Cuvântul Nou, octombrie 1997 (Anul 8, nr. 1978-2004)

1997-10-01 / nr. 1978

Pagina 2 CU GÂNDURI BUNE PENTRU COVALACT în ziarul “Haromszek”apărut în ziua de 24 septembrie a.c. am declarat că “S.C.COVALACT suferă de o boală foarte primejdioasă a perioadei de tranziţie”.Boala constă în faptul că cei puternici de la conducerea societăţii folosesc cu bună ştiinţă efectele acestei perioade, dar în special efectul inflaţiei în folosul unor colaboratori-prieteni având pierderi imense pentru societatea pe care o conduc, deci şi pentru majoritatea acţionarilor săi.în timp ce unii se îmbogăţesc, societatea cu majoritatea acţionarilor săi se duce spre prăpastie, printr-un haos creat artificial când mulţi chiar şi cu funcţii cheie nu observă care este adevarata cauză a decăderii totale. Rolul meu este să vindec această boală, să salvez şi persoana, care a căzut în această greşeală, înainte cu câteva secunde, de a a ajunge acolo, de unde nu se mai poate întoarce. Acest lucru am vrut să-l expun la Adunarea generală, dar pentru că nu erau prezenţi decât 40-50 de acţionari din totalul de 417, am socotit că nu merită să scot din buzunar şi ultima carte “Asul de pică”. Dacă scot şi această carte poate cineva pică! Covalactul are nevoie de domnul director Bălan pentru că este un “lider”, un bun organizator şi cel care are relaţii peste tot. La fel are nevoie şi de Abraham pentru a avea garanţia că marea parte a profitului ce se poate realiza foloseşte cauza dreaptă, cinstită şi serveşte pentru folosul întregii familii a acţionarilor. Aici enunţ şi fabula spusă de domnul Bălan la începerea şedinţei că “doi măgari legaţi la gât de o sfoară merg pe o fâneaţă unde se află două căpiţe de fân. Linul trage spre dreapta să mănânce din căpiţa din dreapta şi altul spre stânga. Trăgând în sensuri opuse la un moment dat sfoara se strânge pe gât şi mor amândoi măgarii înainte de a ajunge să mănânce fânul din căpiţe.” Eu m-am recunoscut în fabulă şi cred că se poate ghici şi cine e al doilea. M-am folosit de cele spuse de domnul Bălan şi am scos în evidenţă pentru că este o zicală după care: “Când nu mai ai ce face încearcă să foloseşti arma adversarului!”. La adunarea generală m-am convins că în spatele meu este numai Dumnezeu şi Adevărul în timp ce toţi cei prezenţi erau în spatele Directorului, în această situaţie ce am de făcut? Să pun în practică teoriile mele despre eficientizarea unei societăţi de pe un post oarecare, deci dacă vreţi “Managementul societăţii, fără funcţie în perioada de tranziţie care s-ar putea aplica la foarte multe întreprinderi devenite falimentare într-o perioadă când corupţia s-a ridicat la rang foarte înalt şi nu se poate opri până când cineva din sânul colectivelor nu se sacrifică pentru acest lucru. Mi-ar place să expun mai pe larg această “teorie nouă” chiar la televiziune, unde cu plăcere m-aş prezenta şi împreună cu domnul director Bălan, ca fiecare să-şi spună punctul lui de vedere, iar spectatorii să-şi formeze părerile proprii. Acuma atâta mai rog: să verifice fiecare eficienţa Covalactului după 1 iulie a.c. şi înainte. Eu contestaţia şi sesizările către Comisia de cenzori le-am depus în 30 iunie 1997. Rezultatele se văd şi se vor vedea în viitor şi mai mult pentru că S.C. Covalact este o “mină de aur” dar acest lucru trebuie să simtă toţi componenţii societăţii şi producătorii de lapte precum şi consumatorii pentru că fostul inginer şef garantează că în viitor toate produsele Covalactului vor fi de o calitate mai bună ca până acuma. Domnul director Bălan poate să mai scape de prăbuşire dacă îl ascultă pe fostul inginer şef şi face câteva “mici sacrificii personale” în folosul societăţii pe care o conduce, în folosul acţionarilor, în caz contrar riscul este foarte mare, poate va pierde totul! Timpul va demonstra justeţea celor declarate de mine! Abraham Árpád fost inginer șef la S.C. Covalact S.A. La realizarea rubricilor de ştiri interne şi externe s-au folosit surse ale Agenţiei de presă MEDIAFAX I Comerţul exterior a