Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-16 / nr. 3795

6 Marți, 16 aprilie 2002 ACTUALITATEA INTERNAȚIONALĂ 110 morți și 54 de supraviețuitori, în urma prăbușirii unui avion, în Coreea de Sud Un avion al companiei naționale chineze s-a prăbușit, ieri, în timp ce încerca să aterizeze în Coreea de Sud, accidebtul soldîndu-se cu peste 110 morți și 54 de răniți, au anunțat oficiali locali. “Cincizeci și patru de persoane au supraviețuit”, a spus Cho Kwang-Shik, un oficial din cadrul serviciului de pompieri. Numărul supraviețuitorilor a crescut în orele care au urmat accidentului, însă responsabilii locali au subliniat că numeroși răniți se află în stare critică. Aparatul Boeing 767, cursa CCA 129 a Air China, transporta 155 de pasageri și 11 membri ai echipajului și s-a prăbușit într-o zonă locuită din apropierea orașului Gimhae (sud-estul țării), din apropierea marelui port Busan. Avionul făcea legătura între Beijing și Busan. Oficialii sud-coreeni au precizat că avionul a avut dificultăți la aterizare în momentul accidentului. Aparatul s-a prăbușit în momentul în care încerca pentru a doua oară să aterizeze, după un prim eșec, ciocnindu-se de o colină, în apropierea zonei locuite din Gimhae. Aeroportul din Busan a fost închis din cauza accidentului și a condițiilor meteo nefavorabile. Potrivit Administrației Aviației Civile chineze, 19 chinezi, 135 de sud-coreeni și un uzbec se aflau la bordul aparatului. Echipajul de 11 persoane era format din trei piloți și opt stewardese, a spus purtătorul de cuvînt, înregistratorul de zbor a fost găsit la locul accidentului și urmează să fie descifrat, pentru a fi determinate cauzele catastrofei. Sute de polițiști și membri ai echipelor de intervenție se aflau la locul accidentului, căutînd supraviețuitori, dar activitatea lor este îngreunată de ploaie și terenul noroios. Acesta este cel mai grav accident de avion produs în Asia de la prăbușirea în Taiwan, în octombrie 2000, a unui aparat Boeing 747 al Singapore Airlines, care a provocat moartea a 78 dintre cele 179 de persoane aflate la bord. Jonathan Dong, directorul pentru relații publice al companiei Boeing în China, a declarat că aparatul avea la bord peste 39.000 de ore de zbor, efectuate în decurs de 17 ani. La Seul, președintele Kim Dae- Jung a cerut guvernului să ofere întregul sprijin posibil supraviețuitorilor și familiilor acestora. Scepticism european față de conferința propusă de Ariel Sharon Mai mulți miniștri europeni și-au exprimat, ieri, la Luxemburg, scepticismul față de propunerea premierului israelian, Ariel Sharon, privind organizarea unei conferințe pentru Orientul Mijlociu. “O conferință poate veni în sprijinul unui proces politic care ar fi fost redeclanșat, însă, cînd se va ajunge acolo, vom vedea care va fi componența conferinței"", a apreciat ministrul francez al Afacerilor Externe, Hubert Vedrine. “Conferința cea mai utilă este aceea la care ar participa protagoniștii, țările din regiune, țările europene, SUA, Rusia și ONU", a adăugat el, afirmînd că Ariel Sharon ar putea să fi făcut această propunere pentru a “cîștiga timp”. Președintele Consiliului italian, Silvio Berlusconi, care îndeplinește și funcția de șef al diplomației italiene, și-a exprimat regretul că Sharon nu a menționat și prezența lui Yasser Arafat la o astfel de conferință, apreciind că aceasta nu va putea decît să “demareze pe picior greșit” în cazul absenței liderului Autorității Palestiniene. Ministrul suedez al Afacerilor Externe, Anna Lindh, a declarat, la rîndul său, că acum nu este dorită o nouă confermSecretarul de Stat american, Colin Powell, a cerut, ieri, la Beirut, încetarea imediată a confruntărilor de la granița libanezo-israeliană. “Statele Unite rămîn preocupate de violențele care continuă de o parte și de alta a «liniei albastre»” trasate de ONU după retragerea israeliană din Libanul de Sud, în mai 2000, a subliniat șeful diplomației americane. Pentru Powell, “pericolul este real, iar situația de la frontieră ar putea duce la extinderea conflictului în regiune”. “Este mesajul pe care l-am transmis și pe care continuăm să îl transmitem; este scopul ță de pace, ci aplicarea unor propuneri care au fost deja formulate. Șeful diplomației britanice, Jack Straw, care a fost întrebat despre eventuale sancțiuni ale Uniunii Europene împotriva Israelului, a apreciat că acestea nu ar fi potrivite. “Ceea ce dorim cu adevărat este să găsim calea către pace", a declarat el. Omologul său german, Joschka Fischer, a apreciat, la rîndul său, că eventuale sancțiuni, cum ar fi suspendarea acordului de asociere UE-Israel cerută de Parlamentul European, ar avea un efect contrar celui dorit vizitei în Liban" și apoi în Siria, a adăugat el. De la 30 martie, gruparea libaneză Hezbollah a atacat aproape în fiecare zi pozițiile armatei israeliene din sectorul fermelor Shebaa, cucerit de Israel de la Siria, în 1967, și revendicat de Beirut. Aceste atacuri au stîrnit temeri în legătură cu eventualitatea deschiderii unui al doilea front la granița de nord a Israelului și extinderea conflictului palestiniano-israelian în Siria și Liban, înainte de a pleca la Damasc. Colin Powell urma să aibă o întrevedere cu premierul Rafie Hariri. Colin Powell cere încetarea confruntărilor de la granița dintre Liban și Israel Atentatul dejucat în 2000 la Strasbourg avea ca tinta o sinagogă Presupușii teroriști islamiști al căror proces începe astăzi, la Frankfurt, pregăteau, în decembrie 2000, un atentat asupra sinagogii din Strasbourg și nu asupra centrului comercial de Crăciun, cum s-a presupus anterior, a anunțat canalul unu al televiziunii germane ARD. Potrivit unor informații provenind din surse neidentificate, sinagoga din Strasbourg a fost ținta teroriștilor și nu centrul comercial de Crăciun, cum susține Parchetul General Federal, afirmă ARD într-un comunicat, fără alte precizări. Detaliile acestei informații urmau să fie difuzate ieri seară în emisiunea-magazin “Report Mainz”. Dintre cei cinci acuzați care urmează să compară în fața tribunalului din Frankfurt, începînd de astăzi, patru au fost arestați pe 26 decembrie 2000. Este vorba despre trei islamiști despre care se presupune că sunt de naționalitate algeriană, Lamine M., Aeurobi B. și Salim B., iar al patrulea un islamist franco-algerian, Feútiad S. Potrivit actului de acuzare, aceștia au pregătit explozibili și au filmat timp de 20 de minute, pe o casetă video, centrul comercial de Crăciun din Strasbourg. O voce din off comentează imaginile: “Aceasta este catedrala dușmanului lui Dumnezeu” sau “Mergeți în Iad,așa cum vrea Dumnezeu”. Tîrgul de Crăciun se organizează în plin centrul Strasbourgului, în timp ce sinagoga este situată întrun alt cartier. Cel de-al cincilea acuzat ce urmează să compară astăzi, Samir K., este tot de naționalitate algeriană. El a fost arestat pe 4 aprilie 2001, la Karlsruhe (vestul Germaniei). El neagă însă apartenența sa la grup. ARD mai afirmă că unul dintre cei cinci acuzați dorește să depună o mărturie completă, fără însă a preciza despre cine este vorba. Atentatul a fost dejucat datorită cooperării dintre serviciile secrete germane, britanice, italiene și spaniole. 