Cuvântul Liber, octombrie 2007 (Anul 19, nr. 192-213)

2007-10-02 / nr. 192

MI CUVÂNTUL MARȚI, 2 OCTOMBRIE 2007 . CERART Salonul de ceramică CERART de la Galeriile U.A.P. îşi propune să deschidă seria manifestărilor anuale dedicate acestui domeniu aparent atât de ancorat în prozaic. Iniţiatoarea acestei idei, ceramista Mana Bucur, a gândit această expoziţie ca pe un dialog al lucrărilor tinerilor artişti cu cele ale celor deja consacraţi, un dialog prolific,care ar dori să includă şi opiniile publicului larg. Arta modelării pământului s-a dezvoltat odată cu însăşi omenirea, reprezentând primele moduri de exprimare sub diferite forme, fie cu o destinaţie precisă, domestică sau ritualică, fie pur decorativă. Omul e în primul rând manufacturier, transformând materia inertă în forma obiectelor utile pentru viaţa cotidiană sau în forme expresive pentru a comunica idei. Folosind cele trei materii atât de banale şi, totuşi, indispensabile: pământ, apă şi foc, această artă, aparent sărăcăcioasă, a inclus de-a lungul timpului o plenitudine de tipuri, forme, tehnici şi destinaţii: de la uzualele blide la rafinatele recipiente asiatice pentru ceremonialul servirii ceaiului, care au creat în jurul lor o adevărată filosofie de viaţă. Şi, pentru a nu ne îndepărta prea mult, putem face apel şi la măiestrita artă populară românească, cu celebrele obiecte care au creat adevărate culturi: Cucuteni, Boian, Horezu, Korund etc., ale căror decoraţiuni sunt de multe ori simboluri sau stilizări din lumea materială. Motive esenţializate: triunghi, spirală, rozetă (asociată soarelui), linia ondulată, spice de grâu, păsări, peşti le regăsim preluate şi adaptate de multe ori şi în arta cultă. Revenind la expoziţie, lumea imaginaţiei proprie artistei Monika Pădureţ o regăsim narată pe parcursul unui lung şir decorativ de mici plachete, parcă sub forma unei poveşti fără sfârşit. Moldovan Maria este cea care imortalizează personaje teatrale, cum ar fi bufonul în veşnica sa dualitate. Vidra Birtalan Eva „ţese" pe metal forme decorative în culori glazurate, ducându-ne cu gândul la brocarturi preţioase. Gheorghe Mureşan transpune şi în ceramică o temă studiată cu obstinaţie, aceea a scaunului arhieresc, cu toate conotaţiile sale. Ceea ce i-a unit pe artiştii participanţi la Simpozionul „Bolyai" a fost tehnica raku, o tehnică spectaculoasă atât ca procedură, cât şi ca produs final. Ea presupune muncă în echipă şi jonglarea cu sute de grade Celsius pentru ca aspectul obiectului final să fie imprevizibil şi surprinzător, chiar şi pentru creator. Argila pare a se transforma în metal. Măştile Manei Bucur sunt un exemplu grăitor prin care această materie caldă, atât de apropiată sufletului, trecută prin incandescenţa focului, se transformă în forme rigide, distante şi misterioase. CORA FODOR 2 OCTOMBRIE 2007 Zile trecute: 274 Zile rămase: 91 Calendar creştin: Ortodox; Sf. Sfinţit Mucenic Ciprian; Sf. Muceniţă Justina; Cuv. Teofil Mărturisitorul Romano-catolic Sf. îngeri Păzitori Greco-catolic: Sf. Ciprian, episcop; Sf. Iustina, muceniţă Zodia; Balanţă VI23 septembrie - 22 octombrie./ Fila de calendar 1858-Şcoala regimentară provizoriică din Iaşi se transformă în Şcoală militară, cu o durată a studiilor de trei ani pentru ofiţerii de infanterie şi cavalerie şi de patru ani pentru ofiţerii de artilerie şi de stat major, îndrumătorul şcolii pe probleme de conducere, învăţământ şi administraţie, colonelul Pavel Scheletti, director, căpitanul Gheorghe Adrian. 1941 - Al doilea război mondial, în operaţiunea Taifun, Germania începe ofensiva asupra Moscovei. 1944 - în urma unei înţelegeri între reprezentanţii PCR şi PSD, Proiectul de Platformă se adoptă ca program al Frontului Unic Muncitoresc. Proverbul zilei: „Ce e întâi nu e pe urmă” Terapie ocupaţională pentru tinerii cu handicap După câteva încercări ale unor OIMG-uri mureşene, care însă nu au avut un final fericit, ieri a fost inaugurat, la Târgu-Mureş, un Atelier de Terapie ocupaţională. Acesta aparţine Fundaţiei Creştine Rhema şi este destinat majorilor cu handicap sau infectaţi cu HIV/SIDA, cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani. Tâmplărie uşoară, croitorie, creaţii manuale pentru design interior, sunt deprinderile în care vor fi iniţiaţi tinerii care de acum au un viitor puţin mai sigur. Iniţiativa este lăudabilă cu cât se ştie că după 18 ani aceşti tineri îşi găsesccu greu un loc de muncă, în ciuda încurajărilor sau scutirilor fiscale acordate angajatorilor din partea statului. în funcţie de cuantumul sponsorizărilor, atelierul, care va avea un circuit „protejat", va putea reprezenta sursă de venit pentru aceşti tineri. (A.C.) HOROSCOP^ Berbec. Graba strică treaba. O decizie pripită se poate reflecta negativ asupra muncii dvs. Sfătuiţi-vă cu colegii înainte de a acţiona! Taur. Oportunităţile vor apărea în cariera dvs. mai ales în a doua ^ * parte a zilei. Aveţi ocazia să vă valorificaţi ideile şi să căpătaţi respectul colegilor de muncă. # Gemeni. Relaţiile cu ceilalţi sunt destul de tensionate, pentru că forţaţi nota şi încercaţi să îi implicaţi pe toţi în ceea ce faceţi, fără a avea şi argumentele necesare mişcării lor. Rac. Aveţi de făcut mai multe drumuri scurte. Este posibil să aveţi o discuţie aprinsă cu partenerul de viaţă, pentru că aţi cheltuit prea mult. Faceţi tot posibilul să evitaţi o ceartă! Leu. Azi riscaţi să chel- tpl tuiţi mai mult decât aţi vrut planificat. Dar, aceste cumpărături, făcute spontan, vor fi foarte reuşite şi nu veţi regreta. Fecioară. Faceţi o pauză şi ieşiţi cu colegii la o cafea. într-o atmosferă CP plăcută, veţi lămuri multe lucruri care fuseseră semne de întrebare pentru dvs. Balanţă. Aveţi tendinţa de a vă înconjura de indivizi mânaţi de diverse interese. Vă deranjează falsa lor admiraţie. Pentru celibatari, dragostea pluteşte în aer. Nu e nevoie decât să întindeţi mâna. Scorpion. Nu prea ţineţi cont de interesele partenerului, provocând certuri şi conflicte, însă lamentările dvs. pe această temă nu fac decât să vă sporească puterea de atracţie. Jls Săgetător,în căminul ffiX/ dvs. aţi putea îmbunătăţi confortul sau aţi putea achiziţiona un obiect de decor. Dacă doriţi să plecaţi la drum, cu siguranţă veţi rezolva ceea ce vă propuneţi. Capricorn. Sunteţi mai melancolic decât vă este felul de obicei, dar nu are rost să visaţi la ziua trecută. O veste importantă, ce vă va deschide noi orizonturi, vă parvine înspre seară. Vărsător. Primiţi o lecţie de autocontrol de la ţraft cine vă aşteptaţi mai (4?/ puţin. Sunteţi învinuit că nu îi respectaţi tocmai pe cei ce vă ajută şi va trebui să vă descurcaţi singur o perioadă. Peşti. Lucrurile nu depind prea mult de dvs., aşa că e de preferat să vă îndepliniţi cu atenţie atribuţiile. Fiţi pregătit pentru inspecţie! Persoanei iubite i se pare că sunteţi prea autoritar. SALONUL DE TOAMNA Astăzi, 2 octombrie, începând cu ora 77, la Galeriile de Artă de la Palatul Culturii din Târgu-Mureş, are loc vernisajul expoziţiei elevilor claselor V - VIII de la Liceul de Artă din Târgu-Mureş, eveniment desfăşurat sub genericul „Salonul toamnei". (R.L.) Pe valea Ilvei, într-un decor natural superb. O „STRĂLUCITOARE” TABĂRĂ DE PICTURĂ! De cum ieşim din Lunca Bradului, din şoseaua naţională o cotim la stânga şi, pe lângă impunătoarea clădire a Ocolului silvic urcăm pe valea Ilvei cu apa ei zgomotoasă prăvălindu-se către cea a bătrânului Maris. Peisaj ospitalier, drum forestier, „tăiat" ici-colo de albia pârâului spre izvoarele căruia ne îndreptăm, case de vacanţă, de odihnă ivite mai cu seamă după anul 1990, cum este şi cea de la kilometrul 3,8, unde vom poposi pentru ceva vreme, marţi, 25 septembrie, anul curent. O construcţie arătoasă - casă cu etaj şi mansardă, anexe gospodăreşti, iluminat electric, apă curentă, încălzire centrală - aparţinând familiei Graur Ovidiu şi Cătălina - din Târgu Mureş. Aici, de trei ani încoace, în fiecare lună de septembrie, timp de o săptămână, funcţionează o tabără de pictură, ivită şi statornicită în peisajul cultural mureşean întrun mod cât se poate de simplu. Şi anume: în urma unei discuţii amicale dintre Ovidiu Graur şi Gabriela Alecu, artist plastic, în 2005 s-a convenit organizarea ediţiei întâi a acestui atelier de creaţie colectivă, ai cărui primi meşteri au fost Erica Alecu, Gabriela Alecu, dr. Liviu Ştef, Vasile Mureşan, Mihai Frunză, Daniela Achim, Antonia Hentes, Floarea Vultur, Czirjek Lajos, Zajzon Noemi, Nagy Andrea, Călin Bogătean, Nicoleta Caia, Crina Stănescu, Călin Pop, Persida Negruţi, Kelemen T. A fost cea mai numeroasă participare de pictori, marea lor majoritate fiind membri ai Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş. Iniţiatorii şi gazdele,familia Graur, Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş, au perseverat şi iată. Tabăra de pictură de la Lunca Bradului, cu localizare pe valea Ilvei, a fost fapt împlinit şi la a III- a ediţie, între 22-29 septembrie. în tabăra acestui an s-au reunit plasticienii Gabriela Alecu, Daniela Achim, Antonia Hentes (Baia Mare), Ana Maria Pascu, Suba Piroska, Soo Emma, Nicolae Florea, Mihai Florea, Student al Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti, Secţia pictură. Beneficiind de un cadru natural superb, fiecare dintre aceştia şi-a ales tema pe care a abordat-o şi a redat-o pe pânză. Deci, la alegere: libertate de creaţie. De pildă, Gabriela Alecu a continuat ciclul „Porţilor", din care are expuse lucrări la Galeria ziarului „Cuvântul liber". Din convorbirea avută cu doamna Gabriela Alecu, îndrumătorul grupului de plasticieni, am reţinut: „Am beneficiat de un timp numai bun pentru lucru, natură generoasă, condiţii foarte bune din toate punctele de vedere. Gazdele ne-au primit cu mult mai bine decât în anii anteriori, s-au întrecut pe ele însele. Ne-au pus din nou la dispoziţie casa de vacanţă, în primele zile de tabără ne-au fost alături, cu toate că atât domnul Ovidiu, cât şi doamna Cătălina Graur au un program încărcat. Doamna Florina Fărcaş Dan, cea care se ocupă de gospodărirea casei, a fost tare grijulie să nu ne lipsească ceva, iar soţul ei, Marius, a avut grijă de partea bărbătească a gospodăriei - încălzire, îngrijirea vacilor, a celor 15 cai de agrement. Aici, totul e frumos şi străluceşte. Le mulţumim gazdelor pentru condiţiile oferite, de mâncare, de cazare, cât şi de creaţie. Cu siguranţă, ne vom întâlni şi anul viitor". A fost, aşadar, a noua tabără de pictură iniţiată, organizată în cursul acestui an 2007 de Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş, de oameni dezinteresaţi material, dar care susţin, promovează cultura mureşeană şi prin intermediul artelor plastice. Va urma a zecea tabără, de toamnă, la Sovata-Băi. DORIN BORDA Foto: ILARIE GH. OPRIŞ