Cuvîntul Nou, decembrie 1991 (Anul 2, nr. 511-528)

1991-12-03 / nr. 511

Anul 11 Nr. 511 Vasile Lucaciu Cine a fost şi ce a însemnat Vasile Lucaciu pentru cauza românilor ardeleni şi pentru înfăptuirea României Mari stă scris cu jertfă şi literă sfîntă în istoria neamului nostru. Pentru această Zi Naţională a noastră, a tuturor românilor, preotul-istoric Petre Bologa, de curînd oaspete al judeţului nostru şi care slujeşte în comuna Apa, din judeţul Satu Mare — comuna natală a lui Vasile Lucaciu — ne va vorbi despre personalitatea celui care a fost, este şi va rămîne pururi un nemuritor tribun al Unirii. „Ca lucrător în parohia unde a văzut lu I mina zilei Vasile Lucaciu, comuna Apa, vă rog să-mi îngăduiţi a vă reaminti... Vasile Lucaciu s-a născut la data de 22 ianuarie 1852 în comuna Apa, judeţul Satu Mare. Studiile le-a făcut la Baia Mare, Ungvar, Oraţdea şi Roma, unde a obţinut titlul de doctor în filozofie în 1870 şi, la Gherla, a terminat studiile teologice. După ce se căsătoreşte cu Paulina Şerbah din Bodău, fiică de preot din vecini de Apa, se hirotoniseşte pe seama parohiei E. Sîncraiu din judeţul Sălaj şi după o pastoraţie de patru ani se transferă ca profesor de religie şi limba română la liceul din Satu Mare, liceul de stat. Din cauza multor şicane pe ca le fac autorităţile şco- lare şi administrative austro-ungare este si ţ lit să se transfere ca paroh la parohia Siiseşti din judeţul Maramureş de astăzi şi ac- tivitatea lui pastorală o împleteşte cu cea politică, naţională, în cadrul Partidului Na- ţional Român, al cărui secretar general a-1junge în anul 1892, ca principal iniţiator, a-lături de Iuliu Coroianu, al Memorandumu- lui, organizînd şi prezentarea acestuia im-1 pârâtului din Viena la 1892, în fruntea unei delegaţii care însă nu a fost primită de im- părat. Memorandumul, aşa cum ştim, a fost trimis guvernului din Budapesta, care l-a restituit în plic nedesfăcut lui Ion Raţiu, preşedintele de atunci al Partidului Naţio- nal Român, înscenîndu-li-se acel proces de la care anul viitor în mai se vor împlini 100 de ani. In urma procesului de la Cluj Vasile Lucaciu a primit pedeapsa cea mai mare, 5 ani temniţă de stat, din care a făcut doi ani şi jumătate, după care a fost amnistiată împreună cu toţi cei condamnaţi. In vara anului 1907 Vasile Lucaciu este ales deputat de Beiuş pentru dieta din Budapesta, apărind acolo drepturile naţionale ale românilor asupriţi, tot în acest timp a fost oratorul festiv al tuturor adunărilor organizate de Partidul Naţional Român, militînd pentru înţelegerea între români şi maghiari, în toamna anului 1914 preotul-doc- tor Vasile Lucaciu, emigrînd în România împreună cu alţi conducători ai românilor, ca Octavian Goga, fratele său, Constantin Lucaciu, şi alţii, desfăşoară o intensă activi-tate, militînd în cadrul Ligii Culturale (al cărei preşedinte a fost ales în iarna anului 1914), pentru eliberarea românilor din Tran-silvania şi unirea lor cu ţara-mamă, Româ- nia. După intrarea României în război, în 1 august 1916, părintele Lucaciu este trimis în străinătate cu misiuni diplomatice, să pregătească opinia publică din lume pentru dreptatea cauzei româneşti şi pentru a or- ganiza misiuni de voluntari români dintre prizonierii aflaţi în Rusia, Italia, Franţa şi ţin alte părţi. La Adunarea din înuii decembrie 1918 este ales membru al Consiliului Dirigent, care era guvernul provizoriu al Transilva- niei, iar în 1919 şi 1920, la alegeri, a fost a- ^les deputat de Satu Mare. A murit în Satu Mare la data de 28 noiembrie 1922 şi a fost * înmormîntat cu funeralii naţionale la data de 1 decembrie 1922 în los°rica votivă, pen- tru unirea tuturor românilor, din Siseşti“. Doru MOLDOVAN " PRECIZĂRI (Urmare din pag. 1) ca Agricolă, Banca de Dezvoltare, „BANKCOOP“ și Banca Comercială) decontează agenților economici, indiferent de forma de organizare a acestora, în lei, la cursul