înregistrat, în primele şapte luni ale acestui an, un deficit de 856,2 milioane dolari în preţuri FOB/ FOB, respectiv 1 .338 milioane dolari în preţuri FOB/CIF, înai mic cu aproape 300 milioane dolari faţşi de aceeaşi perioadă din 1996, infonnează Comisia Naţională de Statistică. Exporturile au lîatemat, în luna iulie, 775,9 milioane dolari, mai mult cu 0,7% decît în luna precedentă şi cu 10,4% comparativ cu luna iulie a anului 1996. Valoarea cumulaţii a exporturilor, pe primele şapte luni ale anului, a fost de 4.921 milioane dolari (cu 4,4% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 1996), ceea ce corespunde unei medii lunare de 703 milioane dolari (673, 2 milioane dolari în aceeaşi perioadă a anului anterior). . Importurile în luna iulie a.c. au fost de 963,3 milioane dolari în preţuri FOB, respectiv 1.043,7 milioane dolari în preţuri CIF, în creştere cu 2% faţă de luna precedentă şi cu 4,2% faţă de iulie 1996. Pe primele şapte luni, importurile s-au extrat la 5.777,2 milioane dolari în preţuri IOB şi la 6.259 milioane dolari în preţuri CIF, în scădere cu 1,3% comparativ cu perioada similară din anul precedent. Principalii parteneri economici ai României sunt Germania, Italia, Franţa, SUA, Turcia, Federaţia Rusă şi Republica Coreea. Deputaţii aprobă de TVA Pentru grîu şi orz Se aplică o cotă a taxei pe valoarea adăugată de 18 la sută, au hoţiîrît, marţi, deputaţii, la aprobarea Ordonanţei nr. 34/1997, privind modificarea şi completarea reglementărilor privind TVA. Aeastă ordonanţă prevede şi revenirea la cota de 18 la sută aplicată pentru legume şi fructe comestibile, aşa cum stabileşte Legea bugetului de stat pe 1997. Ordonanţa mai stipulează că sunt scutite de TVA : livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în ţară de unităţile sanitare de asistenţă socială, serviciile de cazare, masă şi tratament, prestate de către agenţi economici autorizaţi din staţiunile balneocliimaterice şi unităţile de învăţămînt cuprinse in sistemul naţional. Totodată, sunt scutiţi de plata TVA liber profesioniştii care îşi exercită activitatea în baza unui contract de societate civilă, gospodăriile agricole individuale şi asociaţiile de tip privat ale acestora, cantinele organizate pe lîngă instituţiile publice, casele de economii, Banca Naţională, societăţile, de investiţii financiare, de asigurare şi Regia Autonomă Loteria Naţională sunt, de asemenea, scutite de TVA. Nu este percepută taxa pe valoarea adăugată nici pentru editarea, tipărirea şi vînzarea de ziare, cărţi, reviste, realizarea şi difuzarea programelor de radio şi televiziune, cu excepţia activităţilor de reclamă. Vor fi scutite de TVA şi serviciile din import similare serviciilor din ţară care sunt exceptate de la plata acestei taxe. De această prevedere vor beneficia, în principal, agenţii economici care realizează investiţii finanţate din credite bancare sau surse financiare din străinătate. Ordonanţa mai prevede pentru produsele din care, peşte, lapte, uleiuri, ouă, făină, griş, mălai, paste făinoase, medicamente de uz uman şi veterinar, proteze şi produse ortopedice să fie aplicată o cotă a TVA de 9 la sută. Totodată, Ordonanţa stabileşte că agenţii economici cu o contribuţie la veniturile bugetului de stat de sub 4 la sută pot să depună deconturi la alte termene decît lunar şi plătesc taxele datorate bugetului la termenele şi în condiţiile stabilite de Guvern. CUVÂNTUL NOI Colegiul medicilor din judeţul Covasna Din februarie 1996, în judeţul Covasna îşi desfăşoară activitatea Colegiul Medicilor, cu un efectiv de 370 de membri. Aceştia sunt toţi medici cu drept de practică medicală. Ei sunt obligaţi să devină membri iar pentru aceasta trebuie să plătească o cotizaţie lunară, reprezentând, de regulă, 1% din venitul brut obţinut în cadrul profesiunii. Dar în primele şase luni de la funcţionare acestă cotizaţie era de 2%, aceasta fiind necesarul minim de funcţionare a Colegiului Medicilor din Covasna. Cotizaţia se reţine la sursă după care se virează în contul bancar al