Cuvântul Liber, noiembrie 2006 (Anul 18, nr. 215-236)

2006-11-01 / nr. 215

CUVÂNTULMIERCURI, 1 NOIEMBRIE 2006 Proiecte, programe şi... o „Noapte albă” pentru tineret! - Interviu cu doamna Kakassy Blanka, directorul Direcţiei Judeţene pentru Tineret Mureş - In premieră, la Sovata-Băi, realizăm acest interviu, într-o frumoasă zi de toamnă. Ne aflăm faţă-n faţă pentru întâia oară, o fericită întâmplare fiind la originea întâlnirii noastre, doamnă Kakassy Blanka. De când deţineţi această funcţie? - Din luna septembrie 2005, iată, a trecut un an de directorat. - Ce aţi realizat în acest timp? - Mai multe proiecte pentru tineret; am finanţat programe ONG de şi pentru tineret, am organizat întâlniri pentru stabilirea programelor judeţene pentru tineret, un seminar pentru întocmirea de proiecte şi pentru consilierii de tineret din mai multe judeţe ale ţării noastre, la Sovata, în primăvara anului 2006. Tot în acest anotimp i-am avut oaspeţi pe reprezentanţii de ligi studenţeşti şi ONG-uri. Avem un Centru pentru tineret „AXIS". Aşadar, finanţaţi ONG-uri, precum şi programe pentru tineret. Cu câte ONG-uri aveţi legături de colaborare? - Cu mai mult de 30 de ONG-uri. Pe scurt, cam cum este această metodologie de finanţare a proiectelor? - Este una riguroasă. Sugestiile, propunerile sunt transmise la Autoritatea Naţională pentru Tineret Bucureşti. - Care este baza materială a Direcţiei Judeţene pentru Tineret Mureş, doamnă directoare Kakassy Blanka? - La sediu, clădirea Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, în Youth hostel, avem 40 de locuri de cazare. Dar, în total, în baza Târgu-Mureş, beneficiem de 180 de locuri. La Sovata, 50 de locuri în Casa de oaspeţi şi 150 la Centrul de agrement I, fosta tabără de şcolari, care va trece printr-un proces de modernizare. - Lăpuşna şi Răstoliţa? - Sunt în administrarea noastră. Cea de la Lăpuşna este în conservare, baza din Răstoliţa este folosită, deocamdată, de muncitorii de la hidrocentrală. - Spre final de an, ce urmează? - O „Noapte albă" în Cetatea medievală a Târgu-Mureşului, cu un program cultural pentru tineret, organizat sâmbătă, 4 noiembrie a.c. Interviu realizat de DORIN BORDA t . Şcoala din Ibăneşti şi-a văzut şt visul şi-a văzut împlinit Revista şcolară „Creionul magic", „mult aşteptată de elevii şi cadrele didactice de la Şcoala Generală „Nicolae Petru Petrescu" din Ibăneşti, a reuşit, din primul său număr, ceea ce şi-a propus: să evidenţieze particularităţile acestui centru de învăţământ de pe Valea Gurghiului. Cu un aspect colorat şi viu, revista, chiar dacă nu voluminoasă, reuşeşte într-un sumar restrâns să acopere preocupări diverse. Aceasta se deschide cu un material biografic despre cărturarul care a dat numele şcolii ibăneştene, proeminentă figură locală. „Creionul magic" surprinde tradiţii locale, conţine reportaje-flash, poezii, glume, „Pagina isteţului", dar şi rubrici fixe, cum este „Dascălii noştri",în acest număr fiind prezentată directoarea şcolii, d-na Cornelia Todoran. Nu putem decât să felicităm coordonatorii revistei, învăţătoarele Elena Cofariu şi Mariana Gliga, cât şi întregul colectiv de redacţie, căruia îi urăm „succes"în realizarea numerelor următoare! (A.C.) V__________________________________/ 1 NOIEMBRIE 2006 Fila de calendar Zile trecute: 304 Zile rămase: 61 Soarele răsare la: 6.52 Soarele apune la: 17.05 Calendar creştin: • ortodox: Sf. Doctori fără de arginţi Cosma şi Damian; - greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată. Zodia: Scorpion (23.10-21.11). 1925 - Episcopul Miron Cristea, participant la Marea Adunare Naţională de la Alba lulia (1.12.1918), a fost învestit în funcţia de patriarh al noului stat unitar român. A fost primul patriarh al României, sub conducerea sa realizându-se unificarea bisericească şi organizarea Bisericii ca Patriarhie, prin votarea, în 1925, a Statutului de organizare şi funcţionare al Bisericii Ortodoxe Române, l-au urmat în funcţie Nicodim Munteanu (din 1939), Justin Moisescu (din 1977) şi Teoctist (din 1986). 