Cuvântul Nou, aprilie 1994 (Anul 5, nr. 1080-1100)

1994-04-01 / nr. 1080

Pap 2 HQTt eSTISIs INFORMAŢII $ Soarele a răsărit la ora 6,57 şi va apune la ora 19,42. Din acest an au trecut 90 de zile şi au mai rămas 275 de zile. Din calendarul creştin ortodox: Cv. Maria Liptecnea, Cv. Macarie Mart, Aflăm de la PECO In zilele de sărbătoare staţiile PECO vor funcţiona după următorul program: în ziua de 3 aprilie 1994 — Staţia PECO nr. 1 între orele 7—13; Staţia PECO nr. 8 închis; Sterile PECO Baraolt, Intorsura Buzăului şi Covasna închis; Staţia PECO Târgu Secuiesc între orele 7—15; luni, 4 aprilie 1994 — Staţia PECO nr. 1 Sfântu Gheorghe între orele 7—15; Staţia PECO nr. 2 Sfântu Gheorghe între orele 7—15; Staţiile PECO Baraolt, Intorsura Buzăului şi Covasna între orele 8—12; Staţia PECO Târgu Secuiesc între orele 7—15. Majorări de preţuri la transportul pe calea ferată Din surse SNCFR s-a aflat că în cursul săptămânii viitoare tarifele la transportul pe calea ferată vor fi majorate cu 25 la sută. Din păcate, nu este o păcăleală de întâi aprilie, ci un adevăr pe care îl vom simţi pe ... buzunarele noastre. (A.G.) Vinde cine ce poate... Prost e cel care dă uu cel cere ere Fotó: Kovács László O sinucidere anunţată ! După ce şi-a anunţat părinţii şi prietenii, asupra intenţiilor sale, Pataki Sándor, 33 de ani, cu domiciliul în comuna Reci, căsătorit şi fără ocupaţie, s-a spânzurat de un copac aflat în marginea unei bălţi din Comalău. Sinucigaşul băuse zdravăn, înaintea gestului fatali (V.I.) Se caută un ... găsitor O profesoară din Anglia care lucrează la Şcoala ajutătoare din Olteni din pură bunăvoinţă, a pierdut într-o maşină pe traseul Sfântu Gheorghe — Braşov un mic geamantan de culoare maro-deschis cu toate actele în el. Solicită înţelegerea găsitorului pentru a reintra în posesia lor, rugândul să se aducă sau trimită la sediul redacției noastre. CEFELE EUROPENE LAFOTBA/ Marţi şi miercuri s-au disputat meciurile etapei a V-a a „Ligii campionilor , precum şi cele din manşa I a semifinalelor „Cupei cupelor“ şi „Cupei U.E.F.A.“, care au atras intribune zeci şi zeci de mii de spectatori. ,,Liga campionilor". In grupa A, cele două favorite şi-au asigurat punctele de care aveau nevoie pentru a accede în semifinale. Pe ,,Nou Camp“, C.F. Barcelona, ajutată copios de arbitrul scoţian W. Mottram (între altele, domnul Willy a refuzat din penalty turcilor, la faultul în careu asupra lui Hamzo, acordând, în schimb, unul, absolut gratuit, spaniolilor), a învins cu 3—0 pe Golfutvsa,ray Istanbul, prn golurile semnate de Amor (min. 22), Koeman (min. 70, din 11 metri) şi Eusebio (min. 77). La Moscova, Spartac şi A.S. Monaco şi-au împărţit perioadele de dominare, fără însă ca vreuna dintre ele se înscrie. CUVÂNTUL NOU Vocaţia de a-i ajuta pe alţii (fiotare die pat !) un curs de instruire sub îndrumarea competentă a doamnei Barna Jolán de la Laboratorul de educaţie sanitară, după care am început la practic efectiv cele învăţate. — Cine sunt pacienţii dv.? — Eu am două femei în etate, una de 82 de ani, alta de 70, neajutorate, suferinde, pentru care am ajuns un fel de ,,înger păzitor"! Pur şi simplu fac totul. — Adică? — Toaleta dimineaţa, pregătirea mesei, servirea ei de trei ori pe zi, administrarea medicamentelor prescrise (când e necesar), conversaţie, masaj şi aşa mai departe. Dar cel mai mult contează pentru ele faptul că un om de încredere le trece zilnic pragul, le