Cuvântul Liber, decembrie 2019 (Anul 31, nr. 231-248)

2019-12-03 / nr. 231

CUVÂNTUL MARȚI, 3 DECEMBRIE 2019 Marius Paşcan, preşedinte executiv PMP. Solicit detenţiune pe viaţă în situaţia raportului sexual săvârşit prin constrângere atunci când victima este un minor Potrivit informaţiilor comunicate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor, în perioada 2009-2018, au fost puse în libertate 4.513 persoane condamnate pentru săvârşirea infracţiunii de viol, dintre care 3.413 persoane condamnate pentru art. 197 Cod penal (anterior 1 februarie 2014) şi 1.100 persoane condamnate pentru art 218 Noul Cod Penal. De asemenea, 59 de persoane condamnate pentru săvârşirea infracţiunii de agresiune sexuală (art. 219 Noul Cod Penal) au fost liberate din unităţile penitenciare, în perioada de referinţă, în perioada 2014-2018, au fost puse în libertate un număr de 239 de persoane condamnate pentru infracţiunile de act sexual cu un minor, corupere sexuală a minorilor şi racolare a minorilor în scopuri sexuale. Dată fiind această statistică îngrijorătoare, deputatul Marius Paşcan, a depus la Parlament un proiect legislativ care prevede înăsprirea pedepselor pentru infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale a copiilor. Conform expunerii de motive, care însoţeşte documentul „din totalul persoanelor condamnate definitiv pentru infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, cele mai multe persoane au săvârşit infracţiunea de viol. Totodată, din totalul persoanelor liberate din unităţile penitenciare, de asemenea, cele mai multe persoane provin din categoria infractorilor condamnaţi pentru viol. Infracţiunea de viol are un grad ridicat de pericol social. Atunci când victima este minor, gravitatea este extremă. Dacă în primii ani de democraţie, legiuitorul a reglementat în Codul penal o pedeapsă mai mare, în încercarea de a opri acest fenomen, și anume închisoarea de la 10 la 20 de ani, în prezent pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Este evident că politicile penale inconsecvente din domeniul acestei categorii de infracţiuni au condus la vulnerabilizarea copiilor şi menţinerea statutului României de ţintă a pedofililor". Propunerea legislativă depusă acum la Parlament amendează infracţiunea de viol şi instituie pedeapsa detenţiunii pe viaţă, în situaţia raportului sexual, actului sexual oral sau anal, săvârşit prin constrângere, punere în imposibilitate de a se apăra ori de a-şi exprima voinţa sau profitând de această stare, atunci când victima este un minor. 3 DECEMBRIE 2019 FIL DE Zile trecute: 337 Zile rămase: 28 Soarele răsare la: 7.43 Soarele apune la: 16.37 Ortodox: Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cemica Greco-catolc: Pr. Sofonie Romano-catolic: Sf. Francisc Xaveriu Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) 2010 - în China, un tren de pasageri a atins 486 de kilometri la oră. 1991 - A decedat Petre Ţuţea, filosof român. 1977 - în România, este inaugurat sistemul energetic Porţile de Aer II. 1944 - A decedat Petre Grimm, istoric literar şi traducător român. 1944 - în Grecia, începe Războiul Civil Grec, între comunişti şi regalişti. 1934 - în România, a fost înfiinţat Spitalul de Urgenţă, actualmente Spitalul de Urgenţă Floreasca. 1912 - Se încheie Primul Război Balcanic. 1904 - Este descoperită cea de-a şasea lună a planetei Jupiter, numită Himalia. Cugetarea zilei: „Dorul este focul în care ard speranţele, dorinţele, durerile, iar cenuşa ce rămâne reprezintă amintirile ". (Octavian Pater) A- Berbec. S-ar putea să fiţi acuzat de colegi că nu sunteţi consecvent. Vă sfătuim să fiţi prudent, pentru că aveţi tendinţa să fiţi impulsiv. Taur. Relaţiile cu cei gPiIL din jur sunt excelente, mai ales în a doua parte a zilei. Sunt şanse să rezolvaţi o problemă legată de casă. Gemeni. Sosirea unor musafiri din altă localitate vă obligă să vă schimbaţi planurile pentru azi. Dacă vă roagă să îi ajutaţi cu ceva, vă sfătuim să nu îi refuzaţi. Rac. Sunteţi hotărât să rezolvaţi o problemă financiară care vă sâcâie de mai multă vreme. Dacă vi se propune să vă asociaţi într-o afacere, vă sfătuim să nu ezitaţi. HOROSCOP Leu. S-ar putea să în- registraţi un eşec în afaceri sau să pierdeţi o sumă importantă. Dacă nu vă stăpâniţi nervozitatea, riscaţi să aveţi probleme cu colegii. Fecioară Şefii vă reprogrtx sează că nu acordaţi destulă atenţie sarcinilor de serviciu. Pe plan sentimental, este posibil ca atmosfera să fie tensionată. Balanţă. Este posibil să apară evenimente neprevăzute, care vă împiedică să vă respectaţi programul. Nu este momentul să intraţi în afaceri. Scorpion. Nu este exclus să pierdeţi o afacere avantajoasă. Copiii vă fac o surpriză plăcută şi reuşesc să vă redea buna dispoziţie. Săgetător. Sunteţi nevoit să faceţi cheltuieli care vă depăşesc bugetul. După-amiază sunt şanse să primiţi o sumă importantă pentru o colaborare mai veche. Capricorn. Un eşec în afaceri vă face să de- U y veniţi irascibil. Vă sfătuim să nu vă revărsaţi nervii acasă. Spre seară, vă mai liniştiţi la o întâlnire cu prietenii. Vărsător, înţelegeţi ijflB, greşit acţiunile unui partener de afaceri şi vă certaţi cu el. Vă sfătuim să discutaţi calm şi să analizaţi împreună toate problemele. Peşti. Sunteţi într-o formă intelectuală excelentă. Vă sfătuim să nu refuzaţi dialogul şi să le împărtăşiţi celor apropiaţi experienţa dumneavoastră. 