Cuvântul Liber, august 2008 (Anul 20, nr. 150-171)

2008-08-01 / nr. 150

CUVÂNTUL VINERI, 1 AUGUST 2008 SECVENŢA CIVICA AUTOSTRADALĂ! Nu sunt cârcotaş! Dar nu mă pot abţine să nu aduc la cunoştinţa concetăţenilor acestui municipiu faptele reprobabile ale unor tineri lipsiţi de cel mai elementar bun-simţ moştenit de la părinţi sau doar adoptat din cloaca găştilor în care se scaldă. Unii mureşeni le-o spun mai pe şleau: DERBEDEI! Am scris de mai multe ori despre aceşti indivizi. M-am apărat de unii, de atacul lor, la persoana mea fizică. Am rezistat ameninţărilor părinţilor odraslelor de bani gata! Joi, 3 iulie, ora 7.00, am asistat la o scenă grotescă. Staţia de autobuze, magazinul „Carina", Aleea Carpaţi. Aşteptau mulţi pasageri (salariaţi şi pensionari), unii bolnavi, însoţiţi, spre spitale la tratamente. A apărut, într-o viteză de raliu, un automobil argintiu, scump, cu geamurile deschise, cu doi tineri. Radioul, dat la maxim. Mulţi decibeli. Poluare fonică. Au întors pe linie continuă, au stopat în faţa magazinului, unul a intrat şi a cumpărat nişte „Kent"-uri. Muzica a fost dată şi mai tare. Câţiva trecători le-au făcut un semn, ducând mâna la ureche, să lase radioul mai încet. Apoi, cu degetul arătător la tâmplă, le-au trimis un mesaj pentru locul lor de la... Mărcuţa. Au fost copleşiţi de insultele şi înjurăturile ieşite din gura lor. Nu erau nişte derbedei, nespălaţi, neşcoliţi. Nu erau nici tuciurii la faţă. Dar, la educaţie, lăsau mult de dorit. Au încercat unii să-i pună niţel la punct. Nevăzând prin apropiere niciun jandarm sau poliţist comunitar, am intervenit şi, cu vorbe, cu mult calm, i-am rugat să respecte oamenii din acest cartier, să oprească muzica şi să se ducă „unde şi-a înţărcat dracu' copiii", dacă sunt atât de needucaţi şi nesimţiţi civic. S-a dezlănţuit valul de insulte asupra mea. Şoferul a început să facă nişte manevre înainte-înapoi. Claxona de mama focului. Apoi, dând din mână a „sâc-sâc", au plecat spre strada Călăraşilor. Lumea a comentat: Derbedeii! Şapte ani de-acasă! Părinţii! Cineva le-a luat numărul bolidului. Al cui belfer o fi? Poate organele în drept îl vor găsi pe proprietar, să îi aducă la cunoştinţă ce-i fac odraslele. Cât despre educaţie şi cultură, cred că sunt din cei cu „perlele" la bacalaureat. Ing. ROMAN PANAITE Moş Gheorghe Ciotroieş După mai mulţi ani, în această vară, mi-am vizitat locurile unde, aşa cum spunea personajul din „Amintiri din copilărie", Nică a lui Ştefan a Petrei, „Când mă gândesc la locul naşterii mele, la casa părintească...". Cuprins de nostalgia locurilor natale, am pornit la drum străbătând sute de kilometri, poposind zile bune acolo unde, am văzut lumina zilei, pe plaiurile moldave. Pe cunoscuţi, dar şi pe mai puţin cunoscuţi, i-am interogat cu scopul de a obţine câteva informaţii despre familie - tată, mamă, unchi, mătuşi etc. Acestea, pentru că eu nu aveam multe asemenea cunoştinţe. Nimeni nu prea a putut să-mi ofere cele dorite. în acest caz, mi-a fost recomandat veteranul localităţii J (Vlădeni-Botoşani), pe numele său Gheorghe * I—^mi Hânţescu. Necunoscându-l, mi s-a dat informaţia că este poreclit Gheorghe Ciotroieş, acest din urmă nume fiind atribuit familiei sale datorită faptului că erau oameni scunzi, persoană pe care o cunoaşte întreaga suflare a acestei aşezări moldave. Aşa aveam să-l cunosc pe acest nonagenar, Gheorghe Ciotroieş, de 93 de ani. Un bătrân „ca un dac coborât de pe Columnă", sfătos, deschis la dialog dar şi bucuros că i-am trecut pragul scoţându-l, doar şi pentru o oră, din singurătatea cu care îşi împarte timpul, i-am pus mintea la încercare, făcându-l să-şi aducă aminte de lucruri petrecute cu zeci şi zeci de ani în urmă. Mi-a povestit de lux de amănunte o multitudine de lucruri referitoare la subiectul pe care l-am abordat. Bucuria mi-a fost mare când am aflat că am avut o bunică (din partea tatei) frumoasă, un tată aşişderea, dar şi priceput ca meseriaş, dovada solicitării de a se muta în satul aparţinător, Mândreşti, unde era mare nevoie de el. Am mai aflat de la interlocutorul meu că timp de 7 ani a fost sub arme - 3 ani în război, 2 în armată şi 2 în concentrare. După venirea acasă, îmi povestea cu amărăciune interlocutorul meu, a fost cedată Bucovina şi Basarabia până la Siret, dincoace rămânând Moldova. Pe parcursul dialogului nostru, în colţul ochilor nonagenarului a apărut câte o lacrimă, lacrima singurătăţii şi a bătrâneţilor atât de grele, neavând pe nimeni în apropiere. l-am mulţumit pentru informaţiile pe care mi le-a pus la dispoziţie, la rândul său mulţumindu-mi pentru că i-am trecut pragul, întorcându-l, prin întrebările puse, în timpurile de demult, când era tânăr şi fericit alături de cei dragi. Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU La sala „Unirea** din Târgu-Mureş. Expun plasticienii Balász Klara şi Vasile Crişan / / Treizeci de tablouri - pictură în ulei pe pânză - şi şapte sculpturi în lemn, de mari dimensiuni, cu tema femeia şi vioara, expun, la sala „Unirea" din Târgu- Mureş, a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, târgumureşeanca Balász Klara şi reghineanul Vasile Crişan. Despre autori şi lucrările lor vor vorbi Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, prof. Vasile Mureşan, muzeograf, expert la Muzeul de Etnografie Mureş, şi pictorul profesionist Marcel Naşte, din Reghin. Vernisajul expoziţiei de artă plastică în doi are loc sâmbătă, 2 august a.c., ora 11. (B. DORIN) 1 AUGUST 2008 Zile trecute: 213 Zile rămase: 153 Soarele răsare la: 6.06 Soarele apune la: 20.57 Ortodox: Scoaterea Sfintei Cruci; Sfinţii 7 Mucenici Macabei începutul Postului Adormirii Maicii Domnului Greco-catolic: Scoaterea Sf. Cruci; Cei 7 prunci Macabei, mama şi învăţătorul lor, începe postul Sf. Mării Sf. Alfons de Liguori. Romano-catolic: Sf. Alfons M. de Liguori, ep. înv. Zodia, Leu (23 iulie-22 august). Filă de calendar 1714- Dimitrie Cantemir a devenit primul român membru al unui înalt for ştiinţific internaţional (Academia din Berlin). 1774 - Joseph Priestey a anunțat descoperirea oxigenului. 1862 - Constituirea Ministerului Afacerilor Externe al României. 1901 - A apărut primul tratat consacrat istoriei limbii române: „Histoire de la langue roumaine" de Ovid Densusianu. 1975 - Semnarea actului final al Conferinţei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (Helsinki). 1977 - Greva generală a minerilor din Valea Jiului. 30.000 de mineri au blocat exploatările şi au cerut să discute numai cu Nicolae Ceauşescu (1-3 august). 1990 - România a preluat, conform principiului rotaţiei, preşedinţia Consiliului de Securitate al ONU. Hotărârile luate de acest organism al ONU, în cursul lunii august, s-au dovedit a fi esenţiale pentru rezolvarea situaţiei create de invadarea de către Irak a Kuweitului. 1996 - A intrat în vigoare, în mod oficial, programul efectiv de Parteneriat Individualizat România - NATO. Cugetarea zilei: „Retragerea nu este fugă şi aşteptarea nu este prudenţă, atunci când primejdia este mai mare decât speranţa. "(Miguel de Cervantes) . HOROSCOP Berbec. Zi prielnică pentru ieşiri cu prietenii. Aveţi posibilitatea să rezolvaţi uşor probleme familiale. Vi se conturează un plan de afaceri la care vă gândiţi de multă vreme. Taur. Partenerul de viaţă vă impresionează cu un cadou la care nu vă aşteptaţi. Spre seară, vă simţiţi bine împreună, la o ieşire cu prietenii. Gemeni. Colegii de serviciu şi partenerul de viaţă vă apreciază pentru dorinţa de schimbare şi înnoire. Organizaţi-vă cât mai riguros şi nu pierdeţi timpul! Azi aveţi spor în tot ce faceţi. Rac. Intenţionaţi să vă implicaţi mai mult în treburile casei, iar partenerul de viaţă este încântat. Relaţiile cu cei din jur sunt foarte bune şi puteţi să încheiaţi contracte sau să semnaţi documente oficiale. Leu. Aveţi o capacitate de Jifk comunicare foarte bună şi să rezolvaţi mai uşor toate problemele. Aveţi succes în societate şi în toate activităţile legate de cămin. „ Fecioara. Puteţi rezolva o problemă financiară, care vă j®I frământă de multă vreme. S-ari putea ca dimineaţa să vi se propună o colaborare. Este momentul să vă consolidaţi relaţiile de prietenie şi de afaceri. Balanţa. Este o zi destul de dificilă, în care aveţi multe de rezolvat. Principala problemă s-ar putea să fie de natură financiară, dar vă sfătuim să nu vă faceţi griji. Scorpion. Dimineaţa sunteţi hotărât să faceţi câtevaschimbări în cămin, dar nu sunteţi sigur că partenerul de viaţă va fi de acord. Stabiliţi-vă clar priorităţile şi v-aţi asigurat succesul! Săgetător. Aveţi şanse de reuşită în orice domeniu, mai ales în afaceri. Relaţiile sentimentale merg bine, dar vă recomandăm să fiţi mai atent la problemele partenerului de viaţă. Capricorn. Un prieten vă dă de gândit, stăBJSpKctuindu-vă să vă temperaţi dorinţa de a câştiga bani cu orice preţ. încercaţi să vedeţi şi alte interese decât cele de natură materială! Vărsător. Simţul practic şi dorinţa de schimbare vă ajută să intraţi în afaceri. S-ar putea ca un prieten să vă propună o colaborare aparent profitabilă. Nu vă grăbiţi să promiteţi nimic! Peşti. S-ar putea să înce- / « peţi o nouă etapă, mai ales j^wţîn plan social sau sentimental. Nu este exclus să demaraţi o afacere. Sunteţi comunicativ şi puteţi avea succes în călătorii. UN MINUT PE SĂPTĂMÂNĂ Am ajuns şi-n Gustar, pe-o coadă de mătură, vecină c-o greblă uitată-n marginea gândului de vacanţă. E atât de cald, încât doar cocostârcul lui Sorescu n-a luat leacul, că el învăţase din carte şi nu de pe benzi desenate, aşa că, acum, m-ascund după roletele din casa dinainte, care, în jocul lor, iasă dungi pentru cei bătuţi în cap de soarele pătrăţos, îmi fuge gândul fără paşaport peste mări şi ţări şi se-aşază excesiv de cuminte pe zidul chinezesc, aşteptând o medalie de jad să-i facă inima pulbere de stele. Dar, până atunci, mă-nvăţ cu orez şi înscrisul pe el, iar beţişoarele le ieu de la parii fasolii, făcută iahnie pentru amintirile din armata recrutului rămas fără „drepţi pe loc repaus". în rest, poarta mea face cură de slăbire, că nu mai scârţâie, iar zorelele, supărate pe dominoul de trotuar, nu mai stau la vedere, ci ascunse după un umăr de... strugure cu mătuşă... gogonea.’ Ce facem, restul? Aşteptăm: poşta, pensia, facturile, dar, mai ales... homarul, că doar el aduce... norocul! MARIA DORINA PAŞCA O ..MULT E DULCE ŞI FRUMOASĂ...” Verbul auxiliar si al existenţei „a fi" Am reţinut dintr-un articol de ziar, formularea: „tu uiţi să fi civilizat", folosit să fi pentru forma corectă să fii. Greşeala aceasta mi-a sugerat discutarea verbului a fi, verb neregulat având un dublu rol, de auxiliar şi de verb al existenţei. La prezent indicativ, la persoana I singular şi a lll-a plural, are fonna sunt popular sânt regional îs. Forme populare neaccentuate: s, -s, pe lângă cuvinte care încep sau se sfârşesc cu vocală: s-acasă, nu-s acasă, mi-s acceptat ăştia-s buni, casele-s foarte înalte. Persoana a ll-a singular eşti, e- pronunţându-se ie. Persoana a lll-a singular este, e (pronunţat ie), regional îi, familiar i, -i, i-acasă, nu-i prezent acesta-i obligat Formele pentru plural suntem sunteţi sunt dublate popular sântem, sânteţi, acestea fiind accentuate pe silaba sân sau pe silabele s tem,teţi. La imperfect eram, erai, era, eram,eraţi, erau, în toate primule- rostindu-se ie-. Perfectul simplu: fusei, fui; fuseşi, fuşi; fuse, fui; furăm, fuserăm; furăţi, fuserăţi; fură, fuseră. Mai mult ca perfectul: fusesem, fuseseşi, fusese, fuseserăm, fuseserăţi, fuseseră. Formele de plural fără caracteristicară: fusem, fused, fuse sunt învechite. Perfectul compus: am fost ai fost a fost am fost aţi fost au fost apar şi cu auxiliarul în poziţia a doua: fost-am, fosta-i, fost-a, fost-am, fost-aţi, fost-am. Viitorul: voi fi, fi-voi; vei fi, fi-vei, va fi, fi-va; vom fi, fi-vom; veţi fi, fi-veţi; voi fi, fi-voi. Forme populare: oi fi, o să fiu, am să fiu. Viitorul anterior, fi fost este precedat de auxiliarele: voi, vei, va, vom, veţi, voi, pentru cele şase persoane. Formele de conjunctiv prezent să fiu, să fii, să fie, să fim, să fiţi, să fie. La perfect pentru toate persoanele: să fi fost La modul condiţional-optativ, forma fi este precedată, la prezent de auxiliarele: aş, ai, ar, am, aţi, ar. La prezent forma fi fost este precedată de aceleaşi auxiliare: aş, ai etc. Imperativul pozitiv: fii, fiţi; negativ: nu fi, nu fiţi! Trebuie reţinute cele două forme: fii atent nu fi obraznic, cu doii la forma afirmativă , şi cu unul singur la forma negativă. Modul gerunziu: fiind participiul: fost fostă, foşti, foste. Femininul foastă, foaste sunt neliterare. Supinul: (de) fost De fost am fost ■» Verbul a fi, cu multiplele sale forme, ocupă un loc însemnat în scrisul eminescian: „Spună lumii large steaguri tricolore, / Spună ce-i poporul mare românesc". Expresia A nu fi (cuiva) de diochi, formulă pe care o rosteşte cel superstiţios pentru a feri de efectul rău al privirii sale pe cel pe care 11 admiră: „Dulci-s ochii umbrei tale - nu le fie de diochi!". „Şi rost-ar fi mai bine/Ca niciodată-n viaţă să nu te văd pe tine". Am insistat gramatical, la formele flexionare ale verbului afi, care uneori înregistrează greșeli de exprimare și de scriere. T. A. ENĂCHESCU