de schimb al zilei, toate sumele în valută realizate din exporturi (de pildă, efectuarea unor lucrări sau prestări de servicii internaţionale). In vederea efectuării plăţii pentru importuri (prestări de servicii, transferuri de capital, orice alte operaţiuni cu străinătatea), agenţii economici au dreptul să cumpere de la băncile autorizate, contra lei la cursul de schimb al zilei, sumele în valută necesare. Pentru obţinerea sumelor în valută agenţii economici trebuie să depună într-un cont distinct la băncile comerciale, cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data plăţii la extern, echivalentul în lei la cursul zilei, însoţit de documente din care să rezulte natura şi realitatea operaţiunii de import pentru care se solicită valuta. Pentru plăţile externe pînă la echivalentul de 10.000 dolari S.U.A. sunt autorizate să efectueze transferurile respective băncile comerciale, solicitările de plăţi externe care depăşesc această sumă se supun autorizării Băncii Naţionale. DIRECȚIA GENERALA A FINANȚELOR PUBLICE cu sediul în Sfîntu Gheorghe, strada Gen. Grigore Bălan nr. 21, în conformitate cu H.G. nr. 307/1991, primește înscrieri pînă la data de 10 decembrie 1991, în vederea ocupării prin concurs a următoarelor posturi: • consilier juridic • economist • inspector • şef percepţie • inginer constructor • conducător auto. Relaţii suplimentare, la telefonul nr. 11695. (893) CRONICA TV. „ Sărbătoarea noastră naţională ne-a prins atît nepregătiţi, cît şi preocupaţi de ziua de mîine , într-o măsură atît de mare încit unii au uitat chiar să arboreze drapelul naţional, şi asta nu oriunde, ci în buricul Bucureştiului. Oricît de scumpă ar fi benzina, arborarea drapelului naţional nu este un gest de simpatie faţă de guvern, ci o datorie de onoare. In ceea ce priveşte programul televiziunii, deşi relativ decent, acesta a fost străbătut de unde de stridenţă care au dovedit că pericolul festivismului găunos nu a fost încă îndepărtat. 9 Meciul de tenis Franţa — S.U.A. ne-a demonstrat cum trebuie jucată ofinală a „Cupei Davis“ atunci cînd eşti pe teren propriu şi al uriaşul atu al publicului. O palidă satisfacţie şi pentru noi, cei care acum 19 ani am fost învinşi acasă tot de S.U.A., într-un meci de care mai bine nu ne mai aducem aminte. Americanii au jucat cu ghiulele legate de picioare de data aceasta, supervedetele lor, Agassi şi Sampras fiind ridiculizate de doi gasconi care pur şi simplu n-au vrut să priceapă că ar trebui să se lase bătuţi de yankei, întreaga echipă a Franţei, condusă de fantasticul Yannik Noah — acest Gullit al tenisului — a făcut genoflexiuni mai ceva ca Rab la Congresul 14, sărind în sus la fiecare minge cîştigată în teren de coechipieri — şi nu au fost puţine — ridicîndu-le moralul acestora. Cît despre bietul Sampras, care în mai puţin de o lună a luat două bătăi de la Forget, se pare că ar fi declarat: „I can11 forget Forget !“ (Nu pot să-l uit pe Forget). Deplasat comentariul lui Cristian Țopescu din final, care în timp ce francezii dansau din buric, pe Iosif Sava, pare că a fost mingea la zid de Reghin vre oră in transm, toate acestea, ne un man . Veni şi rîn din Braşov... C „Una caldă, u buie remarcată misiune realiz: Boitoş şi Nicolătă. O emisiu realizată în s (Club 15), cu da, chiar pre un zguduitor fi tecă despre atreilor roşii în a cchiului trecu Field“. Toate ca emisiunea o fie de departe pe care au reuş şoveni. Noi sp sufletul că are o excepţie, cie Bravo, băjeţi ! La lumina zilei s-au îndesit apelurile telefonice pe tema iluminatului public, aşa că mă văd nevoit să revin. Noi am publicat în ziarul din 13 noiembrie a.c. o notă în care am explicat în amănunt cauzele anomaliilor semnalate. Foarte pe scurt le reiau, aşadar, chiar dacă iluminatul public nu funcţionează noaptea în unele perimetre, în schimb e prezent la ... lumina zilei. Acest lucru se datorează faptului că în acţiunea de punere la punct a acestuia NU SE POATE LUCRA NOAPTEA ! Deci, pînă la finalizarea lucrării, pe ici, pe colo vom mai întîlni astfel de situaţii. N. CIPRIAN P.S. In cursul dimineţii de 28 noiembrie, între orele 8,30-9,15 am încercat să iau legătura cu şeful centrului de distribuţie ca fac cunoscute se lucrează î perioadă şi pe rea. Timp de 1 oră la nenunt pe care le-am i nul 1.16.58 an punsuri în gen vorbeşte cu dii teptaţi, vă c „Cum, încă n şi-uite-aşa pînă ni se spune că plecat. „Unde ? Sper în lămi „mister“ maţi na © Inginerii români Radu Filipescu, Vitalie Belusov şi Bod Carol Ladislau au fost medaliaţi cu aur la Salonul internaţional al inventatorilor de la Bruxelles. Producţia internă de ţiţei a scăzut de la 15, la 6,7 milioane tone pe an. Necesarul minim pentru economia naţională este de un milion de tone pe lună. © în prezent, pe terenurile agricole ale societăţilor comerciale cu capital de stat lucrează 6.792 militari, transportul recoltei fiind realizat de 248 autocamioane militare. Tot armata, săraca 1 . Conform noilor tarife, aratul unui hectar de teren costă 8.000 lei, iar lucrările dintr-un an, circa 60.000 lei la un hectar de cereale. La anul nu o să ne mai putem apropia de piaţă. • Producţia de cărbune energetic este de numai 60 mii tone pe zi (faţă de 96 mii, cît s-a programat). Asta nu-i împiedică pe mineri să cîştige mai mult decît miniştrii. © In prezent se acordă subvenţii de la buget doar sectorului extractiv şi pentru cele 14 produse şi servicii de bază. © Dumitru Popescu-Dumnezeu şi Ioan Toma, aflaţi in detenţie la Jilava, au intrat, de luni, în greva foamei. Noi am făcut treaba asta înainte de decembrie ’89. © în atenţia pensionarilor ! Pensiile pe luna noiembrie au fost mai mici decit cele pe octombrie, întrucît sumele încasate luna trecută au inclus şi indexarea pe septembrie. De reţinut că pensiile pe luna decembrie vor fi indexate cu 12,5 la sută. Ele vor include, de asemenea, indexarea pe luna noiembrie. © Benke György şi Benke Miklós, din Ungaria, au furat ... un maldăr de oase de la „Muzeul Ţării Crişurilor“. Oasele proveneau de la un urs care a trăit pe acele locuri cu 10.000 de ani în urmă. © Din motive bine întemeiate (lipsa condiţiilor elementare de alimentare şi odihnă), Guvernul Republicii Moldova a hotărît să suspende, începînd cu această săptămînă, trecerea prin vama Leuşeni. Ministerul învăţămîntului şi Ştiinţei a elaborat Regulamentul privind act lor din învăţăt gimnazial, licea complementară de maiştri şi pt regulament stal ra anului şcola levilor şi pe transfer de la ( ta, de la un pi drepturile şi ale lor, situaţiile în mi recompense modalităţile dt procesului de evaluare a prej de încheiere a lare, de desfăşu nelor de corige GUS) AGROMEC S.A. SFÎNTU GHEORGHE (fostă S.M.A.) Scoate la licitație pe data de 5 decembrie 1991, ora 9,00, următoarele utilaje agricole: • maşini agricole • tractoare. VlNZARI De vânzare camionetă de 1,5 tone cu platou și prelată, de fabricație 1985. Barkas, stare perfectă. Telefon 1.24.08. (600) SCHIMB DE LOCUINȚE Schimb garsonieră zona B.T.T. cu apartament 2—3 camere decomandate, zonă centrală. Familia MATEȘ, telefon 2.21.69, după ora 16.00. CUVÎNT TELEVIZ TVR. 1/10,00 10,20 Calendaru TV5 Europe. Si 12,40 Ora de n Interferenţe; 14, 14,20 Muzica pe Isabelle Aubrai, co, Jacques M Eddy Mitchell; ţii... ale colecţii Preuniversitaria şcoală. Curs de ceză. Curs de li 16,50 Ştiri; 16,5 17,25 Drumuri Cetatea Giurgiu prieteni !; 18,55 lume; 19,20 Legi ganizarea Referaţional asupra României; 19,35 mate: CARTEA 20,00 Actualităţi dinea zilei:X 20.50 Sport; 21,Economic: 21,35 ca: CĂINŢĂ (0 0.00 Cronica I Actualităţi. TVR. 2: 16,00 16.15 Desene an DY BELL; 21,40 ştiinţific: în im rilor veşnice; 1 de literatură: 1 fiial: DECALOJ Sport Magazin: non-conformistil Sept. 20.30 Star contemporane; ! pieței în econon 21.30 TVE Intern TVs Europe; 22, Service.