0 1918 - anul unei lupte încheiate, dar războiul va continua A trecut un an de la sărbătorirea Centenarului Marii Uniri, moment important al luptei românilor pentru dreptate şi unitate naţională. Anul 1918 a fost anul marilor împliniri ale năzuinţelor poporului român de a trăi liber şi independent, în interiorul unei singure graniţe, care să reprezinte conturul unei Românii reîntregite. Evenimentele le-au fost favorabile, în primul rând datorită prăbuşirii marilor imperii, care ţineau populaţia românească ca într-un cleşte: ne referim aici la imperiile ţarist, habsburgic şi otoman şi, în al doilea rând, datorită poziţiei americane faţă de conflictul mondial şi al programului wilsonian, de respectare a naţionalităţilor şi a dreptului popoarelor la autodeterminare. în aceste împrejurări, a fost posibilă făurirea unităţii naţionale prin alipirea la vechiul regat al României a provinciilor româneşti aflate sub ocupaţie străină - Basarabia, Bucovina şi Transilvania. Putem aminti aici şi alipirea insulei Ada Kaleh, atribuită României de Consiliul Suprem al Puterilor Aliate de la Paris,în şedinţa din 28 august 1919. Revoluţia rusă din 1917 a distrus puterea militară a imperiului ţarist şi a cufundat ţara în haos şi anarhie. S-a creat momentul favorabil amplificării mişcărilor de eliberare a popoarelor ţinute cu sila în imperiul moscovit în această situaţie se afla şi Basarabia, cu o populaţie de 2.725.000 de suflete, din care 1.810.000 români (66,5%). Deasupra pământului robit al Basarabiei a fost reaprinsă flacăra luptei pentru dreptate şi s-a desfăşurat steagul revendicărilor naţionale. Pătura intelectuală progresistă a trecut la organizarea unui partid naţional democrat moldovenesc, la congresele căruia s-a proslăvit cu tărie fiinţa neamului românesc, ca neam băştinaş al acestei provincii, care are dreptul necontestat la stăpânirea ei, în Basarabia erau şi forţe ostile unirii cu România. Lupta nu a fost uşoară, dar până la urmă au câştigat unioniştii. Un pas uriaş s-a făcut la Marele Congres Ostăşesc din 29 noiembrie 1917, cu participarea a 589 de deputaţi, soldaţi şi ofiţeri, care au proclamat autonomia politică şi teritorială a Basarabiei şi a ales Sfatul Ţării, care, în şedinţa din 15 decembrie 1917, proclama republica democratică moldovenească, cu Ion Ianculeţ ca preşedinte. Pe 24 ianuarie, st. v. Sfatul Ţării hotărăşte independenţa deplină a Basarabiei, trecându-se imediat la tratativele cu România. Pământul moldovenesc dintre Prut şi Nistru, rupt de la sânul ţării, în 1812, urmare a hotărârii Sfatului Ţării din 27 martie 1918, s-a reîntors la vechiul trup. A venit rândul Bucovinei, partea de nord a Moldovei, anexată de Imperiul habsburgic, în anul 1775, să-şi hotărască singură soarta. Adunarea Constituantă, formată din deputaţii români din parlamentul de la Viena, primarii întregii provincii, ş.a., întruniţi la Cernăuţi, pe 27 octombrie 1918, au decis ca şi Bucovina să aleagă calea alături de patria mamă, România. Pentru pregătirea momentului, se alege un Consiliu Naţional, având în fruntea sa pe Iancu Flondor. O lună mai târziu, pe 28 noiembrie, se convoacă Congresul reprezentanţilor populaţiei basarabene, format din 74 de români, 13 ruteni, 7 germani şi 6 polonezi, care, în unanimitate, votează unirea Bucovinei cu România. Acest an 1918, orânduit de bunul Dumnezeu, a fost încununat de istorica hotărâre a Marii Adunări Naţionale din 1 Decembrie 1918, de la Alba lulia, prin care s-a desăvârşit unirea tuturor românilor într-un singur stat, statul român unitar, România. La 1 Decembrie 1918, toate drumurile românilor au dus la Alba lulia. Oraşul, străzile, platoul cetăţii, erau tixite de lume, a venit ţărănimea din satele ardelene, a venit intelectualitatea românească şi, nu în ultimul rând, a venit mulţimea de muncitori de la Reşiţa, Anina, Bocşa, Brad, Zlatna, Turda, Dej, Uioara etc. Au venit cu toţii, cu dorinţa de dreptate şi libertate, cu dorinţa de a făuri o singură ţară pentru toţi românii de pretutindeni şi speranţele lor nu au fost zadarnice. Ziua de 1 Decembrie a fost un triumf, venit ca răsplată pentru lupta de secole a românilor aflaţi sub robie străină. Hotărârile luate de populaţiile din istoricele provincii Basarabia, Bucovina şi Transilvania au fost prezentate regelui Ferdinand I, fiind parafate de acesta, dar, pentru o recunoaştere generală, trebuiau validate de comunitatea internaţională. Acest lucru s-a petrecut la sfârşitul războiului din tranşee, la Conferinţa de Pace de la Paris, care s-a deschis pe 18 ianuarie 1919, România intrând într-o nouă, lungă şi dură luptă, de astă dată diplomatică. Apărându-şi cu ardoare demnitatea naţională, diplomaţia noastră a învins. Ing. prof. PORCILĂ MIHAIL, Cetățean de onoare al satului Cristur + Grindeni ------------------- 0