria județului a înfăptuit în întregime sarcinile de plan, realizînd peste prevederi o producție marfă de peste 38 milioane lei — din care pentru piața externă 500.000 lei valută și a obținut beneficii suplimentare de 15 milioane lei. Mobilizîndu-și energiile pentru a îndeplini integral sarcinile și orientările date sectorului agricol, lucrătorii ogoarelor au încheiat lucrările campaniei de însămințări, în condițiile unei hotărîte lupte pentru combaterea efectelor secetei. Totodată, s-a asigurat ritmicitatea îndeplinirii obligațiilor către stat, livrîndu-se din sectorul zootehnic cu 7 la sută mai multă carne decît prevederile de plan, din care 110 tone la export. Rezultatele din Industrie, din agricultură și din celelalte sectoare ale producției materiale corespund întrutotul angajamentelor asumate de organizația județeană de partid, creîndu-se posibilități de realizare a sarcinilor actualului cincinal, în devans cu șase luni. Dînd cea mai inaltă apreciere remarcabilei Dumneavoastră personalități de revoluționar militant și patriot înflăcărat, care își consacră neobosit întreaga viață împlinirii idealurilor socialismului și comunismului, dorim să Vă încredințăm, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, de hotărîrea noastră nestrămutată de a urma cu credință și devotament înălțătoarea Dumneavoastră pildă de muncă și luptă, de avea mereu vii în inimile și conștiințele noastre a cuvintele Jurămîntului solemn prin care ați mobilizat națiunea la noi eforturi pentru făurirea propriei sale măreții. Cu încredere nețărmurită în biruința deplină a cauzei partidului nostru comunist, a politicii sale înțelepte, al cărei exponent și făurar de seamă sînteți, comuniștii, toți oamenii muncii de pe meleagurile sătmărene, fără deosebire de naționalitate, se angajează și cu acest prilej în fața Comitetului Central, a Dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, să nu precupețească nici un efort pentru fructificarea capacității lor creatoare în folosul îndeplinirii exemplare a tuturor sarcinilor încredințate, al contribuției mereu crescînde la înflorirea și prosperitatea scumpei noastre patrii. Republica Socialistă România. COMITETUL JUDEȚEAN SATU MARE AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN CONSILIUL POPULAR JUDEȚEAN In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, ieri a avut loc în Capitală ADUNAREA POPULARA CONSACRATA SARBAIORIRII in DE 1 MAI In atmosfera muncii creatoare care domnește de la un capăt la altul al țării și a puternicului avînt politic ce însuflețește întregul popor în acest an jubiliar al patriei noastre socialiste, în cadrul unei entuziaste adunări populare, onorată de prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, mii de locuitori ai Capitalei au adus, miercuri după-amiază, un fierbinte omagiu zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. . . . Pavilionul Expoziției Economiei Naționale, locul de desfășurare a adunării populare organizată de Comitetul municipal București al P.C.R. Sosirea secretarului general al partidului este întîmpinată cu multă căldură, numeroși bucureșteni — aflați pe platoul din fața pavilionului — aplaudîndu-1 și ovaționîndu-1 îndelung, scandînd cu înflăcărare „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“, „Stima noastră și mîndria, Partidul — Ceaușescu — România“. Membri ai gărzilor patriotice, ai formațiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei prezintă onorul. Pionieri oferă cu dragoste flori Nicolae Ceaușescu și tovarășului tovarășei Elena Ceaușescu. Intîlnirea cu secretarul general al partidului, în acest cadru sărbătoresc, constituie un nou și fericit prilej pentru reafirmarea deplinei satisfacții pe care locuitorii Capitalei, împreună cu țara întreagă, au trăit-o, în memorabila zi de 28 martie, cînd Marea Adunare Națională, dînd expresie voinței întregului popor, a ales în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu — omul care întruchipează virtuțile cele mai înalte ale conducătorului de partid și de stat, ale patriotului consecvent, simțămintele nobile ale militantului înflăcărat pentru cauza socialismului și comunismului, pentru libertatea și neatârnarea țării, pentru promovarea unui spirit nou în relațiile dintre popoare, pentru triumful prieteniei și al păcii în lume. Sărbătorirea Inițiului de Mai — de aproape trei decenii mereu același moment solemn, iradiind bucuria marilor împliniri pe drumul revoluției socialiste, mereu același anotimp al revărsării nesecatelor energii pentru apropierea viitorului comunist și, în același timp, mereu mai bogat în semnificații — a avut loc anul acesta sub semnul succeselor deosebite cu care oamenii muncii de la orașe și sate, fără deosebire de naționalitate, întîmpină a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub dominația fascistă și cel de-al XI- lea Congres al partidului. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, în cuvîntarea rostită anul trecut, la cea de-a 83-a aniversare a acestui eveniment, „Ziua de 1 Mai — măreață sărbătoare a primăverii și muncii — a intrat în conștiința a popoarelor ca un simbol al uriașei energii revoluționare și forței înnoitoare a proletariatului, a milioanelor de făuritori ai bunurilor materiale, ai progresului și civilizației umane, a cărei misiune istorică este aceea de a dezrobi popoarele de sub jugul exploatării și asupririi, de a asigura clădirea societății noi — a egalității, echității și justiției sociale, a demnității și fericirii omului — la care au visat, de-a lungul secolelor, mințile cele mai luminate“. Bilanțurile acestei prime etape a marii întrecerii socialiste, pe care întregul nostru popor muncitor o desfășoară cu înalt simț patriotic arată că cincinalul se îndeplinește în ritmurile înscrise în angajamentele asumate pe întreg cuprinsul țării. Pornind cu hotărîre la lucru, încă din prima zi a cincinalului, oamenii muncii din unele întreprinderi industriale au îndeplinit integral prevederile perioadei 1971—1975. Alte colective lucrează în contul ultimului an al cincinalului. Animați de nobila năzuință de a conferi dimensiuni tot mai mari realizărilor de pînă acum, dornici de a se manifesta în fiece clipă, ca făuritori activi ai României socialiste, oamenii muncii din patria noastră au hotărît ca anul acesta întîiul de Mai să fie sărbătorit de fiecare la locul său de producție — în uzine și pe șantiere, pe ogoare, în laboratoare, acolo unde se făuresc bunurile materiale și spirituale ale societății noastre. Cinstind în acest mod ziua de 1 Mai, întregul nostru popor a împlinit adevăratele valențe ale marii sărbători a omenirii muncitoare și, în același timp, și-a exprimat, printr-un înalt simbol, dragostea fierbinte față de Partidul Comunist Român — cel care a dat muncii un sens și un conținut nou, eliberînd-o de exploatare și transformînd-o într-o condiție a existenței umane demne, al formării și afirmării personalității umane. ... In sala Pavilionului Expoziției Economiei Naționale și-au dat întîlnire, miercuri dupăamiază, reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei. Marea rotondă era împodobită sărbătorește. Deasupra tribunei oficiale strălucește în reflexe aurii stema partidului, precum și urarea „Trăiască Partidul Comunist Român, forța politică conducătoare a societății noastre socialiste“, precum și mari steaguri roșii și tricolore. De partea cealaltă a sălii — un imens glob pămîntesc pe ale cărui meridiane se află înscris: 1 Mai; acest simbolic ansamblu decorativ este însoțit de tradiționala urare: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!“ In dreapta tribunei oficiale se află portretul conducătorului iubit al partidului și statului nostru, încadrat de drapele roșii și tricolore și de urarea întregului popor: „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu!“. De cealaltă parte străjuiește un panou cu chipurile lui Marx, Engels, Lenin, iar pe pancarta care le însoțește este urarea „Trăiască unitatea încrnsă mișcării comuniste și muncitorești internaționale!“ Pe mari pancarte sînt înscrise uurări exprimînd năzuințele, sentimentele internaționaliste de care poporul nostru este animat în întreaga sa activitate, prietenia frățească ce-l leagă de celelalte popoare care construiesc socialismul: „Trăiască pacea și prietenia între popoare!“, „Trăiască prietenia, colaborarea frățească și unitatea țărilor socialiste!“. Ora 15,00. Sosirea la tribuna oficială a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, anunțată prin semnal de trompetă, face ca din tribune să erupă entuziasm și bucurie fără margini. Crainicul rostește solemn: „Bine ați venit tovarășe secretar general al Partidului Comunist Român, președinte al Republicii Socialiste România!“ —. urare reluată și amplificată prin (Continuare in pag. a 4-a) Moment din spectacolul festiv prezentat la Teatrul de Nord Aspect de la adunarea festivă din municipiul Satu Mare In pagina a 2-a 2 MAI - ZIUA TINERETULUI Prezență activă și entuziastă pe șantierele muncii patriotice Cuvinsprea tovarășului loan Text prescurtat Stimați tovarăși, împreună cu întregul nostru popor, sărbătorim ziua de 1 Mai, care s-a înscris în tradițiile clasei muncitoare de pretutindeni, forțelor revoluționare și progreasiste din lume, ca zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi a frăției în lupta pentru o viață liberă și demnă, pentru democrație și socialism, pentru pace și prietenie între popoare. După cum se știe, de mai bine de opt decenii, desfășurată sub faldurile steagului roșu, proletar, ziua de 1 Mai a reprezentat în țara noastră prilejul unei impresionante manifestări a conștiinței revoluționare a muncitorilor români, a adeziunii sale ferme la marile idealuri ale socialismului și comunismului. Incorporînd imensa revărsare de patriotism și energie creatoare în întîmpinarea marilor evenimente politice ale acestui an jubiliar .— a XXX-a aniversare a eliberării țării de sub dominația fascistă și al XI-lea Congres al gloriosului nostru partid comunist — 1 Mai 1974 se află sub semnul hotăririi unanime de a asigura ritmul neîntrerupt al muncii, al activității economice la orașe sate, pentru înfăptuirea exemplativă a marii cauze a poporului nostru: îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Referindu-se pe larg la minunatele tradiții de luptă ale muncitorimii noastre și ale întregului popor, din care s-au zămislit anii de glorie și lumină ai prezentului socialist, vorbitorul a spus, in continuare: Toate marile realizări care au schimbat fundamental înfățișarea țării, viața oamenilor, locul României în lume constituie o ilustrare strălucită a capacității Partidului Comunist Român de a-și îndeplini rolul de forță politică conducătoare a societății. Proba practicii sociale a verificat justețea politicii partidului, pe aplicarea creatoare , bazată principiilor generale ale socialismului la condițiile specifice ale României, politică ce pornește de la interesele supreme ale noastre socialiste, de la națiunii cauza victoriei socialismului. Exponent fidel al intereselor supreme ale celor ce muncesc în întreaga sa istorie glorioasă de peste cinci decenii, partidul și-a afirmat imensa sa capacitate de a mobiliza energiile țării pe calea progresului rapid și multilateral, cu deosebire în perioada inaugurată de Congresele al IX-lea și al X-lea și de Conferințele Naționale, perioadă care constituie etapa cea mai fertilă din anii făuririi civilizației noastre socialiste. In semn de înaltă recunoștință pentru dinamismul și înțelepciunea politicii promovate în această etapă de superioare realizări în construcția socialistă și în afirmarea României în viața internațională, sesiunea Marii Naționale din primăvara Adunări acestui an a marcat evenimentul de adînci semnificații politice și sociale, al instituirii funcției de președinte al Republicii Socialiste România, incredințînd această înaltă calitate conducătorului iubit al partidului și poporului nostru, tovarășului Nicolae Ceaușescu, înalta învestitură, sprijinită unanim prin dragostea și încrederea nemărginită a oamenilor muncii din județul nostru, fără deosebire de naționalitate, alături de toți cetățenii patriei, constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a câștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România. O importantă parte a cuvîntării a fost consacrată relevării cetelor remarcabile obținute subde poporul nostru in cel de-al treilea an al cincinalului. Apoi, vorbitorul a spus: Strîns uniți în marea familie a națiunii noastre socialiste, oamenii muncii sătmăreni — români, maghiari, germani și de alte naționalități — beneficiari egali cu întregul popor al înnoirilor structurale produse în ultimele trei decenii în peisajul politic, economic și social-cultural al României, își aduc contribuția lor plină de răspundere la atingerea obiectivelor îndrăznețe ale programului trasat de partid la Congresul al X-lea și Conferința Ia (Continuare în pag. a 3-a)