Cuvântul Liber, ianuarie-martie 1997 (Anul 9, nr. 1-61)

1997-01-15 / nr. 8

COTIDIAN MUREȘEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT EDITORIAL NEAM SĂRAC... Parcurgând niscaiva declaraţii de avere ale unor demnitari transparenţi, „săraci şi cinstiţi", care au avut curajul să-şi expună bunurile curiozităţii populare, am rămas finalmente, tablou Nu tu acolo un holding sau o hrmuliţă mai răsărită, vioi sau acareturi mai de Doamne-ajută, un amuzinoi de 12- 13 metri lineari, de la cap la coadă Nuuuul Un bogeac la bloc, o gioarsă de 200cp, second-hand şi aia, de nu o „Dacia" matusalemică Bunuri de folosinţă îndelungată cu valoare săltată peste 1000000 (un milion! lei româneşti - joc! La acest ultim capitol, n-am prea înţeles cursul de referinţă să n-ai un televizor mat cu telecomandă (două-trei milioane lei), o maşină de spălat rufele în familie, un congelator unde să ţii îndelung vinete şi fasole?! N-am prea crede-o! Sau o venghetă, un rubin-satir sau altă pietricică, un lănţişor ceva mai nobil acolo ?! Adevărul gol-goluţiţi suie pe buze întrebarea oare un nenea Iskandarani-Kent Cosma Răcoare tot aşa apar în varianta scriptic-declarativă? Atunci, chiar că suntem neam sărac, dacă şi bogaţii ne sunt săraci, vorba frate-mu, geaba stârnesc unii-alpi vatun (de protest) Sirp să întindem dreapta a pomană pin cele oaze capitaliste din tentoni NATO (Cazun concrete de români, dar onorabili pe-aici, nu romi, „pavoazaţi" cu pancarte pe care sena majuscul HELP!, bramburind prin pieţe publice franceze sau budapestane) Să fie simptom de neam sărac (şi) cu duhul7! Să devină sloganul „sărac şi cinstit", omologat, deviză şi pentru noul regim de după 17 noiembrie. Ar fi păcat N-am crede-o, n-am don-o, chiar dacă girofarrile şi limuzinele ne-dacice au fost afunsate şi repudiate de unii creştin-democraţi soli ai noii puten, prelung şi dureros dezbătută la colţ de gând. nu plenarii şi oportunitatea prelungim imunităţi parlamentare dincoace de zidurile „Casei Poporului" In toate aceste vremuri, în paralel cu ascensiunea sărăciei multilaterale profesionişti de marcă Isi de dolar") în corupţie continuă să prospere sfidând structurile şubrede ale unui stat de drept pin Carpaţi Noroc că acţiunea de conştientizare, dereeducare a strâmbâlcătorilor vizavi de lege a demarat şi încă în trombă, precum, mai deunăzi, Adrian Năstase din faţa Prefecturii Mureş pe sens invers Cam târziu Decât niciodată Sperăm să nu fie chestiune conjuncturală de derutare publică, ci reiterare a binemeritatei osânde Pe vremur/e lui Cuza, lăsa pocalul de aur pe ghizdul fântânii, la drumul mare, şi tot acolo îl aflai De lămurit dacă doar „unde nu e moral, e corupţie" (Trahanache) N-o naşte, oare, şi îmburţeşte şi sărăcia. Cert este că începe să fie nevoie de SPP Fereşte, Doamne, demonstruoase coaliţii mafiotei Vezi Cuza (Alexandru ban/ MIHAI SUCIU La SC. „Mureşul" SA MilEVA S-A ÎNCHEIAT Conflictul de muncă declanşat cu câteva zile în urmă la cunoscuta Fabrică de confecţii „Mureşul” din Târgu-Mureş s-a încheiat ieri El a avuit drept punct de plecare nemulţumirile salariaţilor pentru câştigurile lor în raport cu valurile de scumpiri din economie. In cele din unna, conducerea societăţii a acceptat cererea grevaţilor de majorare cu 40 la sută a salariilor Se apreciază că procentul este peste posibilităţi. Această notă de plată va avea repercusiuni asupra rezultatelor IOAN COSMAŞ (Continuare în pag. a 2-a) Casa de schimb valutar fîLICfiNTE vă așteaptă la noul sediu din incinta magazinului LUXOR JUNIOR - parter. Telefon 16.82.36. Cale de întoarcere nu mai există ! Cad tapete (odinioară de neatins!), lupta cu mafia românească este deschisă ! (I) Atunci când domnul preşedinte Emil Constantinescu trăgea un semnal de alama, care avea darul să-i trezească pe mulţi, scepticii au făcut un gest cu mâna, a lehamite. Era un semn că românul a ajuns la saturaţie, că aşa nu se mai poate. Intr-o ţară jefuită după toate legile mafiei, înfiinţarea Consiliului Naţional de Acţiune, menit să lupte împotriva corupţiei şi a crimei organizate, când bani negri sunt spălaţi la vedere, fără reţinere şi pic de ruşine, când sume mari sunt transferate în străinătate, constituie un hotărât picior pus in prag de către preşedinte Atunci domnul Constantinescu afirma, hotărât să meargă până la capăt, dând asigurări că nu se va ţine cont „nici de poziţie socială, nici de avere, nici de apartenenţă politică, nici de grade de rudenie''' Să dea Domnul aşa să fie’ . Lupta deschisă cu mafiile de tot felul demarează in acelaşi timp cu dovada primului pas făcut împotriva corupţiei marele mahăr bancar Sever Mureşan, temsiianul de odinioară, patronul grupului de firme SM Invest, rămâne după gratiile arestului I G P din Calea Rahovei, pentru comiterea mai multor infracţiuni (înşelăciune, fals, uz de fals etc ), care au falimentat Banca „Dacia Felix” şi au facilitat scoaterea din ţară a unor mari sume de bani în valută Toată afacerea se ridică, acolo, la. . . nimica toată: 1.200 de miliarde de lei! întâmpinat la punctul de frontieră Borş, unde i se confiscă şi paşaportul diplomatic, i se comunică ceea ce trebuia la timp să se facă: interdicţia de a părăsi România. Ştiind să schimbe cojocul după vreme, Sever Mureşan trece repede la atac, afirnă că acuzaţiile au un „substrat politic" şi învinuieşte pe Ion Iliescu şi P.D.S.R. de falimentarea băncii clujene „Dacia Felix" Manevra schimbării macazului nu-i prea foloseşte la nimic La scurt timp, cel de-al doilea pas - arestarea altui cap din persoana primului vicepreşedinte al aceleiaşi ruinate bănci de pe malul Someşului, Mircea Floria Hossu, pentru aceleaşi infracţiuni vine să confirme că ulciorul lui merge la infinit la apă Rămâne şi el, la popreală, ca „invitat” al Direcţiei de Cercetări Penale a I . . Nici nu s-au dezmeticit bine cei care credeau că ne aflăm in România intr-un sat fără câini, când vine şi al treilea val al uluielii reţinerea, după aceleaşi gratii de pe Calea Rahovei, după un mandat de aducere emis de LAZAR LADARIU (Continuare în pag. a 3-a) Declaraţie cu privire la redeschiderea consulatului Ungariei în municipiul Cluj-Napoca Unitate a Convenţiei consulare dintre România şi Ungaria din 28 noiembrie 1973, în aprilie 1980 s-a înfiinţat în Cluj-Napoca un consulat al Ungariei, iar la Debrecen, în Ungaria, s-a înfiinţat un consulat român Fostul consulat ungar de la Cluj- Napoca a fost desfiinţat în iunie 1988 de către Guvernul României pentru mai multe motive, dintre care menţionăm: Diplomaţii unguri şi-au depăşit competenţele şi atribuţiile oficiale, desfăşurând intense activităţi de culegere de informaţii din România şi organizând acţiuni antiromâneşti 2 Diplomaţii unguri au racolat elemente de vârf ale intelectualităţii de etnie maghiară din Transilvania, le-au organizat şi sprijinit în desfăşurarea unor acţiuni antiromâneşti. 3 Diplomaţii unguri s-au ocupat de introducerea în România, în mod ilegal, a unor materiale şi publicaţii cu conţinut antiromânesc, editate in străinătate. 4. Diplomaţii unguri au facilitat scoaterea ilegală din România a unor documente şi obiecte interzise, inclusiv a unor obiecte cu valoare de patrimoniu. 5. Diplomaţii unguri s-au implicat în activităţi cu caracter infracţional, respectiv trafic de valută şi metale preţioase, comercializarea de (Continuare în pag. a 5-a) O călătorie la Bucureşti cu avionul - 80.000 de lei Doamna Viorica Pop, şefa Agenţiei TAROM Târgu-Mureş, ne a informat că ieri dimineaţă a primit un fax cu privire la majorarea biletului de avion Astfel, începând de mâine, 16 ianuarie a cu noul preţ al biletului de călătorie pe ruta Târgu-Mureş-Bucureşti este de 80.000 lei Acest tarif este valabil pentru cetăţenii români cu domiciliul in România Pentru cetăţenii străini tariful a rămas nemodificat, adică 40 de dolari SUA ff liköt SCI MU * c 5 TJAGUM'.. .Si Miercuri, 15 ianuarie 1997 8 pag. - 400 lei Anul IX, Nr. 8 (1.877) Redactor-șef LAZĂR LADARIlI Eminescu e în noi Astăzi, la ora 12, printr-o slujbă de pomenire la Biserica de lemn din Târgu-Mureş, debutează manifestările dedicate poetului nepereche Ele vor continua cu un amplu program artistic, la ora 13, la statuia Im Mihai Eminescu La realizarea momentului aniversar au colaborat şi vă invita să participaţi Inspectoratul şcolar judeţean. Societatea femeilor Române. Societatea pentru Cultură şi Literatură Româna in Bucovina ..Mihai Eminescu" Academia de artă teatrală. Casa de cultură a tineretului „Mihai Eminescu". Batalionul de transmisiiuni. Brigada de tancuri Mureş şi Cercul Militar Denigratori ai Vetrei Româneşti în cei şapte ani de la înfiinţare (ianuarie/februarie 1990), Uniunea Vatra Românească, organizaţie nepolitică şi nepartinică a românilor de pretutindeni, a avut parte de denigrări acerbe atât în interiorul Ţării, cât şi în afara ei La începutul funcţionării ei ca instituţie socialculturală şi de atitudine a societăţii civile româneşti cu forţă aparte, pentru simplul motiv că s-a ridicat întru apărarea valorilor naţionale, integrităţii teritoriale şi împotriva escaladelor hungariste de după decembrie 1989. Vatra a fost ţinta atacurilor tuturor scursorilor regnului uman care fac alergie la romanitate şi românism S-au aruncat asupra ei, ca lupii flămânzi asupra pradei, iarna, în vârf de munte, în prmul rând, ungurii revanşarzi şi revizionişti din UDMR, în frunte cu Tőkés László Care au vrut s-o ucidă şi să-i cânte prohodul, pentru că, alătur de Armata Română, a zădărnicit insurecţia hungaristă din Târgu- Mureş şi din alte părţi ale Transilvaniei în primăvara anului 1990 Au încolţit-o, din toate părţile, gazetari ,de naţionalitate alogenă, dar şi anticleii români incapabili să-i înţeleagă rostul istoric într-o vreme când în Ţară bătea vântul prin toate ferestrele Reprezentanţi ai oficialităţii firave din anii 1990-1991 au hulit-o şi au acuzat-o drept, extremistă Şefi de partide politice, printre care, surprinzător, însuşi Corneliu Coposu, au dat ordin fidelilor lor să se retragă din organizaţie, s-o boicoteze Un ministru al Apărări Naţionale a procedat la fel cu ostaşii care vedeau în Uniune o forţă viguroasă gata să se arunce în luptă pentru apărarea gliei părinteşti, cu orice risc Alţi şefi de partide au încercat s-o subjuge, să o transforme într-o căruţă care să-i poarte la victorie în alegeri Nici azi, Uniunea Vatra Românească nu-i percepută, decât de către o anumită parte a opiniei publice, în adevărata ei lumină Atacurile asupra ei au slăbit însă în intensitatea în Ţară, cauza fiind, pe de o parte, învăţarea de către mulţi gazetari a adevăratului chip al Uniunii, iar pe de altă parte, o anumită diminuare a activităţii ei la nivel naţional Cu toate acestea, din când în când, simbriaşi ai antiromânismului, singuri sau uniţi în coruri bine articulate,îşi aduc aminte că Uniunea Vatra Românească e încă vie, că a rămas statornică în crezul său şi la post întru apărarea şi promovarea ideilor şi idealurilor naţionale, fără a se aşeza însă de-a curmezişul necesităţii istorice ca României să-i fie recunoscut statutul de ţară mare şi bogată în Concernul statelor europene şi, în general, în politica euroatlantică. VALENTIN BORDA, vicepreşedinte al Uniunii Vatra Românească, preşedintele filialei Ilin Bucureşti (Continuare in pag. a 3-a)