Cuvântul Liber, iulie 2008 (Anul 20, nr. 127-149)

2008-07-01 / nr. 127

ÎS 99 fetelor” de la Gurghiu — cântec, joc şi voie bună« (Urmare din pag. 1) târgului, manifestare folclorică veche, care are loc de secole, adunând locuitorii frumoasei Văi a Gurghiului, din judeţul nostru şi judeţele limitrofe, la „întrecerea" cântecului şi jocului popular. După deschiderea oficială, domnul primar a invitat-o să ia cuvântul pe doamna Felicia Pop, prefectul judeţului Mureş, care a vorbit despre minunatele tradiţii folclorice şi ale portului popular din această zonă. în continuare, doamna Felicia Pop, domnii Laurenţiu Boar şi Luciaru Pădureanu, secretarul Primăriei, au acordat diplome şi un premiu de 150 de lei celor 16 cupluri, din cele 10 sate, câte numără comuna, care au sărbătorit „nunta de aur" - 50 de ani de viaţă împreună. Doamna prefect, Felicia Pop, cu acest prilej, le-a urat sănătate şi viaţă lungă sărbătoriţilor, în numele celor premiaţi, domnul Gheorghe Moldovan a adresat cuvinte de mulţumire domnului Laurenţiu Boar, pentru faptul că nu-i uită pe cei de vârsta a treia, care în general sunt lăsaţi în voia sorţii şi a lui Dumnezeu de către mai-marii ţării de astăzi. După festivitatea de premiere a celor 16 cupluri care au ajuns să-şi sărbătorească „nunta de aur", pe scena amenajată în aer liber au evoluat şase formaţii de dansuri populare româneşti, maghiare, săseşti şi ţigăneşti, au cântat mai mulţi solişti de muzică populară, între care Laura Man şi Nelu Şopterean. La târg şi-au expus mărfurile agricole (fructe şi legume), de alimentaţie publică, industriale (confecţii, încălţăminte, aparatură electronică), unelte agricole şi de uz casnic sute de comercianţi din judeţul Mureş şi din împrejurimi, care au fost satisfăcuţi de câştigul realizat, în rest până seara târziu, voie bună, întreţinută de muzică populară, de bere şi alte băuturi, răcoritoare, îngheţată, mititei şi fripturi la grătar, care au fost la ele acasă, „dominând" falnica pădure de stejari seculari din Mociar. . 1 1 IULIE 2008 Zile trecute: 182 Zile rămase: 184 Soarele răsare la: 5.36 Soarele apune la: 21.24 Ortodox: Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuţi: Sf. Mucenici doctori fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian doctori fără arginţi Romano-catolic: Sf. Gal, ep. Zodia, Rac (22 iunie - 22 iulie)/ Filă de calendar 1878 - S-a încheiat Congresul de pace de la Berlin. Prin Tratatul de pace s-au recunoscut independenţa României şi drepturile ei asupra Dobrogei. Judeţele Cahul, Bolgrad şi Ismail, din sudul Basarabiei, aflate în componenţa României, sunt încorporate Imperiului Ţarist. 1917 - A murit Titu Maiorescu, fondatorul grupării literare și politice „Junimea", întemeietor al criticii românești moderne, membru fondator al Societății Academice Române (n.15.02.1840). 1993 - România: A intrat în vigoare taxa pe valoare adăugată (TVA) şi liberalizarea completă a preţurilor. 2005 - Intră în circulaţie leul nou, urmând ca până la 31 decembrie 2006 leu vechi să circule în paralel cu cei noi. Aceasta reprezintă a doua etapă a denominării şi începând cu această dată 10.000 lei vechi vor fi preschimbaţi pentru un leu nou. Cugetarea zilei: „Raţiunea este totul. Vei deveni ceea ce gândeşti. "(Buddha)^ CUVÂNTUL MARȚI, 1 IULIE 2008 Noi reguli de examinare auto? Până omului nu i se întâmplă ceva, totul este în regulă, însă, când „calcă pe bec", atunci musai ca lucrurile să se schimbe. Este de-acum cunoscut faptul că în Argeş a fost descoperită o reţea care vindea permise de conducere auto, şi poate cazul nu este singular. Ce nu cumperi cu bani, conştiinţe, pe mama şi pe tata! Iată că de săptămâna aceasta, în Argeş, pentru obţinerea permisului de conducere auto, proba teoretică se va da pe calculator, zice-se, pentru eliminarea fraudelor (îi va găsi românul ac de cojocul ei, nu-i aşa?). Se mai spune că până în toamna acestui an, metoda se va aplica în toate centrele de examinări. (D. B.) HOROSCOP Berbec. Dimineaţa sunteţi dezamăgit profund, pentru că un coleg pe care îl consideraţi prieten îltrearcă să vă discrediteze. Vă sfătuim să vă concentraţi asupra problemelor importante pe care le aveţi de rezolvat astăzi. Taur. Vă afectează mult lipsa de corectitudine a ■pW' unui partener de afaceri * şi vă pierdeţi încrederea în el. Vă sfătuim să fiţi prudent în tot ce faceţi. Ar fi bine să evitaţi investiţiile. Gemeni. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus după ce aflaţi că o rudă este foarte bolnavă. Nu vă puteţi concentra prea bine, aşa că nu este recomandabil să luaţi decizii importante. Rac. Ar fi bine să amânaţi afacerile şi întâlnirile cu persoane importante. S-ar putea ca o rudă mai tânără să vă ceară un împrumut. Se pare că are nevoie de bani pentru cursuri, cărţi sau altceva legat de studii. « _ Leu. Sunteţi nemulţumit de tot ce se petrece şi aveţi tendinţa să-i criticaţi pe toţi. Vă sfătuim să vă temperaţi spiritul critic, pentru că riscaţi să fiţi considerat arogant. ^ Fecioara: Dimineaţa s-ar putea să vă simţiţi fără vlagă la serviciu şi să nu puteţi termina o lucrare începută mai demult. Riscaţi să primiţi reproşuri din partea colegilor şi chiar să apară tensiuni. Balanţa. Problemele sentimentale vă indispun. Şi relaţiile cu prietenii pot avea de suferit, dacă îi evitaţi. în schimb, aveţi un spor deosebit în activităţi casnice, precum reparaţii, mutat mobila, zugrăvit etc. Scorpion. Se pare că nu sunteţi mulţumit de nimic şi vă enervaţi din orice. Nu suportaţi glumele şi vă aprindeţi uşor, fie pentru că partenerul de viaţă a cheltuit prea mult fie pentru că nu găsiţi ceva etc. M săgetător. S-ar putea ca dimineaţa şeful să vă dea o veste care să vă schimbe complet planurile pentru azi. Starea de confuzie pe care o resimţiţi este trecătoare, aşa că nu are rost să vă faceţi griji. Capricorn. S-ar putea să aveţi divergenţe cu Hif partenerul de viaţă, pentru că nu sunteţi de acord cu schimbările pe care doreşte să le facă în casă. Pentru a evita o ceartă, este suficient să ţineţi seama şi de dorinţele celorlalţi. Vărsător, întâmpinaţi dificultăţi pe plan sentivBl mental şi financiar. PăstrZF traţi-vă calmul şi înarmaţi-vă cu răbdare! Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile prietenilor apropiaţi şi ale rudelor. Pești. Dimineața sunteți agitat din cauza amânării unei întâlniri de afaceri în care v-ați pusmari speranțe. Vă sfătuim să vă temperați nervozitatea, altfel puteți ajunge în situații neplăcute. # (ieri, 30 iunie?) A început a doua etapă a admiterii computerizate Absolvenţii claselor a VIII-a care nu au luat parte la prima etapă a admiterii computerizate în învăţământul liceal şi profesional de stat, precum şi candidaţii nerepartizaţi după această fază pot completa sau recompleta fişe cu opţiuni, începând de ieri, 30 iunie, şi până în 8 iulie. Le stau la dispoziţie locurile rămase neocupate în licee şi la şcolile de arte şi meserii, pe care vor fi distribuiţi computerizat în 12 iulie. înscrierea în licee sau în şcoli de arte şi meserii de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere, compusă din media generală obţinută la tezele cu subiect unic (respectiv la examenul de capacitate, pentru absolvenţii de până în anul 2003 inclusiv, ori la testele naţionale, pentru absolvenţii din promoţiile 2004-2007) şi media generală de absolvire a claselor V-VIII. Ambele au o pondere de 50% fiecare. Excepţie fac liceele/clasele pentru care se susţin probe de aptitudini, clasele cu regim de predare bilingv pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă şi clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, pentru care se susţin şi probe de verificare a cunoştinţelor la limba maternă. Personalul şcolii nu trebuie să influenţeze în nici un fel părinţii şi elevii în completarea opţiunilor, dar îi poate consilia, prezentându-le