Cuvîntul Nou, martie 1993 (Anul 4, nr. 812-832)

1993-03-02 / nr. 812

Pag. 2 NOTE «ŞTIRI* IMFORMATII » SOARELE a răsărit la ora 6,52 şi va apune la ora 18,04. Din acest an au mai rămas 304 zile. • IN CALENDARUL CREŞTIN ORTODOX: Sf. Mc. Teodor; Sf. Mc. Isichie şi Nestor. Dr. Székely Zoltán — 80 de ani Elev al lui Daicoviciu, colaborator al lui Pârvan şi Nestor, continuator al cercetărilor iniţiate de László Ferenc, prin numeroase săpături arheologice şi descoperiri arheologice valoroase care au fost popularizate în numeroase studii publicate şi care au dus faima Muzeului judeţean Covasna, dr. Székely Zoltán a fost sărbătorit de Institutul Român de Tracologie la împlinirea vîrstei de 80 de ani. Tot ca o recunoaştere a meritelor In domeniul ştiinţei este invitat pe 5 martie a.c. la Timişoara, la sărbătorirea arheologului Moga Marius — coleg de facultate. Numai la muzeul unde a lucrat neîncetat din 1947 — 1990 şi căruia i-a dedicat întreaga viaţă n-a fost sărbătorit, nici la 8 noiembrie 1992, cind a împlinit cei 89 de ani, nici acum. Vernisaj La Galeriile de Artă din Sfîntu Gheorghe are loc astăzi, ora 18, vernisajul expoziţiei de pictură şi sculptură a artistului plastic Vinczeffi László. De la Poliţia judeţeană în numărul 788, din 23.01.1993 al ziarului „Cuvintul Nou“, la rubrica „Ceasul rău“, cititorii erau informaţi despre un furt de mobilă, comis de Aurel Andrei, în valoare de aproximativ 200.000 lei. Cerem scuze domnului Aurel Andrei, pentru că prejudiciul adus societăţii CONFOLUX nu a fost de 200.000 lei, ci de 28.754 lei. Dar acesta calculat cu preţurile din perioda 1990—1991, cînd a sustras respectivele piese de mobilier. Cît valorează în momentul actual ? Fiecare ne putem da seama. Totuşi, ne pare rău, dar infracţiunea de furt calificat în dauna avutului public, rămine infracţiune şi se pedepseşte conform articolelor 208 şi 209, literele „e“ şi „g“ din Codul Penal. Comunicat Sindicatul Liber din Invăţămînt, Judeţul Covasna, a hotărit, în cursul zilei de 24 februarie 1993 declanşarea conflictului colectiv de muncă din următoarele motive: 1. Diminuarea calităţii învăţămîntului prin minimalizarea rolului şi funcţiei şcolii prin planificarea unui buget total insuficient bunei funcţionări acestui domeniu. 2. Guvernul intenţionează mărirea normei didactice şi micşorarea efectivului T.E.S.A. cu 15 la sută. 3. Guvernul actual a planificat pentru anul 1993 o majorarea salariului în medie cu 8 la sută, inacceptabilă în situaţia economică actuală, şi refuză începerea renegocierii contractului colectiv de muncă, expirat in această lună. Sindicatul este hotărît să folosească toate meto- dele de luptă sindicală în litera legii, ca să apere interesele membrilor săi. Preşedinte, prof. NAGY Gábor Aflăm de la Inspectoratul teritorial de stat pentru handicapaţi! Pentru soluţionarea cererilor persoanelor handicapate în vederea obţinerii drepturilor ce li se cuvin potrivit Legii nr. 53 din 1992. Inspectoratul de stat pentru handicapaţi Covasna are program cu publicul în zilele de luni, marţi, joi, între orele 8,00— 14,00. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul acestei instituţii, respectiv Piaţa Veche nr. 3, Sfîntu Gheorghe sau la telefonul 314173. De reţinut că, pentru obţinerea drepturilor prevăzute în aceeaşi lege, persoanele nevăzătoare sepot adresa Asociaţiei nevăzătorilor, Filiala Harghita-Covasna, care îşi are sediul în Miercurea Ciuc, strada Timişoarei nr. 32 sau la telefonul 095/821792. (B.V.) DIVERSE FOR A FREE ENGLISH IMPROVEMENT COURSE, SEND YOUR COMPLETE NAME AND ADRESS TO WORLD ENGLISH SCHOOL, PO BOX 22637, LITTLE ROCK, AR 72221-2637 