Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-15 / nr. 8

Teatrul Naţional Tărgu-Mureş Compania ,.Liviu Rebreanu” „TEROARE", la Sala Mare Compania „Liviu Rebreanu” a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie cu spectacolul „TEROARE" de Ferdinand von Schirach, traducerea Ciprian MARINESCU, în regia lui Bobi PRICOP, scenografia Nikola TOROMANOV. Reprezentaţia va avea loc joi, 17 ianuarie 2019, de la ora 19.00, la Sala Mare. Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Monica RISTEA, Theo MARTON, Richard BALINT, Elena PUREA, Mihai CRĂCIUN, Ale ŢIFREA, Laura MIHALACHE şi Ştefan MURA. Din echipa spectacolului mai fac parte KACSÓ Judit-Andrea (asistent de regie), Denisa BERCEANU (asistent scenografie), Stelian CHITACU (regizor tehnic) și Laura MOLDOVAN (sufleur). Avionul de pasageri LH 2047, cu 164 de pasageri la bord, este deturnat de un terorist către un stadion cu 70.000 de oameni. Pilotul de vânătoare Lars Koch încalcă ordinul superiorului său şi doboară avionul, pentru a-i salva pe spectatorii aflaţi pe stadion. Ar trebui ei condamnat pentru crimă? Scena teatrului devine un tribunal, iar voi sunteţi juraţii care alcătuiesc instanţa. La sfârşitul procesului va trebui să votaţi, iar decizia voastră va determina finalul spectacolului. Este maiorul Lars Koch vinovat sau nu? Este uciderea persoanelor nevinovate permisă în cazuri extreme? Pe pagina web terror.theater poţi vedea cum au votat deja spectatori din toată lumea în cazul pus în discuţie de piesa lui Ferdinand von Schirach. Despre spectacolul „TEROARE" în presă: „...o dezbatere morală de strictă actualitate, legată de ameninţările teroriste, dramatism care scrâşneşte mocnit în atmosfera sobră, uscată, antisentimentală din sala de judecată şi o interpretare curată ca lacrima. Ecuaţia copleşeşte spectatorul, dându-i impresia că îi antrenează mintea şi atenţia, dar, în fond, măcinându-l emoţional." (Cristina Rusiecki - b-critic.ro) „Scrierea lui von Schirach mi se pare a fi una aproape perfectă, cu o construcţie dramatică fără fisură, cu personaje minuţios elaborate, cu eliminarea oricărei urme de balast melodramatic. Calitate germană, ce mai! Care s-a transferat întocmai asupra spectacolului montat de Bobi Pricop, la Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional din Târgu- Mureş, în scenografia de o modernitate rece, perfect adaptată situaţiilor dramatice, scenografie datorată bulgarului Nikola Toromanov." (Mircea Morariu, adevărul. ro) Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de la Casieria din incinta Teatrului - de marţi până vineri, între orele 9.00 şi 15.00, şi cu o oră înainte de începerea spectacolelor, tel: 0365-80.68.65, iar din data de 11 septembrie 2018 şi la Agenţia de bilete din incinta Palatului Culturii - de marţi până vineri, între orele 12.00 şi 17.30, tel: 0372-95.12.51. Bilete si abonamente online: www.biletmaster.ro PR MARKETING A. 15 IANUARIE 2019 uii....mii,....ni,imuni. " Zile trecute: 15 Zile rămase: 350 Soarele răsare la: 7.58 | Soarele apune la: 17.02 | Ortodox: Cuv. Pavel Tebeul Greco-catolic: Sf. Pavel Tebanul | Romano-catolic: Sf. Paul, primul pustnic | Zodia: Capricorn | (21 decembrie | 19 ianuarie) | FILĂ DE CALENDAR . 2011 - începând cu acest an, de ziua poetului Mihai Eminescu, va fi sărbătorită „Ziua Culturii Naţionale", în urma unei legi promulgate la 6 decembrie 2010. 2005 - La Bucureşti, se lansează primul volum al ediţiei facsimilate a manuscriselor eminesciene sub egida Academiei Române. 1992 - Este recunoscută independenţa Sloveniei şi Croaţiei faţă de Republica Socialistă Federală Iugoslavia. 1990 - Se reînfiinţează Partidul Naţional Liberal. 1943 - Este finalizată construcţia clădirii Pentagonului. 1913 - A fost inaugurată prima linie telefonică dintre Berlin şi New York. 1850 - S-a născut Mihai Eminescu, poet, prozator şi jurnalist român. 