Cuvântul Liber, iunie 2009 (Anul 21, nr. 105-125)

2009-06-02 / nr. 105

▲ CUVÂNTUL MARȚI, 2 IUNIE 2009 LANSARE DE CARTE IOAN BURDULEA, „VIAŢA CA O TELENOVELĂ" Marţi, de la ora 17:00, la sediul TV AS din Târnăveni va fi lansat volumul de publicistică „Viaţa ca o telenovelă", Editura Nico, 2009, semnat de jurnalistul Ioan Burdulea. Prezentarea cărţii va fi şi filmată, urmând să fie prezentată în cadrul emisiunilor TV locale. Despre carte vor vorbi Nicolae Băciuț şi Răzvan Ducan. (N.R.) . R*îr..'S= '-.Tm EA. xrmBSKBF' ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Pentru alergie natura este lea. Numai cine a suferit sau suferă de alergie ştie și poate să spună cât de cumplită este această boală. Se manifestă sub atâtea forme, iar factorii care o declanșează sunt atât de multipli încât medicii nu reușesc întotdeauna să descopere adevărata cauză. Pe mine m-a chinuit ani de zile. Timp în care am colindat o sumedenie de cabinete cu medici de specialitate, dar fără rezultate clare, doar scoasă de câteva ori din starea de şoc. Primăvara eram prizonieră într-o cameră a casei, de teamă să nu fiu înţepată de vreo albină. Nici vorbă să mă apropii de grădină, care îmi era aşa dragă. Un medic mai tinerel mi-a recomandat alte remedii naturiste, de această dată recomandându-mi chiar un terapeut din Târgu-Mureş, eu fiind de lângă Sovata, de etnie maghiară, aşa că ne-am înţeles puţin mai greu la început, dar până la urmă a fost o reuşită. Acest terapeut pe nume Pop Simion, foarte cunoscut, concluzie la care am ajuns după ce am întrebat mai mulţi cetăţeni şi majoritatea îl ştiau, astfel că nu mi-a fost greu să-l găsesc. Am început tratamentul pe care l-am respectat întocmai cum mi s-a prescris, pe o perioadă de aproximativ 6 luni. Nu mi-a fost uşor, ba chiar am vrut să renunț de câteva ori, dar, la ideea că mă reîntorc la chinurile prin care am trecut, am continuat. Probabil n-aş fi scris acest articol, mai ales că a trecut ceva timp de atunci, dar cunoscând persoane care au suferit şi suferă ca şi mine altădată, am decis ca prin aceste câteva rânduri să le îndrum acolo unde eu mi-am regăsit sănătatea şi liniştea sufletească. Contactaţi-l, aşadar, pe terapeutul Pop Simion, cu recomandarea de a-i respecta toate instrucţiunile, dacă doriţi într-adevăr să vă însănătoşiţi. îl găsiţi la telefoanele 0748 53.32.59, 0365 41.95.30. ERZSEBETH L. 0 2 IUNIE 2009 Zile trecute: 153 Zile rămase: 212 Soarele răsare la: 5.35 Soarele apune la: 21.13 Ortodox: Sf. Mare Mc. Ioan cel nou de la Suceava; Sf. Ier. Mart. Nichifor al Constantinopolului; Sf. 48 Mucenici de la Lyon: Ier. Putin, Blandina fecioara și cei împreună cu dânșii Greco-catolic: Nichifor, pair. Const. Romano-catolic: Sf. Marcelin și Petru, m. Zodia: Gemeni (22 mai -21 iunie) Festivalul internaţional „Zilele Şcolilor de Arte” - EDIŢIA A VIII-A - în organizarea Şcolii de Arte din Târgu-Mureş, director conf. univ. dr. Lelia-Mariana Albu, timp de trei zile (28-30 mai a.c.), s-a desfăşurat cea de-a VIII-a ediţie a Festivalului Internaţional „Zilele Şcolilor de Arte". Ca şi în anii precedenţi, festivalul a avut mai multe secţiuni: teatru, muzică, coregrafie, arte vizuale. Invitaţii Şcolii de Arte din Târgu-Mureş au fost colegii lor din Alba lulia, Baia Mare, Constanţa, Oradea, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Suceava, Târgovişte, Zalău, cât şi Şcoala Generală „Rákóczi Ferenc II" cu profil de artă Téglás din Ungaria. Fiecare delegaţie a adus la Târgu-Mureş cele mai talentate voci, cei mai talentaţi instrumentişti, dansatori, desenatori şi viitori actori de teatru. După prezentarea expoziţiei de arte vizuale de la Palatul Culturii, a