3 Ofițeri venezueleni anunțaseră SUA despre intenția de a organiza o lovitură de stat Ofițeri care au participat la lovitura de stat împotriva președintelui Venezuelei, Hugo Chavez, au contactat, cu două luni n urmă, ambasada Statelor Unite la Caracas, pentru a informa în legătură cu proiecul lor, se arată în ediția de ieri a săptămînalului “Newsweek". La sfîrșitul lunii februarie, ofițeri disidenți i-au informat pe reprezentanții ambasadei americane că menționează să organizeze o lovitură de stat, anunță publicația, citînd surse din cadrul Administrației Bush. Interlocutorii acestora le-au atras atenția că “așa ceva este inacceptabil și că nu se procedează într-o asemenea manieră”, precizează “Newsweek”, citînd o sursă neidentificată. Washingtonul a luat act, duminică, fără entuziasm, de revenirea la putere a președintelui Hugo Chavez după o lovitură de stat eșuată și și-a exprimat dorința ca liderul populist de stînga să profite de ocazie “pentru a redresa corabia, pe care o conducea într-o direcție greșită de cîtva timp”, conform termenilor folosiți de consilierul pentru securitate națională, Condoleezza Rice. Statele Unite nu au manifestat, vineri, nici un regret după lovitura de stat în urma căreia a fost înlăturat Chavez, considerînd că acesta este responsabil pentru criza ce a condus la înlocuirea sa cu liderul patronatului, Pedro Carmona, care a demisionat sîmbătă, sub presiunea maselor populare. F Disocieri Prezidențialele din Franța pe ultima turnantă ranța trăiește, din nou, după șapte ani, febra alegerilor prezidențiale, iar pe ultima sută de metri, tonul polemicilor s-a întețit, chiar dacă, până acum, nu s-au înregistrat depășiri ale cunoscutului lor bun simț. Iar ceea ce se anunța a fi un adevărat scandal al scrutinului, adică acuzațiile unor judecători împotriva lui Jacques Chirac de deturnare de fonduri pe vremea când era primar al Parisului, n-a avut efectul scontat, din lipsa probelor. Mai mult, acuzațiile nu numai că i-au diminuat șansele, ci i le-au ridicat, actualul președinte conducând, în ultimele sondaje, cu 22 la sută, scor, spun jurnaliștii francezi, neînregistrat niciodată de el ori de partidul său de pe vremea generalului De Gaulle. Problema cea mai picantă a alegerilor de la sfârșitul săptămânii acesteia este însă numărul record de candidați, 17, acoperind întregul spectru politic, de la extrema dreaptă, reprezentată de Le Pen, și până la extremă stângă, de orientare troțkistă. Inflația de candidați pare să dezavantajeze stânga, atâta timp cât al treilea clasat, Jean-Pierre Chevenement, comunist, prezintă un program foarte asemănător cu al actualului premier Ionel Jospin, iar alianțele pentru cel de-al doilea tur nu se anunță deloc simple. Analiștii rețineau o mai mare omogenitate în rândul dreptei, asupra căreia Chirac pare să aibă mai multe șanse de a o uni pentru cel de-al doilea tur. Cât privește programele, Chirac și-a fixat obiectivul major, devenit și slogan, în formula un “președinte al securității francezilor”, în timp ce principalul său contracandidat, Lione Jospin, și l-a prezentat în zece puncte. Primul insistă, așadar, pe imperativul siguranței cetățeanului în toate planurile (economic, social, politic, fizic, educațional), celălalt consideră că, în calitate de premier, a făcut deja pași importanți în acest sens. Chirac critică guvernul socialist al rivalului său exact pentru ce acesta prezintă drept succese, respectiv reducerea săptămânii de lucru la 35 de ore și a inflației în jurul cifrei de 3 la sută, insistând pe reducerea taxelor și pe crearea condițiilor propice a facilitării reinvestirii