1759 - în Anglia, la Londra, este deschis publicului British Museum. Cugetarea zilei: „Poate că povestea este partea cea mai frumoasă a vieţii omeneşti... cu poveşti ne leagănă lumea, cu poveşti ne adoarme... Ne trezim şi murim cu ele. "(Mihai Eminescu) CUVÂNTUL MARȚI, 15 IANUARIE 2019 Berbec. Se pare că socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg. Dimineaţă, un prieten vă cere o mână de ajutor în afaceri şi veţi avea de câştigat dacă nu îl refuzaţi. Taur. Nu staţi prea bine cu simţul practic. Nu refuzaţi ajutorul celor din jur! Sfaturile unei persoane mai în vârstă vă sunt de mare folos pentru a lua o decizie importantă. Gemeni. Este posibil Pţimp să aveţi mici dificultăţi pe plan sentimental, dar le puteţi rezolva cu calm. Cu o vorbă bună, puteţi dezamorsa o discuţie pornită din nimic. Rac. Se pare că intuiţia nu prea vă ajută astăzi. Deşi sunteţi nemulţumit de situaţia financiară, vă sfătuim să aveţi răbdare şi să evitaţi speculaţiile. Leu. Sosirea unor musafiri din altă localitate vă obligă să vă schimbaţi planurile pentru azi. Dacă vă roagă să îi ajutaţi cu ceva, vă sfătuim să nu îi refuzaţi. Fecioară. Dimineaţă aflaţi că o cunoştinţă are probleme. Vă implicaţi şi, astfel, faceţi mai multe drumuri scurte. Balanţă. Astăzi primiţi o importantă sumă de bani. Este posibil să aveţi discuţii cu partenerul de viaţă, referitoare la destinaţia banilor. Scorpion. Sunteţi hotărât să rezolvaţi o problemă financiară care vă sâcâie de mai multă vreme. Dacă vi se propune să vă asociaţi într-o afacere, vă sfătuim să nu ezitaţi. Săgetător. Intenţionaţi să începeţi o activitate nouă, dar vă lipseşte simţul practic. Vă recomandăm să mai aşteptaţi. Capricorn. Dimineaţă, nu sunteţi mulţumit de nimic. Spre seară, primiţi veşti de la o rudă din altă localitate, dacă nu cumva chiar vă vizitează. Vărsător. Se pare că nu sunteţi foarte inspirat în ceea ce priveşte relaţiile sociale. Vă sfătuim să nu faceţi investiţii. Relaţiile sentimentale trec printr-o perioadă favorabilă. Peşti. S-ar putea să nu vă simţiţi în formă şi să nu puteţi termina ce aţi început. Nu este momentul să vă asumaţi noi responsabilităţi. HOROSCOP ) (f ~ In atenţia târgumureşenilor! Date fiind condiţiile meteo din ultimele zile, caracterizate prin temperaturi scăzute şi ninsori abundente, Direcţia Poliţia Locală Târgu-Mureş aduce în atenţia persoanelor fizice şi juridice din municipiu prevederile HCL nr. 20/2008, art. 11, prin care „proprietarii, administratorii şi chiriaşii imobilelor sunt obligaţi să asigure curăţenia trotuarelor, acoperişurilor, teraselor etc., de zăpadă şi gheaţă, şi să execute desfundarea rigolelor". Depozitarea zăpezii se va efectua pe partea carosabilă a arterelor de circulaţie, la 30 cm de bordura trotuarului, lăsând libere gurile de scurgere ale canalului şi fără a stânjeni circulaţia autovehiculelor. Pe această cale, facem un apel către cei interesaţi să-şi îndeplinească obligaţiile pe care le au, potrivit actului normativ susmenţionat, în vederea evitării producerii unor accidente sau evenimente nedorite,în care să fie implicaţi cetăţeni sau autovehicule, precum şi trageri la răspundere a celor care refuză să se conformeze. Director executiv, IOAN - ZOSIM DAMASCHIN ( 1) PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Cultura, Dumnezeu şi... oamenii „Oamenii sunt convertiţi la Dumnezeu, nu pentru că cineva a putut să le dea explicaţii strălucite, ci pentru că au văzut în El, lumina, bucuria, profunzimea, seriozitatea şi iubirea, care sunt singurele care dezvăluie prezenţa şi puterea lui Dumnezeu în lume. Lumea aceasta, prin toate mijoacele sale de comunicare, ne îndeamnă: Fii fericit, ia-o domol, urmează calea cea mai simplă! Hristos spune în Evanghelie: Alege calea cea strâmtă, luptă şi pătimeşte, pentru că aceasta este calea, singura fericire adevărată"! Alexander Schmemann (1921-1983), preot, profesor, scriitor, influent creştin ortodox. De la 1946-1951 a predat la Paris, iar apoi la New York, în învăţăturile şi scrierile sale a căutat să stabilească legăturile strânse dintre teologia creştină şi