Cuvântul Liber, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 170-191)

2009-09-01 / nr. 170

CUVÂNTUL MARȚI, 1 SEPTEMBRIE 2009 . Astăzi, 1 septembrie. ÎNCEPE ANUL NOU BISERICESC Biserica lui Dumnezeu prăznuieşte astăzi, 1 septembrie, Indictionul, adică începutul anului nou bisericesc. La romani, Indictionulde la latinescul indiction era o modalitate de a număra anii, o perioadă de 15 ani, pentru adunarea dărilor către stat. Sfânta Biserică serbează însă această zi din două pricini: întâi, pentru că luna septembrie este socotită ca începutul anului, acum fiind momentul când se mulţumeşte lui Dumnezeu pentru roadele de peste an şi se roagă ca şi anul nou să fie roditor. Cea de-a doua pricină a Bisericii este că ea cinsteşte această zi ca ziua în care Domnul a început propovăduirea sa în lume. în cinstea acestui început, Biserica aminteşte de intrarea Domnului în Sinagoga din Nazaret, unde, dându-i-se cartea Proorocului Isaia, a aflat locul în care Mântuitorul şi lucrarea lui în lume sunt zugrăvite de Prooroc: „Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor. M-a trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima, să propovăduiesc robilor dezrobirea şi celor orbi vederea, să slobozesc pe cei apăsaţi şi să vestesc anul cel plăcut al Domnului". Şi, închizând cartea şi dând-o slujitorului, a şezut, iar ochii tuturor din Sinagogă erau aţintiţi asupra Lui. Şi El a început a zice către ei: „Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în urechile voastre". Se prăznuieşte, astfel, la 1 septembrie, anul Domnului cel bine primit, dând mulţumire pentru tot, dar prăznuim nu indictionul cel moştenit de la împăraţii romani, ci pe cel aşezat nouă de împăratul slavei, Hristos, iar Indictionul Lui sunt poruncile cele sfinte. LETIŢIA BOTA I NE PRIVEŞTE! | Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! | Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. | Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, I muzica, şi atât! Dacă„ Codul bunelor maniere" nu-ţi este la I îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul IOO, I alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) ✓ A I I I I I începând de astăzi. Repartizarea elevilor în clasa a IX-a în conformitate cu prevederile Ordinului MECT nr. 5166/29.08.2008, privind Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2009-2010, „absolvenţii clasei a Vlll-a care nu s-au înscris la unităţile la care au fost repartizaţi sau nu au participat la cele două etape de admitere şi care, din diferite motive, nu s-au adresat comisiei de admitere judeţene în perioada 21-23 iulie şi solicită ulterior un loc în clasa a IX-a, precum şi cei care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior desfăşurării etapelor de admitere menţionate anterior vor fi repartizaţi de comisia de admitere judeţeană pe locurile rămase libere la liceu. Repartizarea se face în perioada 1-10 septembrie. Elevii care participă la sesiunea de admitere pot depune cererile între 1 şi 4 septembrie. Probele de aptitudini şi de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă sunt programate în 4 septembrie, iar transmiterea datelor către Comisia Judeţeană de Admitere se va face în 7 septembrie. Şedinţa publică cu elevii care participă la admitere se va desfăşura în 8 septembrie, ora 10, în amfiteatrul Liceului cu Program Sportiv din Târgu-Mureş. (L.B.) 1 septembrie 2009 Fila de calendar Zile trecute: 244 Zile rămase: 121 Soarele răsare la: 6.45 Soarele apune la: 20.05 Ortodox: Cuv. Simion Stâlpnicul si mama sa, Cuv. Marta. Greco-catolic: S. Simeon Stilitul, c. Romano-catolic: Sf. Egidiu, abate Zodia: Fecioară (23 august - 21 septembrie) Sărbători: Ziua informaticienilor militari Ziua diplomaţiei române 1912 - La Bucureşti, în sala „Eforie", a avut loc premiera filmului „Războiul Independenţei". A rulat timp de o lună, record pentru acea vreme. Filmul a fost prezentat apoi în Transilvania, la Viena şi Budapesta. 