profitului, ca măsură utilă în crearea de noi locuri de muncă, într-un interviu acordat la sfârșitul săptămânii trecute marelui cotidian conservator parizian «Le Figaro», răspunzând tirului încrucișat de întrebări puse de cinci cunoscuți jurnaliști. Astfel, el nu crede prea mult în sondaje, considerându-le aleatorii și contradictorii. “Le ascult, le privesc, dar nu mă determină”, afirmă el. Ideile sale, gauchiste evidente pornesc de la existența unei economii, cea franceze, care secretă, așa cum spune în interviul respectiv, în mod spontan inegalități, iar acest fapt ar trebui să-i facă pe salariați să voteze un președinte și un guvern care să pună interesele lor în centrul oricărei acțiuni de natură politică. Prin urmare, lupta împotriva șomajului, garanția veniturilor, egalitatea, lupta împotriva excluderii sociale, reducerea eșecului școlar sunt unele din cele “zece porunci" ale programului socialist al lui Jospin. Iar cum Chirac continuă să întrunească, pe de o parte, sufragiul feminin majoritar, ca și pe cel al francezilor trecuți de cincizeci de ani, contracandidatul său se grăbește să spună că, dacă va fi ales președinte, statutul femeii se va schimba, iar interesul pentru creșterea veniturilor celor trecuți de pragul a cincizeci de ani se va deplasa pe tineri și pe asigurarea unor șanse în plus pentru aceștia. Jospin își direcționează apoi tirul către marginali, către familiile monoparentale (cu un singur părinte, numeroase în Franța), ca și asupra creșterii delicvenței juvenile, aspect pe care pretinde a-l cunoaște, fiindcă tatăl său a condus o instituție de acest fel, iar el însuși, ca profesor, a lucrat în domeniu. Un alt răspuns vizează atacul lui Chirac privind lentoarea privatizării. Jospin răspunde că nu-i de acord cu derobarea statului de toate responsabilitățile. Legat de avansurile lui Chirac privind privatizarea pensiilor, el răspunde cu exemplul american ENRON, apreciind că există un mare risc față de cetățeni în a-i lipsi de garanțiile statale în această privință. Ce se va întâmpla însă în aceste câteva zile care au mai rămas până la deschiderea urnelor e dificil de anticipat. Oricum, Franța rămâne Franța și observatorii sunt siguri că nu se va ajunge la scandaluri ori tensiuni care să le compromită bunul simț; în realitate, toate formațiunile politice și candidații lor privesc, în Franța, către turul al doilea. GEORGE POPESCU ♦ CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Cel puțin trei soldați americani, uciși în Afganistan într-o explozie Cel puțin trei soldați americani au fost uciși, iari, în explozia unei rachete pe care încercau să o dezamorseze în Afganistan, în apropiere de Kandahar (sudul țării), a anunțat un purtător de cuvînt al Pentagonului. Incidentul s-a produs în timp ce o echipă de geniști era pe cale de a neutraliza muniții neexplodate, a declarat locotenent-colonelul David Lapan. “Se pare că o rachetă de 107 mm a explodat", a spus acesta. “Cel puțin trei militari au fost uciși”, a adăugat el. Colonelul Lapan a adăugat că alte informații neconfirmate făceau referire la încă un deces și că oficialii americani sunt pe cale de a stabili un bilanț definitiv. Un F-16 american s-a prăbușit în apropierea coastelor japoneze Un avion de vînătoare american F-16 s-a prăbușit, ieri, în nordul Japoniei, dar pilotul care se afla la bord a reușit să se salveze, au declarat oficiali ai Ministerului japonez al Apărării. Avionul de vînătoare, plecat de la baza militară americană de la Misawa, situată la 570 de kilometri nord de Tokyo,s-a prăbușit în Oceanul Pacific, în apropiere de prefectura Aomori”, unde se află Misawa, a declarat un reprezentant al Agenției de Apărare. Un oficial local a declarat: “ceea ce știm pentru moment este că acest accident a avut loc și că pilotul a reușit să scape teafăr”. Un imigrant ilegal a fost rănit mortal într-o încăierare la Sangatte Un imigrant ilegal a fost rănit mortal, ieri după-amiază, într-o încăierare izbucnită între refugiați în fața porții centrului de refugiați al Crucii Roșii de la Sangatte, situat în apropierea tunelului de sub Canalul Mînecii (nord); în urma conflictului, cel puțin două persoane au fost grav rănite cu arme albe, una dintre ele decedînd ca urmare a rănilor suferite. Circa 40 de polițiști din forțele speciale și trei vehicule de pompieri au fost trimise la centrul Crucii Roșii, care adăpostește, în prezent, aproximativ 1.400 de persoane, în majoritate afgani și kurzi irakieni, care încearcă, în mod frecvent, să treacă în Marea Britanie prin tunelul de sub Canalul Mînecii. La sfîrșitul lunii noiembrie 2001, a izbucnit o încăierare în care au fost implicați aproximativ 300 de kurzi și afgani, din cauza unei dispute între doi imigranți clandestini. Conflictul s-a soldat cu 29 de răniți. Poliția poloneză a anihilat o rețea de trafic de arme Poliția poloneză a anihilat o rețea de trafic de arme care făcea legătura între Republica Cehă și Polonia și a arestat patru persoane, între care și cehi, a anunțat, ieri, poliția din Wroclaw (sudul Poloniei). “Acest trafic funcționa de doi ani. Armele erau destinate diferitelor grupări din cadrul crimei organizate din Polonia”, se afirmă în comunicatul citat. Poliția a arestat în total 17 persoane. Printre arestați se află proprietarul unui magazin de arme din Republica Cehă. într-o acțiune comună, poliția cehă și cea poloneză au confiscat “importante cantități de arme, muniții, explozibili și bani ce proveneau din traficul cu arme”, se precizează în comunicatul menționat. Al-Jazeera a difuzat “testamentul” unuia dintre teroriștii de la WTC . Postul de televiziune al-Jazeera a difuzat, ieri, înregistrarea video a ceea ce a numit testamentul unuia dintre autorii saudiți ai atentatelor din 11 septembrie, din Statele Unite, “l-am omorît în țări străine, mulțumită lui Allah și îi vom ucide și la ei acasă”, a afirmat Ahmed Al-Haznawi Al- Ghamdi, în înregistrarea de cîteva minute. Potrivit al-Jazeera, testamentul a fost înregistrat cu “șase luni” înainte de atentatele din 11 septembrie, de la New York și Washington, în orașul Kandahar din sudul Afganistanului. Kandaharul a fost fieful lui Osama ben Laden, șeful al-Qaida, presupusul autor al atentatelor din 11 septembrie, dar și al aliaților lui afgani, talibanii. “Epoca umilinței și sclaviei s-a încheiat; este momentul să-i omorîm pe americani la ei și în apropierea forțelor lor și a serviciilor lor de informații”, a adăugat el, într-un “mesaj adresat lumii întregi, prietenilor și dușmanilor”. “E momentul să dovedim că Statele Unite se înșelau crezînd că pot să-i înfrunte pe mujahedini”, a continuat Ahmed Al-Ghamdi, care purta barbă, era în haine de luptă și cu capul acoperit de un keffieh palestinian în carouri alb-negru. El și-a încheiat intervenția rugîndu-l pe Allah să îl accepte ca martir și să-l primească în paradis. Pe aceeași casetă video difuzată de al-Jazeera, numărul doi în ierarhia rețelei al-Qaida, Ayman Al-Zawahiri, apreciază că atentatele din 11 septembrie sunt o “mare victorie". Zawahiri este prezentat în compania lui Osama ben Laden, care nu spune nici un cuvînt. Pakistanul dezminte că SUA ar dori să desfășoare raiduri la frontiera afgană Pakistanul