Cuvântul Liber, aprilie 2006 (Anul 18, nr. 64-83)

2006-04-01 / nr. 64

îl 1 APRILIE 2006 Zile trecute: 90 Zile rămase: 275 Soarele răsare la: 6.56 Soarele apune la: 19.43 Calendar creştin: - ortodox: Cuvioasa Maria Egipteanca (Pomenirea morţilor), greco-catolic: S. Maria Egipteanca, Amintirea morţilor. • Zodia: Berbec (21.03-20 04). • Ziua păcălelilor Filă de calendar 1784 - Audienţa lui Horea la împăratul Iosif al ll-lea, în cadrul căreia îi prezintă situaţia ţărănimii din Transilvania. 1881 - S-a născut, la Răşinari, Octavian Goga, scriitor şi om politic (m. 1938). 1919 - Trecerea la calendarul gregorian (de stil nou). Ziua de 1 aprilie 1919 a devenit 14 aprilie (stil nou). 1945 - Roosevelt îi adresează un mesaj lui Stalin în care îşi exprimă profunda nemulţumire că sovieticii nu respectă, în România şi Polonia, înţelegerea de la Ialta. încercările americane, tardive, nu au mai putut salva nimic în faţa inflexibilităţii sovietice, URSS considerând întreaga Europă de Est drept zona lor exclusivă de influenţă. 1948 - încep lucrările pe şantierele naţionale de „muncă patriotică" Bumbeşti- Livezeni, Salva-Vişeu şi Lunca Prutului. 2002 - Ministerul Culturii şi Cultelor a instituit Premii Naţionale Anuale pentru spectacole realizate de teatrele româneşti în ultimele 12 luni. Cugetarea zilei: „Un burlac este un bărbat care în fiecare dimineaţă vine la lucru din altă direcţie " (Sholom Alekchem) . A CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 APRILIE 2006 Festivalul Jocurilor din folclorul copiilor - Tradiţie şi continuitate - „La cânt, joc şi veselie/ Primăvara ne îmbie" este genericul Festivalului „Muguri de tezaur - păstrători şi continuători de obiceiuri şi tradiţii." Aflat la a III - a ediţie „Festivalul Jocurilor din folclorul copilor" a fost organizat şi găzduit de colectivul Grădiniţei cu program prelungit nr. 4 Reghin - Mureş condus de doamna dr. Rusu Viorica. Dacă la prima ediţie a festivalului (dec. 2003) copiii şi educatoarele au adus „la lumină" tradiţii inspirate din Sărbătorile de Crăciun şi Anul Nou, iar mai apoi obiceiuri, tradiţii privind şezătorile, alungarea iernii (ediţia a II - a 2005), această a lll-a ediţie organizată în 16 martie 2006 şi-a ales ca temă „Jocurile din folclorul copiilor". Tematica jocurilor inspirate din folclorul copiilor a fost sugerată şi susţinută de către doamna Iftimia Avram şi doamna Iulia Kovács, inspectori de specialitate pentru învăţământul preşcolar din cadrul I.S.J. Mureş. Au mai fost prezenţi la festival doamna Doina Mărcuş - inspector de specialitate muzică - arte de la I.S.J. Mureş, un numeros grup de directoare de la unităţile de învăţământ preşcolar Târgu-Mureş, Tărnăveni, Reghin, Iernut, părinţi şi grupuri de copii. Peste 200 de copii, împreună cu educatoarele, s-au întrecut în festivalul-concurs, aducând zâmbetul, dinamismul, inocenţa copilăriei. Gazdele festivalului au pregătit din vreme şi cu toată seriozitatea această mare sărbătoare a copiilor. Oaspeţii au fost întâmpinaţi cu căldură. Li s-au oferit mărţişoare - ghiocei şi au intrat într-un lăcaş luminos, primăvăratic, cu decoruri vesele, flori, fluturi, sute de baloane multicolore, zâmbete, muzică... „Mărţişoarele" grupei mici, educatoare Gliga Ramona şi Cirilescu Marinela, au adus cu ei inocenţa şi surâsul celor 3 anişori: „ Mărţişoare, mărţişoare,/Hai să pregătim/Şi mămicilor, dar şi fetelor/ Să le dăruim", împreună cu copiii din grupa mijlocie, costumaţi în pitici, flori şi fluturi, educatoarele Faura Maria şi Mariş Gheorghina s-au jucat de-a „moşul" şi „băbuţa", readucând în actualitate îndemnul: „împreună să jucăm/Mâinile să ni le dăm“. Grupajul de recitaluri, jocuri şi cântece ale copiilor din grupa mare de la aceeaşi grădiniţă, gazda festivalului, pregătiţi de educatoarele Luca Vidra şi Marc Adriana, ne-a încântat prin varietate, culoare, prin costumele populare. Grupa de copii maghiari de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 4, împreună cu educatoarele Szakács - Pap Borisca şi Peres Piroska, câştigătorii locului I la secţiunea maghiară, ne-au uimit cu multitudinea jocurilor prezentate, costumaţia copiilor, dinamismul jocurilor. „Primăvara a venit/Noi la joacă am pornit" a fost deviza copiilor de la grupa mare pregătitoare de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 4, pregătiţi de educatoarele Rugină Mihaela şi Halaţi Maria, câştigători ai locului II la secţia română. Oaspeţii - copii şi educatoare de la alte grădiniţe din oraşul Reghin şi împrejurimi - ne-au adus bucuria în inimi şi zâmbetul pe buze prin programele prezentate. Amintim astfel câştigătorii locului I, copiii şi educatoarele de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 5 Reghin, educatoare Puşcaş G., Lazăr A., Zaharie A. şi Roman L, care ne-au încântat cu minunatele costume şi programul deosebit invocând ploaia, soarele. Câştigătorii locului III, secţia română, au fost grupul de fetiţe de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 2, însoţite şi îndrumate de educatoarele Marian M., Boariu D. şi Caras L., ce ne-au încântat cu programul dinamic, costumele şi dansul „etno - folcloric". Câştigătorii locului II şi III, secţia maghiară, au fost copiii de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 3 Reghin, educatoare Naphegyi Gy. şi Hubert Gy., educatoare Fabian I. şi Demeter Cs., iar premii pentru popularitate au primit copiii şi educatoarea Marin Marinela de la Grădiniţă Ideciul de Sus şi educatoarea Chibulcutean Dorina de la Grădiniţa Cedrad, ce s-au remarcat prin originalitatea jocurilor şi costumelor de inspiraţie populară. Festivalul-concurs al jocurilor inspirate din folclorul copiilor s-a dovedit o fericită ocazie de a ne bucura împreună, de a învăţa să ne jucăm simplu, curat, frumos. Pentru câteva ceasuri, mari şi mici am poposit în mirifica lume a copilului şi a copilăriei, am redescoperit încă o dată efectele psihoterapeutice ale jocului. Am transformat monotonia în zâmbet, în râset de copil, căci fără joc viaţa e săracă şi fără sens. Educatoare RUSU VIORICA, MARIŞ GHEORGHINA HOROSCOP Berbec. Sunteţi foarte preocupat de relaţiile cu familia. în ultimul timp v-aţi îndepărtat de problemele casei şi azi resimţiţi golul creat Veţi fi mai dispuşi spre comunicare şi înţelegere. __ ^ Taur. Nimic grav nu se întrevede în sectorul sănătăţii. Aţi putea doar să vă alegeţi cu o afecţiune de sezon. Pot interveni şi mici probleme cu somnul, dar acestea sunt cauzate de stres. __ Gemeni. Viaţa amoroasă vă acaparează, aşa că nu vă rămâne nici prea mult timp, nici prea multă energie pentru a vă ocupa de alte lucruri, încercaţi să mâncaţi echilibrat şi să dormiţi suficient! Rac. S-ar putea să fiţi dezamăgit şi neliniştit din cauza unor probleme de familie. Doar partenerul de viaţă mai reuşeşte să vă îmbărbăteze. Vă sfătuim să fiţi foarte atent la bani. Leu. O zi favorabilă plăcerii, distracţiei şi romantismului. Totul vă va merge din plin dacă ştiţi cum să le armonizaţi. Astrele vă sporesc curiozitatea şi veţi fi atras de fenomenele mistice şi spirituale. Fecioară. Se pare că aţi ajuns VIP la capătul răbdării. O soluţie pentru rezolvarea problemelor financiare ar fi să vă calculaţi cu mai multă atenţie priorităţile. Vestea pe care o aşteptaţi soseşte şi vă mulţumeşte. Balanţă. Vă doriţi un moment de relaxare, dar problemele socio-profesionale sau cele gospodăreşti nu vă dau pace. Veţi încerca să îmbinaţi utilul cu plăcutul. Scorpion. Dorinţa de a câştiga mai mult vă face să vă neglijaţi partenerul.