Cuvântul Liber, ianuarie 2018 (Anul 30, nr. 1-19)

2018-01-04 / nr. 1

COLŢUL SPIRITUAL Numai moartea mă va despărţi de tine Cine ne va despărţi pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia?” (Rom.8,35) După atâta alergare şi căutare, iată-ne, cu ajutorul şi mila nemărginită a lui Dumnezeu, ajunşi la început de an. Prima zi din an are pentru creştinii ortodocşi o întreită semnificaţie: mai întâi este praznicul împărătesc al „Tăierii împrejur" a Pruncului născut în ieslea Betleemului. în al doilea rând Biserica noastră Sfântă prăznuieşte pe Sfântul Vasile cel Mare, episcopul Cezareii, unul dintre cei mai importanţi părinţi ai Bisericii, întrucât astăzi este şi Anul Nou şi este începutul zilelor anului, se cuvine ca în această zi să adunăm în suflet şi câteva gânduri care să îndrepteze toate lucrările săvârşite în răstimpul acestui an. Bine este ca în această zi să ne uităm înapoi şi să vedem cum ne-am trăit viaţa. Am avut atâtea ocazii pe care ni le-a dat Dumnezeu ca să fim mai buni. Am avut atâtea greutăţi menite să pună la încercare purtarea noastră faţă de Dumnezeu. Am avut atâtea biruinţe şi am avut atâtea eşecuri. Trecutul trebuie pus în acord cu voia lui Dumnezeu şi chiar dacă nu mai poate fi schimbat, totuşi în raporturile noastre cu Dumnezeu trecutul poate căpăta noi dimensiuni aducătoare de pace şi linişte. De asemenea, este bine să ne uităm înainte. Poate că în faţa unui astfel de îndemn vom fi tentaţi să spunem că nu ne este dat nouă să vedem ce stă în faţa noastră şi că numai Dumnezeu ştie ce ne va aduce viitorul. Tocmai de aceea este important să ne uităm înainte, cu încredinţarea că Stăpânul viitorului este Dumnezeu şi stând aproape de El, avem asigurat viitorul sub binecuvântata Sa protecţie. Din Vechiul Testament mi-o amintesc pe femeia ce se numea Rut. Femeia aceasta avea destule motive să dea vina pe soartă pentru tot ce i s-a întâmplat. Iar ceea ce admir cel mai mult la ea este credincioşia ei. Cuvintele pe care ea le-a adresat soacrei sale, au rămas vii atât în conştiinţa evreilor, cât şi a creştinilor, până în ziua de azi. Merită să medităm la ele: „Nu mă sili să te părăsesc şi să mă duc de la tine; căci unde te vei duce tu, acolo voi merge şi eu şi unde vei trăi tu, voi trăi şi eu; poporul tău va fi poporul meu şi Dumnezeul tău va fi Dumnezeul meu; unde vei muri tu, voi muri şi eu şi voi fi îngropată acolo. Orice-mi va face Domnul, numai moartea mă va despărţi de tine!" (Rut 1,16-17) înţelept este ca astăzi să ne uităm şi în noi înşine. Această privire ne va ajuta să înţelegem cine suntem, ce suntem şi ce potenţial avem ascuns în noi. O privire serioasă ne va determina la smerenie şi la mai multă apropiere de Dumnezeu. „Celebrul fizician Albert Einstein călătorea într-o zi cu trenul, când controlorul veni şi-i ceru biletul. Einstein s-a căutat în buzunare, biletul nu era acolo. S-a căutat în servietă, se uită pe bancheta pe care stătea dar nu găsi biletul. Controlorul, recunoscându-l pe omul de ştiinţă, spuse: „Domnule Einstein, eu ştiu cine sunteţi şi sunt sigur că v-aţi cumpărat bilet. E în regulă". Şi controlorul continuă cu alţi pasageri. Tocmai când să treacă în celălalt vagon, se mai uită o dată în urmă, şi-l văzu pe Einstein cum era aplecat în genunchi, căutând pe sub bancheta pe care a şezut. Controlorul s-a dus înapoi la Einstein şi i-a spus din nou: „Domnule Einstein, fiţi liniştit, nu vă îngrijoraţi, noi ştim cine sunteţi, eu ştiu cine sunteţi, ştiu că v-aţi cumpărat bilet, nu-l mai căutaţi!" Einstein îl privi pe controlor şi spuse: „tinere, şi eu ştiu cine sunt. Şi eu ştiu că am luat bilet. Ce nu ştiu eu, este unde merg?!" De Anul Nou, oamenii îşi doresc şi îşi urează. Un An nou fericit! sau: La mulţi ani cu sănătate şi fericire! sau: Ani mulţi şi buni! Este firească şi frumoasă urarea de mai sus, dar şi întrebarea: Cine ne dăruieşte ani mulţi şi buni, cu sănătate şi fericire? Răspunsul omului credincios este acesta: Dumnezeu Cel Veşnic şi Bun, izvorul vieţii, al bucuriei şi al fericirii. Anul a trecut, vremea care a rămas ne