Colegiului. în cadul acestui Colegiu s-au constituit trei departamente: administrativ, relaţii interne şi internaţionale avându-l ca preşedinte pe dl. Albert István şi secretar pe dl. Kovács Ştefan- medic primar de boli contagioase -, departamentul de jurisdicţie profesională şi litigii condus de dr. Biro András medic chirurg şi departamentul pentru studii şi strategii funcţionale, condus de Ince Edit. De la 1 ianuarie 1999, intră în vigoare legea asigurărilor sociale de sănătate, în România, acestea sunt obligatorii şi vor funcţiona descentralizat, iar administrarea fondurilor se va face prin Casele de Asigurări la nivel judeţean. Sarcinile Asigurărilor de sănătate sunt preluate de Direcţia Sanitară Judeţeană dar care ulterior vor fi preluate de Casele de Asigurări. Activitatea Colegiului constă în urmărirea calităţii actului medical şi pregătirii personalului medical, în special al medicilor. începând cu anul 1999, toată activitatea se va derula prin contract încheiat între Unităţile Sanitare şi Casele de Asigurări, acesta fiind redactat de Ministerul Sănătăţii şi Colegiile Naţionale. Aceste date ne-au fost furnizate de dl. Albert István, într-o conferinţă de presă, care a avut loc ieri, 30 septembrie, în sala de şedinţe a Spitalului Judeţean, în concluzie Colegiul Medicilor este o organizaţie nonguvernamentală, cu obiective profesionale, administrative, de jurisdicție profesională şi economicosocială. Daniela ANDREI In lipsa unei perspective concri (Urmare din pagina 1) Comandău, ca activitate turistică nu există nimic şi e foarte păcat pentru această zonă frumoasă şi pitorească ţine să sublinieze primarul comunei. Eu zic că, viitorul comunei noastre este turismul. După ce se termină cu exploatarea aceasta masivă a lemnului, aici industriase opreşte brusc, într-un fel. Deocamdată, nu avem un hotel şi vin sute de turişti şi n-avem unde-i caza sau n-avem o cantină pentru aceşti străini. Primăria nu poate să realizeze asemenea condiţii deoarece nu dispune de sursele financiare necesare. Dacă, eventual, se găseşte un investitor în acest sens, eu garantez că n-o să regrete. Până atunci însă trebuie făcut drumul ce leagă comuna de oraşul Covasna, cel puţin cum a fost înainte de anul 1995... Nu numai starea drumului spre Comandău este o problemă serioasă pentru locuitorii acestei comune, ci şi legătura telefonică, chestiune ce momentan înseamnă...două fire trasei prrzont în fin Covasna. “Câteodată, când trebuie să vorbim cu judeţul aşteptăm la telefon şicâte cinci ore ne relata dl.Leicher-Leo. Avem centrală telefonică cu vreo 90 de abonaţi, dar de când cu vijelia plin stâlpii au fost doborâţi, iar firele au fost ■ distruse complet. Am discutat cu conducerea ROMTELECOM în vederea realizării unui projeet care este deja întocmit. Respectiva unitate vrea să monteze o centrală modernă şi a promis că toate lucrările vor fi terminate până la sfârşitul lunii octombrie a.c., dar nici vorbă de aşa ceva.” inflaţiei se apropie de 1o%... Rata medie lunară a inflaţiei a fost, în primele opt luni ale acestui an, de 9,7%, comparativ cu 3% în aceeaşi perioadă a anului trecut, informează Comisia Naţională pentru Statistică. Creşterea preţurilor de consum a fost, în luna august, de 3,5%. Comparativ cu luna decembrie 1996, rata inflaţiei a fost, în august, de 109,8%, iar faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, de 159,1%. Majorări de preţuri faţă de luna anterioară au avut loc la ulei comestibil, cu 23,6%, legume şi conserve de legume - 17,2%, carne de porcine - 11,3%, bovine - 10,3%, pasăre - 9,9%, preparate din carne - 5,6%, bere - 5,2%, produse care deţin 18,7% din totalul cheltuielilor băneşti, pentru consum, ale populaţiei. Au scăzut preţurile la pâine - 2,1%, cartofi - 17,1% şi fructe - 31,2%. Pe piaţa ţărănească,preţurile la produsele agro-alimentare au scăzut, faţă de luna iulie, cu 24,1%, exclusiv pe baza reducerii preţurilor la produsele de origine vegetală (- 30,5%). La animale şi păsări vii, precum şi la produsele de origine