Cuvântul Liber, ianuarie 2006 (Anul 18, nr. 1-20)

2006-01-04 / nr. 1

CUVÂNTUL MIERCURI, 4 IANUARIE 2006 CONCERTELE FILARMONICII PE LUNA IANUARIE Conform tradiţiei, Filarmonica de Stat târgumureşeană prezintă, la început de An Nou (5 şi 6 ianuarie), două concerte vocal-simfonice, în programul celor două concerte, de început de an, figurează lucrări din creaţia compozitorilor Johann Strauss și Johann Strauss jr. (Uvertura „Liliacul", „Ohne Sorgen" Polka, „Frauenherz" Polka Mazurka, „Perpetuum mobile" etc.), P.l. Ceaikovski (Poloneza din opera „Evgheni Oneghin"), G. Verdi (Corul sclavilor evrei din opera „Nabucco"), G. Bizet (Clopote din Suita „Arleziana" nr. 2), R. Wagner (Marş festiv din opera „Tannhäuser") etc., lucrări care se vor relua în cea de-a doua seară, îşi vor da concursul Orchestra Simfonică, dirijată de Shinya Ozaki (Japonia), şi Corul Mixt, dirijat de Vasile Cazan, maestru de studii cor - Sikó Szidónia. Urmează (12 şi 13 ianuarie) două concerte extraordinare ale Revelionului, sub bagheta maestrului Horia Andreescu iar solistă va fi soprana Doina Scripcaru. în cadrul concertelor vor fi prezentate lucrări de mare popularitate din creaţia de operă, operetă şi simfonică a compozitorilor: J. Brahms, A. Dvorak, F. Suppe, J. Offenbach, A. Haciaturian, P. Mascagni, G. Rossini, Kodály Z., G. Dinicu, J. Strauss, D. Ellington. Următoarele reprezentanţii vor fi două concerte simfonice (19 şi 26 ianuarie), avându-l la pupitrul dirijoral pe Shinya Ozaki (Japonia), iar ca solişti îi va avea la pian pe Gábos Judit (R. Ungară), şi pe Yukiko Hironaka (Japonia). Vor fi prezentate lucrări din creaţia compozitorilor E. Elgar (Serenada pentru orchestră de coarde), Bartók B. (Concert pentru pian şi orchestră nr. 3), G. Gerswin („Un american la Paris"), W. A. Mozart (Uvertura „Răpirea din Serai"), F. Liszt (Malediction pentru pian şi orchestră de coarde), M. Ravel (Concert pentru pian pentru mâna stângă şi orchestră) şi S. Rachmaninov (Dansuri simfonice). Luna ianuarie se va încheia cu un concert educativ (27 ianuarie), în prezentarea profesoarelor Carmen Mihăescu și Kovács Zsuzsa, program diversificat, cu muzică bună. MARIN CĂLDĂRARIU _____________________________________________________________________/ REVELIONUL CREDINCIOŞILOR ORTODOCŞI DIN IERNUT La cumpăna dintre ani, credincioşii ortodocşi din Iernut au participat la tradiţionala slujbă religioasă oficiată de cucernicii părinţi George Oargă şi Silviu Feier, împreună au mulţumit Tatălui Ceresc pentru împlinirile din anul 2005 şi au înălţat rugăciuni pentru sănătate, pace, bună înţelegere în familie, comunitate, în ţară şi în lume, pentru întărirea credinţei şi buna pază împotriva primejdiilor de orice fel în anul 2006. Slujba din noaptea de Anul Nou s-a terminat cu câteva minute înainte ca orologiul să anunţe încheierea zilei şi sfârşitul vechiului an, dând astfel posibilitate credincioşilor să asiste şi la tradiţionalul joc de artificii oferit de Consiliul Local şi Primărie. La ieşirea din biserică, iernuţenii au ciocnit câte un pahar cu şampanie, oferit de domnul Vicu Maier, epitrop şi consilier local, şi şi-au urat „LA MULŢI ANI CU SĂNĂTATE!". MIRCEA CHEBOREAN U_______________________________/ 4 ianuarie 2006 Filă de calendar ele trecute: 3 Zile rămase: 362 Soarele răsare la: 7.52 Soarele apune la: 16.49 Calendar creştin: - ortodox: Soborul Sfinţilor 70 de Apostoli; (Harţi) - greco-catolic: Cei 70 Ss. Apostoli. Zodia: Capricorn (22.12-19.01). 1642 - S-a născut savantul Isaac Newton, fizician, matematician şi astronom („Principiile matematice ale filosofiei naturale", „Optica", m. 31.03.1727). 1847 - Apare, la Blaj, din iniţiativa lui Timotei Cipariu, prima gazetă tipărită în Transilvania în întregime cu caractere latine: „Organul luminării", ulterior denumită, în timpul revoluţiei de la 1848, „Organul naţional". 1926 - „Actul de la 4 ianuarie". Parlamentul României Mari votează îndepărtarea prinţului Carol de la succesiune şi recunoaşterea prinţului Mihai ca principe moştenitor al României. După moartea lui Ferdinand, avea să se instituie o regenţă formată din patriarhul Miron Cristea, preşedintele înaltei Curţi de Casaţie, Gheorghe Buzdugan şi prinţul Nicolae. 1973 - A murit compozitorul şi dirijorul Gherase Dendrino. A scris numeroase melodii, şlagăre care sunt fredonate şi astăzi: „Mai spune-mi că nu m-ai uitat", „Să nu ne despărţim", „Cântă-mi, lăutare" (n. 3.09.1901). Cugetarea zilei: „Dacă anostele rânduri pe care le vei găsi de-acum încolo te vor plictisi, consolează-te, cititorule, gândindu-te la mine, care a trebuit să le şi scriu". (Heinrich Heine) J horoscopi Berbec. Luaţi o decizie inspirată şi reuşiţi să rezolvaţi o problemă financiară importantă. Sunteţi hotărât să terminaţi o lucrare începută mai demult. Taur. Aveţi succes pe plan financiar,însă ar fi bine să evitaţi orice fel de speculaţii. Dacă aveţi de luat hotărâri importante, vă recomandăm să vă ascultaţi intuiţia. Gemeni. Dimineaţă primiţi ATOMÎ, o sumă mare de bani şi aveţi posibilitatea să porniţi o afacere. Comunicaţi foarte bine şi aveţi o putere de convingere care vă ajută mult pe plan social. Rac. Sunteţi foarte ocupat, dar prietenii şi familia vă ajută să rezolvaţi toate problemele* Vi se oferă ocazia să obţineţi mici câştiguri, însă vă recomandăm să evitaţi speculaţiile. ^_ Leu. Colaboraţi bine cu CJSA partenerii de afaceri. Puteţi aborda cu încredere activităţi delicate pe plan social. Dispuneţi de suficientă energie pentru a face faţă tuturor responsabilităţilor. Fecioară. Este o zi bună pentru ^•»comunicare .' Pentru negocieri. După-amiază reuşiţi să terminaţi o lucrare importantă, în care aţi investit timp şi bani. Balanţă. Pe plan social, traversaţi o perioadă bună şi aveţi ocazia să vă îndepliniţi visele. Puteţi avea reuşite remarcabile. Eforturile investite într-o afacere încep să dea roade. Scorpion. Aveţi un spirit de iniţiativă deosebit, care vă garantează succesul pe plan social şi sentimental. Este o zi favorabilă comunicării şi călătoriilor scurte în interes de afaceri. Săgetător. Sunteţi comunicativ şi convingător şi reuşiţi să aplanaţi un conflict apărut în cercul dv. de prieteni. După-amiază, obţineţi un câştig