Cuvântul Liber, septembrie 2004 (Anul 16, nr. 172-193)

2004-09-01 / nr. 172

▲ CUVÂNTUL MIERCURI, 1 SEPTEMBRIE 2004 1 1 septembrie 2004 | Zile trecute; 244 Zile rămase; 122 Soarele răsare la: 6.38 Soarele apune la: 19.52 Calendar creștin: ortodox: Cv. Simeon Stâlpnicul și mama sa, Marta. - greco-catolic: S. Simon Stiritul, începutul anului bisericesc. Zodia: Fecioară (23.08 - 21.09).  HOROSCOP ‘ tjjfe Berbec. Dacă vi se ./■llaSIjllL propune o colaborare, IwiiP'iiy vă sfătuim să nu refuzaţi, pentru că puteţi să câştigaţi bine. Vă puteţi ocupa de afaceri. Aveţi şanse să aduceţi venituri suplimentare la bugetul familiei. Taur. Sunteţi nevoit să faceţi cheltuieli neprevăzute, dar cu folos, care vor fi apreciate de familie. S-ar putea ca după-amiază să vă ocupaţi de problemele unei persoane mai în vârstă din familie. Gemeni. Aveţi succes la o întâlnire cu persoane importante. Cei din jur vă apreciază ideile. Este o zi bună pentru a vă consolida relaţiile. Bac. Este posibil să vi se propună un nou loc de muncă sau să intraţi într-o afacere. Vă sfătuim să analizaţi cu atenţie toate avantajele şi dezavantajele,înainte de a lua o decizie. Leu. Dimineaţă câştigaţi nesperat de bine într-o afacere. S-ar putea să vi se propună o colaborare. Vă sfătuim să refuzaţi, pentru că partenerul de viaţă ar putea să vă reproşeze că neglijaţi familia. Fecioara. Pot să apară schimbări importante pe plan profesional şi social. La serviciu, ieşiţi în evidenţă cu idei apreciate de şefi şi colegi. Veţi merge împreună cu prietenii la o petrecere, Balanţa. Sunteţi într-o formă intelectuală foarte bună, care vă influenţează favorabil relaţiile cu cei din jur. Puteţi avea succes în toate activităţile legate de familie şi în afaceri. Scorpion. După o perioadă mai dificilă pe plan financiar şi sentimental, astăzi aveţi un succes nesperat. Climatul general vă este favorabil. Veţi fi anunţat că urmează să plecaţi într-o delegaţie. Săgetător. Pe plan social şi material aveţi un succes neaşteptat. Vă recomandăm să profitaţi de şansele care vă ies astăzi în cale, dar să vă aveţi răbdare şi să nu forţaţi norocul. Capricorn. S-ar putea să apară schimbări interesante, de natură să vă aducă multe satisfacţii. Forma intelectuală în care vă aflaţi vă favorizează succesul pe plan profesional. Vărsător. Se pare că azi vă reuşesc toate şi simţiţi că nimic nu vă poate sta în cale. Aveţi ocazia să obţineţi câştiguri nesperate. Relaţiile cu persoana iubită sunt excelente. Peşti. Dimineaţă intervin evenimente neaşteptate, care vă dau programul peste cap. Este posibil să vă vină în vizită musafiri din altă localitate. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. pt; \\  „Scriitorii de boi”) Nicolae Hâncu, EVADĂRI SPRE REÎNTOARCERI Nicolae Hâncu (n. 1940 - Blaj) este un nume celebru şi preţuit în lumea medicinii româneşti, profesor la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu" din Cluj-Napoca, membru al Academiei de Ştiinţe Medicale din România, preşedinte al Federaţiei Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice. De curând i s-a decernat titlul de Cetăţean de onoare al Blajului. Cu acea ocazie, s-au spus câteva cuvinte şi despre cartea sa „Evadări spre reîntoarceri", Editura Echinox, Cluj-Napoca, 2003. Cred că este cartea cu care debutează în literatură Nicolae Hâncu (pe coperta ultimă nu se menţionează alte titluri ale autorului), o carte de eseuri. Eseul este o specie literară care i se potriveşte înzestrării sale artistice, pentru că Nicolae Hâncu se integrează în familia medicilor nu numai iubitori de artă, ci şi creatori de artă. Clujul are în această privinţă o tradiţie remarcabilă de la Victor Papilian şi până la Octavian Fodor. Iubitor şi cunoscător de muzică, pictură şi literatură, Nicolae