1928 - Primele emisiuni radiofonice din România, înfiinţată în 1928, Radiodifuziunea Română a fost una dintre primele instituţii publice de radio din Europa. 1993 - A intrat în vigoare Tratatul de la Maastricht privind Uniunea Europeană. Tratatul a fost adoptat la reuniunea la nivel înalt a şefilor de stat şi de guvern din ţările Comunităţii Economice Europene, desfăşurată la Maastricht între 9 şi 10 decembrie 1991 şi semnat la 7 februarie 1992. 2000 - China. A început cel mai mare recensământ din lume; au fost recenzate 350 de milioane de familii; rezultatul final a fost anunţat în februarie 2001. Cugetarea zilei: „A avea fără a te bucura de ceea ce ai nu înseamnă nimic. "(Esopj^/ HOROSCOP ^ Berbec. Problemele nu ■HBjWLf sunt atât de grave pe cât s ' le consideraţi dvs. Este bine să ascultaţi sfaturile partenerului, să vă regăsiţi siguranţa de sine. Taur. Feriţi-vă de aventurieri şi de propuneri tentante, dar false! Munţii de aur ce vi se promit se dovedesc a fi simple castele de nisip. Gemeni. Treceţi uşor peste greşelile partenerului. Părinţii sunt extrem de iertători şi uită că au promis să fie severi. Plecaţi la drum scurt şi ajungeţi unde nu vă aşteptaţi. Rac. Veţi avea posibilitatea să faceţi o bună ■■impresie unei persoane cu funcţie. Eforturile pe care le veţi depune în domeniul serviciului se vor concretiza rapid, aducându-vă multe satisfacţii. Leu. Deşi nu vă va fi uşor, se pare că va trebui să vă modificaţi cât de curând stilul de muncă. Dacă nu vreţi să fiţi eclipsat de colegi, va trebui să adoptaţi tehnici noi de muncă. Fecioară. Faceţi eforturi pentru 7i* a fi pe placul unei persoane importante, dar totul se poate sfârşi cu o ieşire vijelioasă pe uşa din dos. Spre seară, plângeţi pe umărul unui prieten. * Balanţă. Sunteţi în formă şi ambiţios, astfel că vi se oferă şi posibilitatea de a trece chiar uşor peste problemele acestei zile. Apar unele riscuri legate de planul profesional. Scorpion. Acceptaţi cu mult entuziasm propunerile cuiva de sex opus de a vă apuca de puţin sport. Mai ales dacă sunteţi singur şi interesat de o relaţie cu acea persoană. V?®?* dr Săgetător. Veţi avea parte de nemulţumiri de la drum sau din domeniul intelectual, aşa că vă întâlniţi cu cei dragi şi nu lăsaţi pe nimeni să vă perturbe liniştea. Limitaţi-vă la ce este necesar! Capricorn. Se pare că sunteţi indispus din cauza ‘‘ţiipS unui eşec în afaceri. S-ar ^' putea să aveţi o discuţie mai aprinsă cu persoana iubită,dacă vă schimbaţi planurile în ultima clipă. Vărsător. Interesele dvs. economice şi profesionale se vor materializa aşa cum vă doriţi şi veţi putea continua ceea ce aţi început cu mult entuziasm şi rezultate satisfăcătoare. . . Peşti. Aveţi încredere în că forţele proprii, sunteţi MT“* îndrăzneţ şi plin de iniţiative. Aveţi grijă să nu exageraţi! Este o zi bună pentru deplasări în interes personal. Consiliul Judeţean este dispus la un dialog sincer cu Primăria municipiului Târgu-Mureş, în interesul cetăţeanului - Interlocutor, ing. Teodor Giurgea, consilier judeţean din partea PNL Mureş - - Domnule consilier, recent, o manifestare aşteptată de mureşeni cu mult interes, sărbătoarea „Zilei recoltei", a fost anulată datorită unor neînţelegeri dintre Primăria Târgu-Mureş şi Instituţia Prefectului. Să fie implicat, oare, în acest caz şi politicul, mai concret, consideraţi că la ora actuală există un anumit conflict între PD şi PNL Mureş? Nu, categoric nu se poate vorbi în acest caz de un conflict dintre două partide înregimentate într-o alianţă la nivel naţional, în cazul de faţă, este vorba mai mult de o disfuncţionalitate în ceea ce priveşte comunicarea la nivelul de vârf al celor două partide. Mă mai refer aici la lipsa unui dialog dintre Primărie şi Instituţia Prefectului, la un anumit orgoliu din partea unor „personalităţi" cu funcţii administrative, mai nou şi politice. Dacă este să vorbim cu cărţile pe