Cuvântul Libertății, iunie 2013 (Anul 25, nr. 7162-7185)

2013-06-11 / nr. 7170

2 / cuvântul libertății____________ Taxa de traversare a noului pod Calafat-Vidin va fi de 6 euro pe mașină Taxa percepută pentru traversarea noului pod de peste Dunăre, dintre Calafat și Vidin, va fi de 6 euro în cazul autoturismelor, transmite Agerpres. Ceremonia de inaugurare a podului este programată pentru 14 iunie. Potrivit unui proiect de decizie publicat pe siteul Ministerului Transporturilor de la Sofia, taxa pentru vehiculele cu masa intre 3,5 și 7,5 tone și maxim 23 locuri va fi de 12 euro, cele având între 7,5 și 12 tone vor plăti 18 euro, camioanele de peste 12 tone cu maxim trei axe vor plăti 25 euro, iar cele cu patru și mai multe axe - 37 euro. Taxele surt comparabile cu cele percepute pentru traversarea podului Ruse-Giurgiu și de câteva ori mai mici fac de cele pentru traversarea Dunării cu feribotul Calafat-Vidin, care ajungeau până la 92 euro, în cazul tirurilor. Podul Calafat-îrdin are o lungime de aproximativ doi kilometri, două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare și o pistă pentru bicicliști. Pietonii și bicicliștii vor traversa noul pod gratuit. Trenurile București-Viena și retur, deviate prin Bratislava Trenurile internaționale București - Viena și retur circulă, între Budapesta și Viena, pe un traseu deviat prin Bratislava, din cauza inundațiilor din Ungaria, a anunțat, ieri, CFR Călători Trenurile internaționale „Dacia" 346 și 347 circulă pe rută deviată prin Bratislava până la redeschiderea traficului feroviar de pe secția Almásfüzitő - Komárom (linia Budapesta - Viena). h. condiții normale, se arată într-un comunicat de presă al CFR Călători. Potrivit sursei citate, biletele cumpărate pentru trenurile București - Viena și retur rămân valabile și pe ruta ocolitoare. Pasagerii care circulă cu alte trenuri pe sectorul de drum afectat vor fi transportați cu mijloace auto între stațiile Győr și Tatabánya, urmând ca între stațiile Tatabánya și Budapesta aceștia să poată continua călătoria cu orice tren. EDITORI 1 EURO....... 1 lira sterlină...... Cursul pieței valutare din 11 iunie 2013-anuntat de BNR .............4,5224............45224 | 1 dolar SUA....!...............3,4191......34191 ..5,3123.....................53123 1 g AUR (preț în lei).......151,4888.....1514888 S.C. CUVÂNTUL PRESS 2012 SRL Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1229/0608 2012; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001-2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: R0 30516403 Email: redactiaQ cvlpre5S.ro ____________Internet www.cvlDress.ro___________ REDACTOR-ȘEF ______________MIRCEA CANTĂR______________ Prim-redactor-șef adjunct: ________________MAGDA BRATU_______________ Redactor-șef adjunct: _____________MARGA BULUGEAN_____________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Moțîdiche, Radu Iliceanu, _ Alina Draghici Eveniment Omen Zulian Politici Marin Turcitu Economie: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport: Manus Cîrstor, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 rudareanu cristian@yahoo.com Sub-redactie Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presa și personajele dale, responsabilitatea juridică le aparține SCtlid if 3t6 mărfi, 11 iunie 2013 Noi avertizări cod galben de ploi, inclusiv în Dolj, până miercuri la ora 9 Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, ieri, o avertizare cod galben de ploi torențiale, grindină și intensificări de vânt, valabilă de ieri de la ora 16:00 până mâine la ora 9:00. Avertizarea este valabilă în aproape toate județele țării, inclusiv Dolj, cu excepția Bucureștiului și a județelor Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Călărași, Ialomița, Constanța, Tulcea, Brăila, Galați, Vaslui și Iași. Meteorologii au emis încă o avertizare de ploi torențiale, grindină și intensificări de vânt, valabilă de astăzi de la ora 9:00 până mâine la ora 9:00. Din după-amiaza zilei de ieri și până astăzi de dimineață, vor fi intervale de timp cu instabilitate atmosferică accentuată în Banat, Crișana, Transilvania, Maramureș, Oltenia, nordul Moldovei și al Munteniei, precum și în zona de munte. Pe parcursul zilei de astăzi, până în dimineața zilei de mâine, 12 iunie, vor fi intervale de timp cu instabilitate atmosferică accentuată în Oltenia, Transilvania, Maramureș și în cea mai mare parte a Munteniei și Moldovei, precum și în zona de munte, în aceste regiuni se vor semnala averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, trecător cu aspect de vijelie și căderi de grindină. Cantitățile de apă vor depăși local 251/mp și izolat 60... 