Cuvântul Liber, martie 2009 (Anul 21, nr. 42-62)

2009-03-03 / nr. 42

CUVÂNTUL MARȚI, 3 MARTIE 2009 „ZILELE SCOLII”, LA RÂCIU_________________________________________________________________________________ Dascălul (şcoala), scriitorul şi cartea sunt cele trei laturi ale TRIUNGHIULUI DE AUR. In faţa Gimnaziului de Stat „Gheorghe Şincai" din Râciu, se află bustul patronului acestei şcoli, ţinând în mâini o carte. Este o ilustrare simbolică a triunghiului. După frigul iernii şi neliniştile oamenilor confruntaţi cu atâtea neajunsuri, vine Mărţişorul care aduce reînvierea naturii şi a speranţelor în mai bine. De aceea, în ultima săptămână a lunii lui Gerar, la Râciu, se organizează în fiecare an „Zilele Şcolii", care se încheie în ziua de 28, zi când în anul 1754 a văzut lumina zilei, în această aşezare de pe Câmpie, Gheorghe Şincai - ilustrul nostru înaintaş. Manifestarea de suflet a debutat la 23 februarie, la Şcoala din Râciu, în prezenţa elevilor, a dascălilor din comună şi a unor săteni. In deschidere, dna directoare a gimnaziului, prof. Minerva Bordeianu, a reliefat sensul şi valoarea culturală a „Zilelor“, acestea, în contextul aniversării a 225 de ani de la naşterea lui Gheorghe Şincai. La cererea Consiliului profesoral al Şcolii Generale din Râciu, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, prin Decizia nr. 113, din 14 octombrie 1996, a hotărât ca şcoala să poarte denumirea de Gimnaziu de Stat „Gheorghe Şincai", înscrisă de atunci pe frontispiciul minunatului lăcaş de învăţământ, renovat şi înzestrat la exigenţele unei şcoli moderne. Cu toată modestia, se poate afirma că nu sunt multe astfel de şcoli în judeţul nostru. A urmat un moment inedit: dezvelirea portretului lui Gheorghe Şincai (ulei pe pânză), realizat de dl prof. de istorie de la Crăieşti, Eugen Poptămaş, care în cuvinte de aleasă simţire patriotică a mărturisit îndemnul său lăuntric ce l-a determinat să aducă acest omagiu şcolii din Râciu, întru cinstirea patronului şcolii de aici (poate una dintre cele 300 de şcoli întemeiate de el, în Ardeal). Dl profesor de istorie de la Gimnaziul din Râciu, Petru Săcărea, a punctat în cuvântul său viaţa şi activitatea lui Gheorghe Şincai, subliniindu-i aportul în ştiinţa istoriei, a limbii, a învăţăturilor practice atât de necesare neamului românesc de atunci, şi din viitorime, în continuare, dl prof. Adrian Baciu a expus programul „Zilelor Şcolii" care s-au derulat până în 28 februarie. El a cuprins interesante acţiuni în şcoală, în afara şcolii şi chiar unele manifestări cu participarea elevilor şi a invitaţilor din judeţ. Să enumerăm câteva dintre acestea: Lecţie deschisă la dirigenţie, cu tema: „Pe urmele lui Gheorghe Şincai", susţinută de dl prof. diriginte Iacob Macarie; Comisia metodică Consiliere şi Orientare (prof.Adrian Baciu); Cercul metodic al profesorilor de istorie şi simpozionul „Gheorghe Şincai"; Concursul de istorie „Gheorghe Şincai" (prof. Semiramida Baciu) /Concursul de matematică „Gheorghe Şincai" (dir. prof. Minerva Bordeianu) şi altele. Toate aceste activităţi, desfăşurate în şcoală, au un pronunţat caracter metodic dar şi educativ, ele fiind completate cu altele, cu scop practic şi recreativ: Carnavalul claselor I -IV (înv.: Teodora Birou, Cireşica Cioloboc, Rodica Velecherean); Tombola mărţişorului (prof. Adrian Baciu şi Semiramida Baciu); Discoteca mărţişorului, activitate de întreţinere a parcului dendrologic (prof. Olga Dunca); Micii chimişti: Proiecte şi experimente (prof. Suzana Luca). Nu au lipsit