Cuvântul Liber, mai 2008 (Anul 20, nr. 85-106)

2008-05-02 / nr. 85

CUVÂNTUL VINERI, 2 MAI 2008 LANSARE DE CARTE înDĂSCĂLI MUREŞENI", VOL. IIII " Proiectul cultural iniţiat de regretatul istoric Traian Bosoancă în cursul anului 2004 şi-a dovedit utilitatea şi valoarea, aceasta fiind reflectată prin cele trei volume apărute până acum datorită strădaniei celor doi inimoşi continuatori, Dorin Borda şi Ilarie Gh. Opriş. După primele două volume cu biografiile celor 200 de dascăli din fiecare volum, iată că ultima zi a lunii aprilie a adus şi cel de-al treilea volum care cuprinde un număr de 200 de biografii ale dascălilor mureşeni. Acest din urmă volum, al treilea, a fost lansat miercuri, 30 aprilie, la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş, în prezenţa unui număr mare de dascăli mureşeni, cât şi a unui număr important de invitaţi. In deschiderea manifestării, profesorul Simion Bui, director al colegiului gazdă, în cuvântul său arăta: „Suntem într-un moment deosebit, când se lansează cel de al treilea volum al lucrării „Dascăli mureşeni", rodul unei munci extraordinare depuse de cei doi autori Dorin Borda şi Ilarie Gh. Opriş, foşti papiişti, cărora se cuvin aduse mulţumiri". La festivitatea de lansare a ultimului volum care cuprinde un număr de 200 de dascăli mureşeni a fost prezent dr. Dorin Florea, primarul municipiului, care a felicitat pe cei doi autori pentru această acţiune de a imortaliza în paginile unei cărţi pe cei care cu abnegaţie pregătesc generaţii de elevi prin abnegaţia de care dau dovadă în educarea noii generaţii încheind prin cuvintele: „Vă doresc multă sănătate, să fiţi sănătoşi să contribuiţi la bunul mers al învăţământului mureşean", în continuare a luat cuvântul profesorul Ioan Tuşnea, inspector şcolar general al judeţului Mureş, care în trei cuvinte spunea despre cei trei autori ai acestui volum: admiraţie, consideraţie, mulţumiri. Continuând ideea că dascălul este cel care aduce lumina în sufletul tuturor, spunea că va face toate demersurile pentru ca pe frontispiciul şcolilor să se găsească inscripţia „Veniţi să luaţi lumină!", ceea ce arată că şcoala trebuie să fie un loc de luminare a oamenilor. Continuând a caracteriza cele trei volume cu dascălii mureşeni, vorbitorul spunea: „pentru mine reprezintă nişte Evanghelii, iar cei trei pentru mine sunt cei trei evanghelişti ai învăţământului mureşean". La eveniment a fost prezent şi profesorul universitar doctor Cornel Sigmirean, cancelar general al Universităţii „Petru Maior" din Târgu-Mureş, în cuvântul său acesta spunea:„O asemenea iniţiativă nu există în România, iar învăţământul românesc este exact cum este învăţământul românesc. Mă bucur pentru iniţiativa autorilor, pentru reuşita lor, chiar dacă uitarea se va aşterne, cărţile vor rămâne". A urmat Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", consilier judeţean, preşedinte al Despărţământului Judeţean Central Mureş al ASTREI. în cuvântul său, despre dascălii mureşeni făcea următoarea afirmaţie: „Mă bucur că pentru prima dată imortalizarea dascălilor mureşeni s-a făcut în paginile ziarului „Cuvântul liber", a fost un prim-pas, ne-am sfătuit ce ar fi bine pentru viitor, apariţia în primul volum, apoi al doilea şi al treilea, până ce în paginile cărţii vor fi cuprinşi toţi dascălii mureşeni". Cum se obişnuieşte, în final au luat cuvântul cei doi autori. Primul a luat cuvântul Dorin Borda, care în cuvântul său spunea: „Vă mulţumesc că ne-aţi onorat cu prezenţa, mulţumesc domnului primar dr. Dorin Florea, domnului Ioan Tuşnea, inspector şcolar general, cât şi celorlalţi care au sprijinit apariţia lucrării de faţă". A urmat cel de al doilea autor al volumului apărut, Ilarie Gh. Opriş, care a mulţumit domnului director al colegiului gazdă, prof. Simion Bui, domnului primar dr. Dorin Horea pentru că a sprijinit acest proiect cultural mureşean. Autorii volumului „Dascăli mureşeni" volumul III, Dorin Borda şi llarie Gh. Opriş, au acordat obişnuitele autografe, la rândul lor fiind felicitaţi de cei prezenţi. MARIN CĂLDĂRARIU Foto: ILARIE GH. OPRIŞ Al 7 f ' • f ■ I Surâs de copil Ce poate fi mai încărcat de lumină, decât surâsul copiilor? în aşteptarea Luminii învierii, copiii de la Grădiniţa cu Program Prelungitor. 