Cuvântul Liber, octombrie 2009 (Anul 21, nr. 192-214)

2009-10-01 / nr. 192

CUVÂNTUL JOI, 1 OCTOMBRIE 2009 MULŢUMIRI . Am finalizat Proiectul cultural „Dascăli mureşeni". După aproape şase ani, putem zice, cu satisfacţia trudei împlinite, că am trecut hopul cel mare. Uşor nu a fost deloc. Să-ţi treacă prin mâini o mie de dascăli cunoscuţi ori necunoscuţi este de-a dreptul extraordinar. Este aşa cum prin mâna dascălilor trec generaţii după generaţii de copii. Alături de dascălii din cele cinci volume, am trăit la modul cel mai intens posibil preocupările lor. Ce poate fi mai frumos decât să ştii că ai perseverat, ai continuat şi ai învins! Am izbândit şi cu ajutorul multor mureşeni, care ne-au înţeles zbaterea, care ne-au încurajat şi sprijinit dezinteresat. Le mulţumim din adâncul inimilor noastre! Şi mulţumirile noastre se îndreaptă, în primul rând, spre profesorul Melinte Şerban, cu al său valoros excurs despre „Dascăli de altădată". Lazăr Lădariu, redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", unul dintre cei dintâi susţinători ai OOKIV KO HO V II VRII ON. OIHIS proiectului: Consiliul Judeţean Mureş, Primăria Municipiului Târgu-Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş (inspectori şcolari generali: Nicolae Ileagu, Mircea Prozan, Ion Tuşnea, Dumitru Matei); Casa Corpului Didactic Mureş (sub fostul directorat al prof. Nagy Edita); Gheorghe Cimpoi, tehnoredactorul celor cinci volume; Olivia Ana Opriş; Mircea Gheborean; Simion Bui; Pantelimon Avram; Iftimia Avram; Marin Sara; Eugen Mera; Dimitrie Poptămaş; Kocsis Sándor; Felicia Simon; Felician Suciu; Gheorghe Dărăban; Mihai Stavilă; Augustin Micu; Elena Suciu; Gheorghe Botezan; Constantin Valentin Bretfelearu; Carmen Munteanu (Italia); o remarcă specială, pentru Tereza Socol. Fireşte, nu în ultimul rând, spre inginerii Septimiu Sever Natea, Ovidiu Natea, Tiberius Sergiu Sbârcea, Florin Peteu, Ioan Harja, economist Teodor Giurgea, familia primarului comunei Râciu - Ioan şi Emilia Vasu - care din preaplinul inimilor lor ne-au ajutat, cât au putut, financiar, la editarea volumelor, lucrătorilor Tipografiei „Intermedia Group": Ştefan Radu, Adina Frăţilă, Marius Man, Armin Teanc şi Luiza Şopterean. Marie Opriş, la lansarea volumului IV, spunea: „Pe Dorin îl dor mâinile de scris, pe mine picioarele, de atâta umblet, şi pe amândoi capul"... dar a meritat! Finis coronat opus! DORIN BORDA ______ ILARIE GH. OPRIŞ DASCĂLI MUREŞENI V 200 DE BEXIEM II Final rodnic al unei iniţiative lăudabile Răsfoind file de carte nouă, a cincea, ce au dat viaţă biografiilor, o mie, a dascălilor mureşeni care ne-au pus condeiul în mână, învăţându-ne să trăim plăcuta adăstare asupra lecturii. O carte importantă despre dascălii care au ţinut naţiunea într-o verticalitate când caldă, când rece, dar niciodată înclinată într-o parte sau alta, aducând ţara la veacul XXI. Iniţiind un atât de amplu şi necesar, dar spinos proiect, răsfrânt peste veacuri în mişcare, nu întotdeauna îngăduitoare cu învăţământul românesc de pe aici, misiunea ce şi-au lut-o prietenii noştri, ai multora dintre cei de azi şi de acum înainte, şi ai celor eternizaţi astfel, Dorin Borda şi Marie Gh. Opriş, vrednici sunt de laudă pe drept meritată a cititorilor şi a subiecţilor, aşteptând de la ei file despre alte vrednicii îngropate în uitare, ce-şi aşteaptă drum deschis spre lumina tiparului. Fericită şi inspirată colaborarea cu prof. Melinte Şerban, care a realizat un amplu studiu despre şcoală şi „Dascăli mureşeni de altădată", dându-ne preţioase informaţii despre începuturile învăţământului românesc pe meleagurile mureşene, până în jurul anului 1918, anul Marii Uniri." Le zicem şi noi aşijderea înţeleptului: „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!" Prof. dr. IOAN RANCA RECUNOAŞTERE BINEMERITATĂ A PRESTIGIULUI INVENTATORILOR ROMÂNI în perioada 1-4 octombrie a.c., municipiul Târgu-Mureş va găzdui, la Casa Bernady, o expoziţie de invenţii, care se desfăşoară sub înaltul patronaj şi cu participarea preşedintelui IFIA, organizaţia mondială a inventatorilor, la care sunt afiliate asociaţii din 88 de state de pe toate continentele lumii. în paralel, vor avea loc ample manifestări în cadrul Zilelor inventatorilor români şi maghiari, prilejuite de împlinirea a 20 de ani de la stabilirea unor rodnice legături de colaborare între inventatorii din România şi Ungaria. Dar poate cel mai important eveniment va fi acela în care, vineri, 2 octombrie, de la ora 17, ca o recunoaştere a meritelor inventatorilor români, patru dintre aceştia vor fi înnobilaţi de către Biroul Executiv al IFIA cu înalte distincţii, respectiv Ordinul Internaţional de