din paleta de activităţi nici competiţiile sportive, organizate de dl prof. Liviu Bucur, şi concursul de şah îndrumat de dl prof. Jacob Luke Walters, expoziţia de desene-concurs, cu tema „Satul meu", cu participarea elevilor din clasele I-VIII, organizată de înv. Narcisa Covaci, Marioara Pojar şi Teodora Birou. Elevii s-au bucurat şi de apariţia numărului 23 al revistei şcolare „Vreau să ştiu!", editată sub îndrumarea dlui prof. Adrian Baciu. S-a lansat şi Anuarul şcolii, o sinteză a activităţilor ce s-au derulat în gimnaziu pe parcursul ultimului an. Toate aceste activităţi la care sunt antrenaţi elevi şi cadre didactice au fost organizate de directoarea şcolii, prof. Minerva Bordeianu, dir. adj. înv. Narcisa Covaci şi consilierul educativ, profesor Adrian Baciu. Aşa înţeleg cei de la Baciu să cinstească memoria înaintaşilor noştri, să respecte „Triunghiul de Aur" - dascălul, scriitorul şi cartea - şi să ridice şcoala la locul de cinste ce i se cuvine în societatea noastră. Prof. PETRU CHIOREAN 3 martie 2009 Filă de calendar Zile trecute: 62 Zile rămase: 303 Soarele răsare la: 7.02 Soarele apune la: 18.14 Ortodox: Sfinţii Mucenici: Eutropiu, Cleonic şi Basilisc, m. Greco-catolic: Ss. Eutropiu, Cleonic şi Basilisc, m. Romano-catolic: Ss. Cunegunda, împ.; Marin, ostaş m. Zodia, Peşti (19 februarie-20 martie) Sărbători: Ziua Mondială a Scriitorilor . 1847 - S-a născut Alexander Graham Bell, medic american, profesor de fizică la Universitatea din Boston, cunoscut ca inventator al telefonului (n.02.08.1922). 1857 - Se constituie, la București, un Comitet Central al Unirii, care militează pentru unirea Moldovei cu Muntenia, pentru: autonomia şi neutraliatea noului stat; prinţ străin şi domnie ereditară; garanţia puterilor europene pentru toate aceste înfăptuiri. 1907 - Răscoalele ţărăneşti din 1907: A avut loc prima mare ciocnire dintre răsculaţi şi armată, la Paşcani. Ţăranii arestaţi au fost eliberaţi de către muncitorii ceferişti de la depoul local 1949-în cadrul unei Plenare a CC al PCR, se hotărăşte trecerea la cooperativizarea agriculturii (după modelul colhozurilor sovietice), proces ce se va încheia în 1962. După 1958, a fost declanşată teroarea împotriva celor care refuzau să semneze „cererile" de intrare în cooperative. 1995 - Accidentul de la Baloteşti, catastrofă aeriană soldată cu 60 de morţi. 1996-A murit scriitoarea franceză Marguerite Duras (romanul „Amantul", scenariul pentru filmul „Hiroshima, dragostea mea") (n.04.04.1914). 2000 - A avut loc, la Lisabona, prima reuniune tripartită, la nivelul miniştrilor de externe, între reprezentanţii Uniunii Europene, Statelor Unite şi Rusiei. Cugetarea zilei: „Nu poţi să-l întăreşti pe cel slab slăbîndu-l pe cel puternic. ” (Calvin Cootidge) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------( HOROSCOP) Berbec, în afaceri, aveţi tendinţa să faceţi greşeli şi riscaţi să nu vă puteţi onora angajamentele. Vă sfătuim să nu vă precipitaţi şi să acceptaţi ajutorul celor din jur. Taur. Stresat de problemele financiare, s-ar putea să jigniţi o persoană apropiată. Gândiţi-vă de două ori înainte de a deschide gura! # Gemeni. S-ar putea să vă loviţi de tot felul de obstacole şi să aveţi senzaţia că pedalaţi în gol. Din fericire, prietenii vă sunt alături şi încercă să vă ajute. Rac. Dimineaţa sunteţi confuz, nu reuşiţi să vă adunaţi şi să vă respectaţi programul. După-amiază, vă reveniţi şi, cu puţin efort, puteţi să recâştigaţi terenul pierdut. # Leu. Relaţiile pe plan social evoluează foarte