701/mp. Directorul ANM, Ion Sandu, a anunțat, ieri dimineață, în Comandamentul pentru situații de urgență reunit la Guvern, că „va începe să plouă în după-amiaza aceasta până mâine dimineața, este prima atenționare, în partea de vest a țării, iar a doua atenționare va fi de mâine dimineață până miercuri dimineața la ora 9.00 și plouă peste toată România din cauza instabilității, dar noi dăm galben pentru zonele unde sunt suprafețe mai mari cu precipitații. Pe suprafețe mari - 20-25 litri pe metru pătrat și, izolat, 50-60. Mâine, în jurul orei 12.00, va fi emisă a treia atenționare, de miercuri dimineața până joi seara. Din data de 14, simt semnale că vor fi ploi nesemnificative”. Conducerea Institutului Național de Hidrologie și Gospodărirea Apelor a anunțat, la rândul său, că debitul Dunării la intrarea în țară este în prezent de 8.510 metri cubi pe secundă, peste media lunii iunie, de 6.400 mc/secundă, în condițiile în care viitura a atins, la Budapesta, în Ungaria, un maxim de 891 centimetri, autoritățile ungare estimând însă atenuarea situației. Institutul apreciază că debitul maxim al Dunării în secțiunea Baziaș, de 10.500 mc/secundă, față de 11.900 mc/secundă în urmă cu o lună, va fi atins la 16 iunie, când nu au fost înregistrate probleme deosebite. Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului de Interne, Radu Stroe, să verifice dacă autoritățile ungare au nevoie de sprijin din partea României. Mandatul președintelui, redus la 4 ani în noua Constituție Comisia de revizuire a Constituției a adoptat, ieri, o serie de amendamente care îl vizează pe președintele României, care va fi definit drept „șef al statului”, iar mandatul acestuia se va reduce la 4 ani. Tot ieri, PNL și-a retras amendamentul care impunea interdicții foștilor președinți. „Președintele României este șeful statului, reprezintă statul român și este garantul independenței naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării”, a fost amendamentul PNL, adoptat cu 16 voturi „pentru”, 2 voturi „împotrivă” și o abținere. Un alt amendament al PNL adoptat în Comisie prevede că „mandatul Președintelui României este de 4 ani și se exercită de la data depunerii jurământului”. în plus, a fost adoptat un amendament care completează articolul 85 din Constituție și prevede că „președintele României nu poate refuza propunerea primului-ministru de revocare sau numire a unui membru al Guvernului”. Totodată, membrii comisiei au adoptat un amendament al PNL care introduce condiția audierii miniștrilor în Parlament, inclusiv în cazul remanierilor. USL a agreat, ieri, ca noua Constituție să reglementeze ca președintele să reprezinte România la Consiliul European doar când pe agendă figurează subiecte privind politica externă sau politica de securitate a UE, în restul situațiilor reprezentarea țării fiind asigurată de premier.„Am clarificat și în ceea ce privește reprezentarea României la Consiliul European. România e reprezentată de președinte când agenda presupune politica externă a UE și politica de securitate; în celelate cazuri, e reprezentată de premier”, a spus, după ședința conducerii USL, președintele Senatului, Crin Antonescu. USL s-a decis să spună nu Paseismului Premierul Victor Ponta a declarat, ieri, înaintea ședinței USL, că și membrii PSD din Comisia de revizuire a Constituției vor vota împotriva traseismului politic, el precizând că asupra acestei chestiuni există o înțelegere în cadrul Uniunii. ,Asta categoric vor vota și cei de la PSD. Problema este că dacă avem vot pe liste nu mai poți să ai procedura aceea în care în colegiu se face referendum. Atunci se pierde mandatul pentru schimbarea partidului. Probabil că nu o să acoperim ceea ce s-a întâmplat, de altfel, și în acești ani cu primarii care nu și-au dat demisia din partid, dar de fapt erau în opoziție față de propriul partid. Probabil că rămâne acea singură