frumos dintr-o activitate comercială. . . Capricorn. Vă hotărâţi să faceţi o investiţie pentru ■K familie şi trebuie să faceţi mai multe drumuri scurte. S-ar putea să daţi piept cu birocraţia, dar reuşiţi să vă descurcaţi. Vărsător. Vă simţiţi foarte I m bine la o întâlnire cu prie- WgH tenii, unde vă faceţi remar***' cat prin talentul de orator. Relaţiile cu persoana iubită sunt bune, iar pe plan financiar nu aveţi probleme. „ Peşti. Se pare că norocul vă zâmbeşte şi dificultăţile vă ocolesc. După-amiază luaţi decizia să încheiaţi o tranzacţie. în curând se va dovedi că aţi fost inspirat 0 BUN VENIT, ÎN 2006! Urarea din titlu o adresăm, cu deplină căldură, celor care au avut „curajul" să vadă „lumina zilei" în primele ore ale Anului Nou, la Maternitatea din strada Köteles Sámuel, din Târgu-Mureş. Fotoreporterul nostru Iosif Trif a surprins în imaginile alăturate chipurile primilor cetăţeni născuţi în anul 2006. Să fie într-un ceas bun, iar anul naşterii să le aducă noroc în viaţă! Domnişorul Cosmin-Vasile (mama: Aurora- Margareta Cătană, de 22 de ani, din Band) __________________ Domnişoara Raluca-Sabina (mama: Camelia Biro, de 19 ani, din Ungheni) Domnişoara Erzsébet (mama:- Moreh Emma-Jutka, de 29 de ani, din Corunca) |_____ | “ Domnişorul Tiberiu-Alin (mama: Ana-Ramona Rădulescu, de 23 de ani, din Târnăveni) |________ Venirea pe lume a noilor născuţi a fost vegheată şi salutată, cu toate urările de bine, de domnii doctori Eugen Cojan - medic primar, și Ovidiu Grama - medic rezident.  1 LUMEA TREBUIE SĂ ÎŞI ALEAGĂ * ALTE 7 MINUNI! Din cele 7 Minuni ale Lumii antice, alese în urmă cu peste două mii de ani, de filosoful grec Philon din Bizanţ, doar una singură a rezistat până în zilele noastre, şi anume Marea Piramidă de la Gizeh, motiv pentru care oamenii din întreaga lume sunt invitaţi să voteze pentru „Noile 7 Minuni ale Lumii", în cadrul unui sondaj finanţat de o organizaţie privată, care poartă chiar acest nume („Noile 7 Minuni ale Lumii"). Pe lista cu propuneri, sunt incluse obiective faimoase de pe întregul glob, cum ar fi Colosseumul din Roma, oraşul antic Petra din Iordania, monumentul Stonehenge din Marea Britanie şi Marele Zid Chinezesc. Lista include şi obiective ceva mai moderne, cum ar fi Turnul Eiffel din Paris, Statuia Libertăţii din New York şi Opera din Sydney, Australia. Pentru a fi incluse în noua listă, „minunile" moderne au de îndeplinit câteva condiţii: să fie făcute de mâna omului, să fi fost finalizate până în anul 2 000 şi să fie într-o stare acceptabilă de conservare. Fundaţia „Noilor 7 Minuni ale Lumii" a precizat că va folosi acest sondaj pentru a atrage atenţia faţă de distrugerea monumentelor culturale ale lumii. Votul se va desfăşura pe tot parcursul anului 2006, prin telefon, iar cele 7 Noi Minuni ale Lumii vor fi anunţate cu ocazia Revelionului din 2007. Reamintim că, pe lângă Marea Piramidă de la Gizeh, celelalte Minuni ale Lumii erau: Farul din Alexandria, Grădinile suspendate din Babilon, Mausoleul din Halicarnas, Templul Dianei din Efes, Statuia lui Zeus dinOlimpia și Colosul din Rhodos.(L.P.) ^