animală, preţurile au crescut, în august, cu 8,3%, respectiv 6,1%. Creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare a fost determinată, în principal, de bunurile de consum de uz curent - ţesături, confecţii, cărţi, reviste, tutun, ţigări - produse care deţin 8,7% din totalul cheltuielilor populaţiei. Majorarea tarifelor la servicii a devansat ritmul de creştere a preţurilor pentru mărfuri. Tarifele pentru serviciile de transport au crescut cu 4,9%, cele pentru salubritate, canalizare, alimentare cu apă potabilă a locuinţelor cu 4,4% şi cu 10% pentru cinematografe, teatre, muzee, turism. ...Iar a şomajului Rata şomajului era, la 5 septembrie, de 6,8%, numărul şomerilor fiind de 708.541, cu 11.713 mai mic faţă de luna precedentă, informează Comisia Naţională pentru Statistică. Tendinţa a fost determinată de scăderea numărului de tineri care beneficiazăde ajutor de integrare profesională, ponderea acestora în totalul persoanelor care beneficiază de ajutor de şomaj reducîndu-se la 27,2%, faţă de 33,5% în luna precedentă. Pe baza OG 9/1997 şi OG 22/1997, au fost disponibilizate, pînă la 24 septembrie, 84.047 persoane, beneficiare de plăţi compensatorii, neînregistrate ca şomeri pînă la 5 septembrie. Din cele 27.759 locuri de muncă rămase neocupate, înregistrate, la oficiile forţei de muncă, un număr de 19.887 erau pentru muncitori, 4.563 pentru personal cu studii medii şi 3.309 pentru , persoane cu studii superioare. Rusia şi Statele Unite şi-au delimitat... (Urmare din pagina 1) Moscova, în cel mai scurt timp, Moscova, la solicitarea Washingtonului, trebuie să obţină angajamentul Armeniei şi Azerbaidjanului că petrolul va traversa zona încă fierbinte din Nagorno-Karabah fără probleme. Pentru petrolul din Kazahstan iniţial existau două trasee: prin Rusia sau prin Turkmenistan şi Iran. Perspectiva ca petroductul să tranziteze teritoriul controlat de Teheran i-a făcut pe americani să susţină propunerea msă. După cum precizează săptămînalul “Kommersant”, SUA oricum nu rămîn în pierdere, deoarece exploatarea cîmpurilor petroliere de la Tenghizk (Kazahstan) este concesionată companiei americane Chevron. în ceea ce privește avantajele Moscovei, comentariul arată că petroductul ce leagă Kazahstanul de Marea Neagră va ocoli Cecenia, în acest fel rebela republică fiind silită să accepte condiţiile ruse în plan politic. Mai mult, Federaţia Rusă va obţine din tranzitarea petrolului un beneficiu estimat la aproximativ 23 de miliarde de dolari. ÎNGHEŢAM in case... (Urmare din pagina 1) că nu au dat încă nici un ban judeţului Covasna pentru despăgubirea celor calamităţi în această vară. Revenind la problema gazului metan, mă gândesc că, dacă instituţiile bugetare nu-şi plătesc datoriile, s-ar putea trece la debranşarea lor, în aşa fel încât locatarii din blocurile care-şi plătesc cinstit cheltuielile de întreţinere să poată beneficia de serviciile aferente. Altfel va fi foarte greu să le spui oamenilor cum se poate să plăteşti, dar să nu ai căldură şi apă caldă”. Aşa e, domnule prefect, numai că nouă, celor de prea multe ori păţiţi, ne e teamă că până la Dumnezeu ne mănâncă sfinţii... Nu sunt deloc convins că Guvernul va lua vreo hotărâre valabilă în problema gazului metan din Sf. Gheorghe, motiv pentru care cred că va trebui să ne ajutăm singuri. Cum? Ne spune dl. OLOSZ Gergely, directorul Gospodăriei Comunale Sf. Gheorghe. LOCATARII BLOCULUI 42 DE PE B-DUL GRIGORE BĂLAN SE ADRESEAZĂ REDACŢIEI NOASTRE Ca să nu credeţi cumva că treaba cu reclamaţiile primite de la cititorii ziarului nostru e o improvizaţie, iată scrisoarea pe care ne-a adus-o ieri le redacţie dl. Andrei LORINCZ, în numele locatarilor bl. 42 de pe str. General Grigore Bălan: “Ne adresăm, prin intermediul ziarului, conducerii Primăriei şi Prefecturii, pe care le rugăm să soluţioneze problema cu care ne confruntăm, în ceea ce priveşte furnizarea apei calde în zona în care locuim, programul este o zi da, alta ba, în timp ce în alte zone ale orașului - mai concret în toate zonele conectate