Cuvîntul Nou, iulie 1990 (Anul 1, nr. 149-169)

1990-07-03 / nr. 149

Anul I Nr. 149 Marţi 3 iulie 1990 4 pagini — 1 leu KIRÁLY KÁROLY: „Acolo unde legea şi-o face fiecare, acolo este nelegiuirea cea mai mare“ Nota redacţiei: Cu deosebită amabilitate, domnul Király Károly a acordat ziarului nostru un amplu interviu. Cu regretul şi scuzele de rigoare ne vedem constrînşi ,din cauza spaţiului, să publicăm numai esenţa răspunsurilor foarte detaliate. întrebare: — Ce elemente privind drepturile minorităţilor naţionale nu pot lipsi, după opinia dumneavoastră, domnule senator, din noua Constituţie a României ? Răspuns : — Este o problemă prea complicată, la care nu se poate răspunde pripit şi mai ales cînd nu s-au pus nici bazele orientative generale ale Constituţiei. Bineînţeles, ea va trebui să ţină cont de elementele principale ale statului de drept, ale democraţiei. în acest context trebuie să primească respectul cuvenit toţi cetăţenii ţării, omul să fie în centrul acestei Constituţii, să se bucure de drepturi, şanse şi opţiuni egale. In acest context, Constituţia va trebui să consfinţească atît pentru minorităţi, cît şi pentru ceilalţi oameni ai ţării drepturi egale, fără nici o discriminare. Deci, noi nu cerem drepturi speciale, ci drepturi democratice egale, să nu existe cetăţeni de rangul doi sau cărora le sînt stabilite drepturile în mod selectiv, după tradiţii istorice, după număr şi alte clauze. Deci, în primul rînd, noi considerăm că drepturile constituţionale trebuie să fie drepturi egale. întrebare: — Cum vedeţi prezenţa U.D.M.R. în cadrul noului Parlament ? Va continua cartelul cu Partidul Naţional Liberal, sau se va situa pe o poziţie independentă ? Răspuns : — Din acest punct de vedere părerile sunt diferite, grupate în două tendinţe. Caracteristica generală este că U.D.M.R. trebuie să se situeze pe o poziţie constructivă, să contribuie la rezolvarea tuturor problemelor societăţii româneşti, ţinînd cont de interesul general şi specific al societăţii noastre. Deci, în cadrul U.D.M.R. unii susţin coaliţia cu Guvernul sau cu alte partide, alţii se opun, întrucît situaţia nu este destul de clară din punctul de vedere al programelor, atît al Guvernului (n. red.: declaraţia a fost consemnată înaintea A consemnat Gabriel FLORESCU (Continuare în pag. a 2-a) UVÎNTUL NOU SERIE NOUA Cotidian social-politic al județului Covasna. „Cabinetul unic al comerţului covăsnean — Care este raţiunea existenţei Direcţiei comerciale ? — Comerţul covăsnean şchioapăta în continuare, cu toate „tratamentele“ aplicate. Nici de mirare, din moment ce acestea ţin mai mult de cosmetică ; ele nu ating esenţa, fondul. Oricine poate să-şi dea seama ca „diagnosticul“ nu este cel vehiculat de marii „medici curanţi“ ai comerţului nostru, ci unul de natură „virotică“, ce-şi găseşte obîrşia în structurile şi mentalităţile moştenite de la vechiul regim. Cît timp „reţetele“ de tratament sînt date de „cabinetul nr. 1“, alias Direcţia comercială judeţeană, comerţul nu va putea umbla normal, pe ambele picioare. Dispersia mărfurilor nu se face egal la toate magazinele, persistă repartizarea preferenţială, produsele „rare“ sunt dirijate de cutare persoană, pentru cutare persoană, servirea se face în contiuate pe ochi frimoşi (albaştri ...). Profilurile unităţilor comerciale suferă în unele zone ale municipiului sau ale oraşelor ; în toată zona gării fiinţează acum un singur chioşc de ziare şi acela mai mult închis ; nu există un magazin anume pentru vanzarea laptelui și a produselor lactate I. NEGURA (Continuare in pag. a 2 a) UNITATEA DE DIFUZARE A PRESEI „HÁROMSZÉK" cu sediul în Sfîntu Gheorghe, strada Presei 8 . DIFUZORI DE PRESA in întreprinderi, instituţii, şcoli, sate, comuni, cartiere pentru ziare şi reviste, inclusiv „Cuvîntul nou". Sînt aşteptaţi în prinul rînd pensionarii sau cei care execută această activitate în afara serviciului. Vor beneficia de prioritate persoanele care se asociază pentru a difuza presa intr-un cartier, întreprindere, instituţie sau sat. Atribuţiile difuzorului: — colectarea de abonamente — difuzarea ziarelor şi revistelor la abonaţi in cursul dimineţii (în Sfîntu Gheorghe între orele 5—9, în celelalte localităţi, la 2—3 ore după sosirea presei). — fiecare difuzor va depune o garanţie de 2000 lei şi va asigura doi giranţi. (Continuare in pag a 2-a) Ţara arde şi inspectorii se... plimbă Acţiunea de centralizare a necesarului de manuale şcolare pentru anul de învăţămînt 1990—1991 