Cuvântul Nou, ianuarie 1997 (Anul 8, nr. 1776-1794)

1997-01-15 / nr. 1782

niiiiAMTin umil LII VAN 1UL NUN %B \B w m Ivi La 11 ciiiDimi sociAt-poimc m 111111111mm Anul VIII Nr. 1782 Miercuri 15 ianuarie 1997 4 pagini — 200 lei Actualitatea internă . Preşedintele Senatului, Petre Roman şi preşedintele Camerei Deputaţilor, Ion Diaconescu, au primit, marţi, delegaţia Băncii Mondiale, condusă de Kenneth Lay, director pentru Europa şi Asia Centrală. Directorul Kenneth Lay a declarat presei, la sfârşitul întrevederii, că această instituţie va continua să sprijine România şi că modalităţile concrete de sprijin vor fi decise după ce guvernul de la Bucureşti va pune în aplicare măsurile economice pe care le preconizează. Delegaţia Băncii Mondiale s-a întâlnit, luni. Cu primul-ministru Victor Ciorbea. (MEDIAFAX) Liderul PNLCD, Niculae Cerveni, a declarat, marţi, Agenţiei Mediafax, că vicepreşedintele partidului, Alexandru Popovici, a fost exclus din partid. Cerveni a spus că decizia a fost luată marţi dimineaţă, de „conducerea partidului", fără a putea preciza dacă a avut loc o întrunire a Comitetului Executiv. Intr-un comunicat trimis Agenţiei Mediafax, Biroul de presă al PNLCD afirmă că excluderea se datorează ,,unor grave acte de indisciplină şi acţiunilor personale împotriva partidului şi a unificării liberale“. (MEDIAFAX) SESIUNE DE COMUNICĂRI Al In cadrul manifestărilor prilejuite de împlinirea a 147 de ani de la naşterea Luceafărului poeziei româneşti, astăzi, 15 ianuarie, la Liceul „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe are loc, începând cu ora 12, sesiunea de comunicări „Mihai Eminescu“, susţinută de elevi ai claselor liceale, urmate de un program artistic ce include recitări din lirica eminesciană, cântece pe versurile marelui poet. In încheierea manifestării, elevii cercului de teatru prezintă comedia, apărută postum, ,,Gogu tatii", de Eminescu. Adevărul Implicaţiile arestării lui Miron Cozma pot fi foarte mari dacă se doreşte cu adevărat aflarea adevărului despre mineriadele din '90 şi ’91. In acele acţiuni au fost amestecaţi, într-o formă sau alta, o serie de oameni politici aflaţi până nu demult la putere, precum şi alţii care sunt acum, din nou, la putere. E vorba, desigur, despre domnii Iliescu, Roman, preşedinţi de partide, şefii unor instituţii importante ale statului, precum S.R.I. şi Ministerul de Interne. Va fi interesant de văzut cum vor reacţiona domniile lor atunci când vor fi obligaţi să depună mărturie în instanţă! Cred că un asemenea proces este mult mai mult decât un simplu proces al unui om certat cu legea. Oricât doreşte dl . EDITORIAL Emil Constantinescu să avanseze ideea că politicul nu va avea ce să caute în judecarea lui Miron Cozma, mi-e greu să cred că aceste două lucruri vor putea fi despărţite. Mi-e dor să-l văd pe Adrian Năstase cum ne va explica în direct despre reverul minerului nr. 1 al ţării, că doar au jucat tenis împreună. Una peste alta, procesul Miron Cozma va fi un spectacol pe care mass-media îl va regiza cu măiestrie. Nu este exclus să apară şi câteva volume de proză pe acest subiect, ba chiar şi vreun film... Acum, cei care au dorit să-l vadă pe Cozma după gratii - şi sunt foarte mulţi aceştia - îşi văd visul cu ochii. Ce va fi, e mai greu de spus. Miron Cozma va Dumitru MANOLĂCHESCU despre mineriade „Toate schimbările pe care le vom face vor avea la bază criteriul competenţei“ . Declară prefectul judeţului Covasna, dr. Gh. TATU -» - De unde începeţi, spre ce mergeţi, cum veţi reuşi scoaterea Prefecturii din conul de umbră în care intrase? E greu să spui, la doar o săptămână de la numire, că ştii totul despre un loc de muncă nou. Obiectivele