întreabă de sănătate. Simt şi ştiu că nu mai sunt singure pe lumea asta. — Bine, dar deplasarea de trei ori pe zi presupună un program imposibil pentru dumneavoastră ! Când mai aveţi timp de cei coroplaţi? — Aici e aici. Intr-adevăr, încep la 8 dimineaţa şi stau până la 10, apoi merg la prânz (13,30—14,30), pentru a-mi încheia programul între 19 şi 20. E greu, dar dacă m-am ,,înhămat" la o asememenea muncă, trebuie să o duc la capăt! — Şi în zilele de sfârşit de săptămână, cum procedaţi? — Păi tot la fel... Omul trăieşte, nu-i aşa? şi în week-end deci merg şi atunci. — Cât timp a trecut de când aţiînceput, practic, activitatea? — In 19 iunie anul trecut a fost prima mea zi de muncă la Crucea Roşie. Sper să fac anul şi încă mulţi de acum înainte. Pacientele mele sai, mai degrabă, prietenele mele în vârstă, se bucură aşa de tare când mă văd, încât ait de toate problemele mele. Este, dacă vreţi, cea mai mare satisfacţie a noii mele profesii. Mă bucur că la cei 30 de ani ai mei pot să da® randament, să insuflu curaj, să fiu utilă. ‘ Vom fi în siguranţă... (Ur^o * div pr.p 1) dală PECO S.A. Sfântu Gheorghe şi unităţile din teritoriul judeţului; regiile autonome de gospodărie comunală şi locativă şi cele de transport local (dacă vor mai creşte preţurile nu va mai fi cazul, oamenii vor circula pe jos ...); unităţile care gestionează, depozitează, exploatează sau folosesc substanţe explozive şi toxice (şi noi care stăteam liniştiţi că astea sunt de mult păzite); sediile celor două redacţii ale ziarelor ,,Cuvântul nou" şi „Háromszék“, tipografiile (asta-mi place cel mai mult); sediile partidelor sau formaţiunilor politice, sediile unităţilor şi instituţiilor bugetare şi ale altor obiective de interes public, altele decât cele evidenţiate în această listă. Aşadar, toţi cei care doresc să fie liniştiţi şi in conformitate cu legea urmează să încheie contracte, în funcţie de nevoile fiecăruia cu Corpul gardienilor publici al judeţului Covasna. După încheierea contractelor, se va face selecţia şi apoi angajarea solicitanţilor admişi pentru această meserie. Adevărul—ca un mesaj... (Ih more him pig !) cu opiniile câtorva participanţi la sesiunea de la Arcuş, precum şi cu un interviu cu dl. Marin Radu Mocanu, director în D.G.A.S. Bucureşti. Credem că multe din cele spuse pe parcursul dezbaterilor Sesiunii trebuie cunoscute atât de intelectualii români, cât şi de cei maghiari. Dealtfel ideea care a răzbătut în încheierea sesiunii, iit.r • rrrlmată inclusiv de dl. 3, rector Marin Radu Mocan« a fost că aceste sesiuni ştiinţifice anual« ar trebui organizat» ca o largă participare a Intelectualilor, a «rectătorilor istorici din judeţul nostru, indiferent de etnie, pentru că nu avem ce ascunde. Să ne cunoaştem proprie istorie, dar şi istoria celor împreună cu care trăim şi vom trăi până la sfârşitul veacurilor. Poate în acest fel vom reuşi să netezim asperităţile, să apropiem distanţele care ne despart. Iată, în încheierea acestui prim material din cele care vor fi dedicate sesiunii ştiinţifice „Mesajul arhivelor”, câteva gânduri exprimate de d-na Ana Grama, muzeograf în Muzeul ,,Astra" din Sibiui .Românii din Transilvania au suferit mult dar au ştiut să-şi construiască o viaţă socială normală. Nu numai prigoana etnică, dar şi delăsarea preoţilor şi intelectualilor români din Transilvania, îe care s-a asociat o cruntă marginalizare economică, AU dus la regresul societăţii