Cuvîntul Nou, iulie 1991 (Anul 2, nr. 401-422)

1991-07-02 / nr. 401

9 Reprezentanţii celor şase ţări au semnat, ieri, la Praga, protocolul de desfiinţare totală a Tratatului de la Varşovia. Acest protocol urmează să fie ratificat pînă la finele anului 1991 de parlamentul statelor respective. La Geneva a început reuniunea C.S.C.E. privind minorităţile naţionale. Delegaţia română va difuza cu acest prilej o „cartă albă“ consacrată problemei aflate în dezbatere. Prezidiul federal al Iugoslaviei l-a ales în funcţia de preşedinte al ţării pe Stipe Mesic (Croaţia), acesta angajîndu-se că va milita pentru menţinerea unităţii Iugoslaviei, fie în cadrul federativ, fie in cel confederativ. • Cu toate angajamentele luate de părţile aflate în conflict privind dezamorsarea situaţiei, în cursul zilei de ieri s-au semnalat intense schimburi de focuri în nordvestul Sloveniei. Traficul la graniţa ungaro-slovenă este întrerupt. La licitaţia valutară din 1 iulie, cursul de schimb a fost de 195 lei pentru un dolar S.U.A. LISTE CU DREPTUL DE PROPRIETATE Comisia comunală Catalina pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor anunţă afişarea listelor în ziua de 8 iulie, după cum urmează: Catalina (sediul Primăriei); Imenî (magazinul sătesc); Hătuica, Mărtineni şi Măreaşa (fostele sedii ale C.A.P.). Disperarea domneşte în Irak în partea de sud a Irakului teroarea lui Saddam Hussein nu este doar o amintire. Oamenii lui Saddam din oraşul Karbala şterg toate semnele rebeliunii şiite care a făcut ravagii acum două luni de zile. Un vînzător, terorizat, declară: „Oamenii s-au ridicat împotriva lui Saddam şi el a făcut cu noi ceea ce a făcut şi în Kuweit. Lumea e înfricoşată“. In timp ce forţele americane se pregătesc de plecare, Saddam îşi reinstaurează puterea în ţară, declanşînd o uriaşă operaţiune de ştergere a urmelor, care să dea ţării o falsă aură de normalitate. Curentul electric a pătruns din nou în Bagdad şi în alte zone, a reapărut apa potabilă, indicarea a început să se găsească din nou, deşi la preţuri exorbitante. Au fost deja reinstalate jumătate de milion de telefoane. La televiziune, aspectul terifiant al rebelilor care îşi „mărturisesc" sabotajele transmite irakienilor un mesaj clar: nu merită să te răscoli. Saddam pare a fi într-o excelentă stare de spirit, mulţumit de situaţia de azi a Irakului. Dar majoritatea irakienilor nu pot spune acelaşi lucru. Raţiile de orez sunt ieftine, dar mult prea mici pentru a putea asigura o alimentaţie sănătoasă. UNICEF estimează că 10 la sută din copiii din sudul Irakului sunt malnutriţî. Staţiile de epurare mi funcţionează, aşa încît deşeurile sunt vărsate direct in rîuri. Au apărut deja multe cazuri de holeră şi febră tifoidă. Se estimează că anul viitor circa 170.000 de copii sub cinci ani vor muri de diaree. Asistenţa medicală este la pămât, şi la propriu şi la figurat. Atacurile aliate au avut şi ele o contribuţie indirectă la tot acest dezastru, datorită distrugerii obiectivelor strategice cu dublă funcţie, civilă şi militară, cum ar fi uzinele electrice sau rezervoarele de petrol, reţeaua de drumuri şi producţia de alimente. Saddam afirmă că principalele piedici în calea reconstrucţiei sunt sancţiunile economice împotriva Irakului, S.U.A. insă, vrea să menţină aceste sancţiuni pentru a-l împiedica pe Saddam să se reînarmeze şi totodată, pentru a-i determina pe irakieni să se răscoale împotriva acestuia. Dar speranţele sunt slabe, deoarece americanii nu au ajutat cu nimic ultima rebeliune, ceea ce i-a descurajat pe mulţi. Elita Partidului Baas şi armata, care la un moment dat păreau pe punctul de a pune la cale o lovitură de stat, s-au alăturat acum în cea mai mare parte lui Saddam. Chiar şi mulţi irakieni care se opun regimului nu sînt de acord cu sancţiunile şi se aşteaptă ca Saddam să rămînă la putere. Adaptare după „Newsweek“, de ED. TOMIUC |]/9c11STUL NOD SERIE NOUAU Cotidian social-politic al județului Covasna, Anul II Nr. 401 Marți 2 iulie 1991 4 pagini — 3 Iei Cumpărarea locuinţelor — o obsesie in actualitate (III) In ultima vreme se pare că s-au ivit unele confuzii şi neclarităţi in privinţa împrumutului pe care cetăţeanul îl poate face la C.F.C. în vederea cumpărării locuinţelor. Pentru a descurca iţele ne-ara adresat contabiluluişef al Sucursalei C.E.C., domnului VÁJNA Mihály. — Cine are voie să încheie un contract de cumpărare a locuinţei? — Numai salariaţii, pensionarii, micii meseriaşi, societăţile comerciale ş.a. Intr-un cuvânt — numai cei care au venituri, indiferent de natura lor, dovedite cu acte. — Excepţii nu sunt? — Ba da. în 22 aprilie am primit o circulară în care se precizează că fac excepţie de la regula generală tinerii care sunt studenţi la zi (numai la zi!), cei care urmează cursuri postliceale şi militarii in termen. în nici un caz nu beneficiază de acest drept tinerii sub 18 ani, chiar dacă aduc adeverinţă de salarizare. — Ce se întîmplă cu cei care, dintr-un motiv sau altul, rămîn fără leafă? — Pe noi nu ne interesează decît un lucru: să îndeplinească condiţiile la data încheierii contractului. Ce se întîmplă după aceea, nu ne priveşte. — Bine, dar omul nu■ solvabil... — Plăteşte girantul. — Nu toată lumea cunoaşte amănuntele legate de avans, de termene, de mărimea dobînzilor. Vă rog, faceţi-le cunoscute... — Pentru tinerii sub 30 de ani avansul este de zece la sută, rambursabil în zece ani, cu o dobîndă de trei la sută. Restul sumei se rambursează în 25 de ani, cu o dobîndă de doi la sută. Aceleaşi înlesniri se mai au invalizii de gradul I şi II, ca şi handicapaţii. Ceilalţi solicitanţi trebuie să plătească un avans de 30 la sută, în cinci ani, cu o dobîndă de 5 la sută, iar diferenţa de 70 la sută are ca termen de rambursare 25 de ani şi o dobîndă de 4 la sută. De menţionat că bo-Ioan DRAGAN (Continuare în pag. a 2-a) 7 lirismul românesc şi deserviciile propagandei occidentale Noutăţi de ultimă oră de la Complexul turistic „Covasna — Cerbul — Căprioara“, ne sunt furnizate de domnul Claudiu IACOB, directorul societăţii. • Principala noutate o constituie reparaţia capitală şi modernizarea hotelului „Covasna“. De asemenea, un proces de igienizare şi intimizare parcurge şi „Căprioara“. S-au făcutschimbări de interior şi în camere, acestea urmînd a fi apreciate cu precădere de cei care au cu Gabriel FLORESCU (Continuare în pag . 2-a) Economia de piaţă şi viaţa culturală De multă, de prea multă vreme, viaţa culturală a comunei Zăbala se rezumă doar la cele cîteva proiecţii de filme, la sfîrşit de săptămînă, şi împrumuturi de cărţi pentru cititorii bibliotecii. Cu siguranţă, Zăbala nu e un caz singular. După decembrie 1989 multe din formaţiile artistice de amatori şi-au încetat activitatea. Unele din motive întemeiate — vezi brigăzile artistice, montajele sau dansurile tematice, care nu-şi mai au locul intr-o adevărată mişcare artistică de amatori, liberă, adică diezideologizată şi dezideologizantă"—, altele, ca urmare a scăderii apetitului ZĂBALA membrilor, prinşi de febra evenimentelor economice şi politice ale perioadei de tranziţie pe care o străbatem. Şi totuşi, încercări de relansare au fost. E vorba de încropirea unei formaţii de dansuri populare care, însă, nu prea reuşeşte să-şi ţină repetiţiile. în plus, lipsesc o parte din costume, pentru că inventarul Căminului cultural, care mai cuprinde, între altele, şi instrumente muzicale, un casetofon, masă de tenis, nu a fost predat nici pînă acum directoarei, doamna Livia Anton, de mai bine de un an în această funcţie. „Am încercat de mai multe ori sâ clarificăm situaţia, dar Primăria nu a găsit pînă acum timp pentru aceasta, invocând probleme legate de aplicarea Legii fondului funciar ş.a. Eu fiind director coordonator nu cunosc nici situaţia financiară a căminelor culturale din satele aparţinătoare, directorii acestora ocolindu-mă şi lucrînd cu contabila şefă a Primăriei (!?). Nu ştiu de ce se întîmplă toate aceste lucruri, ştiu însă că nu sunt deloc sprijinită. Poate unii nu mă vor în această funcţie“. Noi nu am întreprins „cercetări" pentru a confirma sau infirma supoziţia doamnei director coordonator. Cert este însă că situaţia nu mai poate continua aşa. O avea Primăria destule alte treburi de rezolvat, dar nu e de crezut că nu se pot găsi, într-o zi, cîteva ore pentru soluţionarea problemelor administrative de care depinde mersul activităţilor culturale. De altfel, cu această afirmaţie ni s-a părut că este de acord şi primarul comunei Zăbala, domnul Pavel Furtună, care ne-a declarat câ nu a cunoscut toate necazurile pe care le întîmpină doamna Livia Anton (?), dar că va clarifica cît mai repede lucrurile. Sperăm că nu a fost doar o promisiune pentru a linişti presa... Poate nici doamna directoare nu a bătut la „uşa“ la care trebuia... Oricum, cind cînd viaţa formaţiilor artistice de amatori din Zăbala va prinde... viaţă, speranţele iubitorilor de cultură se îndreaptă spre profesionişti. Din păcate, însă, nici secţia română, nici cea maghiară a Teatrului de stat din Sfîntu Gheorghe nu au mai poposit aici cu spectacole, de vreun an de zile. Deşi invitaţii le-au fost adresate de mai multe ori, Aurel GOICH Agenţia şcolara • Mîine încep examenele de admitere pentru clasa a IX-a. Prima probă: lucrare scrisă la limba şi literatura română, urmată in 4 iulie de lucrarea scrisă la matematică, iar în 5 iulie — lucrare scrisă la limba şi literatura maternă. Afişarea rezultatelor : în 7 iulie. • Tot în această perioadă se va desfăşura admiterea în şcoala profesională, anul I, după 8 clase. După ce miercuri va fi ultima zi pentru înscriere, în continuare vor avea loc proba scrisă la limba română (4 iulie, proba scrisă la matematică (5 iulie), proba scrisă la limba și literatura maternă (6 iulie). Afișarea rezultatelor: 7 iulie.. • Tot pină la 7 iulie se mai fac înscrieri pentru admiterea în clasa a XI-a, precum și in școala profesională după 10 clase. (G.F.)