programului de guvernare ne sunt însă clare şi ne vom strădui să decupăm elementele esenţiale pentru judeţul Covasna, pentru că un program de guvernare nu e viabil dacă nu a transpus în practică în teritoriu. Ieşirea din marasmul economic este un obiectiv principal şi pentru noi. Judeţul nostru are darul de a fi unul din cele mai frumoase şi curate zone ale ţării. Are, de asemenea, o agricultură care încă se păstrează în dimensiunile unei producţii intensive şi un sector zootehnic de invidiat, pentru că au existat aici profesioniști, cadre de specialitate care au pus pasiune în munca lor. Arecam fi cazul ca perioada următoare să însemne creșterea turismului, exploata Dumitri MANOLACHESCU (Continuare In pag • 1•) „Bankcoop rămâne o bancă solidă“  Domnule Ruszka József, astăzi dimineaţă (marţi, 14 ianuarie - n. red.) la uşa Bankcoop-ului din Sfântu Gheorghe s-a adunat cam multă lume alertată de informaţiile privind un conflict existent la nivelul central al băncii. Pe dumneavoastră, în calitate de director-adjunct al Sucursalei din judeţul Covasna al Bankcoop, vă rugăm să descâlciţi misterul“. Intr-adevăr, a izbucnit un conflict între fondatorii băncii : Centrocoop, Cooperaţia de consum şi Cooperativa de credit, pe de o parte, şi George Păunescu, unul din principalii acţionari, pe de altă parte, in urma majorării capitalului social al băncii în decembrie 1996 au intervenit divergenţe între aceşti principali agenţi în ceea ce priveşte cuantumul deţinut de Gabriel FLORESCU (Continuare în pag. a 2-a) IN ZIARUL DE AZI: ■ NOTE ; 9 ŞTIRI ; ■ INFORMAŢII ■ SPORT ■ EMINESCU ŞI RELIGIA (II) Eminescu... Cu sufletul împovărat de emoţie ne aducem aminte, în fiecare 15 ianuarie, că ziua lui EMINESCU este, mai presus decât oricând, ziua Poeziei... Gândim că în acel an 1850, la cum, până unui secol şi la cumpăna unei luni, la Botoşani, S-a înălţat în strălucire universală luceafărul geniului poetic naţional. Incâ în 1872, Titu Maiorescu l-a considerat pe Mihai Eminescu „poet, poet în toată puterea - cuvântului" şi a prezis în anul 1889 Luminiţa GRAURE (Continuare în pag 2) Salvaţi Staţia de Salvare Staţia de Salvare din Sfântu Gheorghe se confruntă cu destule probleme. Pentru a afla despre ce este vorba am purtat o discuţie cu directorul acesteia, domnul Tiberiu Poştoaca. - Care este dotarea Staţiei de Salvare domnule Poştoacă ? - In tot judeţul sunt 45 de auto-salvări (auto-sanitare) din care 24 sunt la Sfântu Gheorghe, acestea au o vechime de 16-17 ani. - Maşinile din dotare răspund exigenţelor sanitare ? - Cu siguranţă nu, de exemplu, în autosanitarele Dacia nu sunt condiţii de acordare a ajutorului medical din lipsă de spaţiu, iar bolnavii de peste 1,80 metri sunt nevoiţi să stea cu picioarele strânse. Pentru că sunt foarte vechi, băieţii de pe dube umblă cu ele parcă ar fi bibelouri şi se chinuie mereu să le cârpească. Dotarea lasă foarte mult de dorit. Ast-(Continuare în pag. a 4-a) iei cadrele cu greutăţi, deoarece a răspunde unei urgenţe nu ar trebui să însemne doar transportul bolnavului la spital, ci şi posibilitatea pacientului de a primi, la domiciliu, o consultaţie. - De ce ar mai fi nevoie cu dotarea pe care o aveţi? - Pe lângă maşini ar mai fi nevoie de cel puţin câte un medic în cele 5 staţii din tot judeţul, de un operator pe calculator, o mai bogată dotare medicală a maşinilor şi de un sistem de comunicaţii competent deoarece cele pe care le avem sunt vechi de 30 de ani. - Aţi primit totuşi ceva nou sau ceva competitiv anul trecut? - Cea mai importantă a fost o autosanitară Mercedes singura maşină care poate fi omologată ca autosanitară, dar şi aceasta are o vechime de 10 ani. Elena ROTARU (Continuare în pag. 2)