secţiunii de teatru (actorie, teatru, dans), pe scena Sălii Mari a aceleiaşi instituţii mureşene s-au desfăşurat secţiunile de muzică (uşoară, populară, clasică) şi cea de coregrafie. Rând pe rând,în prezentarea lui Cristian Crăciun, a Cristinei Pop şi a Alinei Suciu, reprezentanţii Şcolilor de Arte au prezentat publicului momente de muzică clasică, muzică populară, muzică uşoară, dar şi momente coregrafice etc. De menţionat că la această ediţie, ca de altfel şi la celelalte, şcolile de profil au trimis la Târgu-Mureş „vârfurile" din domeniile enunţate mai sus. Pentru a dovedi acest lucru reporterul, prezent de-a lungul întregii desfăşurări a programului, a reţinut câteva nume demne de a fi luate în considerare pentru că de ele vom mai auzi peste ceva vreme, dar în acelaşi timp facem menţiunea că toţi cei care au urcat pe scenă au fost la înălţime. Tuturor le adresăm laude. Aşadar, Nicoleta Cengher (Constanţa), Robert şi Veronika Boros (Ungaria), Ana Gănescu, de 6 ani (Râmnicu Vâlcea), Alexia Trif (Alba Iulia), Dorina Popovici (Oradea), Mihaela Ţâru şi Papp Erna (Târgu- Mureş), Ovidiu Muntean (Suceava), Andrada Zelenak (Satu Mare), Mihai Marius (Târgovişte), Cecilia Bogza (Baia Mare), Ciprian Ionuţ Bolojan (Zalău) etc. etc. De menţionat aportul Tarafului Şcolii de Arte din Târgu-Mureş condus de prof. Marcel Râmba şi al Orchestrei Ansamblului Folcloric „Bucovina" Suceava, dirijată de prof. Petru Oloieru, care au făcut faţă în acompanierea soliştilor din diferite zone ale ţării. în final, conf. univ. dr. Lelia-Mariana Albu, director al şcolii organizatoare, dar şi director al festivalului, a oferit tuturor participanţilor câte o diplomă pentru participare, a mulţumit Consiliului Judeţean Mureş pentru sprijinul în organizarea festivalului, a mulţumit participanţilor, dându-le întâlnire la ediţia de anul viitor. Text şi foto: MARIN CĂLDÂRARIU HOROSCOP Berbec. Nu este o zi bună pentru a porni o nouă afacere şi nici pentru întâlniri cu prietenii. Starea de nervozitate vă poate face să aveţi reacţii necontrolate faţă de persoanele apropiate. Taur, în prima parte a zilei s-ar putea să aveţi divergenţe cu partenerul de viaţă din cauza unor probleme financiare. O cunoştinţă vă solicită returnarea unui împrumut pe care vi l-a acordat. Gemeni. Sunteţi nemulţumit pentru că aveţipi impresia că munciţi prea mult, iar munca depusă nu este apreciată la adevărata ei valoare, nici de şeful dumneavoastră şi nici de partenerul de viaţă. Rac. Ideile dumneavoastră nu sunt prea bine primite, dar acest lucru nu vă descurajează şi nu vă afectează dorinţa de înnoire. Nu este o zi favorabilă întâlnirilor de afaceri. # Leu. Simţiţi nevoia să faceţi schimbări în cămin şi sunteţi tentat să cheltuiţi o sumă mare de bani. Fiţi prudent în luarea deciziilor pe plan financiar, pentru că nu este un moment favorabil investiţiilor! Fecioara, în cursul dimineţii X/A^s-ar putea să fiţi nervos din cauza dificultăţilor pe care le întâmpinaţi pe plan profesional. Totul se rezolvă în scurt timp cu ajutorul colegilor de serviciu. Balanţa. Sunteţi bine dispus şi optimist. încercaţi, totuşi, să nu vă detaşaţi prea mult de problemele persoanelor apropiate! Riscaţi să fiţi greşit înţeles şi chiar să vi se facă reproşuri. Scorpion. Relaţiile parteneriale parcurg o perioadăfavorabilă. La locul de muncă, însă, nervozitatea vă predispune la greşeli. Săgetător. Astăzi un flaut este indicat să vă întâlniţi cu prietenii şi cu rudele. Starea dumneavoastră de agitaţie ar putea să le strice şi lor buna dispoziţie. Nu încercaţi să faceţi vreo speculaţie financiară! ^ Capricorn. Nu sunteţi mulţumit de nimic şi simţiţi cA nevoia să faceţi o schimbare în viaţa dumneavoastră. Păstraţi-vă calmul! în caz contrar, riscaţi să declanşaţi o ceartă care va implica mai multe persoane. Vărsător, în prima parte JSHJ1 a zilei, deveniţi irascibil din cauza lipsei banilor. în* jurul prânzului, vă întâlniţi cu un prieten care vă împrumută o sumă de bani de care aveţi nevoie. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. „ Peşti. Petreceţi dupăamiaza în mijlocul familiei, împreună cu partenerul de viaţă, puteţi rezolva o problemă care vă frământă de câteva zile. =^›= Filă de calendar 1880 - Guvernul SUA recunoaşte independenţa de stat a României. 1896 - Guglielmo Marconi primeşte patentul pentru noua sa invenţie: radioul. 1904 - A murit dramaturgul şi prozatorul rus A.P.Cehov („Doamna cu căţelul", „Trei surori", „Livada de vişini", „Pescăruşul") (n. 17.01.1860). 1939 - S-a născut scriitorul Romulus Guga (m.17.10.1983). 1945 - Poetul Radu Gyr rosteşte memorabilul „ultim cuvânt" în faţa Tribunalului Poporului. în el arată, printre altele, şi inconsistenţa acuzaţiilor de antisemitism aduse Mişcării Ligidare, el însuşi fiind fondatorul teatrului Evreiesc de Stat. 1952 - A fost înfirţată procuratura, prin legea adoptată de Marea Adunare Naţională. 1952 - începe guvernarea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. 1992 - A fost arestat, la Tiraspol, Ilie Ilaşcu, în timpul conflictului din Transnistria, şi condamnat la moarte, la 09.12.1993. Membru al Frontului Popular Creştin- Democrat, a fost ales deputat în Parlamentul de la Chişinău, în 1994 şi 1998, fiind primul parlamentar din Europa încarcerat pe perioada mandatului. A fost eliberat la 05.05.2001. Cugetarea zilei: „Succesul e un paşaport valabil oriunde. "(Claude Lelouch) . Sanitarii pricepuţi... în concurs Concursul pentru sănătate şi prim ajutor „Sanitarii pricepuţi" a fost organizat de Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ministerul Sănătăţii Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se adresează elevilor din ciclul gimnazial şi liceal. Etapa pe judeţ, ce s-a desfăşurat sâmbătă, 30 mai, a fost coordonată Crucea Roşie Mureş, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş şi Direcţia de Sănătate Publică Mureş. Juriul a fost alcătuit din dr. Mihai Morariu (preşedintele juriului), Magda Bercea (director Crucea Roşie Mureş), prof. Felicia Ionescu (inspector de specialitate în cadrul IŞJ Mureş), inspector principal Gabriela Pîncă (şeful Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IPJ Mureş) şi Dan Babeş (asistent medical SAJ). La secţiunea gimnazii au participat şapte echipaje, iar la licee numai două. Elevii au avut o probă teoretică cu aceleaşi subiecte pentru toate echipajele, apoi au rezolvat câte un subiect practic pe manechin şi pe o victimă interpretată de un voluntar al Crucii Roşii Mureş. în urma deliberării, juriul a prezentat următorul clasament: Gimnaziu, locul I - Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian”, locul II - Gimnaziul „Dacia" din Târgu-Mureş, locul III - Gimnaziul „Alexandru Ceuşianu" Reghin. La liceu, primul loc a revenit echipajului Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian", iar locul II celui de la Grupul Şcolar „Traian Vuia". Judeţul Mureş va fi reprezentat la faza naţională de echipajul de gimnaziu al Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian", ştiut fiind faptul că la acest nivel participă alternativ, într-un an liceul, iar în următorul gimnaziul anul acesta fiind rândul gimnaziilor. Toţi participanţii au fost îndulciţi de voluntari cu bomboane de ciocolată şi au plecat acasă cu premii mai mult sau mai puţin consistente, în funcţie de locul ocupat. LETIŢIA BOTA