liturghia creştină. Este originar din Estonia, dintr-o familie de ruşi emigranţi albi. Bunicul lui a fost senator al Consiliului de Stat, iar tatăl său un ofiţer imperial. De mic, împreună cu familia se stabilesc în Franţa unde este educat la şcoli ruseşti şi franţuzeşti, în perioada 1940-1945, a devenit student la Universitatea din Paris, iar licenţa a avut ca temă: „Teocraţia şi Imperiul Roman de Răsărit". A fost hirotonit preot în anul 1946, după care devine profesor la Institutul Sf. Serghie, apoi la New York City. Aici va lua postul de decan, pe care-l va deţine până la sfârşitul vieţii. Pentru întrega sa carieră, primeşte mai multe onoruri şi diplome care-l definesc ca un erudit al timpului. *** „Lupta pentru cultură nu este altceva decât lupta pentru existenţa naţională. Şi precum caracterul naţional se manifestă în limbă, în modul de gândire şi simţire, în datinile şi moravurile, în tradiţiunile şi idealurile naţionale,în poezie şi industrie,îmn portul naţional, aşa şi cultura naţională să îmbrăţişeze întreaga viaţă naţională, în toate manifestările ei1. Alexandru Mocioni (1841-1909), jurist şi om politic, deputat în mai multe legislaturi în Camera Ungară a Parlamentului de la Budapesta, unde a intrat pentru prima dată la vârsta de 24 de ani. A propus şi a sprijinit înfiinţarea unui Partid Naţional al Românilor din Banat şi Crişana, al cărui preşedinte a fost timp de patru luni, a militat pentru drepturile românilor din Banat şi Transilvania. Familia sa macedo-română, a mocioniştilor, este originară din provincia Aspropotam a Tesaliei, numele ei iniţial fiind, se pare, Muciu sau Muceană, Mocioni fiind forma românească. A oferit zeci de burse de studii pentru studenţii români, împreună cu membrii familiei sale a donat 60.000 de coroane pentru clădirea Catedralei Ortodoxe din Sibiu, 24.000 de coroane pentru conducerea Muzeului Astra din Sibiu, 12.000 de coroane pentru înfiinţarea liceului din Brad şi a susţinut Ateneul Român Naţional din Timişoara. Drept recunoştinţă, în anul 2009 i s-a reamplasat bustul sau în Parcul Central din Timişoara. *** „Dumnezeu îi iubeşte şi îi cinsteşte pe aceia care se feresc de cele oprite. Ce folos ca trupul să fie deşert (gol) de bucate, iar sufletul a-l umplea de păcate? Ce folos a fi galbeni şi ofiliţi de post, iar de pizmă şi ură să fim aprinşi? Ce folos este a nu bea vin şi a fi beţi de veninul mâniei? Ce folos este a nu mânca cineva carne şi cu hulele a rupe carnea fraţilor noştri? Ce folos este a ne opri de cele ce uneori sunt slobode şi a face ce nu sunt niciodată slobode?" Antim Ivireanul (1650-1716), autor, tipograf, gravor, teolog, episcop şi mitropolit român de origine georgiană. Mitropolit de Bucureşti, autor a unei celebre Didahii, ce reprezintă o colecţie de predici folosite la marile sărbători de peste an. Personalitate culturală remarcabilă a literaturii române vechi. A fost cel care a înfiinţat prima bibliotecă publică în Bucureştiul sec. al XVIII-lea. Luat de tânăr în robie la turci a fost dus la Constantinopol, iar ulterior eliberat şi trăieşte la curtea Patriarhiei Ecumenice, unde a învăţat sculptura în lemn, caligrafia, pictura, broderia, precum şi limbile greacă, arabă şi turcă, probabil, tot acum a fost călugărit sub numele Antim şi hirotonit ieromonah. Fiind un apărător energic al drepturilor Bisericii Ortodoxe şi al poporului român, în 1716, la cererea domnitorului Nicolae Mavrocordat, a fost înlăturat din Scaun, caterisit şi condamnat în exil la Mănăstirea „Sfânta Ecaterina" din Muntele Sinai. în drum spre exil a fost ucis de turci şi trupul a fost aruncat în râul Marisa, dincolo de Adrianopol. A fost canonizat în anul 1992 de BOR și prăznuit în fiecare an, la 27 septembrie. *** P.S. „Eu (Dumnezeu) nu voiesc moartea păcătosului, ci ca păcătosul să se întoarcă de la calea sa și să fie viu" (Iezechil 33,11). „CUGETĂRI” vol. XII, Prof. OLIMPIA MUREŞAN, membru L.S.R. Maramureş, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL