Cuvântul Nou, iunie 1998 (Anul 9, nr. 2177-2202)

1998-06-01 / nr. 2177

Pagina 2 Ne-am interesat pentru dumneavoastră: Reglementări privind acordarea de dispozitive medicale Vasilica CIOBANU în conformitate cu Ordonanța de Guvern nr. 16 din 1997, aprobată și modificată prin Legea nr. 52 din 1998, dispozitivele medicale sunt acele accesorii prin intermediul cărora se acţionează medical sau tehnic pentru corectarea şi recuperarea deficienţelor organice sau funcţionale ori pentru corectarea unor deficienţe fizice. Recent au fost aprobate şi date publicităţii Normele metodologice privind acordarea ajutoarelor pentru procurarea de dispozitive medicale, precum şi pentru gestionarea fondurilor din care se suportă acestea. Potrivit normelor respective, autoritatea publică abilitată să acorde ajutoare pentru procurarea de dispozitive medicale este Direcţia sanitară judeţeană. Persoanele care aveau încheiate contracte individuale de muncă sau convenții civile de prestări de servicii la data producerii accidentului de muncă sau survenirii bolii profesionale se va adresa angajatorului, persoană juridică sau fizică, în vederea acordării ajutoarelor pentru procurarea de dispozitive medicale. Acordarea dispozitivelor medicale se face la cererea solicitantului, odată cu cererea depunându-se şi actele doveditoare necesare. De gratuităţi cu privire la acordarea dispozitivelor medicale beneficază următoarele categorii de persoane: copii şi tineri în vârstă de până la 18 ani, elevi şi studenţi de la cursuri de zi, iară să depăşească vârsta de 26 de ani; veterani invalizi şi văduve de război; urmaşii eroilor martiri; răniţii pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989; persoanele din familiile care beneficiază de ajutor social conform legislației de pensii şi a prevederilor Legii nr. 67 din 1995, persoanele angajate care au suferit un accident de muncă sau boală profesională. Alte categorii de persoane, și anume: pensionarii de asigurări sociale de stat, beneficiarii de ajutor de șomaj, pensionarii de asigurări sociale pentru agricultori, persoanele asigurate prin contractele individuale în cadrul sistemului asigurărilor sociale pentru agricultori, persoanele cu handicap care beneficiază, persoanele cu handicap care beneficiază de protecție socială conform legii au dreptul la ajutoare pentru procurarea dispozitivelor medicale în funcție de venitul propriu net lunar. Prin urmare, pentru un venit propriu net lunar de două până la patru ori nivelul venitului net lunar prevăzut de Legea nr. 67 din 1995 pentru calculul ajutorului social acordat persoanei singure (respectiv, pentru luna iunie a.c.- venit net între 263.800 şi 527.600 de lei, iar pentru luna iulie a.c.- venit net între 282.200 şi 564.400 de lei) se acordă o reducere de 75 la sută la preţul dispozitivului medical etalon. Pentru un venit propriu net lunar între 527.600 şi 791.400 de lei în luna iunie şi între 564.400 şi 846.600 de lei pentru luna iulie, reducerea preţului dispozitivelor medicale etalon este de 50 la sută. Cei cu venituri proprii nete lunare mai mari decât cuantumurile menţionate mai sus îşi pot procura dispozitivele medicale contracost. Fondurile necesare acordării acestor ajutoare se suportă din bugetul Fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate, cu excepţia cazurilor de accidente de muncă şi boli profesionale, fonduri pe care le asigură angajatorul persoanei accidentate sau suferinde. Ion Diaconescu este surprins de declaraţiile lui Marko Bela • UDMR intenţionează să promoveze un proiect de lege privind înfiinţarea unei universităţi maghiare de stat la Cluj Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, s-a declarat surprins de intenţiile UDMR de a promova un proiect de lege privind înfiinţarea unei universităţi maghiare de stat la Cluj. “Discuţiile avute anterior cu preşedintele Marko Bela nu acreditau această idee”, a declarat, sîmbătă, pentru MEDIAFAX liderul ţărănist. El a precizat că, în principiu, se convenise înfiinţarea unei universităţimaghiare în alt oraş, nu la Cluj““ * “ Diaconescu a supus că va purta discuţii cu liderul UDMR şi cu ministrul Educaţiei Naţionale, Andrei Marga, pentru a găsi o soluţie. Preşedintele PNŢCD a evitat să se pronunţe asupra ideii lansate sîmbătă de Marko Bela, conform căreia UDMR va refuza să colaboreze cu partidele din coaliţia majoritară, în cazul în care nu vor fi adoptate Ordonanţele 22 şi 36 în forma dorită de minoritatea maghiară. Marko Bela a declarat, sîmbătă, la Cluj, că UDMR va depune, pînă la 15 iunie, un proiect de lege pentru înfiinţarea la Cluj a unei universităţi de stat cu predare în limba maghiară. Liderul UDMR a spus că minoritatea maghiară a acordat actualei coaliţii timpul necesar luării unei decizii privind învăţămîntul universitar în limba maghiară, însă “nu s-a rezolvat nimic, chiar dacă această problemă a fost clar stipulată în programul de guvernare”. El a precizat că UDMR nu doreşte să înfiinţeze universitatea maghiară prin divizarea Universităţii Babeş Bolyai. Marko Bela a mai afirmat că UMDR va refuza colaborarea cu partidele din coaliţia majoritară, în cazul în care Ordonanţa 22 şi 36, referitoare la administraţia locală şi învăţămînt, nu vor fi adoptate cu articolele care acordă anumite drepturi minorităţilor din România. De astăzi intră în circulaţie 1oile bancnote de 1.000, 5.000 şi 100.000 de lei Bancnota de 100.000 de lei şi noile bancnote de 1.000,5.000 de lei, redesenate vor intra în circulaţie de luni, 1 iunie 1998. Bancnota cu valoarea nominală de 100.000 lei are culoarea dominantă roşu. Pe faţa bancnotei, sunt imprimate, ca elemente grafice reprezentative, portretul pictorului Nicolae Grigorescu, o floare de nalbă, pensula şi paleta artistului. Pe verso, compoziţia grafică include, în principal, o casă ţărănească şi imaginea tabloului de Nicolae Grigorescu “Rodica” reprezentînd un portret de fată. Noua bancnotă de 1.000 lei, reproiectată, are culoarea dominantă albastru. Pe faţă, bancnota a păstrat portretul poetului Mihai Eminescu. Pe verso, noua bancnotă include ca elemente reprezentative flori de tei, floarea albastră şi un peisaj de la Marea Neagră cu ruinele cetăţii Histria. Bancnota de 5.000 lei are culoarea dominantă galben deschis. Pe faţa bancnotei, apare portretul poetului şi filosofului Lucian Blaga. Pe actuala bancnotă apare portretul lui Avram Iancu, iar culoarea dominată este albastru. Noua bancnotă de 5.000 lei mai include, ca elemente reprezentative, o narcisă (pe faţa bancnotei) şi reproducerea unei troiţe şi o frunză de viţă de vie (pe verso). Actualele bancnote de 5.000 şi 1.000 lei vor circula în paralel cu cele noi, pînă vor fi scoase, treptat, din circulaţie. Bancnotele de 1.000, 5.000, 50.000 şi 100.000 lei fac parte dintr-o serie nouă de bancnote emise de BNR, care prezintă elemente de siguraţă sporite, o dimensiune mai redusă şi o calitate ridicată. CUVÂNTUL NOU înscrierea la examenul de bacalaureat ’98 începe luni, 1 iunie înscrierea la examenul de bacalaureat din acest an începe luni, 1 iunie, şi se desfăşoară pe durata a două săptămîn, pînă la 15 iunie, excepţie făcînd licele de artă, la care ultima zi pentru înscriere este 12 iunie, a declarat, duminică, agenţiei MEDIAFAX, ministrul Educaţiei Naţionale, Andrei Marga. La acest examen se pot înscrie promovaţii claselor a XII-a şi a XIII-a, învăţămînt liceal de zi şi a XIII-a, seral şi fără frecvenţă, promoţia 1998, precum şi absolvenţii promoţiilor anterioare care nu au susţinut de trei ori bacalaureatul, înscrierea pentru BAC se face la secretariatele liceelor. Pentru candidaţii din seria curentă tabelele sunt întocmite de diriginţi, iar pentru cei din anii precedenţi acestea sunt întocmite de secretarii liceelor care organizează bacalaureatul, pe baza certificatului de naştere şi, după caz, de căsătorie, foaia matricolă şi situaţia şcolară din clasele liceale. Examenul va fi susţinut de către toţi candidaţii după aceeaşi metodologie, bacalaureatul avînd, începînd din acest an, caracter naţional, rezultatul lui constituind, pentru unele facultăţi, pondere la admitere, înscrierea candidaţilor se va face la secretariatele liceelor la care aceştia au absolvit. Potrivit legislaţiei în vigoare, comisiile de examinare şi supraveghere sunt alcătuite din profesori de la alte licee decît cele în care se susţine bacalaureatul. Candidaţii care au promovat clasa a Xll-a, respectiv a XIII-a, în licee cu predare în limbile minorităţilor naţionale vor susţine, în plus, o probă scrisă şi una orală la limba şi literatura maternă. Absolvenţii liceelor industriale, agricole, silvice, economico-administrative şi de servicii, de informatică, de metrologie, de artă, pedagogie, ai seminariilor teologice liceale, precum şi cei ai claselor bilingve, care doresc să obţină atestatul profesional sunt obligaţi să susţină, în afara examenului de bacalaureat, probe practice. Aprecierea candidaţilor se va face, pentru fiecare probă scrisă şi orală, prin note de la 10,00 la 1,00. Nota minimă de promovare la fiecare probă este 5,00, iar media generală minimă necesară promovării este 6,00. Hotărîrea comisiei judeţene de contestaţii este definitivă. Pentru ultima dată bacalaureatul va fi susţinut la patru discipline, constînd din cinci probe, din 1999 numărul acestora crescînd cu două. Examenul începe, în majoritatea liceelor, cu proba de limba şi literatura română-oral, care va avea loc în zilele de 22-23 iunie, excepţie făcînd liceele de artă, în care candidaţii susţin probe de specialitate între 16-19 iunie. Afişarea rezultatelor se face, potrivit graficului întocmit de MEN, pe data de 4 iulie, contestaţiile putînd fi depuse în ziua imediat următoare, astfel încât pe data de 11 iulie să fie afişate și rezultatele acestora. Liderii PNL, cu excepţia preşedintelui Quintus, consideră necesară ieşirea din CDR Liderii PNL doresc detaşarea partidului lor de Convenţia Democrată. Prezenţi la Constanţa, pentru a participa la lucrările celui de-al 3-lea Congres al Tineretului Naţional Liberal, Călin Popescu Tăriceanu, Valeriu Stoica şi Crin Antonescu au declarat, sîmbătă seara, că PNL este încă în căutarea identităţii sale. în deschiderea Congresului, vicepreşedintele PNL Călin Popescu Tăriceanu a arătat că PNL face parte dintr-o coaliţie care, “după cum s-a văzut, funcţionează de multe ori stîngaci, pentru că sunt foarte mulţi oameni care nu au experienţa activităţii parlamentare, nu au nici experienţă administrativă şi nici experienţă birocratică în