Curierul Foaea Intereselor Generale, 1878 (Anul 5, nr. 2-71)

1878-01-06 / nr. 2

ÂPEL ffs.i TWTTfrMZTsE €» KiWiiMSIi Seim că in timpii din urmă inimele generose am avut de făcut multe și însemnate sacrificii, cu tote aceste nenorocirea de care vedem lovită pe o mumă și fiica sa, tocmai in mijlocul unei erne din cele mai grele, ne dă indrăsnelă a face un apel și in favorea lor, siguri fiind că se vor găsi incă inimi, care pe lângă multul ce au dat pân’acum, vor mai da și puținul ce li se cere astăzi, căci oricât de puțin va fi primit va indulci mult sorta acelor care se află intr’uă lipsă completă. Demna de care este vorba e de o bună familie, soțul seu se află pe câmpul de resboi și din cinci fii ce avea unul a căzut mort in luptă și altul zace rănit in spital. Ofrandele se primesc la administrațiunea „Curierului“ unde se pute da și adresa pentru personele care ar dori a visita însele pe cele dohe nenorocite. Redacțiunea Curierului. Anul al VI-lea No. 2. ÎASSI, Visieri 6 Ianuarie 1878, apare Duminica, miercurea și Vi Prețul abonamentelor IN IASSI, pe an, 24 fr.—pe semestru 12 fr.— pe trimestru 6 fr DISTRICTE, pe an, 28 fr.—pe semestru 14 fr.— pe trimestru 1 fr. STREINATATE ..............................40 fr INSERȚIUNI și RECLAME, rândul 00 b. SCIRI LOCALE » 1 fr-Epistole sn francate nu se primesc. Hn J ¥r. bani FOAIA INTERESELOR GENERALE. PROPRIETAR SI DIRECTOR ® H. BAÜASSAW. Calendar-CLl septamaxiel 1 Duminică 2 Luni ! 3 Marți 4 Mersuri 5 Joi 6 Vineri 7 _____Sâmbătă | !' A TH OH Ki LOIL K I TIMPUL DIN SEPTAMANATI Sf Vasile și Tăerea mijirejur Par. Silvestru popa Romei Sf. Prof. Malachia și mart. Gordie Adun. celor 70 apostoli și cuv. Teoctist Sf. mart. Theopim și Theona (post) (f) Jlotezul loMimiiin (t) Profetul loan Botezătorul La 30 Dec. Pătrarul I la 4 ore 48 m. dini cu ger și senin. Prețul Anunciurilor PAGINA T. 50 b. Pag. IU 40. b. Pag. IV 30 b. Pentru FRANCIA : se primesc anunciuri la D-l. Adam negociant-commissionaire Carrefour de la Croix Rouge 2 Paris. Pentru AUSTRIA și GERMANIA la Rudolf Mosse Seilerstatte No. 2 Wien Vincenz Hrdlicka Teinfaltstrasse No. 31 Wien, Fillip Lob Esckbachgasse 6 Wien și a Rotter & C-o. Reimergasse 17 Wien. Pentru ANGLIA la D. Eugen Micoud Londra 81 in Fleet Stree E. C, Manuscriptele nepublicate se vor arde. Un Nr. SO bani L NOU U 1 0 A I______P A T R ÓNUL ț) I LEI_______Ras. Soar.__________Apusul Sor. marie 13 Duminică F. I. Ep. Ilariu 7—33 4—44 14 Luni Felice 7-33 4—45 15 Marți Mauru 7—33 4—46 16 Mercuri Marcel 7—32 4—47 17 Joi Antoniu 7—31 4—48 18 Vineri Prisca 7—31 4—49 19 Sâmbătă Ferdinand 7—30 4—50 AVIS CĂTRE OHORAB. PUBLIC. Curierul întră astăzi în al 6-lea an al esistenței sale, și se pate mândri ca a ajuns la acesta vârstă numai cu concursul bine-voitor al publicului, care sa îmbrăcioșat cu căldură chiar de la aparițiunea lui. Redacțiunea recunoscétore pentru acest concurs n’a negligiat din parte’i nici sacrificii nici osteneli pentru a satisface pe lectorii sei, aducând din ce în ce îmbunătățiri în redactarea foei. Astăzi când resbelul ruso-românoturc, care cu atâta drept cuvânt intereseze pe publicul nostru, ocupa u o mare parte din colonele „Curierului,,, Redacțiunea pentru a nu negligia nici interesele generale, a luat decisiunea a scote fooarte trei ori pe săptămănă în loc de două ori cum apare păn’acum. Cu acest mod, dispunând de mai mult spațiu, vom publica regulat pe viitor, pe lângă seriile politice cele mai noue și cât mai în detaliu, și tot ce privesce interesele generale, precum licitații pentru vendări și arendări de moșii, păduri, etc. loteriere ,pliuri paie diț Europa, prețiurile productelor în țară și în străinătate. Bursa etc. etc. etc. Iși uă parte juridică unde vom da diferita decisiuni a Curței de Apel în care se vor tranșa chestiunile cele mai dificile în drept. Admiiistrațiunea. STL VECHITU A Ianuarie Miosia Berzestii din Județul Vaslui Proprietatea defunctului Georges Vârnav avînd 800 fălci cultivabile se dă în arendă de la St. George 1878 sau chiar și de acum. Amatorii se pot adresa în Orașul Vaslui la soția defunctului, Nathalie G. Varnav. Avis Onorabilului Public. In orașul Iași strada Mare No. 1etughenile Pașcanu s’a descris marele magazin ANANIA KÎEVSIY pentru vânzări en gros și en detail de ceaiuri rusești ,le caravane. Prețurile sunt: 1 rublă 25, 1 r. 50, 1 r. 75, 2 r., 2 r. 25, 2 r. 50, 3 r., 3 r. 50, 4 r., 5 r. 50, 6 r. 50, 7 r. 50, 8 r., 10 r., și 16 r. pentru un funt de ceai. Ceaiul e cel mai proaspăt, de o calitate escelentă și suprafină și direct aduc din Chine de d. Anania Kievsky. Comercianților se da rabat. In această magazie se mai află de vânzare . Cafe râșnită in cutii de tîsaiclie. MAGAZIA MITTLER Vis-a-vis de otelul Romania, Iassi. Stroe de iarnă Bărbătesci și copilărești. Felurite pălării de cea mai nouă modă. Lingerie franceză, cuverture pentru trăsură. Binocluri articole de voiaj și de galanterie. Telephonul cea mai nouă invenție din lume, toate aceste cu prețuri fabulos de eftine. Savon Glicerin © La Magasia Mittler vis-a vi Otel România, Iași a sosit renumitul sopon gliceriniă mobilată și cu serviciu. De preferință în apropiere de gară. Adresa la Administrațiunea Curierului“ Se caută TELEGRAME Petersburg 13 Ianuarie. Se anunță du. Odesa cu data de 11 Ianuarie, ca două monitoare turcești au început la orele 2 p. m. să bombardeze Eupatoria. Pană la orele 6 sala au căzut in oraș 135 oduse. . Căteva case au fost atinse. Șapte soldați au fost răniți. Bombardarea urmează înainte. Și arsenalul a fost atins. Viena 13 Ianuarie. „Wiener Abendpost“ anunță că Curtea din Viena va purta un doliu de 16 zile pentru defunctul rege a Italiei. Roma 13 Ianuarie. Peste 2700 deputațiuni din toată Italia vor lua parte la înmormântarea regelui Victor Emanoil. Petersburg 13 Ianuarie. Marele Duce Nicolae a fost primit in Gabrova cu mare entuziasm. Marele Duce va trece mâni peste Balcani. Malta 13 farmade. In urma unui ordin telegrafic din Londra a plecat admiratul Hornsby și întregul stat major cu corabia „Sultan“ spre Levanto. Celelalte corăbi de război vor pleca in curând tot intr’acolo. Roma 13 Ianuarie. Arhiducele Rainer a sosit aici și a fost primit la gară de prințul de Carignan și de toți miniștrii. înmormântarea defunctului rege va ave loc in 17 Ianuarie. Regele Umbert va face jurământul in 19 Ianuarie. Remășițele regelui Victor Emanoil se vor depune in biserica Pantheon din Roma. Tiflis 13 Ianuarie. Oficial. Turcii au fost bătuți in o luptă lângă Baiburt. Erzerumul e inconjurat deja de la 9 Ianuarie. Viena 14 Ianuarie. Eri s’au unit Serbii cu Romanii lăngă Vidin. Comandantul turc de la Vidin era să predea cetatea iusă cu condițiunea, de a li se permite retragerea trupelor sale din Vidin. Filipopol 14 Ianuarie. Turcii retrăgânduse au incendiat orașul Tatar-Bazargic. Gabrova 14 Ianuarie. Oficial, Turcii au părăsit șesul Giops. O colonă rusă a ocupat Clisura. Selvi 14 Ianuarie. Avantgarda lui Gurco a luat cu asalt Mecica, Peikern și Ihtiman. Perderile Sunt neînsemnate. Odesa 14 Ianuarie. Oficial. Done monitoare turcești bombardează Eupatoria. Constantinopol 14 ianuarie. Respunsul Rusiei cere trimeterea a doi delegați in cuartierul general rus, spre a trata preliminările păcii împreună cu cele a armistițiului. Namyk Server a plecat astăzi pentru a se presenta la marele duce Nicolae. IAȘI 5 ianuarie 1878. o Ocupăm astăzi numeul nostru in cea mai mare parte cu descrierea primire, ce a doua capitală a României a făcut viteazului regiment al XVI-lea de Dorobanți, despre cari voinici, poetul V. Alexandri cântă următoarele: «Toți dorobanți, toți căciulari Români de viță veche Purtând opinci, sunun, ițari Și cușmă pe-o undhe Ne dase nume de Circani Un bătru bun de glume Noi am schimbat lărgă Balcani Porecla in Renume.” Curcanii din Regimetul al XIII, compuși din fii lașilor și a Vasluiului, au schimbat la Bolcani intr’adevĕr porecla lor in renume, și au prefăcut România desconsiderată in o Românie glorioasă, puternică și respectată. Ei au pus cei intăia pentră in temelia, pe care se va înălța zidirea măreață a Neatârnării și Unității României. Afară de aceasta, curcanii din acest regiment au atras prin vitejia lor admirațiunea lumii asupra micei, tinerei dar put micei armate íumânier Onoarea recunoștință dar Voie vitejilor fii ieșeni și vaslueni cari dovedit ca sunteți strănepoți vrednici a lui Traian, Decebal, Stefancel Mare și Mihai Viteazul. Escorarea starândref. 13 de Sorojant Citim in Monitorul: M. S. Domnitorul, flint răcit și nepuputend eși din casă, a bine-voit a ordona ca o deputațiune din regimentul 13-lea de dorobanți înainte de marșul său spre Iași, să se presinte cu drapelul regimentului spre a primi decorațiunea Stelei României, care a fost conferită acestui regiment pe câmpul de resbîct pentru strălucita sa purtare in lupta de la 27 August. In sala Tronului se afli, corpul oficiăresc, deputațiuni de tote gradele din fiecare companie, cari au fost decorate cu medalia de Virtutea militară și Crucea S-tului Gheerghe, in total o sută de omeni, inălțimele Lor, inconjurați de Casa militară și in presența d-hi ministru al afacerilor străine, care adusese insemnele ordinului, de d-nii general Cernat și Racoviță, au pus pe drapelu regimentului Steua României. Apoi s’ai făcut apelul oficiarilor cari erau propuși a se decora cu Steua României, dar cari nu primise incă decorațiunile. M. S. Domna a pus flecăruia pe pept semnul de vitejie ce câștigase. M. S. Domnitorul a rostit următorele cuvinte : „Regimentul al 13-lea fi meritat prin «bravura sa cea mai mare distincțiune. «Steua României pe drapelul vostru va «aminti pururea că dorobanții de lași și „de Vasluiu au fost cei d’uităiu cari au «dat pept cu dușmanul. La 27 August, «am avut ocasiunea a admira vitejia vostră, pe care nici odată nu o voiu uita: „Intercețive acum in a doua capitală a «României, care póte fi mândră de voi «Trăiescă bravul regiment al 13-lea. Urale entusiaste răspunseră la aceste cuvinte, curmate de strigatul : Trăiască Măria Sa Dormitorul ! Trăiescă Măria Sa Domja ! Apoi corpul oficiăresc și deputațiunea de tote gradele au defilat înaintea Măriilor Lor, care le-au urat cale bună și ani fericiți. Primirea regimentului XIII Dorobanți in Iași. Ziua de 2 Ianuarie 1878, va fi înscrisă cu litere strălucite in cronica anticului Iași, căci in acea zi viteazul regiment al XlII-lea de Dorobanți, s’a reintors in Iași de pe câmpul de război. In data ce a doua capitală a României a aflat, că acest regiment se reintoarce in țară, toată poporațiunea ei a fost adănc mișcată prin bucuria de a revede pe vitejii de la Grivița. Cu o nerăbdare nespusă se aștepta sosirea acestui regiment in Iași, din care cauză se espectau de alte telegrame peste telegrame, cu scop, de a afla totdeauna locul pănă unde ajunsese regimentul. In urma mai multor telegrame contrazicătoare, niște placarde a Primăriei incunoștiințau pe publicul, că regimentul va sosi in Iași Luni in 2 Ianuarie. De desdimineață tot orașul era impodobit cu steaguri de tricolorul național. Nu era o casă sau o dugheană, care să nu fi fost ornată cu astfel de drapele. Palatul Primăriei mai alesu s’a destinsu prin decorațiune de f.Av. L. WTouxane peatru 'din fața Gării, se redica un arcu inaltu de triumfu, ornata cu portretul M. S. Domnitorului, cu armele României, a Municipiului Iași, cu drapele naționale și cu ghirlănzi de lori naturale. Se răspândise zgomotul, că viteazul regiment al XlII-lea va sosi ziua in Iași. Din aceasta cauză stradele principale furnicau de dimineață cu poporațiunea imbracată in haine sărbătorești,—căci in mod spontaneu, căuta fiecare să dovedească și prin îmbrăcăminte aleasă marele respect și nemărginita recunoștiință ce da bravului regiment. Trenul de București având a sosi la ora 1 juni. p. m. Gara era deja de pe la 12 ore m. asediată de un mare public, carele nu aflase incă, că vitejii vitejilor de la Grivița au a sosi la 6 ’ore sara. Pe la orele 3 p. m. niște placarde cu litere groase, anunțau că regimentul va sosi la 6 ore sara. Timpul pănă la aceasta oră părea tuturor ca fără sfârșit, astfel incăt nu înserase încă bine cănu mai toată populațiunea orașului era deja adunată la Gară. Peronul era atât de ticsit de oameni, incăt era imposibil de a străbate pe acolo. Toată curtea dinaintea țării era iluminată cu focuri bengale. Ora 6 se apropia, Consiliul comunal, cel județan, delegațiunea studenților de la cele trei facultăți a Universității împreună cu stindardele respective și alte corporațiuni se indesara pe peronul Gării, așezăndu-se pe locurile destinate de mai înainte pentru recepțiunea regimentului. Deodată insă se respăndește știrea, că trenul cu regimentul va sosi abia la 8 ore sala. Această întârziere a trenului a produs o impresiune de neastâmpăr asupra întregului public. Consiliul comunal, Studenții Universității, și toate corporațiunile aflând despre întârzierea