bine, iar pe plan financiar începeţi să vă redresaţi. Este posibil să plecaţi într-o delegaţie care vă va aduce satisfacţii profesionale nesperate. Fecioara: Sunteţi nevoit să cheltuiţi o sumă importantă cu reparaţia unui aparat casnic. Nu este exclus să vă schimbaţi planurile, pentru a da o mână de ajutor unui cunoscut care are probleme. Balanţa. Se pare că sunteţi agitat toată ziua, din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Vă sfătuim să vă stăpâniţi, chiar dacă descoperiţi că rămâneţi în pierdere. Scorpion. Dimineaţa s-ar putea să fiţi dezamăgit pentru că nu v-a ieşit o afacere aşa cum speraţi. Nu este cazul să vă descurajaţi, vor mai fi şi alte ocazii. Săgetător. Se prea poate ca un prieten să vă propună un al doilea serviciu. Vă sfătuim să acceptaţi, chiar dacă nu prea vă convine salariul. Capricorn. S-ar putea să nu mai plecaţi într-o călătorie, din cauza unor probleme de sănătate. Nu este cazul să vă faceţi griji, pentru că nu este nimic grav. Vărsător. Dimineaţa văita propuneţi să faceţi treaba în casă. Din cauza nerăbdării, s-ar putea să fiţi agitat şi să vă daţi peste cap tot programul. Evitaţi discuţiile în contradictoriu şi încercaţi să terminaţi ce aţi început! A . Peşti. Este o zi favorabilă IVS relaţiilor sentimentale şi nid a realizărilor pe plan social. în ceea ce priveşte activitatea profesională şi afacerile, vă recomandăm să fiți mai prudent. A început Postul cel Mare Creştinii ortodocşi au început ieri, 2 martie 2009, Postul Mare, o perioadă de şapte săptămâni pe care Biserica a rânduit-o pentru pregătirea credincioşilor în vederea întâmpinării cum se cuvine a celei mai mari sărbători a creştinătăţii: învierea Domnului. Este cel mai aspru post din cele patru posturi mari de durată de peste an, dându-se dezlegare la peste doar de două ori: la Buna Vestire și la Duminica Floriilor. Perioada aceasta de post durează 7 săptămâni, din care 6 săptămâni este Postul propriu-zis, iar săptămâna a VII-a este numită Săptămâna Sfintelor Patimi ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos, care se distinge de cele 40 de zile de post printr-un post şi mai sever şi printr-o intensificare şi mai mare a pregătirii duhovniceşti pentru înviere. în timpul Sfinţilor Apostoli, această Săptămână a Patimilor a fost săptămâna de post cea mai intensă, iar Biserica Ortodoxă a păstrat Săptămâna Patimilor ca fiind distinctă de restul perioadei de post. Cele 40 de zile de post, au fost adăugate mai târziu şi ca pregătire rituală, ca o şcoală de pregătire duhovnicească a celor care urmau să fie botezaţi în această perioadă de post Biserica ne invită la curăţire sufletească şi trupească prin participarea la sfintele slujbe, prin Spovedanie şi împărtăşanie şi la săvârşirea cu mai multa râvnă a faptelor bune. __________________________________Sursa: RADIO REÎNTREGIREA. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- O zi ca un pendul de cer... O zi cu oameni buni, cu prieteni şi cuvinte de încurajare: Ziua Porţilor Deschise la Centrul de Zi „Cezara". Se împlinesc 10 ani de la deschiderea Centrului. Este o casă a speranţelor, unde Dumnezeu a pogorât lumină, pentru ca tinerilor cu dizabilităţi psihice grave să li se deschidă cale spre alinarea suferinţei. Dragostea şi zbaterea părinţilor a fost poarta dintâi. Apoi, mâna omeniei şi surâsul sufletesc al unor oameni cu inima mai mare decât trupul au fost alte porţi deschise binelui. Acestora li s-au adus calde mulţumiri în Ziua Porţilor Deschise, printr-un mărţişor făcut din boabe de grâu sau desenat cu vârful degetelor, însă împletit cu munţi ai nevinovăţiei. A fost o zi îmbrăcată în mângâiere. Tinerii de la „Cezara" le-au arătat oaspeţilor masa şi patul lor, locul în care specialişti cu tragere de inimă îi învaţă să spună silabe şi cuvinte, curtea cu balansoarul candorii, atelierul în care frământă lut şi-l întind în forme surprinzătoare, sălile de stimulare senzorială şi de gimnastică medicală, toate acestea vorbind despre grijă, curaj, respect şi, din nou, despre dragoste. Tinerii Centrului, este convingerea celor ce-i veghează, vor fi din ce în ce mai frumoşi, din ce în ce mai liniştiţi, cu un loc al lor în viaţa Târgu- Mureşului. Creştineşte nu putem gândi altfel; cu toată buimăceala cotidiană care ne sapă dur în idei şi în sentiment, în graba idioată a zilei, în dezmăţul orgoliilor, în carnavalul lăcomiei, nu avem timp nici pentru strălucirea vedetelor, darmite pentru umili ai suferinţei. Şi totuşi... A fost o zi cu mulţi prieteni (prieten îţi este cel care simte când ai nevoie de el), o zi în care s-a văzut adevărul vieţii, cel dat prin soartă, nu prin dorinţele noastre... Celor care au jertfit o clipă în numele Centrului de Zi „Cezara" le mulţumim; dacă un cuvânt de mulţumire mai poate avea astăzi valoare. Ziua Porţilor Deschise, Centrul de Zi „Cezara"a, mai purtat o emoţie. Cea care i-a dat Centrului numele ei, Cezara Codruţa Marica, ar fi împlinit, în ziua de 3 martie 2009, treizeci de ani... Ea era, cum ar spune Malherbe, din lumea în care cele mai frumoase lucruri au cel mai trist destin şi, trandafir, a trăit ceea ce trăiesc trandafiriispaţiul unei dimmed. Dacă ne este îngăduit fără să supărăm pe nimeni, să-i amintim numele şi visul... Prof. dr. VALENTIN MARICA, coordonatorul Centrului de Zi „Cezara” Tradiţiile lunii martie 9 Luna martie, dedicată zeului războiului, Mars, reprezintă trezirea la viaţă a naturii, încolţirea seminţelor semănate. în tradiţia populară," mărţişorul se primea în dimineaţa zilei de 1 martie, înainte de răsăritul soarelui. De el se agăţa o monedă de aur ori de argint şi se purta legat la mână sau la gât, uneori prins în piept. Se credea că purtătorii vor fi astfel feriţi de boli şi de deochi, sănătoşi şi frumoşi ca florile, plăcuţi şi drăgăstoşi, bogaţi şi norocoşi. Se spunea că mărţişorul ar reprezenta „funia zilelor, a săptămânilor şi lunilor anului, adunată într-un şnur bicolor, simbolizând iarna şi vara întoarsă de Baba Dochia în timp ce urca cu oile la munte". Cojoacele lepădate de ea reprezintă primele nouă zile ale lunii martie, aşa-numitele „Babe". Fiecare persoană care doreşte să afle cum îi va merge pe parcursul anului în curs trebuie să-și aleagă una dintre aceste zile, fenomenele meteorologice manifestate indicând dacă va fi un an senin sau unul zbuciumat. Concurs de matematică Conform graficului de desfăşurare a concursurilor şcolare pentru învăţământul primar, sâmbătă, 7 martie, începând cu ora 9, se vor desfăşura fazele zonale ale concursului de matematică Kobak pentru clasele a IV-a. Etapele zonale sunt precedate de organizarea celor pe clasă, şcoală, unde vor fi selectaţi maximum cinci elevi pe clasă. Pentru zona Târgu-Mureş, competiţia va avea loc la Gimnaziul „Liviu Rebreanu", zona Reghin - Gimnaziul „A. Ceuşianu", zona Sighişoara - Şcoala Generală Albeşti, zona Târnăveni - Gimnaziul „Traian", zona Luduş - Şcoala Generală Bogata, zona Miercurea Nirajului - Şcoala Generală Miercurea Nirajului, zona Sovata - Şcoala Generală „Illyés Lajos" din Sovata. Grupaj de LETIŢIA BOTA