Merit cu Colan în grad de Ofiţer, Ordinul Internaţional de Merit în grad de Cavaler, concomitent cu înmânarea unor înalte distincţii unor personalităţi care au sprijinit inventatorii români. Trebuie menţionat că printre cei care vor fi răsplătiţi cu înalte distincţii se numără şi câţiva inventatori mureşeni care, doar în acest an, spre pildă, au obţinut numeroase medalii de aur la expoziţiile internaţionale organizate atât pe continentul american, cât şi în câteva ţări din Asia şi Europa. (T.T.) IO ani dc „Qa GaCa' t Postul care îşi datorează numele unui hit semanat „Queen”, „Radio GaGa”, va sărbători în luna octombrie împlinirea a 10 ani de existenţă! Evenimentul se va desfăşură în Sala Sporturilor din Târgu-Mureş, iar invitaţii speciali simt „Neoton familia”, „Tabassco” şi„Autostop MS”, care vor concerta. Cei 10 ani de „GaGa” vor fi marcaţi luni, 12 octombrie, şi printr-o tombolă cu premii substanţiale. Cei care vor cumpăra biletul de intrare de la „Radio GaGa” sau Palatul Culturii, în valoare de 10 lei, intră în „cărţi” pentru un scooter, o bicicletă şi opereche de încălţăminte specială. (F.D.) 0 Accente La ceas de criză Guvernarea actuală a reuşit, iată, performanţa de a adăuga la criza economică şi o criză politică. Prin demiterea ministrului Dan Nica şi hotărârea PSD- ului de a nu accepta această mişcare strategică a primului ministru, guvernul României s-ar putea trezi într-un blocaj deloc benefic pentru mersul economiei şi al societăţii româneşti, pentru ieşirea ţării noastre din recesiunea severă pe care o traversăm cu toţii. E incredibil modul în care politicienii tratează realităţile dureroase ale unei Românii care se zbate în criză. Trăind parcă într-o realitate paralelă, interesaţi exclusiv de procentele din sondajele de opinie, de propria imagine şi de competiţia electorală care se apropie cu paşi repezi, politicienii noştri speculează cu sârg orice mişcare greşită a adversarilor, îşi aruncă impasibili replici nimicitoare, se bălăcăresc ingenuu fără absolut nicio remuşcare, în căutarea unor atuuri pentru viitoarea competiţie. Toate acestea, fără să se ţină seama de faptul că România se scufundă tot mai mult în criză, cu un şomaj galopant, cu un produs intern brut din ce în ce mai comprimat şi realităţi sociale dureroase. Rezultat al orgoliilor şi al strategiilor electorale păguboase, actualele tensiuni dintre PDL şi PSD, cele două partide aflate la guvernare, se pot solda cu ruperea protocolului dintre ele şi cu restructurarea guvernului, împingând România într-o criză politică, pe cât de inutilă, pe atât de gravă. IULIAN BOLDEA Parteneriat româno-canadian, în contul UAT Târgu-Mureş Universitatea de Artă Teatrală din Târgu-Mureş a avut recent un reprezentant în Canada, în persoana şefului Catedrei de Pedagogie Muzicală de la Facultatea de Muzică, dr. Lucian Roşea, care a vizitat Facultatea de Muzică Vancouver Community College, din Canada, o instituţie foarte renumită în Music Arts Performing şi care dezvoltă programe de studii muzicale şi multicultural cu ţări din Africa, cu China sau cu Japonia. Punctul cel mai important al acestei vizite a fost demararea unui proiect unic de parteneriat între cele două facultăţi. Mai precis, este vorba de un parteneriat de cercetare în domeniul etno-muzicologiei, la care vor participa muzicieni, studenţi, masteranzi, doctoranzi, doctori şi cercetători ai celor două facultăţi, proiectul fiind de altfel deschis tuturor celor interesaţi de acest tip de cercetare, în cadrul proiectului, se va pune mai mult accentul pe cercetarea interdisciplinară, la nivel academic, a muzicii folclorice tradiţionale din Transilvania, având ca element unic la nivel naţional, european şi mondial Roma Music, Roma Jazz, Etno Jazz. Pentru concretizarea acestui proiect, a avut loc în Vancouver o serie de întâlniri cu trei nume de talie mondială, renumitul violonist, compozitor și profesor Lache Cercel, membru al American Federation of Musicians, prof. dr. Salvador Ferreras, decanul Facultăţii de Muzică Vancouver Community College (care este şi actualul director muzical al Jocurilor Olimpice Vancouver 2010) şi cu compozitorul, orchestratorul şi şeful Catedrei de Muzică VCC, dr. David Branter. FLORENTIN DEAC IV_______________________________________________________________________________________________________________________________/ La Complexul de Agrement şi Sport „Mureşul" din Târgu-Mureş au avut loc întrecerile primei ediţii a „Cupei de toamnă" la tenis de câmp, competiţie câştigată de perechea Dan Dumitru - Florea Husar, în fotografie, participanţii la întrecere, primul din stânga fiind Nicolae Florea, zâmbitor ca de fiecare dată!