Cuvântul Nou, septembrie 1993 (Anul 4, nr. 936-956)

1993-09-01 / nr. 936

Fag, t NOTE • ŞTIRI» INFORMAT» 9 Soarele a răsărit la ora 6,37 şi va apune la ora 19,53. Din acest an au mai rămas 122 zile. 9 Din calendarul creştin-ortodox: Cuv. Simeon Stâlpnicul. (Inc. anului biseric.). Ce armată e asta ? Sâmbătă, în jurul orei 19, un pluton de soldaţi venea din rostul străzii Oltului îndreptându-se spre Unitatea de pompieri din Sfântu Gheorghe. Păreau nişte învinşi care se retrag în dezordine, înainte de intersecţia cu Bulevardul Grigore Bălan, caporalul care îl însoţea i-a oprit din marş. Vroia ca măcar ultimii metri să fie parcurşi aşa cum trebuie. Glumind, tuciuriul le-a cerut să se alinieze, dar nimeni nu l-a ascultat. Câţiva se hârjoneau, unul trăgea vârtos din ţigară, iar un altul (fruntaş) s-a aşezat pe vine ca să vadă mai de-aproape picioarele unei fete care trecea pe trotuar. La un moment dat, caporalul i-a pus să cânte. Câţiva nici nu s-au sinchisit. Ceilalţi au început să răcnească pe 10—12 voci un cântec (probabil patriotic), lăsând impresia unor cheflii care se întorc de la cârciumă. Copiii care alergau după minge printre blocuri s-au oprit din joc pentru a asista la „spectacolul“ oferit de soldaţi. S-a oprit şi un bărbat cu părul cărunt. Se uita şi nu-i venea să creadă. Doamne, părea că spune omul, ce armată e asta? (N.S.) De la P.U.N.R. La Î00 de ani de la apariţia Legii jandarmeriei rurale, de istorie şi glorie nescrisă, adresăm felicitări şi urări de succese deosebite în activitatea specifică eşalonului covăsnean al Jandarmeriei române. Filiala Covasna a P.U.N.R. De la Asociaţia Răniţilor şi Eroilor Martiri din judeţul Covasna Asociaţia Răniţilor şi Eroilor Martiri ai Revoluţiei din decembrie 1989 din judeţul Covasna convoacă toţi membrii care posedă legitimaţii în ziua de joi, 2 septembrie, ora 16, la sediul din clădirea Prefecturii, camera 18. Se vor discuta unele probleme administrative. (H.C.D.) Pentru fanii lui Michael Jackson Fan-clubul Michael Jackson, prin preşedintele Diana Duţu, anunţă membrii clubului şi iubitorii marelui stat că în zilele de joi, 2 septembrie şi vineri, 3 septembrie a.c., între orele 11—13, sunt aşteptaţi pentru înscrieri şi eliberarea legitimaţiilor oficiale, pe B-dul General Grigore Bălan, clădirea telefoanelor. Taxa de înscriere este de 400 de lei. Combine de recoltat ... pagube ! Neglijenţa in verificarea tehnică a utilajelor trimise pe tarlale pentru recoltarea cerealelor, produce deseori pagube. în Baroşneu Mare, exact la locul recoltării cerealelor, a luat foc o combină aparţinând „Agromec“ S.A., judeţul Vrancea, provocând o pagubă de 5 milioane lei. în exact aceeaşi zi, datorită defectării curelelor de transmisie, tot o combină, aparţinând de data aceasta „Agromec“ Sânzieni, a fost cuprinsă de flăcări! Păi, bine oameni buni, în loc să recoltăm cereale, recoltăm... pagube de milioane? (V.I.) O crimă feroce ! Kabos Iuliana, 36 de ani, trăia în concubinaj, in Târgu Secuiesc, cu Szabó Andrei Dávid, pensionar, în vârstă de 63 de ani. In ziua de 21 august, către ora 16, concubinul, în acută stare de ebrietate şi pus pe harţag, a provocat o ceartă, în urma căreia a lovit femeia cu un cuţit de bucătărie în zona gâtului, omorând-o. Cercetările continuă criminalul, în stare de arest (V.T ) Accident mortal! Pe drumul forestier „Csuma Mare“ din vecinătatea comunei Turia, ziua în amiaza mare, tractorul 41_CV—2971, aparţinând I.F.E.T. Târgu Secuiesc, şi condus de Kovács Antal, a pornit la vale în alunecare, răsturnându-se. Bartok Ferenc, de 39 de ani, coleg de muncă cu tractoristul, a fost prins sub tractor și strivit. (V.T.) CUVÂNTUL NOU Anul IV Nr. 936 Un „mister“ neelucidat „Problema pe care doresc să o aduc in atenţia dumneavoastră şi care nemulţumeşte multă lume se referă la neconcordanţa unor preţuri, necorelare adesea flagrantă ce ne pune pe gânduri. Aşa, bunăoară, am căutat de curând să cumpăr un medicament de care am nevoie. Se numeşte „Colebil" şi mi-a fost imposibil să-l găsesc în Sf. Gheorghe. Am dorit atunci ceva care să fie cât de cât asemănător, şi mi s-a recomandat „Angiibel". De data aceasta am avut mai mult noroc. Numai că la Farmacia PRO-SANA mi s-a spus că mă costă 640 lei, iar la IRIS preţul era de numai... 300 lei flaconul, exact acelaşi număr de comprimate ! ? Cum este posibilă o aşa mare diferenţă? înţeleg, acolo câţiva zeci de lei, reprezentând contravaloarea transportului şi alte taxe, dar nu atât de mult. Poate îmi oferă cineva o explicaţie a misterului...“. V. ALEXANDRU, Sf. Gheorghe Observaţia corespondentului nostru ni se pare întemeiată şi de aceea rugăm organele abilitate să facă o verificare în chestiune. „De ce nu se intervine ferm ?“ „Urmăresc de mai multă vreme un fenomen care mă intrigă. Şi poate nu aş fi intervenit la ziar, dacă nu mi se întâmpla chiar mie ceva neplăcut legat de subiectul la care mă refer. In faţa unităţilor privatizate de lângă „Berăria" de pe strada 1 Decembrie 1918, alături de staţia de autobuz (din municipiul reşedinţă de judeţ) s-a format un soi de parcare ilegală! Deşi există un semn clar de circulaţie în acest sens, mereu se află pe trotuar maşini mici care stânjenesc deplasarea pietonilor, ba mai mult, într-una din zile era cât pe ce să-mi fie accidentat copilul de unul dintre aceşti automobilişti! Prin intermediul ziarului, rog ca ORGANELE DE POLIŢIE să intervină ferm şi să curme această stare de lucruri necorespunzătoare, care nu mai poate continua...“. MARIA SZABÓ, Sf. Gheorghe Cunoscând receptivitatea cu care organele de Poliţie, în speţă Serviciul de circulaţie al municipiului reşedinţă de judeţ rezolvă sesizările şi reclamaţiile cetăţenilor, aşteptăm materializarea în cel mai scurt timp a doleanţei exprimate de corespondenţă. In fond, legea trebuie respectată de către toată lumea ! Soluţie promptă Cererea unui glup de cetăţeni din Intorsura Buzăului a fost analizată de către factorii locali şi soluţionată prompt. Nu s-au semnalat încălcări ale legislaţiei în vigoare, ci doar o necorelare a termenelor de aplicare. Acum totul este în ordine. Verificare mai amănunţită Aspectele abordate de domnul Petre Băcăoanu, din Sfântu Gheorghe, au constituit şi vor constitui tema unor verificări mai amănunţite. O parte din aspecte au fost deja investigate iar altele urmează în cel mai scurt termen. Numai că nu întotdeauna şi soluţiile oferite sunt cele... aşteptate ! Răspuns negativ Situaţia relatată de dumneavoastră, stimate R.M., din Târgu Secuiesc, nu poate fi rezolvată cu una, cu două! Vă lipsesc probele edificatoare, fără de care nu se poate da un verdict Ne pare rău, dar aceasta e situaţia... O fată vrea să facă ... film Luminiţa Ghiurcă are 16 ani şi doreşte să facă... filme! Nu ne e prea clar din scrisoarea ei, dacă în postura de actriţă, regizoare, montează, ori mai ştiu eu ce meserie. Sfatul meu e să-ţi termini şcoala, şi