sensul bun al cuvîntului”. Tăriceanu susţine că PNŢCD nu este un partener comod şi că ţărăniştii i-au privat pe liberali de posibilitatea de a se afirma. “Din păcate, tărîmul de predilecţie al PNL, care ar fi trebuit să fie tărîmul economic, este cel care ne-a fost afectat. A trebuit să ne mulţumim cu o serie de ministere sau cu o serie de zone de activitate în care potenţialul PNL nu s-a reliefat pe de-a-ntregul!”, a spus Tăriceanu. Liderul liberal a subliniat ideea că PNL nu trebuie să se topească în masa de partide şi formaţiuni care alcătuiesc CDR şi că, întro perspectivă mai apropiată sau mai îndepărată, PNL trebuie să ia iniţiativa de a se propulsa pe scena politică şi de a se confrunta în mod direct cu electoratul. în aceeaşi ordine de idei, primvicepreşedintele PNL, Valeriu Stoica, a declarat că partidul său are nevoie de o clarificare doctrinară, de un program puternic, o strategie coerentă, solidaritate şi forţă organizatorică. “Este nevoie să ştim - nu mai tîrziu de această toamnă - care este rolul nostru în CDR, în ce condiţii ne asumăm responsabilitatea acestei coaliţii politice. E nevoie de o dezbatere în partid, pe această temă”, a spus Valeriu Stoica. El a cerut şi definirea poziţiei faţă de alegerile prezidenţiale, în opinia sa, a sosit momentul declasării ofensivei liberale. Singura opinie separată a fost a preşedintelui PNL, Mircea Ionescu Quintus. El respinge ideea crizei de identitate a partidului sau a membrilor PNL. Quintus susţine că, fiind membru al unei coaliţii, PNL nu s-ar fi putut exprima niciodată în deplinătatea identităţii sale şi nici nu ar permite partenerilor de coaliţie să facă acest lucru. După părerea sa, CDR trebuie menţinută chiar şi după anul 2000, alternativa fiind dezastruoasă. El s-a arătat contrariat de declarațiile colegilor săi de partid și a declarat că va discuta în amănunt cu aceștia. GUSTOS - SĂNĂTOS BIBCO PORTOCALE Un nou produs natural 100% pus la dispoziţia dumneavoastră de SC BIBCO SA BIBORTENII Băutura răcoritoare carbogazoasă cu apă minerală Biborteni * BIBCO PORTOCALE Cu siguranţă pe gustul dumneavoastră! GOLDSTAR FOR QUALITY Fostul Grup şcolar de cooperaţie nu este menţionat în planul de şcolarizare pentru anul şcolar 1998-1999 Din planul de şcolarizare al anului şcolar 1998-1999, primit din partea Ministerului Educaţiei Naţionale de către Inspectoratul şcolar Covasna, lipseşte Grupul şcolar Economic nr.2 (fostul Grup şcolar de cooperaţie). Motivul constituindu-l nerezolvarea, încă, a statutului acestei şcoli. Trebuie să menţionăm, în acest sens, că în cazul unui acord între Ministerul Educaţiei Naţionale şi CENTROCOOP pentru această şcoală se poate transmite un plan de şcolarizare separat. Singura problemă în acest sens rămâne data la care se va ajunge la o asemenea înţelegere deoarece Grupul şcolar Economic nr. 2 are orice numai timp nu. (E. Rotaru) La realizarea rubricilor de ştiri s-au folosit surse ale Agenţiei de presă MEDIAFAX Vă construiţi o casă? Aveţi nevoie de accesorii pentru instalaţia electrică? Târgu Secuiesc Vă oferă INT • Siguranţe electrice • socluri de siguranţă; capace de siguranţă • patroane • Tablouri electrice de distribuţie Doze de aparat şi doze de ramificaţie pentru instalaţii electrice interioare-ELCO Târgu Secuiesc vă așteaptă! Anul IX Nr. 2177 Braconaj de un fel aparte Zilele trecute organele de Poliţie au descoperit în gospodăria unui cetăţean din Sita Buzăului, pe nume Nicolae Secelean, în etate de 27 de ani, doi pui de vulpe ţinuţi în captivitate. Mărimea jivinelor este de 2-3 luni. Nu se ştie ce intenţie avea persoana în cauză, cert este că a acţionat contrar legii, fiind acuzat de braconaj. Ce-i drept, de un fel puţin mai aparte. (H-C.D.) Neobişnuiţi cu modemul Necivilizaţii 9 devastează toaleta Pieţei 9 Centrale încă de la debutul anului 1998, Administraţia Pieţelor din Sfăntu Gheorghe a început numeroase lucrări de modernizare a pieţelor din municipiu. Dintre acestea menţionăm reasfaltarea unei părţi din platoul Pieţei Centrale, remodernizarea WC-ului, zugrăvirea boxelor de carne din Piaţa Centrală, amplasarea în piaţa din Simeria a încă 11 mese iar la cea din zona Gării încă 2 mese. în viitorul apropiat se doreşte acoperirea meselor cu flori din parc şi pe cele din zona magazinului Şugaş, continuarea reasfaltării şi zugrăvirea boxelor cu lactate din Piaţa Centrală. Referindu-se la modernizarea toaletei din Piaţa Centrală, domnul Zsigmond József, şef sector al Administraţiei Pieţelor, ne declara că zilnic se fură din incinta acesteia câte ceva, cel mai frecvent fiind mânerul de care se trage apa, dispărând chiar şi...aparatul cu săpun lichid amplasat în toaletă. Ţinând cont de faptul că preţul de intrare la WC-ul public din Piaţa Centrală este unul simbolic (400 lei) nu înţelegem motivul acestor sustrageri. Pentru evitarea acestor furturi, să fie oare necesară “percheziţia” oricărei persoane care beneficiază de serviciile acestei toalete? Elena ROTARU Radu Berceanu este de acord cu avertismentul lui Radu Vasile privind termenele de restructurare a regiilor Ministrul Industriilor, Radu Berceanu, a declarat, duminică, agenţiei MEDIAFAX, că este de acord cu avertismentul lui premierului Radu Vasile privind demiterea miniştrilor care nu încep, la 31 iulie, restructurarea regiilor Berceanu a afirmat că,, în ceea ce-l priveşte, se va încadra în acest termen. Astfel, proiectul de restructurare a RENEL, pe care îl care în “servietă”, va fi prezentat în şedinţa de joi a Guvernului, după ce, pînă luni, conducerea şi sindicatele RENEL vor face ultimele propuneri. Ministrul Industriilor spune că va merge personal să ia avize de la ministere, pentru a evita pierderea de timp. “Pînă la 31 iulie, eu trebuie să definitivez formula de restructurare a RENEL, dar ea trebuie aprobată de Parlament. Eu voi fi cu două luni în avans. Problema e dacă şi ceilalţi miniştri vor s-o susţină şi apoi dacă majoritatea parlamentară doreşte să susţină acţiunea Guvernului”, a precizat Radu Berceanu. Ministrul Industriei şi Comerţului a afirmat, recent, că este convins că proiectele de lege privind restructurarea Romgaz, RENEL şi SNP Petrom pot fi discutate şi aprobate de Parlament pînă la sfîrşitul actualei sesiuni. “Dacă nu, după intrarea în vacanţa parlamentară, vom putea promova proiectele privind restructurarea ori sub formă de ordonanţă ori de hotărîre de guvern”, a spus Berceanu. EEI COVALACT S.A. SF.GHEORGHE Str.Lunca Oltului nr.1 Anunță producătorii de lapte care au încheiat contract, că în luna mai prețul de achiziție pentru litrul de lapte va fi diferențiat în funcție de calitatea laptelui (grăsime, densitate, temperatură), 1600 lei/litru pentru laptele cu grăsime de peste 3,5% şi densitate relativă de peste 1,027. 1500 lei/litru pentru laptele cu grăsimea minimă de 3,0% şi densitatea relativă minimă 1,026 Pentru producătorii care nu au încheiat contract preţul de bază este de 1300 lei. Pentru laptele răcit sub 18 grade la preluare, se acordă o primă de 150 lei/litru. (340)