Cuvântul Liber, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 1-21)

2008-01-03 / nr. 1

CUVÂNTUL JOI, 3 IANUARIE 2008 La sala de expoziţii „Unirea” din Târgu-Mureş, Frumosul artistic, îngemănat cu cartea, muzica şi dansul! După admirabila seară de vineri, 28 decembrie, petrecută cu scriitorul, publicistul, omul de cultură Lazăr Lădariu, la Teatrul 74, dimpreună cu invitaţii săi, care şi-a lansat cel mai nou volum de poeme, intitulat „Trecerea râului", o zi frumoasă a fost sâmbătă, 29 a lunii numită în popor Andrea, la sala „Unirea" din Târgu-Mureş, a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş (AAPM). O zi în care urarea „La mulţi ani!" parcă s-a spus altfel, cu multă, multă lumină şi bucurie, nu banal ori pe grăbite. Ea s-a rostit în împărăţia culorilor, a cărţii (scrisului), a muzicii şi a dansului. Pentru că, în fapt, asta a fost întâmplarea expoziţională având ca temă „Portretul contemporan" ales pentru abordarea lui şi la ediţia a XXI-a a Taberei de pictură găzduită de Casa de Oaspeţi a Direcţiei Judeţene de Tineret Mureş, situată la Sovata- Băi. Atunci, în octombrie 2007, la marele examen al picturii - portretul - s-au prezentat Vasile Mureşan, Cristina Petria, dr. Liviu Ştef, Radu Florea, Floarea Vultur, Balázs Klára, Kulcsár Erzsébet, Olimpia Leah, Kulcsár Pârvu Marina, Persida Negruţi, Cristina Damo Irimia, Teodora Groza, Călin Bogătean, Ana Sălăgean, Alexandru Filip, cei care au expus tablouri pe simezele sălii de expoziţii „Unirea", lor alăturându-lise Erica Alecu şi studenta Zajzon Noémi. Ei au prezentat publicului portrete ale unor oameni de cultură şi artă, de ştiinţă, din presa scrisă şi audiovizuală, chipuri de ţărani, dintre care amintim numele acad. prof. dr. Berdi Asgian, prof. dr. Vasile Dobrescu, Lazăr Lădariu, Melinte Şerban, Eugeniu Nistor, Dimitrie Poptămaş, Nicolae Băciuţ, Ioan Florea, Valentin Marica, Dorin Borda, Radu Florea, Gheorghe Opriş, nonagenarului pictor de artă naivă Eugen Man, protopopului Gheorghe Şincan. Cuvinte de elevată simţire artistică vizavi de expoziţia în sine au rostit Călin Bogătean, referent de specialitate la Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Mureş (CJCPCT), Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Valentin Marica, editor senior la Studioul, Regional de Radio Târgu-Mureş, prof. Vasile Mureşan, Kakassy Blanka, directorul Direcţiei Judeţene de Tineret Mureş, Constantin Cotârlan, directorul CJCPCT Mureş, Marie Gh. Opriş, preşedintele AAP Mureş. Mulţumiri, felicitări, urări de sănătate şi An Nou bogat au fost exprimate la adresa tuturor expozanţilor Consiliului Judeţean Mureş, CJT Mureş, CJCPCT Mureş, AAP Mureş. S-au acordat diplome celor care au creat în Tabăra de pictură de la Sovata-Băi, ediţia 2007. A fost expoziţia de încheiere a anului artistic 2007, cu manifestări diverse organizate de AAP Mureş, întâia a lui 2008 va fi expoziţia colectivă din ziua de 12 ianuarie, când vor expune lucrări opt pictori profesionişti şi nouă studenţi la arte plastice, membri ai AAP Mureş. Momente aparte, îngemănate cu frumosul artistic, le-au constituit lansarea în premieră a cărţii „Sacru şi profan în Ţara Sfântă" (o scriere de călătorie în locuri sfinte din Israel), autor: Nicolae Băciuţ, admirabil prezentată de Valentin Marica, a albumului Jaray Ernő, despre care a vorbit fiica pictorului, jurnalista Jaray Fekete Katalin, şi programul artistic susţinut de Dobozi Peter, elev la Liceul de Artă, şi de formaţia „Jubilate" (condusă de prof. Simon Kinga) din Sângeorgiu de Mureş. Toate acestea - pictură, carte, muzică, dans - petrecute la sala „Unirea" au intrat în sărbătoare precum o mândră şi aleasă crăiasă! DORIN BORDA „Wishbox 2008’% la debut! Organizatorii super-festivalului „Peninsula", care se desfăşoară la Târgu- Mureş, şi-au făcut anunţată intenţia de a veni, din nou, în întâmpinarea celor cărora le este adresat prin „Wishbox". „Cutia dorinţelor" are scopul