U.S.A. (164) Firmă străină caută spaţiu depozitare 500 mp. Tîrgu Secuiesc, Covasna, Sfîntu Gheorghe. Telefon 016102564, București. (244) Ieri, 1 martie, s-a împlinit un an de la trecerea în nefiinţă a scumpului nostru tată, soţ, Porojan Ion. (246) VÎNZARI Vînd magnetofon „ROSTOV“, boxe Unitra 110 W, banchete faţă Dacia, cablu antenă şi planetare Dacia, noi. Telefon 341221, Covasna. (248) Hamuri absolut noi vînd sau schimb cu plug cu două trupite. Variante. Informaţii, Kovács Lajos, Sfîntu Gheorghe, strada József Attila 95. (245) Vînd urgent DACIA 1310, in stare bună şi autocamion ÎFA Diesel. Informaţii, Tîrgu Secuiesc, strada Brazilor nr. 11. (247) Vînd orgă electronică şi joc T.V. Telefon 322142. (250) De vînzare o pereche cai (iapă de 6 ani, montată, în a 9-a lună), negru, castrat de 7 ani, cai înalţi fără defecte. Relaţii: Sfîntu Gheorghe, strada Bisericii nr. 28 (lingă staţia PECO nr. 2). Telefon 312392. Preţ Informativ 1.500.000 lei. (251) SCHIMB DE LOCUINȚE Schimb apartament două camere Urziceni cu similar Sfîntu Gheorghe. Telefon 316476, între orele 18—20. (253) CUVtNTUB NOU Anul IV Nr. 812 Staţiunea Covasna va avea un hotel de patru stele Piaţa turismului românesc e In declin datorită, în general, creşterii tarifelor pentru servicii şi, pe de altă parte, scăderii generale a veniturilor salariate. Cu toate acestea, staţiunea Covasna e o excepţie de la regulă. Intrucît firmele de turism de aici găsesc soluţii pentru o afluenţă consistentă de turişti la odihnă şi tratament. Ne-am convins de aceasta stînd de vorbă cu Genese Imre, administratorul cazării la Complexul „Muntenia“ al sindicatelor. Astfel anul turistic 1993 a debutat bine, fiind in derulare un contract pentru 180 locuri (servicii complete, masă, cazare, tratament) cu Ministerul Muncii. în plus acest complex găzduieşte mai multe serii de sportivi ai unor cluburi din ţară, care vin aici in cantonamente. La ora documentării, spre exemplu, erau găzduite aici loturi de fotbalişti din Constanţa, Călăraşi, Făgăraş şi Sfîntu Gheorghe, ca şi loturi de sportivi ai Clubului „Steaua“ din Bucureşti (loturile de lupte, box, rugby, gimnastică fete). Bunele servicii prestate fac ca cei care au fost o dată aici să revină cu atît mai mult cu cît şi tarifele practicate sunt rezonabile, respectiv 600 lei cazarea, 1000 lei masa şi 200 lei tratamentul pe zi şi persoană. Din mai-iunie, anul curent oferta de turism internaţional va însemna un contract cu o firmă din Israel pentru 30 de turişti pe serie. Bilanţul anului trecut al acestei unităţi turistice s-a încheiat cu profit, iar fondurile consistente încă ale patrimoniului sindicatelor permit ca aici să se realizeze cea mai mare Investiţie din judeţ, lucrările „înghiţind“ deja cîteva sute de milioane de lei. E vorba de construirea în imediata vecinătate a complexului „Muntenia“ a unui hotel care va avea confortul de patru stele (va fi dotat cu piscină, baze sportive etc.), pentru circuitul turistic intern şi internaţional. Mai aflăm că pîrtia de schi din spatele complexului are deja montat schi-liftul, aşteptînd aşadar schiorii şi încă vreo... 80 metri de cablu. Iată deci o ofertă turistică validă şi atractivă pentru toţi. Doru MOLDOVAN „SPERANŢA", o speranţă pentru HETEA (Urinar) din pag. IIlectric, şi sperăm că situaţia să fie rezolvată în acest an, starea şcolii va fi alta. Intenţia este de a introduce cabluri electrice subterane, eliminîndu-se stîlpii“. Cetăţenilor li se face şi educaţie sanitară, li se asigură consultaţii medicale —lucru confirmat de d-l dr. Ruud von der Ven, şi tratament medicamentos. Poate că şi noi ceilalţi, poate în primul rînd autorităţile locale ar trebui să reţină pentru viitor unele învăţăminte. Ştim cum s-a întîmplat la amenajarea leagănului de copii din Sfîntu Gheorghe. Olandezii zugrăveau, reparau, iar ai noştri descîntau cafele şi se făceau că nu înţeleg entuziasmul acestor oameni. La Hetea se întîmplă parcă ceva similar. Este adevărat că situaţia este mai dramatică. Nici unul dintre romii de aici nu lucrează, trăiesc la limita de jos a subzistenţei, se consideră năpăstuiţi de soartă. Adică vin aceşti oameni şi lucrează la repararea caselor, iar proprietarii stau şi privesc, ba îşi mai dau şi cu părerea. In esenţă, tot efortul este pentru a-i învăţa alfabetul existenţei decente, pentru integrare în viaţa economică şi socială, pentru a-i orienta, a le da curaj şi a-i ajuta să facă primii paşi, după care ei vor trebui să se descurce pe cont propriu. „Speranţa“ este doar o speranţă pentru locuitorii din Hetea în aspiraţia lor pentru integrare în societate. Vom avea state de autobuz ca la Bacău? (Urmale din pag. 1) două cereri cu acelaşi obiect — construirea acestor staţii — cărora nu li s-a dat nici un răspuns pînă in ziua de azi. Fiind, deci, vorba de mai multe firme care vor să facă acelaşi lucru, s-a propus refacerea contractului şi scoaterea la licitaţie a dreptului de a construi aceste staţii, după proiecte proprii, aprobate însă in prealabil de Consiliul local. Dacă firmele respective se vor dovedi serioase şi eficiente, dacă licitaţia va avea loc în timp viţil şi va promova intr-adevăr pe cei mai buni, nu este exclus ca incă in acest an Sfîntu Gheorghe să aibă cel puţin 4 staţii de autobuz frumoase, încăpătoare şi multifuncţionale. Aşteptăm cu interes licitaţia şi urmările ei faste pentru cetăţenii municipiului. PREFECTURA JUDEȚULUI organizează concurs pentru ocuparea posturilor următoare: • secretar la Consiliul local Baraolt , cu studii superioare juridice sau administrative; • secretar la Consiliul local Ojdula, cu bacalaureat; • secretar la Consiliul local Poian, cu bacalaureat. înscrierile, pînă la data de 12 martie la consiliile locale susmenţionate. Concursul vaavea loc pe data de 18 martie 1993, ora 9,00, la sediul Prefecturii judeţului Covasna. Relaţii suplimentare, la telefonul 315190, interior 17. (108) SITUAŢIA ŞOMAJULUI In prezent, la Serviciul forţă de muncă din cadrul Direcţiei muncii şi protecţiei sociale, judeţul Covasna există în evidenţă şi plată pentru ajutorul de şomaj 5.688 persoane, din care 90 la sută sunt muncitori. Pînă acum s-au încadrat în muncă 1.186 şomeri. De la intrarea în vigoare a Legii nr. 1 din 1991, pînă la data amintită, la 500 persoane s-a suspendat plata ajutorului de şomaj din anumite considerente prevăzute în lege, iar la 4.613 persoane le-a expirat termenul de 270 zile aferente plăţii ajutorului de şomaj. In prezent, din numărul şomerilor care au solicitat alocaţie de sprijin (2.607 persoane), 2.129 îndeplinise condiţiile de a li se acorda acest ajutor, pentru care sunt întocmite formele de plată. Marea majoritate a acestora sunt muncitori, iar din totalul şomerilor care beneficiază de alocaţie de sprijin 60 la sută reprezintă femeile. Ca urmare a creşterii numărului şomerilor şi, deci, a implicaţiilor şi efectelor acestui fenomen, Miinisterul Muncii şi Protecţiei Sociale a aprobat (la insistenţele D.M.P.S. Covasna) înfiinţarea a două puncte teritoriale de lucru ale Serviciului forţă de muncă, şi anume: Punctul teritorial de lucru B..raolt, ce are ca rază activitate zona Baraolt, Căpeni, Biborţeni, Vîrgiaş; Punctul teritorial de lucru Intorsura Buzăului, ce cuprinde şi 9 comune şi sate dispersate în zona montană respectivă. V. CIOBANU