a dezmințit, ieri, informațiile potrivit cărora Statele Unite așteaptă acordul președintelui Pervez Musharraf pentru a desfășura raiduri la frontiera afgană, unde, potrivit Washingtonului, s-ar ascunde șeful rețelei teroriste al-Qaida, Osama ben Laden. Purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe, Aziz Ahmed Khan, a negat existența unei astfel de solicitări din partea Statelor Unite și a adăugat că Washingtonul și-a exprimat, în repetate rînduri, mulțumirea față de cooperarea autorităților de la Islamabad. “Intervenția forțelor externe nu este necesară (...). în ceea ce privește capturarea teroriștilor sosiți din Afganistan și intrați în Pakistan, acțiunea noastră fost impecabilă și reușită”, a declarat purtătorul de cuvînt. “Sperăm să continuăm să îi urmărim pe teroriștii care încearcă să se refugieze aici”, a adăugat el, fără a menționa numele lui ben Laden, acuzat că este instigatorul atentatelor din 11 septembrie din Statele Unite. Conform revistei “Time”, responsabili americani au afirmat că sunt convinși că liderul rețelei al-Qaida se ascunde în zona muntoasă dintre Pakistan și Afganistan, ipoteză confirmată după confiscarea unor documente și declarațiile făcute de prizonieri al-Qaida. Christina Rocca, secretar de Stat adjunct pentru Asia de Sud-Vest, s-a deplasat la Islamabad în luna martie pentru a cere președintelui pakistanez, generalul Pervez Musharraf, acordul pentru declanșarea raidului, subliniază “Time". Irakul cere Iranului să aloce palestinienilor veniturile petroliere pe o lună Președintele irakian, Saddam Hussein, a cerut, duminică, Iranului să aloce palestinienilor veniturile petroliere pe o lună, a anunțat agenția oficială INA. “Iranul a cerut țărilor islamice să-și suspende pe timp de o lună exporturile de petrol. Irakul s-a conformat, dar Iranul nu și-a respectat apelul”, a declarat Saddam Hussein în cursul unei reuniuni a Consiliului de Miniștri. “în prezent, Iranul solicită celorlalți să aloce poporului palestinian o parte din veniturile petroliere pe o lună. Este bine. Dar sperăm că vor fi primii care vor face acest lucru”, a adăugat el. Irakul și-a suspendat, lunea trecută, exporturile sale de țiței, pe o durată de 30 de zile, pentru a protesta față de ofensiva militară israeliană din Cisordania. Iranul a propus un embargo petrolier de o lună al OPEC împotriva Statelor Unite și a țărilor ce susțin Israelul. Dar, pînă în momentul de față, nici o țară, cu excepția ei, nu s-a decis să-și suspende exporturile. Sîmbătă, ministrul iranian de Externe, Kamal Kharazi, a solicitat țărilor producătoare “să aloce palestinienilor o parte din veniturile lor”. Pe de altă parte, președintele irakian a cerut țărilor arabe să îi susțină pe palestinieni, pe care îi consideră “eroi”, reamintind apelul lansat de țara sa în favoarea acestora cu ocazia recentei reuniuni ministeriale de la Cairo a Ligii Arabe. Arhivele publice britanice conțin instrucțiuni de producere a bombei atomice Documente publice ale Ministerului britanic al Apărării, care pot fi consultate de oricine, explică modalitățile de construire a unei bombe atomice, a anunțat, în ediția de ieri, cotidianul “Daily telegraph”. Trecute în domeniul public în ultimii cinci ani și putînd fi consultate de oricine la arhivele naționale, documentele detaliază fabricarea, la sfîrșitul anilor ’40 și începutul deceniului următor, a primei bombe atomice britanice, denumită “Dunărea albastră”, precizează publicația. în documente sunt prezentate componentele unei asemenea arme, inclusiv compoziția de plutoniu și mijloacele de a declanșa reacția în