abia după aceea să te interesezi de asemenea lucruri. Dacă tot ne-ai întrebat, te sfătuim să te adresezi la o adică Sudioului Buftea. Cu ce sorţi de izbândă însă, asta e cu totul altceva... Rubrică realizată de Horia C. DELIU  VIALOG ! Greva a trecut, rezultatele ei sunt ambigue, deziluzia rămâne... Bugetul rectificat NV. -9 Urnate din pag 1 sanitare au fost aprobate incă 76 milioane. „ Bugetele primăriilor municipiului Sfântu Gheorghe şi celorlalte oraşe ale judeţului vor beneficia de o rectificare ce însumează mai bine de 1,7 miliarde de lei ! Intre altele, cu aceşti bani ,‘se vor asigura posibilităţi sporite de protecţie socială iar în domeniul investiţiilor - reparaţii de străzi, extinderea reţelelor de alimentare cu apă potabilă, lucrări conexe la ansambluri de locuinţe, îmbunătăţirea transportului local prin dotarea cu autobuze noi. 9 Rectificarea bugetelor primăriilor comunale se cifrează la aproape 140 milioane lei. 9 Intrebându-l pe domnul László Iuliu, vicepreşedinte al Consiliului judeţean Covasna, ce criterii au stat la baza defalcării pe localităţi a bugetului rectificativ, am aflat că în stabilirea nivelurilor sumelor aprobate pentru fiecare oraş şi comună s-a avut în vedere ca nivelul cheltuielilor pe cap de locuitor să fie cât de cât apropiat. De asemenea, s-a ţinut cont de posibilităţile de realizare a veniturilor proprii, de potenţialul economic şi, nu în ultimul rând, de asigurarea pentru obiectivele de investiţii propuse a documentaţiilor tehnico-economice şi studiilor de fezabilitate. Deci, cine s-a preocupat din timp de întocmirea lor a primit şi bani. „ Acum rămâne ca fiecare primărie, consiliu local, să acţioneze în aşa fel încât sumele alocate să fie şi cheltuite. Altfel, la sfârşitul anului, banii rămaşi se vor întoarce la bugetul statului. Aşa că, doamnelor şi domnilor - la treabă ! „Când in ţara asta se va muri de foame..." (Urmas din pag. 1) faţă de ce-ţi permite bugetul trebuie să-ţi faci singur anumite categorii de relaţii şi să pedalezi pe pârghia ministere, sau chiar Parlament, când este cazul. Apropo de relaţii: am auzit nu de mult că ai reuşit un aranjament foarte avantajos privind construcţia de drumuri pentru oraş. Despre ce-i vorba? Am fost şi anul trecut şi anul ăsta, în audienţe la miniştrii transporturilor, Băsescu şi Teodoru, şi la Administraţia generală a drumurilor naţionale. Existând un experiment cu o firmă germană pentru 8000 metri pătraţi de asfalt, s-a găsit de cuviinţă ca el, experimentul, să fie trimis la noi „ că suntem băieţi simpatici". Am picat la minister exact când a trebuit. In cursul lunii septembrie se vor executa cei 8000 de metri pătraţi, ceea ce înseamnă un kilometru lungime. - In ce zonă? - Zona de centru, deci, de lângă Ocolul silvic, până la Intersecţia cu .,Gheorghe Doja“, sau ,.Hanului". - Firma e nemţească. Dar nemţi aveţi ? - Muncitorii nu vor fi nemţi, ci din ţară, dar vor lucra după reţeta şi tehnologia de lucru pe care le pune la dispoziţie firma germană. (Va urma) „0infanti ai ul“ ’93 (Urinare din rog- 1) Buzăului şi Dobârlău. (Brădetul nu poate participa deoarece in aceeaşi zi participă la un festival în Vrancea). De asemenea, au fost invitate formaţii româneşti de peste hotare, din Republica Moldova, Ungaria şi Cernăuţi. Lista definitivă a formaţiilor participante (in funcţie de confirmări sau infirmări) ca şi alte noutăţi de ultimă oră — în numărul de sâmbătă al ziarului nostru. (D. loan).