toate informaţiile necesare, inclusiv riscurile completării unui număr insuficient de opţiuni sau ale alegerii unor opţiuni nerealiste, în intervalul 1-10 septembrie va avea loc o ultimă repartizare - în şedinţe publice - a absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapele precedente, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior etapelor anterioare. LETIŢIA BOTAJJ Primii invitaţi ai „Peninsulei” dezvăluiţi de organizatori Festivalul „Peninsula", care se va desfăşura la Târgu-Mureş la sfârşitul lunii iulie, are, din nou, invitaţi numeroşi şi de valoare, pentru mai toate gusturile şi vârstele. Conform spuselor organizatorilor, vom avea parte, sigur, de formaţiile internaţionale „Ektomorf" (Ungaria), „Epica" (Olanda), „Morcheeba" (Marea Britanie), „Avantasia", de DJ internaţionali - Adam Freeland (Marea Britanie), ATB (Germania), Client (Marea Britanie), DJ Vasile (România). La „Peninsula" vor veni şi trupe şi interpreţi din România, printre care se vor număra „AB4", „Altar", „Cargo", „Grimus", „Guerrilas", Marty Taviban, „Kumm", „Luna amară", „Nightlosers", „Omul cu şobolani", „Paraziţii", „Spitalul de urgenţă", „Ultimul rând", „Vama", „Zdob şi Zdub". Festivalul va avea invitaţi şi din Ungaria, printre care se vor număra „30Y", „Anima Sound System", „Color Stars", „Hooligans", „Republic", „Tankcsapda". Nefiind un festival eminamente muzical, cei care vor veni la „Peninsulă" se vor mai putea bucura de „Civiliada", de programul sportiv, de programul artistic (teatru, film ş.a.) şi de distracţie, în general. (F. D.) * 77 Locuinţele pentru tineri - o problemă acută . In luna iulie, studenţii intră în campanie în curând, mai precis pe 12 iulie, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) va lansa campania naţională de conştientizare a lipsei locuinţelor pentru tineri. Aceasta se desfăşoară Simultan în 14 centre universitare, deci şi la Târgu-Mureş, pe durata a 6 luni, fiind adresată instituţiilor abilitate (Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, Agenţia Naţională pentru Locuinţe ş.a.), autorităţilor locale şi întregii societăţi civile. Scopul campaniei este creşterea nivelului de conştientizare asupra problemei reale pe care o implică lipsa locuinţelor pentru tineri. în acest sens, vor fi derulate o serie de acţiuni, după cum urmează: organizaţiile studenţeşti membre ANOSR vor distribui studenţilor, timp de două săptămâni, afişele şi stickerele campaniei, invitându-i să le lipească în camerele lor sau pe uşile din cămin. ANOSR lanseaza blogul campaniei www.anosr.ro/ locuintepentrutineri, unde îi invită pe toţi cei care susţin acţiunea sau doresc să îşi exprime opinia cu, privire la problema abordată, să intre şi să posteze comentarii. ANOSR va transmite, începând cu luna iulie, scrisori autorităţilor competente, pentru a le aduce la cunoştinţă problema lipsei de locuinţe pentru tineri şi pentru a le cere să găsească soluţii. Scrisorile vor fi însoţite de afişul campaniei. Organizatorii campaniei opinează că în condiţiile în care piaţa imobiliară cunoaşte un boom, în România tinerii nu au puterea financiară pentru a-şi achiziţiona singuri locuinţe, construcţia acestora efectuându-se preponderent din fonduri private. Din totalul de 10.901 de locuinţe construite în primul trimestru al anului 2008 în întreaga ţară, doar 580 au fost din fonduri publice, reprezentând în total doar 5,3 la sută din totalul locuinţelor construite. în plus, sistemul bazat pe credite ipotecare lansat de ANL este accesibil doar tinerilor care au un minim de siguranţă cu privire la ziua de mâine. Probabil din lipsa unor date concrete, organizatorii campaniei nu atrag atenţia şi asupra modului în care se dau aceste locuinţe, fiind cunoscute, şi în judeţul nostru, cazuri în care unii au primit locuinţe în baza nepotismului, a funcţiilor deţinute în primării, consilii locale şi alte instituţii de stat. FLORENTIN DEAC