româneşti din această parte a târiii ceea ce trebuie să ne dea de gândit. Adevărul, însă, e rotund; are şi au, , negru, are şi lumină, şi întuneric“. Porto umilește Bremenul Clasamentul 1. C.F. Barcelona 5 3 2 0 12— 3 8 2 A.S. Moiiaco 5 3 11 9— 3 7 3. Spartak M. 5 0 3 2 4-11 3 4. Gaiaicsaray 5 0 2 3 0— 8 2 'Etapa următoare (13 aprilie)* A.S. Monaco — G.F. Barcelona și Galatasaray Istanbul — Spartak Moscova. Derby-ul grupei B. dintre Werder Bremen și F.C. Porto, care urma să stabilească cea de-a doua echipă calificată în semifinale, s-a soldat cu un adevărat dezastru pentru gazde. Portughezii au învins cu un scor concludent! 5—0 II Au înscris Rui Felipe (min. 11), Kostadinov (min. 35), Secretario (min. 70), Domingos (min. 72) și Timofte II (min. 89, din 11 metri). In celălalt meci al grupei, A.C. Milan, în rândurile căreia a evoluat şi Răducioiu (el a şi fost foarte aproape de gol la începutul partidei), şi Anderlecht Bruxelles au terminat, nedecis: 0—0. 1. A.C. Milan 2. F.C. Porto 3. Anderlecht 4. Bremen Etapa următoare: F.C. Porto — A. G. Milan și Anderlecht Bruxelles — Werder Bremen. ».Cupa cupelor": Paris Saint Germain — Arsenal Londra 1—1, Benfica Lisabona — A.G. Perna 2—1. ..Cupa U.E.F.A.“: Casino Salzburg — Karlsruher 0—0, Cagliari — Inter Milano 3—2. In acest din urmă meci, Interul a condus cu 2—1 până în minutul 60. Returul celor patru întâlniri are loc în zilele de 12 și 13 aprilie. s. Nicolai. Clasamentul 5 2 3 0 6— 2 7 9 3 0 2 10— 6 6 5 12 2 4—74 3 113 0—14 8 ■iul V Nr. 1080 tt'iniare din pag, i) chiar în țară poate exista un asemenea spital. — Mai ai voie sâ muncești? — Nu. Și ăsta ml e năcazul. Eu sânt ea nebun când plec la muncă. Când beau, beau două zile, dar și când merg la lucru, âîa-i lucru. — Ce gospodărie ai? — Am vreo patru hectare de pământ, doi cai, vacă. 29 de oi, trei porci. Fără slugi, fără nimic. Și o mamă de 82 de ani, pensionară. Mă bucur că ne face foc, săraca. — Ce nevoie aveai de atăta gospodărie dacă toi ai leafă de vice? — Pentru frumusețea gospodăriei. Eu sunt veterinar de meserie. — Povestește-mi ceva de pe vremea când erai tehnician veterinar... — La Lemnia, într-o noapte de Paşti am scos din scroafă cinci purcei vii. De la ora 1 până la 5 dimineaţa. Câţi doctori fac cezariană în grajd? S-a adunat şi în mine munca asta. Să ţi doi copii la facultate nu-i lucru uşor. Numai câte pachete am dus eu la Sibiu şi la Braşov... — Unde sunt acum? — Fata e la Braşov, profesoară. Băiatu' a tei mirat teologia şi acum aşteaptă să fie sfinţit lângă Hălchiu, la Satu Nou. — Deci băiatul e preot Cu cine seamănă? — Lumea zice că cu mine! —■ Nu prea te ştiu sfânt ... — Cine zice? — Eul Cât timp ai mai vrea să fii viceprimar? — Până îmi expiră candidatura. Dacă mi-o lăsa Dumnezeu zile. Viața e ca umbra. — Adică? -- Trecătoare și scurtă! Campionatul municipal de monifotbal ETAPA A XVII-A aultate: Venus — Sănătatea S—2, K — Lotus 0—0, Comat — Pro-, nţii 2—5, CU.T. — A.S.A. 6—0, Ko — Scala 0—1, Moinas — A- 9—2, Atletic — Unirea 2—). Du~ Etapa a 17-0 clasamentul arată 1, 1 Atletic 27 p; (72-23); 2. Co- 27 p (75—33); 3. Molnaș 24 p (76— 4 proiectanții 23 p (69—451; 5. ea 23 p (46—26); 6. Electro 19 p; JT 18 p; 8. Venus 17 p; 9. Tiu ÎS p; 10 Alex 13 p; 11. Sănătatea 12. Lotus 8 P (32—70); 13. Scala (22—75); 14. A.S.A. 4p. apa viitoare (11 aprilie); Proieci — Tükör, Unirea — Venus, itatea — Electro, Scala — O.J.T.J \ _ Gomat. Alex — Atletic și I