încercaţi să găsiţi un echilibru între planul material şi cel sentimental! Ar fi de preferat să vă organizaţi mai bine acţiunile. Săgetător. Sunteţi cam (I JTO ) irascibil, dar întâlnirea cu ceilalţi membrii ai familiei ' ' vă mai calmează. Nu este momentul să plecaţi într-o călătorie, căci riscaţi să pierdeţi bani. Capricorn. Stelele vă sunt favorabile astăzi. Aveţi luciditate pentru a face faţă unor probleme care vă frământă de multă vreme. O persoană de sex opus nu vă are la inimă. Vărsător. Reuşiţi să faceţi nişte aranjamente ^hS§8 legate de rezolvarea unor probleme personale sau primiţi sprijinul unor persoane influente care ţin să rămână anonime. i ^ Peşti. Nu vă faceţi griji pentru problemele financiare, chiar dacă banii se duc mai repede decât vin şi concentraţi-vă atenţia pe problemele intelectuale și pe carieră. Chiriile pentru apartamentele ANL, majorate întrucât impozitul de 1,1% din valoarea de inventar a blocurilor ANL pe care îl plătea SC „Locativ" SA era cu mult peste suma încasată din chiriile locatarilor. Consiliul local al municipiului Târgu-Mureș a aprobat, joi, reducerea acestuia la doar 0,5%. în acelaşi timp, chiriile pretinse de la ocupanţii apartamentelor (care nu depăşeau până acum 0,20 lei RON pentru suprafeţele locuibile, 0,08 lei RON pentru antreu, bucătărie, cămară, debara, baie şi WC şi 0,05%, pentru terase, pivniţe, boxe şi uscătorii) au fost majorate astfel: 0,53%, pentru suprafaţa locuibilă, 0,21, pentru dependinţe şi 0,13%, pentru anexe. Cu toate acestea, chiriile rămân în continuare extrem de avantajoase, ele nedepăşind câteva sute de mii de lei vechi pentru un apartament din blocurile ANL. Modificările de impozit şi majorarea chiriilor se aplică la blocurile din B-dul Pandurilor nr. 68 şi 56, strada Negoiului nr. 2, str. Gh. Doja nr. 160 şi strada Băneasa nr. 8. începând de anul viitor, chiriile vor fi indexate cu rata anuală de inflaţie.(L. P.) Bacalaureat 2006. Simularea examenului naţionalMinisterul Educaţiei şi Cercetării a stabilit ca simulările examenului naţional, respectiv bacalaureat, din acest an să se desfăşoare pe 3, 4, 6 şi 11 aprilie 2006, după cum urmează: Probe comune:. 1. Proba A: Limba şi literatura română - 3 aprilie 2. Proba C: Limba şi literatura maternă (limba maghiară şi limba germană)-4 aprilie Probe de examen diferenţiate în funcţie de filieră, profil, specializare şi de opţiunea elevului: Proba D - 6 aprilie 3. Matematică - programa M1 (Matematică-informatică), programa M1 (Ştiinţe ale naturii), programa M2 4. Istoria Românilor 5. Geografia României Discipline din probele E şi F - 11 aprilie 6. Fizică - programa F1 7. Logică şi Argumentare (specializare Ştiinţe Sociale) 8. Chimie organică I 9. Chimie anorganică I 10. Anatomie şi fiziologie umană și genetică, clasele a XI-a şi a XII-a 11. Istorie universală 12. Economie - toate specializările 13. Psihologie - toate specializările 14. Informatică (limbajele: Pascal şi C++) 15. Pregătire teoretică sportivă 16. Limba germană: 1-2 ore săptămânal 17. Limba engleză: 1-2 ore săptămânal 18. Limba franceză: 1-2 ore săptămânal 19. Măsurări electrice şi electronice (profil Tehnic) 20. Contabilitate (profil Servicii) 21. Ecologie şi protecţia mediului (profil Resurse materiale şi protecţia mediului). PRECIZĂRI: 1. Simulările nu sunt obligatorii, elevii participând benevol. Notele nu se trec în catalog. 2. Organizarea simulărilor trebuie să fie cât mai apropiată de situaţia reală de examen (de ex.: organizarea de centre de examen şi centre de evaluare, stabilirea unor comisii externe, afişarea rezultatelor şi baremelor de notare, a instrucţiunilor privind accesul în sală al candidaţilor etc.); 3. în funcţie de solicitările elevilor, subiectele se traduc în limbile minorităţilor naţionale la nivelul fiecărui inspectorat şcolar. Inspector şcolar pentru imagine, IOLANDA CATINEAN