Cuvîntul Libertății, ianuarie 1998 (Anul 10, nr. 2291-2318)

1998-01-15 / nr. 2301

Vf r PfiQ.2 . SPORT Săndoi revine la Craiova ---------------------------------------Anul Imul • 47 victime ale incendiilor seri, în cadrul unei conferințe de presă, Grupul de Pompieri Oltenia al județulu Dolj și-a făcut cunoscuți activitatea pe anul 1997. Dl col. Gheorghe Omeag a arătat că anul trecut, Grupul de Pompieri, al cărui comandam este, a avut 337 de intervenții Dintre acestea, 321 au fost incendii, iar 16 au constat în salvări de la înec, intervenții la inundații, transport de apă potabilă în locuri sinistrate salvări persoane de la înălțime Ponderea incendiilor stinse de pompierii doljeni au avut drept cauză focul în curte sau stradă, lăsat nesupravegheat pe timp de noapte sau vînt - 54 de cazuri, reprezentînd 16,3 la sută. Fumatul în locuri nepermise sau aruncarea resturilor de țigări la întîmplare - 49 cazuri, adică 15 la sută. Instalațiile electrice defecte sau realizate cu improvizații, neprotejate față de elementele combustibile ale construcțiilor au provocat 44 de incendii - 13,6 la sută. Numărul acțiunilor intenționate este de 29 de incendii - 9 la sută. Incendiile au afectat 256 de locuințe particulare, 27 de obiective industriale, 12 instituții publice, 11 unități agricole și opt unități din comerț și șantiere. în 73 din cele 99 localități ale județului a izbucnit, anul trecut, cel puțin un incendiu, cele mai multe fiind în Craiova - 18, Calafat -16, Băilești - 12, Bechet și Poiana Mare - cîte 11, Segarcea - 10. Lunile cele mai “incendiare” au fost mai - 41, octombrie - 38, iulie - 37, în urma incendiilor au căzut victime 47 de persoane, dintre care 26 au decedat (doi copii), iar 21 răniți (trei copii). Cele mai deosebite intervenții, în anul 1997, sunt, fără îndoială, cele de la Top Way, Aeroportul Militar Craiova, inundațiile din localitățile Teslui și Craiova. PAULINA URUCU 15 Ianuarie - de la 1850 încoace - este Ziua Națională a Poeziei Române. N-a fost nevoie pentru asta de nici o hotărîre de Guvern și de nici o ordonanță de urgență. Ziua de naștere a lui Mihai Eminescu înființă, iată, de 148 de ani, orice schimbare de vreme, în politică, în societate, în filosofie, în iubire. "Valurile, vînturile” care au însoțit-o, cum necum, s-au izbit de lumina tăișului său așa cum vulturii împăunați se izbesc de stînci. Dar pînă și piatra se roade. Opera lui Eminescu, poezia sa înainte de toate, arcuiește peste munții cei mai înalți ai cugetării umane. Regimurile politice vin și trec. Lumea se schimbă, însăși planeta dă semne de oarecare rătăcire prin spațiu. Ce-am crezut ieri, de la fulgurie de gînd la doctrină, se prăbușește peste ziua de azi. Poate și peste ziua de mîine. Sau invers. Cine știe?... Chiar și iubirile au devenit mai pragmatice, mai lipsite de ideal, mai osoase. Nu vom înceta să ne închinăm Domnului nostru Mihai Eminescu, precum nu vom înceta să ne închinăm bolții care mărginește aceste pămînturi, aceste izvoare, aceste icoane. Ele ne aparțin, cu toată pecetea de flotant, avidă, care - măcar pe la colțuri, măcar pe la muchii - le-a sorbit în vremelnică și strîmbă custodie. Dacă Eminescu s-ar ridica acum în picioare (din bronz, din piatră, din manuale), ar resale pe loc “Scrisoarea III”, și "Luceafărul”, și "Doina”, și "Criticilor mei”, și "Odă (în metru antic)” fără să clintească un sunet. De aceea, se spune, el trebuie citit și recitit - pe vreme bună, pe vreme rea... Și, vai, să nu ne facem că nu-l pricepem, că e greu de înțeles, că altceva vru el să zică. Fiindcă toate neghiobiile se plătesc odată și odată. Astăzi, iubite cititorule, e 