de a aduna preferinţele muzicale ale celor care vor veni la „Peninsula" în 2008. Pe site-ul cunoscut, cei interesaţi sunt aşteptaţi să semnaleze ce trupe româneşti, din Ungaria sau internaţionale, precum şi ce DJ ar dori să vadă pe scenele festivalului, organizatorii încercând să le îndeplinească dorinţele. Pe categorii, se pot vota zilnic cinci interpreţi sau trupe până în primăvara anului viitor, după care se va încerca încheierea unor contracte în vederea participării la festival. (F.D.) -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Retrospectivă muzicală mureşeană Sfârşitul anului înseamnă pentru mulţi dintre noi şi un prilej de rememorare a celor mai importante evenimente din anul care se încheie. Am încercat o astfel de trecere în revistă a câtorva dintre cele mai importante evenimente muzicale din judeţul nostru, fără a avea pretenţia de a le fi rememorat pe toate. Şi am început cu concertele de Anul Nou ale Filarmonicii Târgu-Mureş, cu „Eurock", festivalul din luna mai, pus la cale de Boros Olimp, cu participarea unor trupe din Ungaria şi România - „Wisdom", „Cadaveres", „Tűzmadár", „Taine", „Psycho symphony", „Guerrillas”. Am mai avut balet la Târgu- Mureş, adică spectacolul în care muzica se împleteşte graţios cu dansul. A mai fost un concert extraordinar la 10 ani de existenţă „Defender", trupa cea mai titrată a judeţului nostru. Cel mai consistent eveniment muzical din judeţ, şi nu numai, a fost „Peninsula" (25-29 iulie), festival care creşte de la an la an. Printre numele mari care au concertat la fratele mai mic al „Sziget"-ului s-au numărat „Theatre of Tragedy" (maeştrii gothicului din Norvegia), „LGT" („Lokomotiv GT") - cea mai renumită formaţie rock din Ungaria, „Exploited" (care a adus punk rock-ul scoţian la Târgu-Mureş), „Phoenix" - o legendă vie a rockului românesc. Festivalul s-a bucurat din nou de succes, au avut profit, iar cei care au gustat mai mult acţiunile din cadrul „Peninsulei" au fost tinerii între 20 şi 29 de ani. Deosebit de important - numărul participanţilor a fost în creştere faţă de ultima ediţie, peste 55.000, şi dacă trendul se menţine organizatorii îşi vor amortiza investiţia din primele 3 ediţii, care au fost declarate fără profit. Au mai fost două concerte „Holograf", oferite de cunoscute magazine drept cadou târgumureşenilor. Un concert mult aşteptat a fost şi cel oferit unui public de 2.000 de persoane de Goran Bregovic şi a sa „Wedding and Funeral Orchestra", care a cuprins şi sfâşietorul „Erdelezi" şi nebunescul „Kalashnikov", în rest, evenimente notabile în cadrul „Zilele târgumureşene", organizate cu bani ai târgumureşenilor şi pentru ei, în care au concertat Alexandra Ungureanu şi „Crash", „Fly Project", Morandi, Andra, „Trupa Veche", Nicolae Furdui Iancu şi alţii. Lista evenimentelor muzicale este mult mai lungă, cuprinzând evenimentele de la Festivalul comunităţilor Mureş - Călimani, ediţia a lll-a, de la Festivalul Văii Gurghiului. Dintre evenimentele muzicale din judeţ, demne de marcat „Blues Festival Sighişoara", care a adus 3 zile cu nume mari ale genului Al Cook, Harz Tavitian, A.G. Weinberger şi „Sighişoara Medievală". ____________________________FLORENTIN DEAC . PETRECEREA PENSIONARILOR într-o atmosferă distinsă de sărbătoare, vineri, 28 decembrie 2007, membrii Uniunii Generale a Pensionarilor din România, filiala Mureş, preşedinte Kovács Irma, şi-au dat întâlnire la Casa de Oaspeţi a Primăriei Târgu-Mureş pentru sfintele sărbători de Crăciun, dar şi pentru a-şi lua „rămas bun" de la anul care urma să se încheie. Sala împodobită sărbătoreşte i-a aşteptat pe cei 230 de pensionari cu o masă gustoasă pe care filiala Mureş a UGP, în colaborare cu Primăria Târgu-Mureş, le-a oferit-o acestora pentru ca la sfârşit de an să nu se simtă uitaţi. Un gest frumos pentru cei care sprijină totdeauna demersurile acestei organizaţii de pensionari şi care le sunt mereu alături. Pentru început, preoţi