la alte centrale decât cea din zona noastră - furnizarea apei calde se face zilnic, după un program stabilit; în același timp, sumele de plată pentru apa caldă sunt mai mari la noi decât la cei care au zilnic preţiosul lichid. . Din discuţia avută cu responsabilul centralei termice în cauză, dl. Chiricescu Dorel, a rezultat că datorită neefectuării plăţilor aferente apei calde de către unităţile bugetare (creşe, grădiniţe, şcoli) în valoare de 300 milioane lei, i s-a diminuat cota de gaz metan, fapt pentru care procedează în acest mod. Rugăm conducerea Primăriei şi Prefecturii să analizeze cât de reală este această situaţie şi cât de normală, întrucât locuim în acelaşi oraş şi toţi cetăţenii avem dreptul la condiţii de viaţă egale. Am dori un răspuns problemelor noastre prin intermediul ziarului “Cuvântul nou”. N-ar mai fi mare lucru de spus. Se verifică, în fapt, afirmaţiile noastre. în legătură cu problemele ridicate de locatarii blocului 42 de pe Grigore Bălan, un răspuns ne poate da și conducerea S. C. Gospodăria Comunală S.A. Așteptăm. SINGURA SOLUȚIE - CENTRALELE TERMICE DE BLOC" “Asta este, în opinia mea, singura soluție. Din păcate, la Ministerul Industriilor există o Agenție de Conservare a Energiei care pare a nu dori rezolvarea în acest mod a problemei încălzirii blocurilor. Altfel nu-mi pot explica tăcerea lor prelungită, pentru că am prezentat de multă vreme documentaţia, am fost la ei şi cu o lună în urmă, dar... nimic, îţi dau dreptate, se uită la tine înţelegător şi... atât. Nimic altceva nu poţi obţine de la ei, cu toate că aplicarea acestei soluţii ar însemna şi confort pentru oameni, dar şi reducerea subvenţiilor de la stat, s-ar împuşca, adică, doi iepuri dintr-un foc. Vineri voi lua din nou calea Bucureştiului, mă duc din nou la Agenţie, unde, ajutat de dl. prefect Tatu, sper să obţin mai mult decât nimicul de până acum”. Anul VIII Nr. 1978 LA LIMITA ABSURDULUI Primarul Albert Almos să vopsească în culorile steagului micului stat Andora (roşu, galben şi albastru) băncile din parcul central al municipiului nostru. După acelaşi model, Gh. Funar să schimbe culorile în care sunt vopsite băncile din parcurile Clujului în roşu, alb, verde - culorile steagului Italiei... (D.U.MITRU) UNDE SE MAI CONSTRUIESC GARAJE? Vă spunem noi, s-ar putea să vă intereseze: pe str. Nicolae Iorga, în spatele bl. 10-3 garaje; pe str. 1 Decembrie, între blocurile 2 și 3 - 2 garaje; pe str. Crângului, în spatele bl. 21-11 garaje; pe str. Fabricii (curtea interioară a bl. 39-40) - 6 garaje. Consiliul municipal a aprobat dezmembrarea terenurilor respective şi concesionarea lor prin licitație publică cu oferte închise. (N. DEMETRIAD).  Israelul se menţine pe poziţii în chestiunea coloniilor Israelul nu intenţionează să-şi modifice politica referitoare la construcţia de aşezări evreieşti în teritoriile ocupate, a declarat, marţi, premierul israelian Benjamin Netanyahu, citat de REUTER. “Avem propriile noastre păreri în legătură cu acest lucru”, a declarat Netanyahu. “Ştiţi că întemeiem coloniile, că sprijinim extinderea lor naturală, iar eu nu intenţionez să modific această politică”, a precizat el. Primarul Ierusalimului, Ehud Olmert, a declarat, de asemenea, în cursul zilei de marţi, că lucrările de ridicare a cartierului Har Homa, din partea arabă a Ierusalimului, nu vor fi întrerupte, în pofida intenţiei guvernului israelian de a analiza o posibilă îngheţare temporară a construcţiei de locuinţe evreieşti în teritoriile ocupate. “Nu întrevăd nici o concesie din partea Israelului cu privire la lucrările de construcţie din Iersalimul de Est şi nu consider că premierul israelian va oferi asemenea concesii”, a declarat Olmert. Reprezentanţi israelieni şi palestinieni au convenit, luni, la New York, în prezenţa secretarului de Stat american Madeleine Albright, să reia negocierile de pace întrerupte în urmă cu şase luni, într-o formulă care să includă şi o posibilă îngheţare a extinderii construcţiei de locuinţe evreieşti în teritoriile ocupate.