apropie de bătrâneţe, sfârşitul e neştiut, iar judecata lui Dumnezeu nu va întârzia. De aceea, fiecare dintre noi trebuie să înceapă neapărat o viaţă nouă în Iisus Hristos, care ne va dărui tuturor celor care ne rugăm, astăzi şi în tot anul, sănătate şi mântuire, pace şi bucurie, să binecuvânteze familiile şi activităţile noastre şi să ne împlinească toate dorinţele de bine, spre slava lui Dumnezeu şi bucuria sfinţilor. De Anul Nou, ce să va urez, iubiţii mei? Bogăţie, glorii, onoruri, desfătări, plăceri?... Nimic sunt toate. „Deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune" (Ecleziastul 1, 2). Un singur lucru rămâne. Să credem în Hristos. Nu există un alt nume care poate să ne dea bucurie şi nădejde pe perioada anului acesta, numai numele lui Iisus Hristos". Vă îmbrăţişez cu mult drag şi Vă spun tuturor „La mulţi ani cu sănătate"! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş rv 4 IANUARIE 2018 Zile trecute: 4 Zile rămase: 361 Soarele răsare la: 8.09 Soarele apune la: 16.43 Ortodox: Sinaxa Sf. 70 Apostoli şi Cuv. Teoctist din Sicilia Greco-catolic: Sinaxa Sf. 70 Apostoli şi Cuv. Teoctist din Sicilia Romano-catolic: Fer. Angela din Foligno Zodia: Capricorn (21 decembrie - 19 ianuarie) •\ y FILĂ DE CALENDAR 4 2011 - Eclipsă parţială de soare vizibilă şi din România. 2004 - Vehiculul spaţial american Spirit ajunge pe planeta Marte. 1970 - A decedat Mihai Fotino (tatăl), actor român. 1896 - In SUA, Utah a devenit cel de-al 45-lea stat component al SUA. 1892 - La București, se constituie Clubul central al Partidului Conservator. 1835 - în Marea Britanie, în ziarul „Bells Life", apare prima rubrică de șah. 1809 - S-a născut Louis Braille, inventatorul alfabetului Braille pentru nevăzători. 1643 - S-a născut Isaac Newton, fizician, astronom şi matematician englez. 1539 - Spania anexează Cuba. Cugetarea zilei: „Familia este prezenţa esenţială, acel ceva care nu te părăseşte niciodată, chiar dacă constaţi că trebuie să o părăseşti. "(Bill Buford) CUVANI! JOI, 4 IANUARIE 2018 ajjfc' r? hi Berbec. In prima par- 3Wg0L te a zilei s-ar putea să fiţi iritat din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Vă sfătuim să discutaţi cât mai calm. Taur. S-ar putea să vă gHP* confruntaţi cu mici întârzieri cauzate de evenimente neprevăzute. Spre seară, nemulţumirile se risipesc şi, odată cu ele, starea de iritare. Gemeni. La locul de muncă sau în afaceri se pare că sunteţi stresat din cauză că nu primiţi sprijinul pe care contaţi din partea colegilor sau a partenerilor. Dac,înainte de amiază este posibil să vă enervaţi la locul de muncă din cauză că vi se repartizează sarcini suplimentare. Vă recomandăm să fiţi prudent. HOROSCOP 13A Leu. Este posibil să trejrebuiască să faceţi o călătorie în interes profesional sau de afaceri care nu suportă amânare. Fecioară. Partenerul ar putea fi nemulţumit din cauză că neglijaţi anumite probleme ale căminului. Vă sfătuim să discutaţi cât mai calm, pentru a evita o ceartă. Balanţa. S-ar putea să fiţi implicat într-un scandal la locul de muncă din cauza bârfelor unui coleg, Scorpion. Este posibil să intraţi în posesia unei sume de bani cu care vă puteţi rezolva o parte dintre problemele financiare. Săgetător. Este posibil să începeţi un nou proiect profesional sau de afaceri, de pe urma căruia sunt şanse să câştigaţi bine. Capricorn, în plan profesional sau în afaceri, este o zi bună pentru reorganizarea locului de muncă şi pentru a face ordine în documente şi fişiere. Vărsător. Este posibil să fie fiţi lăudat de superiori pentru seriozitatea cu care vă îndepliniţi sarcinile. 0 Peşti. Anumite evenimente neprevăzute ar putea provoca o întârziere care vă afectează un proiect profesional. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile cu prietenii * GÂNDIND LA TINE ŢARĂ / Ce să mă fac cu tine, iubita noastră ţară. Când tot mai mulţi te-njură şi-n vorbe de ocară Te blastemă de toate cum n-ai fost pân-acum. Se leapădă de tine şi mi te lasă-n drum. Ei nu ştiu că de vină tu nu eşti, că n-ai cum. Ci noi nemerniciţii ce te făcut-am scrum. Că te-am prădat de toate şi-apoi mi te-am vândut Ca luda cel nemernic, la cine mi te-a vrut. Te-am tâlhărit ca hoţii, ca noi să fim bogaţi, Cu toţii laolaltă, părinţi, copii, cumnaţi, Uitând că dacă ţara-i prosperă, 'ndestulată, Atuncea şi noi fi-vom, mai aşezaţi pe vatră. Ei nu ştiu în istorii cât tu ai îndurat De câţi pe-aici trecut-au cu gândul la furat. De câte ori în secoli pământul ţi-au râvnit Şi-n câte rânduri încă ei mi te-au împărţit. Dar tu, cu-a ta răbdare, trecut-ai prin furtună Şi iarăşi ţi-adunat-ai frânturile-ţi de humă, Şi-mpreunaţi românii, pe gura ta de rai Au fost în fața lumii, pe-acest picior de plai. Mi-i iartă înc-odată prea bună, dragă ţară, C-aşa cum mai făcut-au , de tini se depărtară, l-o aduna nevoia, cuţitu-ajuns la os, Când lumea cea de-acuma, vor da-o la întors. Că n-avem unde merge şi-aicea vom rămâne Să vieţuim sub soare, să câştigăm o pâine, Să fim cum ni-i sortitul, a Maicii cea grădină Atunci când vremea ceea, va fi aici să vină. MIRCEA DORIN ISTRATE PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE - Universul, Inima şi.Rugiciunea „ Cele mai bune informaţii pe care le avem cu referire la originea universului sunt exact acelea pe care le-aş fi predicat dacă aş fi avut la îndemână Biblia, incluzând cărţile lui Moise şi Psalmii. Este evident că planul universului este a unei creaţii divine". (Declaraţie din New York Times, 12 martie 1978), Arno Penzias (1933 -) fizician american, astronom, laureat NOBEL în fizică în anul 1978 (pentru descoperirea microundelor cosmice de fond, care a ajutat la stabilirea Bing Bang-lui şi a teoriei cosmologiei). A studiat la Universitatea Columbia şi City College of New York. A fost implicat în cercetările ştiinţifice de la aceasta universitate, timp în care a fost distins şi cu un doctorat. A fost ales membru al Academiei Americane de Arte şi Ştiinţe; a primit Premiul de Excelenţă al Centrului Internaţional din New York. *** „Să păzim cu toată străjuirea inima noastră în tot ceasul, chiar şi în clipa cea mai mică, dinspre gândurile care întunecă oglinda sufletului, în care obişnuieşte să se întipărească şi să se zugrăvească luminos Iisus Hristos, înţelepciunea şi puterea lui Dumnezeu Tatăl. Şi să căutăm neîncetat înlăinntrul inimii, împărăţia Cerurilor, grăuntele de muştar, mărgăritarul şi aluatul, şi toate celelalte le vom afla în chip tainic, de ne vom curăţa ochiul minţii. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: «împărăţia cerurilor este înlăuntrul vostru», arătând dumnezeirea care se află înlăuntrul inimii" (Fii. vol. IV, pag. 129) Filotei Sinaitul, autor patristic filocalic, vieţuitor al Mănăstirii Maicii Domnului a Rugului Aprins de la Muntele Sinai. Datele biografice sunt mai puţine fiindcă atât în Orient cât şi în Occident, monahii aplicau un fel de autocenzură, care derivă din practica uitării de sine şi a smereniei totale. *** „Rugăciunea este liman pentru cei cuprinşi de vifor, ancoră pentru cei asupriţi de valuri, toiag pentru cei osteniţi, comoară pentru cei săraci, adăpost pentru cei bogaţi, ajutor contra bolilor pentru cei slabi şi apărarea sănătăţii pentru cei tari. ” Fericitul Augustin (354-430), cel mai mare dintre părinţii Bisericii latine, alături de Sf. Ieronim, Sf. Grigorie cel Mare şi Sf. Abrozie. Cartea de bază este Confesiuni, care alături de Cetatea lui Dumnezeu formează opera fundamentală a Fericitului Augustin. Scrierile lui au contribuit la fundamentarea gândirii culturii medievale și moderne. Este considerat renumit prin faptele sale și uimitor prin ceea ce a scris. Este numit pe drept cuvânt „Doctor al Bisericii Creştine". Biserica Catolică l-a sanctificat şi-l sărbătoreşte pe data de 28 august, iar Biserica Ortodoxă îl consideră numai „fericit"şi-l prăznuieşte pe data de 15 iunie. P.S. Hristos? Detector de păcate. Infailibil. El confirmă ordinea morală în lume. Cine a mai spus ca El?: „Nu te osândesc pentru păcatele tale, mergi, dar acasă și nu mai păcătui. Mila biruiește judecata" (Iacob 2,13). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL