Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-19 / nr. 178

JOI, 1) SEPTEMBRIE 2010 • ANUL XXXI, Nr. 17 (7.030) • 12 PACINI, LEI. rKBITWKl.il, „PE MM CORIBA KOASMĂ, UUMÄHSEMAK ” Inspiraţi din opera marelui Eminescu, care în poemul „împărat şi proletar", abordând marile nedreptăţi sociale de la vremea aceea, (nedreptăţi care, de altfel, persistă şi astăzi), a găsit cuvintele cele mai potrivite pentru a le exprima: „Pe voi contra voastră, la luptă ei vă mân' ", credem că parafrazarea acestui vers în formula „Pe noi contra noastră la luptă ei ne mân' " este foarte potrivită pentru relaţiile tensionate care există la această oră între noi, românii şi secuii noştri, care la îndemnul Budapestei, de mai multă vreme, dar îndeosebi după 1989, nu încetează cu acel separatism etnic, teritorial. Separatism care nu este altceva decât o invenție grosolană, tocmai pentru a nu da răgaz celor din secuime să constate că ei, cei de acum, original, n-au nici în clin nici în mânecă cu ungurii, că de altfel şi ei sunt în mare parte adevăraţi fii ai României. A nu se înţelege prin aceasta că ei ar fi fost de la început rude cu noi. Nici pe departe acest gând. Ei, secuii, sunt turanici la origine, dar folosiţi din vremurile de demult, de către unguri, drept păzitori ai graniţelor cucerite, pentru că, deşi buni războinici, erau puţini. Prezenţa secuilor în Europa constituie de fapt şi un indiciu al evoluţiei ungurilor pe continent. După descălecare, în Panonia, ţelul lor a fost Occidentul, după cum afirmă şi istoricul evreu-ungur, Pal Lendvai, occident pe care l-a „călărit", şi la propriu şi la figurat, adică şi jefuit, timp de o jumătate de secol, între 898 şi 955. Aceasta, până în anul 955, când la Augsburg, nemţii, strângându-şi rândurile şi modernizându-şi tehnica militară, au reuşit o victorie drastică şi supremă, aducându-i pe unguri în pragul dispariţiei. Se ştie că salvarea lor a fost în mâinile papei de la Roma, de la acea vreme, care, apreciindu-le calităţile de luptători a crezut de cuviinţă că ar fi foarte utili în lupta împotriva ortodoxismului, care în jurul anului 1000 era în expansiune îndeosebi în Balcani şi sud-estul Europei, printre care şi în provinciile româneşti, inclusiv Transilvania, prin intermediul bulgarilor. Aşa a început marea aventură prin acest areal cu implicaţii, preţ de aproape un mileniu. Ungurii, bine organizaţi militar şi uniţi, au reuşit să-i supună pe cehi, sârbi, croaţi, slovaci, sloveni şi ruteni, ramuri ale panslavismului, dar şi pe românii transilvăneni. Referindu-ne doar la noi, amintim faptul că această cucerire n-a fost una în marş, realizată în câteva zile, luni sau ani, ci în trei secole. Prima infiltrare a avut loc în zona Crişanei (Partium), şi lucrul acesta s-a petrecut prin secolul XI, apoi, un secol mai târziu, pe Valea Mureşului şi Târnavelor, după IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) Unitatea 1 de la Cernavodă a fost opită controlat leu dimineaţă, pentru lucrări de remediere la un parametru de proces Unitatea 1 CNE Cernavodă a fost oprită controlat, miercuri dimineaţa, în vederea efectuării unor lucrări de remediere la un parametru de proces, informează Nuclearelecrica. „Conform normelor şi procedurilor CNE Cernavodă, efectuarea lucrărilor de remediere se poate realiza numai cu Unitatea în stare oprită. SNN va transmite un comunicat de presă după finalizarea acestor lucrări de remediere, acestea desfăşurându-se în conformitate cu planurile şi procedurile centralei, fără niciun impact asupra personalului, mediului şi populaţiei", precizează compania. Nuclearelectrica operează centrala nucleară de la Cernavodă, unde funcţionează două reactoare de tipul CANDU 6, cu o putere totală de 1.400 de MW. Acestea asigură circa 20% dintr producţia naţională de electricitate. Reactorul 1 a fost pus în funcţiune în anul 1996, iar Unitatea 2 în anul 2007. Principalul acţionar al Nuclearelectrica este statul român, prin Ministerul Energiei, care deţine 82,49% din capitalul social. AGERPRES Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării Peste 241000 de euro pentru combaterea „discursului urii”, marcat de „frici şi prejudecăţi serioase faţă de tot ce nu e românul tipic ortodox, heterosexual şi naţionalist” în cadrul unui proiect cu finanţare europeană, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a realizat, pe un eşantion de 1.040 de persoane, un sondaj naţional privind nivelul discriminării în România şi percepţiile actuale asupra infracţiunilor motivate de ură. Potrivit cercetării întreprinse de CNCD, majoritatea populaţiei (71%) percepe fenomenul discriminării ca fiind o problemă ce se manifestă cu o frecvenţă ridicată în societatea noastră: o treime din respondent cunosc fenomenul din experienţă directă, dar există şi o percepţie indirectă, mediată de televiziune, internet, familie, prieteni şi reţelele de socializare. Autorii au identificat teama de diferenţă, care se manifestă într-un nivel ridicat de neîncredere, mai ales în homosexuali (74%), romi (72%), imigranţi (69%), musulmani (68%), persoane cu HIV SIDA (58%), persoane de altă religie (58%), maghiari (53%) şi evrei (46%). „Cifrele ne arată că discriminarea în România este preponderent definită de homofobie, dar există şi nuanţe semnificative de xenofobie, şovinism şi antisemitism. Aproape jumătate dintre români (46%) cred că sunt superiori altora, deşi nu sunt perfecţi, ceea ce din nou indică un etnocentrism limitativ şi închis, marcat de teama faţă de diferenţă. Mai mult de 2/3 dintre români nu sunt de acord cu căsătoria între homosexuali, iar 60% sunt în dezacord cu ideea parteneriatului civil. Peste 60% din români îi consideră pe musulmani ca fiind potenţial periculoşi, iar 52% cred că imigranţii ar trebui opriţi la graniţele Europei. Frica de diferenţă apare şi când e vorba de persoanele cu dizabilităţi, 51% din ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 9-a) Centrul Cultural „Mihai Eminescu" Târgu-Mureş Stimați cititori semireXEfe | cotidianului | || _ | I___________________________| ] IPOTEZE SAU CERTITUDINI? Fost şef SPP: Arestarea lui Liviu Dragnea a fost decisă la Washington într-o amplă postare pe Facebook, preluată de presa centrală, fostul şef al SPP, generalul Dumitru Iliescu, susţine că decizia arestării lui Liviu Dragnea a fost luată la Washington, din cauza legăturilor sale cu Rusia şi China şi este legată de controversata Lege Offshore, prin care marile companii urmau să piardă miliarde de dolari şi posibilitatea de a dispune, potrivit intereselor proprii, de gazele din Marea Neagră. Concret, susţine generalul, în confruntarea pentru menţinerea supremaţiei mondiale în raport cu Rusia şi China, SUA au perceput demersurile lui Dragnea ca pe un real pericol în realizarea intereselor geostrategice americane, inclusiv în ce priveşte achiziţionarea de tehnică militară. Iată câteva pasaje relevante din textul publicat de fostul şef al SPP. „Executarea fostului lider al PSD, Liviu Dragnea, la sfârşitul lunii mai, nu a fost decisă la Bucureşti, aşa cum cred mulţi analişti politici şi comentatori pe la diversele posturi TV, ci la Washington D.C.! Acest aspect nu este un secret. Am prezentat, cu mult timp înainte de a fi condamnat, de ce Liviu Dragnea este o ţintă şi ce i se pregăteşte. Nu am să reiau acum toate elementele prezentate deja, puteţi lectura postările mele anterioare despre fostul şef al Camerei Deputaţilor, şi le veţi găsi. Cert este însă că Liviu Dragnea a vrut ca nouă, românilor, să ne fie puţin mai bine, şi exact pentru asta a fost executat, în momentul în care a făcut afirmaţia, în mod public, că nimeni nu mai poate lua din România ceea ce vrea, fără să plătească nimic, dar şi faptul că vor fi acceptate doar acele acţiuni care nu aduc atingere intereselor naţionale, şi-a semnat singur (I.S.) , , --------------jj (Continuare în pag. a 3-a) MUREȘ