faţă, decizia Primăriei de a închide drumul de acces spre locaţia propusă pentru organizarea „Zilei recoltei" a fost mai mult una răutăcioasă, în mod sigur recepţionată ca atare de electorat. Sunteţi unul din cei mai activi consilieri judeţeni, din câte ştim la al doilea mandat, şi vă implicaţi direct în rezolvarea unor probleme de larg interes pentru cetăţenii judeţului Mureş. De unde a apărut povestea asta urâtă cu sărbătoarea „Zilei recoltei"? Din capul locului, vreau să spun că nu sunt un nostalgic după regimul comunist, un regim în care am avut de suferit atât eu, cât şi familia mea, mai ales prin anii 1988-1989. Ştiu că „Ziua recoltei" are nişte valenţe istorice, fiind considerată pe vremuri o manifestare socio-profesională de sorginte comunistă, pentru a scoate în evidenţă anumite realizări. Dar de ce să nu luăm şi noi unele obiceiuri din perioada aceea, dacă sunt favorabile cetăţenilor. De ce să blochezi cu expoziţie cu vânzare a produselor agricole, un loc unde se puteau întâlni specialiştii din agricultură, agricultorii din lumea satelor, iar orăşenii să-şi procure legume şi fructe la un preţ acceptabil. Fără nici o conotaţie politică, s-a dorit organizarea unei asemenea manifestări pe data de 21 octombrie, în Târgu- Mureş, la care să participe primării, societăţi şi asociaţii agricole, crescători de animale, producători agricoli, orăşeni, pentru a se pune în valoare potenţialul agriculturii mureşene, dar şi pentru comercializarea produselor. - Cum s-a implicat Consiliul Judeţean în organizarea acestei manifestaţii? - Consiliul Judeţean Mureş, împreună cu Instituţia Prefectului, fiindu-ne alături DADR, OJCA. Asociaţiile profesionale din agricultura mureşeană, a demarat în urmă cu o lună organizarea „Zilei recoltei" la Târgu-Mureş, invitând peste 30 de primării să participe. Şi-au manifestat dorinţa 23 de primării din mediul rural. Urma ca pe data de 21 octombrie să deschidem expoziţia în baza hipică din faţa Casei Agronomului, proprietatea Direcţiei Silvice. Pentru desfăşurarea în condiţii civilizate a manifestării, Consiliul Judeţean a alocat peste 250 milioane de lei vechi, s-a amenajat pavilionul expoziţional central, pavilioane pentru expoziţie etc. Deşi Primăria Târgu-Mureş a fost invitată din timp, nu şi-a anunţat disponibilitatea de a se implica, ba, mai mult, în preajma deschiderii expoziţiei, a organizat un şantier de reparaţii pe un drum, strada Insulei, lucrări de reparaţii recepţionate în primăvara acestui an. Fie vorba între noi, există în Târgu-Mureş alte străzi care aşteptau de mult un plan de reparaţii. Iertaţi-mă că insist dar între Consiliul Judeţean şi Primăria municipiului Târgu-Mureş există un oarecare conflict? Şi eu iarăşi vă spun că nu există nici un conflict între aceste instituţii. Dacă s-ar isca un asemenea conflict, ar fi foarte grav. Eu pot să vă spun că mai degrabă a fost şi este vorba de o lipsă de comunicare, de cooperare la vârf, care, de altfel, continuă de mai mulţi ani. în mandatul trecut mi-a fost foarte greu să accept această situaţie, şi, în 2004, când Alianţa a câştigat alegerile, am sperat că totul s-a schimbat în bine. Dar iată că după doi ani s-a uitat prea uşor de interesele cetăţenilor mureşeni din cauza unor orgolii deşarte. Pentru că sărbătoarea „Zilei recoltei" nu a mai avut loc la Târgu-Mureş, şi pentru că există atât de multe lucruri pe care trebuie să le facem, aşa cum ne obligă mandatul de aleşi, solicit pe această cale o invitaţie la dialog, o mai mare disponibilitate de comunicare atât între Primărie, pe de o parte, cât şi Instituţia Prefectului şi Consiliului Judeţean, pe de altă parte. Cred, sincer, că un asemenea dialog ar rezolva mai bine problemele cetăţenilor, iar locul disputelor politice, bazându-se adesea pe vanităţi, să fie luat de dialog, întâlniri de lucru comune şi consultarea cetăţenilor din teritoriu, acolo unde se poate lua pulsul societăţii româneşti în prag de aderare la Uniunea Europeană. VASILE BOTA