portiță, dar oricum e un pas important pentru sancționarea Paseismului și cred că vom vota. E un punct asupra căruia ne-am înțeles”, a spus Ponta. El a arătat că această situație se va perpetua pentru că nu există o decizie în Parlament asupra modului în care se vor alege viitorii parlamentari. „Ca să nu mai vorbim că nu poți să pui în Constituție că sunt aleși uninominal sau proporțional. Legea electorală nu se pune în Constituție”, a spus premierul. Comisia de revizuire a Constituției nu a admis nici unul dintre amendamentele formulate pentru combaterea Paseismului politic în cazul parlamentarilor, reprezentanții PSD optând să se abțină sau să nu-și susțină amendamentele pe această temă. Membrii comisiei parlamentare au respins, în primă instanță, un amendament al PNL care ar fi instituit același regim aplicabil primarilor în prezent Astfel, era intodusă situația încetării mandatului de parlamentar „la data demisiei din partidul politic sau formațiunea politică din partea căreia a fost ales sau la data înscrierii acestuia întrun alt partid politic sau o altă formațiune politică”. Amendamentul PNL a înt unit 9 voturi „pentru”, 2 „împotrivă” și 5 abțineri, în cazul celor din urmă numărându-se parlamentarii PSD. Senatorul PNL Tudor Chiuariu a declarat joi, că va solicita reluarea votului asupra amendamentului susținut de TNL pentru combaterea Paseismului parlamentar, menționând respingerea acestuia a fost un „accident de vot”. Referendumul poate fi convocat și de 250.000 de oameni cu drept de vot Tot ieri. Comisia de revizuire a adoptat o serie de amendamente prin care referendumul național poate fi convocat și de 250.000 de cetățeni cu drept de vot, inițierea consultării trebuie însă aprobată de Parlament, iar pentru a fi validată trebuie să participe la vot minimum o treime din alegători. Astfel, un prim amendament al PSD modifică actualul 90 din Constituție, precizând: „Președintele României sau cel puțin 250.000 de cetățeni cu drept de vot pot cere poporului să-și exprime voința, prin referendum, cu privire la probleme de interes național, cu excepția celor referitoare la revizuirea Constituției. Inițierea referendumului se aprobă de Parlament, prin hotărâre, cu votul majorității membrilor săi”. „Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puțin o treime din numărul persoanelor înscrise în listele electorale”, prevede un alt amendament al PSD adoptat cu 16 voturi „pentru” și 5 „împotrivă”. έn urma dezbaterilor din cadrul Comisiei de revizuire, amendamentul inițial al PSD a fost reformulat, astfel încât a fost redus numărul minim al persoanelor care trebuie să se prezinte la urne pentru ca un referendum să fie declarat valabil, de la o treime la 30%. „Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puțin 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale”, este forma agreată în cele din urmă de majoritatea membrilor comisiei. Vor exista trei posibilitati de dizolvare a Parlamentului Grupurile PSD și PNL au propus două amendamente care au fost adoptate de membrii Comisiei de revizuire a Constituției prin care este reglementată dizolvarea Parlamentului. Parlamentul ar putea fi dizolvat fie cu votul a două treimi din membrii celor două Camere, fie dacă nu a acordat votul de învestitură pentru Guvern în 30 de zile de la prima solicitare, fie dacă e respinsă propunerea de demitere a șefului statului, conform unor amendamente adoptate ieri în Comisie. Astfel, actualul articol 89 din Constituție ar urma să fie modificat și să devină:„După consultarea președinților celor două Camere și a președinților partidelor, alianțelor sau formațiunilor parlamentare, Președintele României dizolvă Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru învestitura Guvernului, în termen de 30 de zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin unei solicitări de învestitură”. Un alineat nou propus și agreat de membrii Comisiei de revizuire stabilește că „președintele dizolvă Parlamentul dacă o hotărâre în acest sens este adoptată cu votul a două treimi dintre membrii fiecărei Camere”. Totodată, Comisia de revizuire a adoptat, de principiu, o a treia variantă de dizolvare a Parlamentului, în situația în care este respinsă propunerea de demitere a președintelui României.