Cuvântul Liber, iunie 2017 (Anul 29, nr. 104-122)

2017-06-06 / nr. 104

CUVÂNTUL MARȚI, 6 IUNIE 2017 Colţul spiritual -----------------Fereastra închisă Odată, un om deznădăjduit, care se plimba pe dealurile ce înconjurau oraşul său, a întâlnit un cioban care-şi păştea oile sale. Văzându-i ciobanul că este răvăşit lăuntric, l-a întrebat: - Care îţi este necazul, prietene? - Simt multă singurătate. - Şi eu sunt singur, dar nu simt tristeţe, a răspuns ciobanul. - Poate pentru că te însoţeşte Dumnezeu, i-a răspuns celălalt cu un ton ironic. - Ai ghicit, a răspuns ciobanul, ignorându-i tonul. - Vezi oraşul nostru?, a continuat ciobanul. Vezi casele? Vezi ferestrele? - Da, le văd. - Atunci nu trebuie să deznădăjduieşti, a continuat ciobanul. Soarele este unul, dar fiecare fereastră a oraşului, chiar şi cea mai mică şi mai ascunsă, în fiecare zi este scăldată de lumina soarelui. Tu eşti deznădăjduit mai mult din pricina faptului că „fereastra" ta rămâne mereu închisă... Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Liceul Teologic Romano-Catolic - punct şi de la capăt! O nouă întâlnire de lucru vizând situaţia Liceului Teologic Romano- Catolic (LTRC) a avut loc miercurea trecută, cu participarea, de această dată, a Excelenţei Sale Arhiepiscopul Miguel Maury Buendia, Nunţiul Apostolic al Sfântului Scaun în România, înaltul prelat apreciind că „s-a reuşit să se restabilească încrederea între toate părţile, există voinţă pentru rezolvarea situaţiei şi soluţiile trebuie să existe". La întrevedere - care au avut loc în absenţa reprezentanţilor presei - au participat: prefectul de Mureş, dr. Lucian Goga, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş - Peter Ferenc, directorul executiv al Direcţiei Şcoli din cadrul Municipiului - ing. Horaţiu Lobonţ, inspectorul şcolar general - prof. Ioan Macarie, consilieri locali municipali, reprezentanţi ai Comitetului de părinţi al elevilor de la LTRC, reuniunea fiind organizată la iniţiativa Fundaţiei Statusul Romano-Catolic din Transilvania. Din scurtele declaraţii de presă făcute de participanţi la finalul a peste două ore de discuţii, s-a conturat, mai degrabă, o stare de confuzie în ce priveşte situaţia liceului, concluzia fiind că instituţia de învăţământ nu funcţionează pe baze legale, motiv pentru care ultimele trei hotărâri adoptate de Consiliul Local Municipal Târgu- Mureş au şi fost notificate de Instituţia Prefectului. în aceste condiţii a precizat dr. Lucian Goga, legislativul târgumureşean trebuie sa revină cu o hotărâre de Consiliu Local care să respecte în totalitate legislaţia în vigoare, punct de vedere agreat şi de Excelenţa Sa, Arhiepiscopul Buendia. Prefectul a mai precizat că Serviciul juridic al instituţiei pe care o reprezintă va oferi consiliere consilierilor municipali pentru ca hotărârea de înfiinţare a LTRC să îndeplinească toate condiţiile necesare obţinerii vizei de legalitate. „Noi vorbim de înfiinţarea, o dată pentru totdeauna, în condiţii legale, a Liceului Teologic Romano-Catolic, pentru că aici este controversa, dacă el există sau nu există din punct de vedere legal", a punctat prefectul. în ce-i priveşte pe elevi, s-a convenit ca ei să-şi continue activitatea în acelaşi spaţiu până la găsirea unor soluţii pentru funcţionarea şcolii - „o arondare a claselor la alte şcoli sau o structură în cadrul altei instituţii de învăţământ cu personalitate juridică (...). Cu siguranţă, copiii vor fi înscrişi la o unitate de învăţământ pe care o vom stabili în urma discuţiilor pe care Consiliul local, ISJ Mureş, Instituţia Prefectului, conducerea executivă a Primăriei va trebui să le purtăm în continuare şi să vedem unde vor fi înscrişi aceşti copii până la înfiinţarea, pe baze legale, a instituţiei de învăţământ", a mai explicat dr. Lucian Goga. Reamintim că la finele anului trecut, DNA a început urmărirea penală împotriva fostului inspector al ISJ Mureş şi a fostului director al LTRC, pentru modul în care a fost înfiinţat acest liceu. ILEANA SANDU Foto: IOSIF TRIF 6 IUNIE 2017 • • • * • • • # Zile trecute: 157 Zile rămase: 208 * Soarele răsare la: 5.25 | Soarele apune la: 21.09 * Ortodox: Fericitul Harion cel nou, * egumenul mănăstirii Dalmației • Greco-catolic: * Cuv. Visarion Taumaturgus • și cuv. Harion cel Nou \ Romano-catolc: Sf. Norbert \ Zodia: Gemeni • (21 mai-21 iunie) • Berbec. Reuşiţi să vă redresaţi bugetul cu ajutorul unei sume considerabile, pe care o primiţi la serviciu. Puteţi să vă faceţi planuri pentru o călătorie. Taur. Vă cumpăraţi un obiect de valoare cu ajutorul unei rude apropiate. La serviciu, şefii vă apreciază rezultatele. Gemeni. Sunteţi foarte hotărât şi reuşiţi să terminaţi cu bine o activitate importantă, începută zilele trecute. Este momentul să culegeţi roadele muncii. Rac. Sunteţi ambiţios, iar asta se simte atât în activitatea profesională, cât şi în relaţiile parteneriale. Aveţi posibilitatea să rezolvaţi uşor problemele de serviciu. Leu. Aprecierile şefilor vă pot atrage invidia colegilor. Partenerul de viaţă vă reproşează că vă preocupă prea mult problemele de serviciu. Fecioară, încrederea în propriile forţe vă stimulează spiritul de iniţiativă. Aveţi calităţi de bun organizator şi se pare că nimic nu poate să vă stea în cale. Balanţă. Aveţi ocazia să faceţi paşi importanţi în afaceri şi în societate, în curând veţi fi deosebit de apreciat în societate. Scorpion: Şefii vă recunosc competenţa, dar să nu vă aşteptaţi la aprecierea colegiilor! Nu este recomandabil să spuneţi chiar tot ce gândiţi! Săgetător. Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante în viaţa dumneavoastră, mai ales pe plan sentimental. S-ar putea să fiţi nemulţumit de situaţia financiară. Capricorn. Se pare că nu aveţi timp să vă trageţi sufletul, însă hotărârea şi autodisciplina vă ajută să terminaţi tot ce v-aţi propus. Vărsător. Este un moment favorabil pentru a începe o activitate nouă şi a vă asuma noi responsabilităţi. Puteţi avea succes în activităţi intelectuale. Peşti. Dimineaţa sunteţi hotărât să vă ordonaţi ideile şi să demaraţi o afacere împreună cu un prieten. Vă sfătuim să acceptaţi sfaturile unei femei şi ajutorul partenerului de viaţă. HOROSCOP V___________________________________________________ hwerş Zile Festive la Liceul Teoretic „Gheorghe Marinescu”, la Centru Cultural „Mihai Eminescu99 din Târgu-Mureş Anii de liceu, minunaţii ani ai adescenţei, sunt ani care înseninează trecutul, sunt ani de care ne amintim cu plăcere. Frumoşi, neînţeleşi, cu iubiri, cu eşecuri, cu reuşite, cu bucurii, cu prietenii, ani în care intensitatea trăirilor necesită multă comunicare, dar şi prezenţa afectivă a celor din jur, a părinţilor, a diriginţilor, a dascălilor şi a prietenilor. Pe băncile liceului se leagă cele mai trainice prietenii, prietenii ce durează o viaţă. Liceul devine, astfel, o mare familie, directori, diriginţi, profesori sunt acolo, atunci când e nevoie, graniţa imaginară trasată de catedră dispare, şi cu sufletul larg deschis, ca într-o casă aşezată, problemele îşi găsesc rezolvare. Festivitatea de absolvire este un moment special, părinţi, bunici, elevi, prieteni se bucură împreună pentru reuşită. Festivitatea de absolvire a Liceului Teoretic „Gheorghe Marinescu" a fost găzduită de Centrul Cultural „Mihai Eminescu", în data de 25 mai 2017. în deschidere, domnul director Cristian Vulc a mulţumit absolvenilor, dascălilor şi părinţilor pentru minunaţii ani petrecuţi împreună. Doamna inspector şcolar general adjunct Adina Pui a apreciat eforturile părinţilor şi al dascălilor pentru realizările acestor adolescenţi. A onorat cu prezenţa, în calitate de inspector şcolar şi consilier local, şi domnul Constantin Bogoşel, în calitate de absolvent al Liceului „Gheorghe Marinescu” şi de părinte, doamna doctor Cristina Alexandrescu, părinte care a fost alături de şcoală, de dascăli pe tot parcursul celor patru ani de liceu, a mulţumit întregului corp profesoral. Au fost momente pline de emoţie, de neuitat. La ceas de bilanţ,în ziua festivităţii, cei mai merituoşi elevi sunt recompesaţi cu diplome şi aplauze. Şi în acest an au fost acordate numeroase premii, iar elevul Valentin Preda, din clasa a Xll-a B, şef de promoţie, şi-a luat rămas bun de la colegi, de la profesori. Nu a lipsit, conform tradiţiei, momentul special al predării „cheii cetăţii", moment în care s-au întânit, într-un cadru oficial, pentru ultima dată, reprezentanţii elevilor claselor a Xl-a şi a Xll-a. Domnul director adjunct Gabriel Grozav a acordat diplome de recunoştinţă şi apreciere pentru efortul depus, domnului profesor Nelu Moldovan, diriginte al clasei a Xll-a A, şi doamnei Dorina Trif, diriginte al clasei a Xll-a B, care au avut dificila sarcină de a se ocupa de educaţia acestor tineri. Cu o deosebită eleganţă, doamna director educativ Cristina Ligia Matei, maestru de ceremonie, a încântat pe tot percursul festivităţii. în final, domnul director Cristian Vulc a declarat oficial anul şcolar încheiat. An după an, generaţii de adolescenţi părăsesc băncile liceului, an de an, înarmaţi cu emoţii, cu vise şi speranţe, păşesc încrezători spre viitor. Viitorul le este o necunoscută, dar încrezători de ceea ce le oferă, înarmaţi cu cunoştinţele asimilate în cei patru ani de liceu, sprijiniţi, aceşti adolescenţi vor reuşi să-şi clădească şi să-şi urmeze propriul drum. Le dorim ca înţelepciunea să îi călăuzeacă, le dorim ca atunci când drumul vieţii va fi mai greu, să nu abandoneze, le dorim ca visele să li se împlinească. La revedere, „Gheorghe Marinescu"! Ne revedem, peste 10 ani! Text: GABRIELA BORDA Fotó: ANA CIFU Filă de calendar . 2004 - în România, are loc primul tur al alegerilor locale. 1971 - La Bucureşti, este înfiinţată Comisia Naţionala de Demografie. 1930 - Prinţul Carol (viitorul Rege Carol al ll-lea) se reîntoarce în țară. 1883 - A decedat Ciprian Porumbescu, compozitor român. 1808 - în Spania, Joseph Bonaparte, fratele lui Napoleon I Bonaparte, este încoronat ca Rege al Spaniei. 1799 - S-a născut Aleksander Pușkin, poet rus. 1683 - în Marea Britanie, este inaugurat primul muzeu universitar din lume, Muzeul Ashmoleum. Cugetarea zilei: „învaţă să ai mereu un zâmbet ascuns în inimă." (Arsenie Papacioc)