ortodocşi, conduşi de Ionuţ Chiorean, şi preotul romano-catolic Baricz Lajos au săvârşit o scurtă slujbă de Crăciun, încheind cu interpretarea unor colinde româneşti şi ungureşti, pensionarii apreciind cum se cuvine acest prim punct din programul acestei zile. Persoanelor de vârsta a treia li s-au alăturat Dorin Florea, primarul municipiului Târgu-Mureş, Moreni Ileana, director al Casei Judeţene de Pensii, care au răspuns invitaţiei, transmiţându-le celor vârstnici căldura şi dragostea lor pentru cei care au muncit o viaţă întreagă şi care aşteaptă mai multă atenţie şi respect, în cuvântul ei. Kovács Irma, preşedinte al organizaţiei de pensionari, spunea că în anul 2008 pensionarii să nu se mai plângă, să nu se mai văicărească, pensionarii n-au nevoie de milă, aceştia au construit această ţară, „noi trebuie să fim preţuiţi, trebuie să fim respectaţi", încheia vorbitoarea. Apoi, în numele pensionarilor, a înmânat primarului un ursuleţ de pluş care să-l apere, şi care reprezintă simbolul puterii şi al demnităţii. La rândul său, Dorin Florea, arăta că de fiecare dată acestea sunt cele mai frumoase şi mai emoţionante întâlniri „pentru că sunt dominate de sinceritate şi de multă înţelepciune... Multă sănătate şi noroc, să aveţi grijă de ceea ce aţi construit an de an, ceea ce trebuie predat copiilor şi nepoţilor noştri". Directorul Casei Judeţene de Pensii, Morent Ileana, adresându-se celor prezenţi, spunea: „Doresc să ne întâlnim şi la anii sănătoşi şi să ne simţim bine”. în încheiere, pensionarilor le-a fost prezentat un program artistic de către Ansamblul „Mioriţa", Grupul vocal „Flori de primăvară", condus de Gheorghe Vanga, directorul Ansamblului, şi soliştii Laura Oltean, Kozsik Ildikó, care au delectat publicul cu frumoase dansuri populare, cântece şi colinde de o rară frumuseţe în acompaniamentul asigurat de formaţia instrumentală condusă de Nagy Ferenc. Ambianţa plăcută a acestei frumoase întâlniri a pensionarilor a fost întreţinută de cei doi actori-prezentatori, Kozsik József şi Moca Rudolf. La sfârșit, fiecare participant a primit din partea organizatorilor câte un calendar pe anul 2008 și un mic cadou. MARIN CÂLDĂRARIU Foto: IOSIF TRIF ■\ ' Accenter Geo Bogza. Schiţă de portret Mare parte din creaţia lui Geo Bogza stă sub semnul unei lucidităţi hiperbolice, care somează, cu instrumentele raţiunii şi ale detentei vizionare, realitatea, supunând-o unei interogaţii dramatice. Reportajul, specia literară care i-a adus consacrarea lui Geo Bogza, e privit de autor ca o „şcoală a vieţii adevărate prin care trebuie să treacă orice scriitor care vrea să fie un autor viu, în ale cărui cărţi să se zbată, de la pagină la pagină, viaţa". Autorul de reportaje trăieşte plenar, asiduu, fără rest, „în miezul fierbinte al faptelor". Două imperative pun, cu deosebire, în mişcare creaţia lui Geo Bogza: pe de o parte, un impuls al revoltei, o mişcare de insurgenţă în faţa unei realităţi sociale cu conformaţie insuficientă, carenţă sub aspect moral şi, pe de altă parte, o privire solemnă, senină, a spectacolului elementelor, ascenografiei geologice imune la derizoriul patimilor umane. Privirea scriitorului, animată de o tensiune perceptivă colosală, surprinde deopotrivă avatarurile umanului şi grandoarea spectacolului cosmic, în variatele sale manifestări şi metamorfoze. „Cartea Oltului", capodopera lui Geo Bogza, subintitulată în ediţia din 1976 Statuia unui râu, e o operă literară ce poate fi privită atât ca o monografie a unui râu, cât şi ca evocare parabolică a unor momente istorice, sau ca descriere a unor peisaje de o uluitoare pregnanţă perceptivă. Fraza lui Geo Bogza are naturaleţe şi tensiune imagistică, relevând aceeaşi tendinţă a autorului spre enorm şi elementaritate. Creaţia lui Geo Bogza, alegorică şi poematică, l-a consacrat pe autor ca întemeietor al reportajului cu valenţe artistice în literatura română. ______________IULIAN BOLDEA^