15 Ianuarie, Ziua Națională a Poeziei Române. Politica s-ar cuveni să tacă. Inflația vorbitului de a surda merge în pas cu inflația monedei naționale. Numai pe bancnote Mihai Eminescu este cel falsificat (de ce?). In rest, e aici, pururea adevărat, pe lîngă plopii fără soț, la mijloc de codru. Pe orizont și în suflet. Fiarbă vinu-n cupe. Cu tine, cititorule, de-o parte, voiesc să ne oprim cale de-un pocal, de-o glossă, de-un poem, întru iertare și smerenie. Cu Eminescu - Luceafăr. “Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie?..." VIRGIL DUMITRESCU EMINESCU Hotărîrea Consiliului de Coordonare Națională a PD întrunit în ședința statutară pe trimestrul 1 1998, în conformitate cu prevederile art 97 lit. d din Statutul Partidului Democrat. Consiliul de Coordonare Național a analizat calitatea și rezultatele guvernării în anul 1997, precum și obiectivele prioritare pentru anul 1998. In urma dezbaterilor s-au stabilit următoarele: Programul de guvernare ce a fost convenit între partidele ce formează actuala coaliție majoritară și votat de Parlament nu a fost aplicat cu hotărâre, consecvență și cu ritmul impus de întârzierile reformei în România. Puținele măsuri de reformă aplicate au fost prost pregătite și prezentate, iar celelalte măsuri de redresare economică prevăzute în program au fost abandonate. De multe ori, așteptările majorității populației au fost nesocotite în favoarea unor teme menite să satisfacă interesele unui mic segment de cetățeni și care nu figurează în Programul de Guvernare. Proiectul de legi importante care trebuiau să constituie baza reformei la care s-a angajat Guvernul au fost tergiversate sau modificate în esența prevederilor lor punînd astfel în pericol Schimbarea în domeniile respective, în mai multe situații Guvernul a dovedit incapacitate de a reacționa spre rezolvarea rapidă și eficientă a problemelor cu care s-a confruntat sau o gravă incoerență decizională în mai multe ocazii Guvernul a preferat să ocolească ordinea democratică stabilită de Constituție, abuzînd de ordonanțe și mai ales de ordonanțe de urgență, fără însă, în cele mai multe cazuri, acest lucru să ducă la rezultate corecte. Ca urmare a nerespectării Programului de Guvernare și a incapacității de a asigura o conducere corectă a acțiunii guvernamentale, populația României a fost nevoită să plătească în 1997 un preț prea mare, fără a avea perspectiva îmbunătățirii condițiilor de trai în viitorul apropiat. Dimpotrivă, cetățenilor țării li se cer în continuare sacrificii inutile. Considerînd că o astfel de situație nu mai poate continua în 1998 și consecvent cu rezultatele analizelor realizate cu ocazia întrunirilor de la Constanța (martie 1997), Pitești (mai 1997), Convenția Națională de la Iași (august 1997), precum, și cu ocazia remanierii guvernamentale (noiembrie 1997), Consiliul de Coordonare Național al Partidului Democrat, în conformitate cu atribuțiile sale statutare, hotărăște: Art. 1. Întrucît coaliția majoritară, în actuala ei componență, este singura alianță politică capabilă să realizeze schimbările profunde și necesare țării, precum și pregătirea rapidă a României pentru integrarea în structurile europene și euroatlantice, se reafirmă angajamentul politic al Partidului Democrat de a participa la formarea majorității guvernamentale. Art. 2. Se adoptă documentele prezentate Consiliului de Coordonare Națională referitoare la calitatea și rezultatele guvernării în anul 1997, care concordă cu opiniile larg manifestate în rîndul a populației ce arată necesitatea de îndrepta imediat cursul guvernării în direcția realizării rapide și profunde a reformei. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv fundamental și urgent se impune un act politic al întregii coaliții, normal pentru orice democrație aflată în momente decisive, în scopul de a relua direcția, coerența și calitatea actului de guvernare. Art. 3. In consecință, Consiliul de Coordonare Național consideră necesară retragerea sprijinului acordat de Partidul Democrat premierului Victor Ciorbea și formarea unui nou guvern capabil să redinamizeze actul de guvernare și să asigure autoritatea, eficiența și echilibrul necesare. Art. 4. Se mandatează Consiliul Politic să poarte discuții urgente cu partenerii de coaliție în vederea stabilirii unei noi formule guvernamentale pe baza unui Program de Guvernare actualizat și care va conține prevederi precise, etape, termene și responsabilități. Art. 5. Se mandatează Consiliul Politic să poarte discuții urgente cu partenerii de coaliție în vederea elaborării unor documente care să stabilească clar modalitățile de conlucrare a membrilor coaliției la toate nivelele, atît pe plan central cît și în teritoriu. Art. 6. Se stabilește ca îndețnirea prevederilor art 4.5 să se cer mai tîrziu pînă la data de 31 martie 1998, după care va fi întrunit Consiliul de Coordonare Național pentru a aproba înțelegerile astfel realizate sau ieșirea Partidului Democrat de la guvernare. Art. 7 Pînă la termenul stabilit la art. 6, reprezentanții Partidului Democrat în structurile de conducere ale statului la toate nivelele își vor îndeplini sarcinile ce le revin cu toată competența și loialitatea. |pegus M j I p\ cMme/ /J/a / ! Membră a Grupului BBAG Str. Nicolae Titulescu 176. 1100 Craiova România tel: 051 /186.160,186.014 - fax: 051 /186.856 Da, ați înțeles bine ! w ! BERE Craiova înseamnă VIITORUL 1, ■ ■ = ANUL IX NR. 2301 /-----------------------------—v JOI, 15 IANUARIE 1998 _______________________ 8 PAGINI -700 LEI J ^ ■ ■ --- Imagine nouă a poetului Ieri, la Biblioteca Județeană “Alexandru și Aristia Aman”, s-a deschis expoziția de carte dedicată celui mai mare poet român, Mihai Eminescu. “Pe Eminescu nu-l cunosc în întregime nici specialiștii, acesta este adevărul” - spunea Constantin Noica. Pornind de la această idee, expoziția își propune, înainte de toate, să contureze o imagine nouă a poetului, impusă atît din interiorul culturii românești, cît și din afara acesteia, ne-a subliniat d-na prof. Mariana Leferman, director al Bibliotecii “Aman”. Astfel, au fost alese volume din opera sau critica literară eminesciană reeditate mai recent, printre care: “Poezii” -edițiile îngrijite de Ion Scurtu, C. Botez, George Călinescu; “Poeme populare” - ediție îngrijită de Ion Pillat; “Articole și traduceri”. La acestea se adaugă volume de teatru, de proză și basme, scrieri politice (“Basarabia”, “Răpirea Bucovinei”). Un loc aparte îl ocupă studiile de critică literară și monografiile. Sunt expuse studiile de critică semnate de Rosa del Conte (“Fragmentarium” - ediție după manuscrisele cu variante, note și indici de Margareta D. Vatamaniuc), volumul româncei - stabilită în Elveția - Svetlana Paleologu-Marta, “Abisul ontologic”, monografii de D. Murărescu, Ion Crețu, Petru Rezuș, George Călinescu. Totodată, expoziția cuprinde și reproduceri foto privind poetul, familia sa, cîțiva dintre apropiați, precum și o hartă a drumurilor și popasurilor lui Mihai Eminescu în vatra românească. • •• Sub genericul “EMINESCU - LUCEAFĂRUL SPIRITUALITĂȚII ROMÂNEȘTI”, Biblio-9 .oteca Județeană “Alexandru și Aristia Aman” organizează, mîine, 16 ianuarie a.c., începînd cu ora 12,30, o manifestare dedicată marelui poet, cuprinzînd prezentarea