Hâncu a avut ocazia, datorită numeroaselor congrese ştiinţifice la care a fost invitat ca renumit specialist în diabet, să cunoască marile muzee de artă din lume, oraşe şi ţări diferite, în tihna cabinetului său de lucru se relaxează, de multe ori ascultând celebre opere muzicale, răsfoind albume de artă sau pagini de literatură. Călătoria este o formă complementară a cunoaşterii, toate acestea l-au îndemnat spre eseu: „Eseurile au venit spre mine dintr-un senin încărcat cu energii afective. Treptat, când acumularea lor a atins pragul disponibilităţilor, m-am îndreptat eu spre ele. Picturile celebre, operele muzicale sau paginile de literatură nu sunt numai prilej de comentarii subtile, ci mai ales de meditaţie asupra condiţiei umane". Din acest punct de vedere autorul Condiţiei umane, André Malraux, poate fi socotit un model uman pentru autorul cărţii, pentru că, „a ştiut să facă de toate şi toate la superlativ: să scrie, să lupte, să iubească, să fie politician, om de artă şi moralist. Am subliniat cel din urmă cuvânt, pentru că mi se pare că el defineşte coordonata esenţială a eseurilor lui Nicolae Hâncu. Pictura, muzica, literatura îl îndeamnă spre meditaţie asupra vieţii şi____________________________________________ asupra eticii profesionale (în general, nu numai cea de medic). Este în aceste pagini un frumos şi convingător elogiu al muncii ca izvor de satisfacţii profesionale şi cale onestă de reuşită în viaţă. Labor omnia vincit improbus spuneau vechii romani, iar în eseul Preţul cuceririlor, Nicolae Hâncu arată că de obicei noi vedem doar rezultatele „recunoaşterii" unor personalităţi ştiinţifice şi artistice, eludând efortul care se ascunde în spatele acestor „cuceriri": „Mereu am fost un luptător, nu întotdeauna un cuceritor. Succesul m-a sărutat nu o dată, dar nici loviturile nu m-au ocolit. Pentru mine viaţa a însemnat în primul rând muncă, muncă disciplinată şi fără preget." Ca şi alţi înaintaşi în medicină, considerată o profesiune şi o artă, consideră că „esteticul şi eticul sunt inseparabile, îndrăznesc a spune că ele formează goticul profesiei noastre. Pe un arc al lui este frumosul, pe celălalt morala, iar din punctul maxim al joncţiunii lor ţâşneşte lumina perpetuă care în interiorul drumului veghează drumul ştiinţei spre sănătatea semenilor". Cu regretul că nu am spus nimic despre notele sale de călătorie în marile oraşe ale lumii, despre însemnările sale pe marginea expoziţiilor din marile muzee ale lumii (El Prado din Madrid, Luvru din Paris), voi încheia cu relevarea unei autentice note de patriotism, fără nici o stridenţă retorică. Omul care a umblat pe toate meridianele lumii scrie Dor de Blaj: „Dar oriunde am fost, am luat faptele Blajului cu mine şi ori de unde am venit, m-am întors la locurile lui. Pot deci rosti cu deplină cunoaştere că pentru mine Catedrala din Blaj este cea mai importantă din lume, Câmpia Libertăţii, cel mai simbolic loc de pe pământ şi Liceul... loc de învăţare fără de pereche. Târnavele rămân fluviile copilăriei, iar cei trei brazi din faţa casei noastre, cei mai falnici văzuţi vreodată". Mărturisire care ne dă şi o posibilă explicaţie a titlului: evadările repetate în lumea artei şi în locurile mirifice ale copilăriei ne dau energia sufletească atât de necesară pentru tonusul vieţii şi al profesiunii. ION BUZAŞI _____________________________________________ Filă de calendar 1944 - Moare scriitorul Liviu Rebreanu. Excelent creator de tipuri de personaje, stăpân pe arta compoziţiei, s-a remarcat însă ca romancier polivalent („Ion", „Pădurea spânzuraţilor", „Răscoala"; n. 1885, Târlişiua, Bistriţa-Năsăud). 1939 - Trupele hitleriste invadează Polonia, declanşând cel de-al doilea război mondial. 1912 - în sala „Eforie", din Bucureşti, se prezintă premiera filmului „Independenţa României", unde rulează timp de o lună, record pe vremea aceea. Filmul este prezentat apoi în Transilvania, la Viena şi la Budapesta. 1871 - Se aprobă statutul prin care se prevedea organizarea Societăţii Academice Române pe trei secţiuni: literară-filologică, istorică-arheologică şi ştiinţe naturale. Cugetarea zilei: „Omul când este la vârsta puterilor trebuie să întindă ambele braţe celor neputincioşi: unul pentru tatăl bătrân, celălalt braţ pentru fiul ce vrea să urce ! Alexandru Popovici - cel mai vârstnic cetăţean al oraşului Sărmaşur a Născut în 29 august 1904, în localitatea Ţăgşor, judeţul Mureş, Alexandru Popovici a fost crescut fără tată, muncind de mic (fiind cel mai mare dintre fraţi). Serviciul militar l-a satisfăcut în Iaşi, iar în 1929 s-a căsătorit. De la cei cinci copii ai săi are 12 nepoţi, 14 strănepoţi şi o stră-strănepoată. Trimis în spatele frontului, după ce a fost rănit, povesteşte celor care îl ascultă despre monstruozităţile războiului. Deşi a sărbătorit zilele trecute 100 de ani, se îngrijeşte singur şi îi place să fie la curent cu toate, chiar dacă auzul nu mai este atât de bun. îi dorim multă sănătate şi „La Mulţi Ani"! L. B. Informaţii despre modul de acordare a ajutorului pentru încălzitul locuinţei şi pe Internet Direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială Mureş ne-a anunţat recent numărul de telefon la care persoanele interesate pot obţine informaţii despre modul de acordare, din luna noiembrie, a ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Acesta este 0235.265.124, dar informaţiile despre acest ajutor se pot obţine şi la adresa încălzire® ddissmures. Oricum, în curând, până la mijlocul lunii septembrie, toţi mureşenii vor obţine informaţiile necesare prin intermediul serviciilor de poştă, fiecare titular de contracte pentru încălzirea locuinţei cu energie termică în sistem centralizat şi gaze naturale urmând să primească acasă un plic care va conţine printre altele cererea şi declaraţia pe proprie răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei, titularii urmând să le completeze dacă sunt în situaţiile financiare prevăzute de OG nr. 55/2004. FLORENTIN DEAC Campionatul de atelaje cu doi cai, de la Târgu-Mureş Doar 12 competitori au fost prezenţi la finala Campionatului Naţional de Atelaje cu doi cai, care a avut loc vineri, 27, sâmbătă, 28, şi duminică, 29 august, la baza hipică din municipiulTârgu-Mureş,în organizarea Federaţiei Române Ecvestre şi a Comisiei de atelaje din cadrul acestui for sportiv, în urma rezultatelor înregistrate în cele trei probe - dresaj, maraton şi obstacole - pe primul loc s-a clasat Páll Attila, din comuna Joseni (judeţul Harghita). El a fost urmat de Bartha Robert (Sfântu Gheorghe) şi de Páll Vilmos (Joseni). Târgumureşeanul Kovács Levente a ocupat poziţia a 4-a. Foto: IOSIF TRIF Sfârşit de săptămână cu câini, în Cetatea Medievală târgumureşeană în acest sfârşit de săptămână, Cetatea Medievală târgumureşeană va aparţine câinilor de rasă, care se vor întrece în tradiţionalele competiţii CAC, CACIR şi expoclubul de terrieri şi teckeli. Dacă prima dintre competiţii este una naţională, CACIR este o expoziţie internaţională, la care şi-au anunţat participarea patrupede din mai multe ţări. Indiferent însă la care dintre expoziţii vor evolua, câinii vor fi supuşi aprecierii unor arbitri cu experienţă, cele mai reuşite exemplare urmând să primească titluri, cupe şi premii din partea sponsorilor. Expoziţiile din 4 şi 5 septembrie reprezintă şi prilejul pentru „profani" să urmărească unele dintre cele mai rare rase, să achiziţioneze câini sau diverse accesorii pentru cel care este considerat „cel mai bun prieten al omului". FLORENTIN DEAC