1944-A murit Liviu Rebreanu, scriitor român, membru al Academiei Române (n.1885). 1939 - Al Doilea Război Mondial: Germania nazistă invadează Polonia. 1963 - A luat fiinţă prima unitate specializată în domeniul informaticii şi automatizării a Armatei Române. 1995 - Armata germană a efectuat prima sa misiune de luptă de la sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial, angajând în Bosnia bombardamente de tip „Tornado". 2001 - Ceremonie în cadrul căreia România a preluat, pentru doi ani, preşedinţia Comitetului de Coordonare (CC) al Reuniunii Miniştrilor Apărării din Sud-Estul Europei (SEDM) şi a Comitetului Director Politico-Militar (PMSC) al Forţei Multinaţionale de Pace din Sud-Estul Europei (MPFSEE). (Plovdiv, Bulgaria). 2004 - începe criza ostaticilor de la şcoala din oraşul rusesc Beslan, când un grup înarmat de terorişti au luat ostatici sute de elevi şi profesori. Cugetarea zilei: „Iubirea nu este un târg, te iubesc pentru că mă iubeşti, iubirea este o certitudine: te iubesc pentru că te iubesc." (Liviu Rebreanu) HOROSCOP Berbec. Reuşiţi să vă redresaţi bugetul cu ajutorul unei sume considerabile, pe care o primiţi la serviciu. Puteţi să vă faceţi planuri pentru o călătorie în interes propriu şi planuri de investiţii pe termen lung. Taur. Vă cumpăraţi USR, un obiect de valoare, cu ajutorul unei rude apropiate. La serviciu, şefii vă apreciază rezultatele, mai ales după ce reuşiţi să rezolvaţi o problemă delicată. Gemeni. Este mo- rtffe mental să culegeţi roa- Ado dele muncii depuse în ultima vreme. Nu este exclus să obţineţi avantaje materiale şi să vă afirmaţi în societate. Rac. Sunteţi ambiţios, iar asta se simte atât în activitatea profesională, cât şi în relaţiile parteneriale. Aveţi posibilitatea să rezolvaţi uşor problemele de serviciu şi de acasă. Leu. Aveţi succes în cvali afaceri şi puteţi să fina JSE,lizaţi lucrări începute cu mai mult timp în urmă. Intuiţia vă ajută să rezolvaţi o problemă financiară. Fecioara. Optimismul cu care începeţi ziua vă ajută să suportaţi mai uşor 4PL grijile cotidiene, mai ales cele legate de lipsa banilor. în partea a doua a zilei, vă pregătiţi pentru o călătorie lungă în interesul familiei. Balanţa. Sunt favorizate relaţiile cu partenerii de afaceri. Activităţile începute astăzi au mari şanse de reuşită. Este o perioada favorabilă afacerilor şi investiţiilor. Scorpion. Sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul, dar nu este cazul să vă îngrijoraţi, pentru că schimbările vă avantajează. Faceţi cunoştinţă cu o persoană importantă, care vă va ajuta să începeţi o activitate extraprofesională. Săgetător. Zi favorabilă studiului, călătoriilor în interes profesional şi comunicării cu persoane importante. Starea de spirit este bună şi vă ajută să depăşiţi cu uşurinţă o deziluzie sentimentală. ’ Capricorn. Se pare că aveţi îndoieli în privinţa unei afaceri. Intuiţia vă este un aliat de nădejde. Nu trataţi cu superficialitate problemele de la locul de muncă! Riscaţi să întârziaţi cu o lucrare şi să fiţi penalizat. Vărsător, în prima parte a zilei, sunteţi nevoit să faceţi cheltuieli mari, care vă cam