lanț. Un fost angajat al programului nuclear militar britanic a afirmat că aceste intrucțiuni le pot permite teroriștilor să fabrice o bombă atomică rudimentară. Principala dificultate ar consta în procurarea plutoniului, dar mai multe țări ,în afara „ legii”, cum este Irakul, pot dispune de asemenea materiale, iar organizații teroriste de genul rețelei al-Qaida, condusă de Osama ben Laden, au încercat să-și procure substanțe radioactive, subliniază “Daily Telegraph”. “Aceste documente nu ar fi trebuit niciodată făcute publice și, după atentatele de la 11 septembrie, era justificată retragerea lor din domeniul public”, este de părere inginerul Brian Burnell, citat de jurnal. Responsabilul pentru probleme de apărare al Partidului Conservator (de opoziție), Bernard Jenkin, a cerut imediat explicații guvernului, considerînd că aceste documente reprezintă un “cadou monstruos făcut teroriștilor”, a adăugat cotidianul de dreapta.. Doi morți și douăzeci de răniți în urma unui atentat împotriva unui candidat la președinție Două persoane au fost ucise și alte 20 rănite în urma unui atentat comis, duminică, în localitatea Barranquilla din nordul Columbiei, cu ajutorul unui autobuz încărcat cu explozibil ce s-a ciocnit de mașina candidatului independent de dreapta în alegerile prezidențiale, Alvaro Uribe, se arată într-un recent bilanț oficial. Alvaro Uribe, aflat pe primul loc în sondajele de opinie în vederea prezidențialelor programate la 26 mai 2002, cu 51 la sută din intențiile de vot, a scăpat nevătămat, a precizat o sursă din cadrul armatei columbiene. Vehiculul blindat la bordul căruia circula candidatul, în fruntea unei coloane de mașini, a fost puternic avariat în urma exploziei ce s-a produs în momentul în care Uribe ajunsese în apropierea autobuzului. Cadavrele a doi civili au fost descoperite în interiorul autobuzului. Candidatul independent de dreapta este cunoscut pentru luările sale de poziție împotriva dialogului de pace desfășurat de trei ani între Guvern și Forțele Armate Revoluționare din Columbia (FARC, de orientare marxistă), fiind, din acest motiv, declarat în anul 2001 “obiectiv militar” al gherilei. Moldova Ministerul moldovean de Interne susține că nu va interveni împotriva manifestanților Mihai Culcițchi, prim-adjunct al ministrului moldovean de Interne, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că poliția nu va recurge la forță împotriva manifestanților din fața Palatului prezidențial. Colonelul Culcițchi a dezmințit informațiile potrivit cărora Ministerul de Interne ar fi primit ordin să-i disperseze pe protestatari, calificînd zvonurile drept “provocări", la care poliția nu va răspunde. El a declarat că versiunile formulate de anchetatori în ceea ce privește dispariția deputatului Vlad Cubreacov nu s-au adeverit, dar între timp au apărut date noi. Cubițchi a spus că deocamdată nu este rezolvat nici dosarul legat de explozia de la sediul ziarului “Comunistul”. El a afirmat că anchetatorii sunt de părere că explozia a fost pusă la cale de profesioniști, iar în ceea ce privește incendierea Casei limbii române se presupune că autorii acesteia ar fi niște minori. Adjunctul ministrului de Interne a dezmințit informațiile potrivit cărora ar exista un ordin care prevede trimiterea polițiștilor în școli pentru a-i împiedica pe elevi să participe la proteste, precizînd că “poliția se află acolo unde este nevoie de asigurarea ordinii publice". Culițchi a subliniat că evenimente din capitală nu au afectat activitatea poliției și, “datorită acțiunilor efectuate, numărul crimelor a scăzut cu 5,7 la sută”. -A