a trei capodopere ale operei eminesciene și recital de muzică și poezie susținut de elevii Școlii Normale “Ștefan Velovan” și ai Liceului de Artă Craiova. LUMINIȚA RISTEA/ “Nu există în adevăr decît două forme ale tiraniei și ale decadenței unui stat omenesc: despotismul și demagogia. Și despotismul egalizează pe oameni, supuindu-i unuia singur, lăsînd să degenereze cele mai nobile facultăți ale lor, patimele bune și inteligența, precum demagogia are acelaș fatal efect prin indiferentismul care-l inspiră naturilor deschise și mari, văzînd în față-le biruința constantă a mediocrității și a șiretlicului”. MINAI ’ EMINESCU  Nu întîmplător v-am întrebat, pentru că, a fi lipsit de libertate nu înseamnă a fi lipsit de posibilitatea de a gîndi, de a scrie, dar dacă nu ți se dă voie să joci, dacă ești actor, dacă nu ți se dă voie sa cînți, dacă ești cintăreț, dacă nu ți se dă voie să pictezi, dacă ești pictor, atunci, la ce folos (interviul nostru) libertatea? In sensul acesta vă întrebam: - Cum să spun? Eu am făcut un spectacol și vă răspund altfel - care se cheamă “Cu Iisus în celulă”, un spectacol care cuprinde poezia scrisă în închisorile României, ce s-a scris la Gherla, la Aiud, la Canal, la Sighetul Marmației, la Craiova, la Pitești, acolo unde erau centrele puternice de oprimare a inteligenței, a intelectualității, a spiritului românesc. Spectacolul se fragmentează, la un moment dat, și eu spun poeme care s-au scris la suprafață, în aceeași unitate de timp, ceea ce noi am cunoscut sub numele de proletcultism. Ce poezii scriau Radu Gir și Nichifor Crainic, între patru pereți, în mizerie, în bătaie, în moarte și ce poezii scriau, plimbat cu Volga, Dan Deșliu, A. Toma și nu mai înșir atîția, că-i s ’ știm, că a trebuit să-i învățăm în școli, în clasele primare. Deci, nu înseamnă să nu fiu înțeles greșit - nu înseamnă că este musai să fii oprimat ca să fii genial și bătut ca să fii genial, așa cum nu înseamnă că este obligatoriu, cînd ai libertate, să fii genial. Poți să fii liber, ca pasărea cerului. Noi sîntem liberi, acuma. Teoretic, noi sîntem foarte liberi. Sîntem oprimați economic, dar, din punct de vedere al exprimării, slavă Domnului... Și, drama este că nu facem ce-am putea să facem în libertate! Nu. Culmea care e? Că așteptăm, atîta amar de vreme, adevăruri de viață pe care le putem scrie normal. Nu. Ne-au rămas întipărite, aici, pe creierul mic, obsesii care nu mai au sens. Mă uit la filmele românești, imbecilitate. N-am văzut, jă... ROMULUS TURBATU (Continuare in pag. 4) ”Cu Iisus în celulă” cu actorul TUDOR GHEORGHE Craiova, văzută... la pas Propunere de itinerar pentru edili “Doar atîta vrem: să ne canalizeze și să ne paveze și nouă străzile. Să trăim și noi ca oamenii civilizați”. Doleanțele aparțin craiovenilor doar cu numele, căci, altfel, par să trăiască la marginea dinspre oraș a satului, și nu invers de pe străzile Gorjului, Borsec, Vișeului, din cartierul “Lascăr Catargiu”. Dincolo de ele - cîmp, întinzîndu-se pînă spre Mofleni. Dl. Ion Corcoață, care locuiește pe “Vișeului”, la nr. 15, spune că “nici morții nu putem să-i scoatem din case. acum 10-15 ani, au adus nisip pentru stradă. De atunci, mai punem noi, din cînd în cînd, cîteva pietre. Parcă ne e silă să ieșim afară din curte”. O mașină, intrată în zonă, cu greu mai poate fi urnită din noroaie. Pentru că “de ani de zile, de pe la noi n-au mai ridicat gunoiul”, lumea din cartier îl aruncă la marginea cîmpului. Dintr-o conductă de pe “Vișeului” - astăzi reparată, peste cîteva zile, din nou, fisurată - apa inundă și pivnițele oamenilor. Edilii? “Au venit, ne-au promis și au plecat. Și noi tot așa am rămas”. Pe “Vișeului” se ajunge destul de ușor, de pe B-dul “Știrbei-Vodă” (fost “23 August”) intri în cartier pe “Șiretului” și faci la dreapta, pe “Gorjului”, înainte de a ieși în cîmp, e ultima stradă pe stînga. Și itinerarul poate continua fără ca peisajul, deosebit de... atrăgător, să ofere imagini mai optimiste. MIHAELA CALCIU Foto: MIHAI VILĂU N > ULTRASCURTE </ “Trebuiau să poarte un nume” Sub acest generic, Biblioteca Orășenească Segarcea organizează, astăzi, în colaborare cu Liceul “Horia Vintilă”, din localitate, o seară de muzică și poezie, dedicată “Poetului nepereche”. Amintita unitate de învățămînt va găzdui, de asemenea, expoziția de pictură pe sticlă a Costinelei Georgescu, elevă la Liceul “Constantin Brâncuși”, din Craiova. ■ Frumoasele și primăvara - Ediția din acest an - a VI-a ■ a concursului “Miss Craiova Mărțișor” se va desfășura la sfârșitul lunii februarie, în organizarea firmei “Cin Company”, înscrierile se pot face pînă la 1 februarie, zilnic, între orele 10-14, la sediul din Calea Unirii, lîngă magazinul “Adolescentul”. ■ Dosarele istoriei - A apărut nr. 17 al publicației lunare “Dosarele istoriei”, editată de S.C. “Evenimentul românesc”. Din sumar: Meseria de spion; Sfinți și canalii; De ce a fugit generalul Ion Pacepa?. Directorul revistei este ziaristul Ion Cristoiu. ■ Noi programe școlare - Direcția Generală Învățămînt Preuniversitar, din cadrul Ministerului Educației Naționale, va organiza concurs pntru elaborarea programelor școlare, la toate formele de învățămînt preuniversitar, în trimestrul II al acestui an. Cadrele didactice pot elabora, individual sau colectiv, o programăcadru pentru fiecare disciplină. Programa poate fi întocmită independent de planul de învățămînt. ■ Burse în străinătate - comisia Fulbright (Biroul de schimburi româno-americane în domeniile învățămîntului și științei) organizează concurs pentru Bursele Ron Brown, pentru anul universitar 1998-1999, în următoarele specializări: educational administration/civic education, law, public administration/public policy. Bursele se acordă absolvenților de învățămînt superior, cu examen de licență, în vederea completării studiilor la nivel de Master. Termen limită pentru depunerea candidaturilor: 10 februarie. Informații suplimentare la tel. 01 / 210.49.14. 250.44.49. ■ Mașină în flăcări - Pe 13 ianuarie, în jurul orei 21, o persoană, deocamdată neidentificată, a incendiat autoturismul 5-DJ- 1029, aparținînd lui Badea Dumitru, de pe str. Rîului nr. 18, din Craiova. Mașina a ars în proporție de 80 la sută. Flăcările au fost stinse de Compania a lll-a de Pompieri. ■ Ce se mai fură prin Calafat? - o patrulă a Poliției Municipiului Calafat i-a prins, într-o noapte, pe Enache Fănel Costel (25 ani), motorist la Administrația Portuară Calafat, Scrieciu Petre (24 ani) și Ispas Gheorghe (18 ani), ambii fără ocupație, în timp ce furau un cablu din cupru, în valoare de 2,3 milioane lei, de la amintita unitate. Li s-au întocmit dosare penale. ■ Consecvență - Drăgan Mihail (33 ani), din județul Neamț, pripășit, fără forme legale, pe meleagurile noastre, a provocat scandal, în seara zilei de 30 decembrie 1997, într-un bar din cartierul Făcăi. A recidivat, în aceeași unitate, pe 13 ianuarie a.c., aruncînd cu sticle în consumatori. A fost introdus în arest. ■ Bilanțul unui consilier - ieri dupăamiază, în Sala Mică a Primăriei Craiova a avut loc o conferință de presă, organizată de consilierul municipal Mihai Stancu, ce a dorit să aducă la cunoștința opiniei publice activitatea desfășurată, în 1997, de domnia sa. Grupaj realizat de MIHAELA CALCIU