afectează bugetul. Ajutorul financiar primit de la un prieten vă scoate din încurcătură. Peşti. Dacă aveţi de susţinut un examen, nu tiţi, vă faceţi griji! Şansa este de partea dumneavoastră. De asemenea, sunt favorizate călătoriile și deciziile importante. QLa Târgu-Mures. Sala „Unirea”:^) Doi plasticieni din „Casa creaţiei sătmărene” La Sala „Unirea" din Târgu-Mureş, a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş (A.A.P.M.), expun oaspeţi veniţi din nord-vestul ţării noastre, în cadrul relaţiilor de colaborare, de schimburi culturale statornicite de-a lungul anilor. De data aceasta, pe simezele sălii de expoziţii îşi prezintă lucrările publicului târgumureşean pictorii Aurel Ţenţ (al doilea de la dreapta spre stânga), care în noiembrie 2009 va împlini vârsta de 80 de ani, şi mai tânărul său coleg Bakos Karoly (al doilea de la stânga la dreapta), ambii din „Casa creaţiei sătmărene". Despre cei doi artişti plastici din Satu Mare, despre tematica lucrărilor expuse, au vorbit Ilarie Gh. Opriş şi Czirjek Lajos, preşedintele, respectiv, vicepreşedintele A.A.P. Mureş. O manifestare expoziţională în doi, interesantă prin tematica lucrărilor realizate de plasticienii sătmăreni. (B. DORIN) ______________________________________Fotó: KONZ R. JÁNOS J Despre voluntarii din Iernut, numai de bine! „Isprava" membrilor Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă (S.V.S.U.) din oraşul Iernut trebuie consemnată şi în paginile ziarului „Cuvântul liber". Este vorba despre o reuşită de dată recentă înregistrată la nivel naţional. Cele de până acum au fost reliefate doar de semnatarul acestei note. Aşadar, între 12-14 august 2009, la Odorheiu Secuiesc, a avut loc faza naţională organizată pentru servicii private (10 la număr) şi voluntare de servicii de urgenţă (9), între acestea aflându-se şi cel din Cernut. Este pentru a doua oară din istoria sa când Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă din Iernut participă la o asemenea competiţie, faza naţională, cea dintâi fiind la Gherla, 2008, locul IX. Participarea din anul acesta s-a dovedit de bun augur. Cei 12 membri ai S.V.S.U. s-au întrecut pe ei şi au ocupat locul III pe ţară, înaintea lor fiind voluntarii din Giroc - Timiş şi Popeşti. Cei 12 pompieri voluntari, gata să intervină oricând la un apel, conduşi de Augustin Grama, sunt: Iosif Cătană, Eugen Făgăraş, Kovács Ferenc, Mihai Natea, Robert Fodor, Octavian Moldovan, Ovidiu Grama, Hie Roman, Pál Ioan, László Ioan, Florin Marian. Felicitări acestor iernuţeni care fac cinste comunităţii locale, şi prin acest succes obţinut înaintea manifestării complexe „Zilele oraşului Iernut", care a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute. DORIN BORDA Jandarmii în misiune la sfârşit de săptămână Efectivele Grupării de Jandarmi Mobilă Târgu-Mureş au avut la sfârşit de săptămână de îndeplinit misiuni de asigurare şi menţinere a ordinii şi siguranţei publice, atât în judeţul Mureş, cât şi în judeţul Alba. Evenimentele care au necesitat prezenţa jandarmilor au fost „Tabăra tineretului transilvănean", „Zilele comunei Chibed", menţinerea ordinii publice cu ocazia unui spectacol în Suplac. De asemenea, jandarmii au asigurat măsurile de ordine la meciul de fotbal F.C. Unirea 2006 Alba-lulia - Politehnica Timişoara. Pentru prevenirea fenomenului contravenţional şi infracţional, atât în imediata apropiere a stadionului Cetate din Alba-lulia, cât şi pe traseele de afluire/defluire, jandarmii mureşeni au acţionat în sprijinul colegilor albaiulieni. ^ FLORENTIN DEAC^/