este în plină desfăşurare în toată ţara. In judeţ situaţia nu este tocmai clară. După o instruire scurtă, inspectorul şcolar cu sarcini în acest domeniu a plecat în străinătate, într-o mică excursie, în chiar perioada fierbinte a anului şcolar. Aflăm că şi inspectorul şef a devenit turist exact în perioada examenelor de admitere. E de la sine înţeles că fără transmiterea necesarului de manuale de la judeţe, editurile nu-şi pot stabili tirajele. Centralizarea tirajelor este o treabă serioasă, care nu trebuie aminată de pe o zi pe alta. Şi nici pasată altuia. Probabil că oalele se vor sparge tot în capul părinţilor, la toamnă, cînd ne vom trezi că pe icipe colo au rămas copii fără manuale. Să vezi atunci interpretări, acuzaţii, justificări. Aşa se întîmplă, insă, atunci cînd inspectorii şcolari... se plimbă cînd nu trebuie... ________________ (N.P.) rsr~ ■ ~ .'-v Cappa del Jianda — cronicile meciurilor disputate sîmbătă și duminică, în pag. a 3-a. Astăzi, pe micul ecran, ora 20,45, partida : Italia—Argentina Aşadar, două direcţii principale de acţiune răzbat din programul de guvernare al noului cabinet format de dl. prim-ministru, Petre Roman: una este tranziţia spre o economie de piaţă, cealaltă este continuarea democratizării vieţii sociale, politice, economice a societăţii româneşti. Programul de guvernare prezentat este, vorba d-lui Câmpeanu, aproape liberal. Adică îndrăzneţ, curajos, fără jumătăţi de măsură. Unii spun că acest lucru ar fi stat la originea unor neînţelegeri între dl. Iliescu şi dl. Roman. Sursele noastre nu . Cele 150 de zile de guvernare provizorie au însemnat o revoluţie în marş, uneori în pas alergător. Au existat întreprinderi care au dat înapoi, altele apropiindu-se periculos de... pragul falimentului. Economia de piaţă e dură, dar e singura viabilă. Principiile acestei economii presupun o revoluţie managerială, pentru lichidarea fostei ideologii care fanează încă la diferite niveluri iniţiativa. O Guvernare prin tineret, prin angajarea intelectualilor intr-un efort comun cu baza socială a Dumnezeu cu mila, omul cu iniţiativa (i) sînt, însă, oficiale, de aceea nu ştim cît adevăr conţine zvonul conform căruia între cei doi oameni politici ar fi apărut unele disensiuni. în această presupusă dispută noi vom apăra programul d-lui Roman, care, oricît de dur pare comozilor şi celor fără iniţiativă, este singurul capabil să pună ordine în haosul instaurat în economia noastră naţională. Din această stare nu putem ieşi decit prin reforme spectaculoase cu paşi repezi. lată cîteva din ideile tranşante ale programului de guvernare al noului cabinet, ţării (problema e cum să-i aşezi alături fără să se strîngă de gît pe mineri şi pe studentul la arhitectură ! ?). Unele întreprinderi nu au înţeles că nu le mai spune nimeni ce să facă. Conducerile lor aşteaptă încă indicaţii care nu vor mai veni pentru că guvernul nu poate să dea soluţii particulare. El stabileşte obiectivul de atins şi cadrul legal, fu Dumitru MANDIACHESCU (Continuare în pag. a 2-a) O practică păgubitoare Se înmulţesc reclamaţiile la adresa întreprinderii pentru industrializarea cărnii. Este vorba de faptul că această întreprinderie nu preia la timp animalele contractate, care au ajuns la greutatea economică de livrare. Despre asemenea aspecte am fost sesizaţi de la întreprinderea agricolă de stat din Catalina, care are un „stoc" circa 200 de animale bune de tăiere. De asemenea, de la primăria din Hăghig am fost informaţi că mai mulţi cetăţeni deţin tăuraşi la o greutate de peste 400 kilograme, iar I.I.C. amină nejustificat preluarea lor. Este bine ştiut că orice animal care este ţinut peste greutatea optimă produce pierderi crescătorului. Contractele încheiate sînt clare: întreprinderea contractantă trebuie să ridice animalele la termenele stabilite ! Oare în această privinţă nu se poate pune ordine ? Cu siguranţă că da, dar numai în condiţiile în care pentru orice zi de întîrziere în preluarea animalelor, întreprinderea contractantă va fi obligată să plătească despăgubiri. CD.T.) „Oamenii i-au chinuit întotdeauna pe oameni: azi s-au schimbat doar aparenţele." ...Pentru că mai nou, domeniul înţelegerii a devenit un cîmp ideal de luptă. Pe baza unor intrigi multilaterale şi reciproc ascuţite. Rănile le ascundem după deget şi le vindecăm, cum le vindecăm; dar cicatricele cresc odată cu noi... De înţeles, ne înţelegem. Nu ne credem, dar asta-i altceva... |HLUSTIA JUDEFANĂ - COVASIAI — ■- OH ' Q3GHE — $