trefigiului și văzând marea imbulzată de pe peron, s’au retras din Gară și s’au așezat pe podul de peatră sub arcul de triumf, unde de ambele lături erau postați gardiștii civici cu arma la picior. întregul corp a ofițerilor gardiști, in ținută de mare paradă, ocupa locul din mijloc intre ambii stâlpi a arcului. Publicul era atât de numeros, incăt atăt peronul, saloanele de așteptare a Gării, căt și întreaga curte a acestei, împreună cu strada Gării, erau indesate cu o mulțime de oameni. De la orele 6 pănă la 8 cânta muzica gardei civice diferite piese naționale. Studenții Universității împreună cu mulți cetățeni notabili, au inclus apoi o horă mare la care se asociază din ce in ce mai multe persoane. Ca la asemine ocasiune, așa și de astă dată publicul adunat era vesel și căuta să-și petreacă timpul cu glume, care de care mai bine sau mai nostim improvizate. Intre publicul asistent, se afla și un număr mare de dame chiar din straturile cele mai naste ale societății iașane. Mai toate damele purtau căciuli dorobanțești numit, a ia Ori«t*«, sxtodobite cu pene de curcani. Pe fețele tuturor se vedea exprimat un grad superlativ de mândrie națională. Punct la orele 8 se auzi deodată un uragan de strigăte de ura ieșind din un tren ce intra in Gară..—„Aceștis Curcanii“ escama publiu^ipr intr’adevĕr ei erau acei, cari rezimau-se sosiți in Iași, iși manifestară bucuria prin strigăte de ura!—Trenul se opri, dorobanții și ofițerii lor săriră din vagoane și intr’o clipă se așezară in plutoane, companii și batalioane. In această ordine, cu drapelul fălfuind in cape și regimentul din palatul Gării, indreptăndu-se spre arcul triumfal. Un uraj nesfârșit străbătu aerul și muzica gardei civice intona marșul Griviței. Cum se apropia viteazul regiment de arcul de triumf, primarul lașului adresă următoarele cuvinte cătră L.-colonelul Petrovan, carele înainta in capul regimentului: Domnule Comandant! „Salut in numele orașului, bună venire in* „tre noi a regimentului al 13-le, care prin bravura lui au amintit vechia glorie strămo* „șasea, și s’au făcut vrednic de acestele„hios oraș“. 6 Veteranul și iubitul nostru cetățean d-nul D. Gusti rosti apoi următoarea intimpinare: Sunt părinții comunei lașului, carii v’au ești întru întimpinare, sunt părinții și mamele voastre duioase, sunt frații și drăgălașele voastre surori sunt iubitele voastre sotii? I? mirese, sunt toți cetățenii, cari cu brațele deschise și răpiți de bucurie, ve salută și ve zicbine ați venit vitejilor soldați români! (un ura întreit răsună în toată mulțimea). Bine ați venit zicem, căci voi sunteți cel mai prețios și dorit dar, pe care anul nou ni l aduce! Pe când înse a’ți plecat de acolo erați mai mulți la număr, și rândurile voastre acum sunt mai rărite ?Nu întreba îmi pare de colo se răspunde, de un voinic ce rădicandu și steagul, țilceraCU „Priviți, priviți acolo și -n faldurile pânzei veți vede pe ce, obosiți în luptă pentru iubita țara, ca poposesc in dorul ei pe reci movile" Acolo, acolo au rămas frații noștri de arme și așa răspunde dorobanțul; și noi știm că de pe aceste, nu movili, ci tronuri s’au făcut înteiul botez al armatei noastre, și Grivita in foc și sânge prin regimentul al 13-le de Do-