Cuvântul Liber, iunie 2016 (Anul 28, nr. 106-127)

2016-06-01 / nr. 106

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 IUNIE 2016 Colţul spiritual------------------- Nu vă mâncaţi unii pe alţii! Simţind că i se apropie sfârşitul, un tată voi, ca înainte de a pleca din lumea aceasta, să dea fiilor săi un sfat, prin care să le arate cum trebue să trăiască în viaţă. Pentru acest scop, porunci să i se aducă un snop de nuiele. Când fu snopul adus, chemă la sine pe cei trei fii ai săi şi, începând cu cel mai mare şi sfârşind cu cel mai mic, le dădu snopul ca să-l rupă. Toţi încercară, dar niciunul nu putu rupe nici măcar o nuia din el. Atunci tatăl porunci ca să fie snopul dezlegat şi luând dintr-însul nuia după nuia, le rupse pe toate. Copiii săi văzând aceasta îi replicară că, astfel și ei ar fi putut rupe nuielile, dar tatăl lor le-a cerut să le rupă atunci când ele erau legate în snop. La aceasta tatăl răspunse: - Este foarte adevărat că oricare din voi ar fi putut rupe nuielile când nu mai erau legate în snop, dar tocmai prin aceasta eu am vroit ca să vă dau o pildă. Luaţi seama în viaţă! Eu sunt aproape de moarte, iar voi rămâneţi în viaţă. Dacă veţi trăi uniţi prin dragostea frăţească şi vă veţi sprijini reciproc în necazuri, să ştiţi că veţi fi fericiţi şi nici cel mai tare duşman al vostru nu vă va putea face niciun rău. Dacă însă, va intra discordia între voi şi se va stinge din inimile voastre flacăra dragostei frăţeşti, veţi fi nimiciţi şi veţi pieri în dezbinări - aşa precum au pierit aceste nuiele când n-au mai fost unite în snop. Din acest exemplu vedem că acel părinte, gândindu-se la fericirea copiilor săi, le dă sfatul ca să trăiască în dragoste frăţească şi să se sprijine unul pe altul, în nevoi. La fel, Mântuitorul Hristos, gândindu-se la fericirea fiilor săi, la noi oamenii, ne dă mai mult decât un sfat, ne dă poruncă în acest sens, atunci când zice: „Să vă iubiţi unul pe altul, cum v-am iubit şi eu pe voi" (In. 15, 12). Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş. Din volumul „DURERI NESPOVEDITE”, apărut la Editura „Vatra Veche”, Târgu-Mureş V________________________________________/ /TV Berbec. Aveţi prilejul să începeţi o activitate pe plan artistic, într-un cadru organizat. Este o zi bună pentru a da viaţă speranţelor şi viselor. Taur. Şefii şi colegii vă reproşează că nu reuşiţi să vă încadraţi în programul de lucru. Starea de confuzie care vă domină ar putea să vă creeze neplăceri. Gemeni. S-ar putea să cirip fiţi confuz şi nerealist. Cei 'yW din jur nu vă înţelegcorect. Vă recomandăm să nu fiţi prea insistent, pentru că puteţi isca un conflict. Rac. Lipsa simţului practic şi starea de confuzie vă afectează activitatea profesională. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu. HOROSCOP Leu, începeţi ziua cu o stare accentuată de oboseală. Vă recomandăm să nu luaţi decizii importante, pentru că este posibil să nu găsiţi cele mai bune soluţii. Fecioară: Intraţi în posesia unei importante sume de bani, care vă îmbunătăţeşte considerabil situaţia financiară. Spre seară este posibil să plecaţi într-o călătorie. Balanţă. Dimineaţă, intuiţia şi imaginaţia vă ajută să vă afirmaţi în plan profesional şi în societate. Vă recomandăm să speculaţi ocaziile care vi se oferă. Scorpion. Aveţi succes în domeniul artistic. Membrii mai tineri ai familiei sunt încântaţi de investiţiile pe care intenţionaţi să le faceţi pentru cămin.  