2 din Târgu-Mureş le-au dus celor de la Centrul de Zi „Cezara"surâsul încărcat de tandră lumină şi buna lor dispoziţie. Pentru Cătălina, Paul, Lucian, Silviu, Rareş, Daniela, Raul şi Cosmin au cântat şi au recitat din creaţia artistică dedicată Paştilor, Dani, Bogdan, Raul, Cătălin, Andrei, Carmen, Iulia, Dragoş, Roberto, Monica, Rareş, Ionuţ, Miruna, Diana şi Sebastian, alături de doamnele educatoare Simon Letiţia şi Nistor Marta, fiind prezentă şi doamna directoare a grădiniţei, Gabor Laura. Ouăle roşii şi cozonacii, căldura sufletească, licărind în privirile oaspeţilor, cuvintele născute din dragoste şi bunătate au fost clipe de mângâiere pentru beneficiarii serviciilor sociale furnizate de Centrul „Cezara". Când sufletul vorbeşte, lumea e mai frumoasă şi mai bună. La Centrul de Zi „Cezara", copiii de la Grădiniţa nr. 2 au făcut ca speranţele să fie luminoase, să crească şi să aibă şi ele surâs de copil. întâlnirea de la Centrul de Zi „Cezara” a fost zi de revărsare a luminii peste creştere şi peste praguri de gând bun. Bucuria a umplut casa. Au fost prezenţi şi părinţi ai copiilor de la Grădiniţa nr.2, Rusu Sergiu, Petrea Mirela şi Pustai Liviu, de asemenea reprezentanţi ai Societăţii Dona Impexuri Voinicieni, oameni ca pâinea caldă, ce nu trec cu indiferenţă pe lângă suferinţele altora, oameni care mărturisesc prin faptă credinţa creştină. întâlnirea de la Centrul de Zi „Cezara” a fost ca un colind de primăvară, gazdele oferindu-le, la rândul lor, oaspeţilor, simboluri ale primăverii lucrate de copiii Centrului în atelierul de terapie ocupaţională, îndrumaţi de Viorela Morar, psihopedagog, Melania Moldovan, logoped, Hurdugaciu Maria, terapeut ocupaţional, Bărdăşan Simona, pedagog social, Heghbeli Aurelia, instructor, alături de specialişti voluntari, Claudia Pop, psiholog, şi Lucian Moldovan, kinetoterapeut. La plecarea copiilor-oaspeţi, parcă de undeva, de departe, se şopteau cuvintele : înger, îngeraşul meu, / Roagă-te lui Dumnezeu/ Pentru sufleţe/ul meu... (REPORTER) Fiind în preajma alegerilor locale, să discutăm unele cuvinte referitoare la acest eveniment. A alege, a desemna pe cineva prin vot, a vota. Alegere, mai ales la plural, alegeri, operație care se efectuează conform unor norme precise și dinainte stabilite pentru desemnarea prin vot a unei persoane destinate să îndeplinească o anumită sarcină (funcţie). Alegător, alegătoare, persoană care are drept de vot, care votează. Electoral, totalitatea alegătorilor din cadrul unor alegeri generale. Electoral, privitor la alegeri. Vot, exprimarea opiniei cetăţenilor unei ţări în legătură cu alegerea reprezentanţilor în organele de conducere, opinie exprimată de membrii unei adunări constituite în legătură cu o candidatură, cu o propunere sau cu o hotărâre; adeziune dată în acest scop. A vota, a-şi exprima prin vot părerea asupra unei chestiuni, a alege pe cineva prin vot, a-şi da votul. Votare, acţiunea de a vota şi rezultatul ei. Votant, (cel) care votează. Scrutin, votare, alegere făcută cu bile sau cu buletine care se introduc într-o urnă; constatarea rezultatului unei astfel de alegeri. A despuia scrutinul, a deschide urna şi a număra voturile; totalitatea voturilor exprimate depuse în urnă. Sufragiu, accentuat pe silaba -fra, drept de vot acordat tuturor cetăţenilor majori ai unei ţări, prin extindere de sens, aprobare, asentiment. Se pronunţă silabic sufragiu. Candidat, persoană care candidează (sau care este propusă) pentru a fi aleasă într-un for de conducere. A candida, a fi propus candidat în alegeri, a-şi pune candidatura într-o alegere. Candidatură, faptul de a candida, calitatea de candidat. E interesată provenienţa cuvântului candidat, de la practica în lumea romană. Cel care urma să fie dies îmbrăcato la „candida" albă, deci, în latină candidatus, cel candid, plin de candoare, pur, nevinovat. La noi, politicienii din jurul unor candidaţi arborează fulare, baloane de diferite culori, după partidul din care fac parte. Cuvântul candid nu-şi mai are locul, el fiind înlocuit cu promisiuni deşarte ale unor clănţăi politici, cum îi numea Lazăr Lădariu. Urnă, plural urne, cutie în care se depun buletinele de vot, numerele la loterie etc., dar urnă este şi numele unui vas în care se păstrează cenuşa morţilor incineraţi. Uneori alegerile nu sunt concludente pentru unii candidaţi. Atunci se organizează al doilea tur, o nouă votare, alegere, de obicei la două săptămâni de la primul tur. Ca cetăţeni, suntem datori să ne prezentăm la urnele de vot, să ne alegem reprezentanţii care să contribuie la ascensiunea condiţiilor vieţii noastre. T. A. ENĂCHESCU ..MULTE DULCE SI ... ” Alegeri, votare, urnă, scrutin =0= CARTEA Ţara mea subţire99 de Mircea Miculi A şaptea carte semnată Mircea Miculi a văzut recent lumina tiparului la Casa de editură „Mureş" din Târgu-Mureş. Debutul editorial al târgumureşeanului Mircea Miculi, cu obârşii în satul Beica de Sus, s-a produs în anul 1997, cu volumul „Fresce". Au urmat „Melopeea constelaţiilor" (2000), „Freamătul crizantemei" (2001), „Seară de toamnă" (2001), „Sărutul primăverii" (2002) şi „Suspinul crizantemei"(2007). Acum, în 2008, „într-o vreme în care lumea se schimbă şi evoluează surprinzător de repede", ne propune o carte de proză, între coperţile ei adunând 17 schiţe publicate în coloanele ziarului „Cuvântul liber", între anii 1996-2002. Sunt întâmplări dureroase (parcă şi coperţile de culoare neagră par a ne anunţa jalea ce străbate din scrierile sale) trăite de autor în lupta sa pentru nevoia de adevăr şi dreptate. Mircea Miculi este născut în zodia justiţiară a Balanţei, în „Tragic popor". Mircea Miculi ca într-o descătuşare sufletească, dar şi cu o revoltă făţişă, scrie printre altele că „Un lucru este foarte clar pentru toţi. Românii sunt dominaţi de ură, de invidie, discordie, lipsă de respect reciproc, de tot mai mult individualism şi egoism. Legile funcţiilor, banului, forţei, corupţiei, trădărilor şi minciunii, ale crimelor, violurilor sunt tot mai impunător stărilor de fapt. Tragic popor fără noroc. Trecut dintr-un exces în altul. Toate ne ies aiurea. Din ce în ce ne este mai greu. Parcă ne-a uitat şi bunul Dumnezeu. Unii, putred de bogaţi, cei mai mulţi, săraci, ne tot privim întrebător dacă mai suntem popor". în tabloul atât de variat al publicisticii mureşene din toţi anii, un alt nume s-a impus aşadar, acesta fiind al lui Mircea Miculi, persoană interesantă, nelipsită de pitoresc, ba chiar de şarm. Temperament tumultuos, prea rezervat în prea multa lui modestie, Mircea Miculi nu se fixează uşor într-un loc anume. Privindu-l mai de aproape ai impresia că totul se mişcă prea încet în juru-i, faţă de neastâmpărul lui dăruit muncii. Este şi spirit întreprinzător, în căutare de idei, de metafore, de cărări nebătătorite, dar şi o persoană pragmatică care adăposteşte un suflet cald, generos, pe care-l simţi extrem de apropiat dispus spre conlucrare şi ajutorare. Talent nu doar de poet (primele şase volume sunt de versuri), ci şi de reporter, de narator. Acesta îl conectează direct la priza realului. Iată de ce Mircea Miculi îşi asumă şi riscul de a debuta editorial cu acest volum care vădeşte o anume capacitate de cuprindere a vieţii în scriitură. Pentru Mircea Miculi, scrisul este mai mult o trăire interioară decât un mijloc de afirmare. Acesta este purul adevăr. O spune unul care-l cunoaşte foarte bine, unul care-l... citeşte ca nimeni altul. în „aşternutul moale al planetei", îl simt pe bunul meu prieten, Mircea Miculi, „cu sentimentul unei forţe inepuizabile în care sufletele noastre să rămână mereu împreună". Te port în suflet Mircea, şi-ţi mulţumesc pentru bunătatea ta, pentru lecţiile dătătoare de speranţă, precum sunt şi cele din cartea „Ţara mea subţire". DORIN BORDA Moment omagial „Ion Vlasiu" Biblioteca Municipală „Petru Maior" din Reghin va omagia 100 de ani de la naşterea personalităţii marcante a culturii româneşti, în tripla sa calitate de sculptor, pictor şi scriitor, Ion Vlasiu (1908-1997). Cu acest prilej va fi prezentat romanul autobiografic „Am plecat din sat", premiat de Academia Română în anul 1939, reeditat de Editura „Ardealul" în anul 2008. La manifestare vor participa prof. Ioana Vlasiu, critic şi istoric de artă, fiica autorului, dr. Eugeniu Nistor, editorul cărţii, Simion Moldovan, sculptor, iar moderatorul momentului omagial va fi Marin Sara, directorul Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin. în ziua de luni, 5 mai a.c., cu începere de la ora 17, sunt aşteptaţi să participe toţi cei care preţuiesc cultura şi cei care o conturează, dar şi o pun în valoare. VIOREL CONŢIU