Săgetător. Astăzi aveţi un bun randament pe plan intelectual şi aveţi şansa să străluciţi în societate. O persoană interesată vă va sprijini creativitatea. Capricorn. Parcurgeţi o perioadă favorabilă pe toate planurile şi sunteţi convins că puteţi depăşi orice obstacol. Aveţi ocazia să vă afirmaţi talentul artistic. Vărsător, înclinaţiile artistice ar putea să vă îndepărteze de prieteni. Dacă aveţi ocazia să plecaţi într-o călătorie cu persoana iubită, vă sfătuim să nu ezitaţi. Peşti. Este o zi bună pentru arte, comunicare şi călătorii în interes sentimental. Intuiţia şi optimismul vă ajută să treceţi mai uşor peste o problemă financiară. Teatrul Național Târgu-Mures Compania .Liviu Rebreanu** „VIVALDI Şl ANOTIMPURILE", invitat la BITEI, Chișinău * * Actorii Companiei „Liviu Rebreanu" a Teatrului National Târgu-Mures vor participa cu spectacolul „VIVALDI Şl ANOTIMPURILE" la Chișinău (Republica Moldova), la cea de a Xll-a ediţe a Festivalului Internaţional al Artelor Scenice, Bienala Eugen Ionesco BITEI 2016, eveniment la care vor participa spectacole din Japonia, Polonia, Coreea de Sud, Rusia, Belarus, Ucraina, Franţa, Israel, Georgia, Egipt şi România. Spectacolul „VIVALDI ŞI ANOTIMPURILE" de Gigi Căciuleanu va fi jucat vineri, 3 iunie 2016, pe scena Teatrului „Eugen Ionesco" din Chişinău. Scenariul, regia şi coregrafia spectacolului „VIVALDI Şl ANOTIMPURILE" îi aparţin lui Gigi Căciuleanu, după o idee de regie şi concept spaţial aparţinându-i lui Dan Mastacan. Decorul şi costumele sunt realizate de Măriuca Ignat, iar lightdesign-ul e realizat de Daniel Klinger. Din distribuţie fac parte actorii: Monica Ristea, Bordás Attila, Cristina Iuşan, Csaba Ciugulitu, Mihai Crăciun, Costin Gavază, Anca Loghin, Rareş Budileanu, Raisa Ane, Luchian Pantea, Georgiana Gherghe, Claudiu Banciu, Mihaela Mihai, Delia Martin, Cristina Holtzli, Alexandru- Andrei Chiran, Tiberius Vasiliuc, Sergiu Marocico, Bianca Fărcaş, Cristian Iorga, Laura Mihalache, Erika Domokos, Gabriela Bacali, Denisa Badea, Claudiu Stian, Ștefan Mura și Robert Oprea. Filei de calendar 2016 - Ziua Internaţională a Copilului. 2004 - ONU declară anul 2005 „Anul Internaţional al Fizicii" în amintirea împlinirii a o sută de ani de la publicarea celebrelor lucrări ale lui Albert Einstein. 2000 - în Egipt, sunt descoperite ruinele oraşului antic Heracleion. 1980 - în SUA, este fondat canalul de ştiri CNN (Cable News Network). 1977 - Intră în vigoare tratatul privind instituirea Curţii Europene de Conturi. 1970 - Este lansată misiunea spaţială sovietică Soyuz 9. 1957 - în România, Televiziunea Română a transmis prima emisiune pentru copii de la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. 1957 - La Bucureşti, este înfiinţat Muzeul Literaturii Române. 1954 - în România, este înfiinţat Ordinul Meritul Militar. 1946 - A fost executat Ion Antonescu, conducător al Statului, mareşal şi om politic român. 1850 - în Imperiul Austriac sunt introduse primele mărci poştale. Cugetarea zilei: „Muzica este o revelaţie mai mare decât toată înţelepciunea şi filosofia. "(Ludwig van Beethoven) _______________________________________________________/ _________________________________________ ÎNTÂLNIRI REGIONALE ALE TINERILOR ELEVI ORTODOCŞI ÎN PROTOPOPIATUL TÂRGU-MUREŞ în zilele care urmează, cu binecuvântarea înalt Preasfinţitului Irineu, Protopopiatul Ortodox Târgu-Mureş, în colaborare cu instituţii locale şi judeţene, organizează întâlniri ale tinerilor elevi din parohiile Sângeorgiu de Mureş, Band, Râciu şi cele învecinate acestora. Tema întâlnirilor, fixată de grupul de iniţiativă pentru tinerii ortodocşi, este „Cum ne petrecem timpul liber" şi va fi dezbătută împreună cu tinerii şi invitaţii, personalităţi bisericeşti şi şcolare. Programul întâlnirilor se va desfăşura după cum urmează: - Marţi, 31 mai, ora 12, la Sângeorgiu de Mureş, invitat preacuviosul părinte Teodosie de la Schitul Dumbrăvioara; gazde preoţii Bărăian Eugen şi Roată Gigel, Şcoala şi Primăria Sângeorgiu de Mureş. - Marţi, 7 iunie, ora 11.30, la Band; invitat părintele dr. Nicolae Gheorghe Şincan, Târgu-Mureş; gazde-părintele Lucian Crişan, Şcoala şi Primăria Band. - Vineri, 10 iunie, ora 13, la Râciu; invitat domnul profesor dr. Hadrian Conţiu, Târgu-Mureş, gazde părintele Daniel Soţan Şcoala şi Primăria Râciu. La aceste activităţi religios-educative, alături de elevi, preoţi şi profesori va fi prezent părintele protopop Olimpiu Zăhan în calitate de organizator şi iniţiator al acestor întâlniri. Preot protopop OLIMPIU ZĂHAN PICURI DE ÎNŢE „Cugetări Filocalice" „Precum trupul are cinci simţuri: vederea, auzul, gustul, mirosul şi pipăitul, tot aşa şi sufletul are aceleaşi număr de simţuri: mintea, raţiunea, simţirea înţelegătoare, cunoştiinţa şi ştiinţa. Ele se adună în trei lucrări ale sufletului: mintea, raţiunea şi simţirea. Prin minte primim înţelesurile; prin judecată tâlcuirile; iar prin simţire, chipurile cunoştiinţei şi gândurile dumnezeieşti. Prin mintea, care vede lumina vieţii dumnezeieşti, primim cunoştiinţa tainelor lui Dumnezeu; prin înţelegerea sufletului orânduim cu pricepere treptele gândurilor în inimă, deosebind pe cele mai rele de cele mai bune. Prin puterea de deosebire a raţiunii gustăm felurile înţelesurilor şi pe cele răsărite din rădăcina amară şi pe cele răsărite din altoitul cuvânt dumnezeiesc". Cuviosul Nichita Stithatul, „Filocalia” vol. VI, pag. 214 *** „Puterile cuprinzătoare ale minţii sunt patru: cuminţenia, înţelegerea, agerimea şi destoinicia. Cel ce uneşte pe acestea cu cele patru virtuţi cuprinzătoare ale sufletului, însoţind cu cuminţenia minţii, cumpătarea sufletului; cu agerimea, chibzuinţă; cu înţelegerea, dreptatea; cu destoinicia, bărbăţia, şi-a întocmit sieşi, în chip îndoit, căruţa de foc cel duce la cer şi din care luptă împotriva celor trei căpetenii şi puteri generale ale oştirii patimilor: iubirea de argint, iubirea de plăceri şi iubirea de slavă". Ibidem pag. 215 *** „Dacă vrei să intri în hotarele virtuţilor, a faptelor bune, şi să afli pe cea care duce la Dumnezeu, să nu dai somn ochilor tăi, nici aţipire pleoapelor tale, până nu afli, prin multe nevoinţe şi lacrimi, loc de nepătimire sufletului tău ostenit, şi vei intra în locaşul sfânt al cunoştinţei de Dumnezeu. Cunoştiinţa de Dumnezeu a adâncului liniştit al dragostei curate, nu poate fi aflată de sufletul pasionat şi agitat de lucrurile parţiale. Nepătimirea e astfel condiţia sau «locaşul» adevăratei cunoştinţe de Dumnezeu." Ibidem pag. 220 P.S. De la părintele Arsenie Boca (Sfântul Nesfinţit al Ardealului), citire: „Cine are minte să ia aminte". „COMORI FILOCALICE” vol. I, Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL