Cuvântul Nou, septembrie 1998 (Anul 9, nr. 2256-2281)

1998-09-01 / nr. 2256

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Soluţii disperate pentru o guvernare P.D.S.R. Dumitru MANOLACHESCU Nu cred că sprijinul electoral al fostului partid de guvernământ se ridică la peste 14%. Lumea nu uită şi nici nu iartă aşa uşor. Cu toate acestea, Ion Iliescu se agită puternic, se plimbă prin ţară, loveşte şi fuge... Loveşte în principalul său adversar, P.N.Ţ.C.D. Cu “fraţii vitregi”, democraţii lui Petre Roman, e mai blând, nu ştie încă dacă nu cumva îi va folosi vreo alianţă, fie şi pasageră, cu ei. PNŢCD este calul de bătaie al discursurilor sale. Buni încasatori, ţărăniştii sunt vestejiţi de comunistul de omenie Ion Iliescu cu epitete gen “lăcuste”, “nenorociţi” etc. Şi, pentru că bătrânii-s greu de pornit, dar de-i porneşti sunt şi mai greu de oprit, Iliescu se trezeşte împărţind Ţara în buni şi răi după cum au votat românii, pe plaiuri moldovene aflându-se, beneficiind adică de un auditoriu cuminte, supus, răbdător şi molcom, preşedintele PDSR s-a apucat să-i categorisească pe alegători: sunt buni moldovenii, dar nu toţi, doar cei de la sate, pentru că au votat P.D.S.R. şi Ion Iliescu; nu-s buni ardelenii, maghiarii şi orăşenii de pretutindeni, pentru că au votat C.D.R. şi Emil Constantinescu. Cu alte cuvinte: “Vedeţi ce-aţi păţit după ce au votat ăştia lăcustele ţărăniste, v-au făcut-o ardelenii şi maghiarii fără ca voi să aveţi vreo vină!”. Cu acest mesaj electoral vrea Ion Iliescu să câştige nişte eventuale alegeri anticipate?! Nu, dumnealui s-a dumirit în final că nu-i bine ce face şi şi-a trimis emisarii să dreagă busuiocul. S-au apucat fruntaşii partidului să explice că preşedintele PDSR n-a fost bine şi corect înţeles, că presa i-a răstălmăcit vorbele. Mai mult decât atât, însuşi Iliescu a început un turneu în Ardeal, prin judeţele Cluj şi Sălaj, ca să-l vadă lumea şi să arate că nu-i e teamă de judecata ardelenilor. Nu trece prin marile oraşe, unde nici n-are rost să adaste - orăşeni şi ardeleni fiind, vă daţi seama... -, se mulţumeşte cu alegătorii de la sate, pe care-i bombardează cu discursuri şi aprecieri naţionaliste, care dau bine la cei care întradevăr au suferit în perioada de după Dictatul de la Viena. Şi iarăşi îmi susură şarpele neadormit la ureche: aşa speră Iliescu să câştige alegerile, fie ele şi anticipate? Nu ştiu răspunsul la întrebare, dar, gândind la această situaţie, îmi vin în minte şi alte soluţii, la fel de disperate, dar mult mai eficiente, pe care le au la dispoziţie Ion Iliescu şi P.D.S.R. Iată câteva: *Unirea în belşug - cu PUNR, PRM şi PSM - şi refacerea vechii coaliţii majoritare, care ne-a băgat în pământ pân’la umeri *O înţelegere cu ţărăniştii şi democraţii: să iasă ei de la guvernare, să demareze alegeri anticipate şi apoi să se retragă din viaţa politică; cu liberalii Ion Iliescu se descurcă şi singur, ei sunt gata dezbinaţi *Ardelenii şi orăşenii din Ardeal să se strângă într-o regiune autonomă, să nu participe la alegeri, cu moldovenii şi partea de sud a Munteniei succesul cuplului PDSR - Ion Iliescu este asigurat! Dacă aceste soluţii nu convin liderilor PDSR, nu le rămâne decât să continue vizitele de împăcare cu orăşenii şi ardelenii, să-i convingă pe aceştia că actuala Putere pregăteşte vinderea Ardealului iredentiştilor maghiari. Şi dacă nici aşa nu s-o arăta dreptatea, atunci e musai ca Ion Iliescu să fie îngăduitor cu C.V. Trdor, să-l ierte pentru greşelile trecute şi să formeze, împreună cu el, Partidul Democraţiei Sociale a României Mari. Cu mesajul şi imaginea astfel îmbunătăţite, un eventual P.D.S.R.M. ar culege mai bine de 40% din sufragii şi ar domina scena politică românească. P.R.M. şi Vadim Tudor par pregătiţi pentru o astfel de fuziune, “tribunul” îndemnându-l pe Ion Iliescu la luptă deschisă, cu toate armele din dotare, pentru salvarea ţării. Vă daţi seama, soluţiile astea sunt ca pozele trucate din Academia Caţavencu; nimeni nu crede în ele, dar în lipsa altora mai bune - furnizate de inteligenţa guvernanţilor - ele ar putea fi aduse în dezbatere. Somnul Puterii naște fel de fel de idei! TRAGEM OBLOANELE?! în clipe de neagră cugetare - şi ele sunt din ce în ce mai dese - îmi închipuiRomânia ca un imens butic nevoit să-şi închidă obloanele din lipsă de mărfuri; o situaţie-limită, în care nu ai ce vinde, dar n-ai nici bani ca să cumperi ceva. O situaţie în care trăieşti în virtutea inerţiei, cât va ţine şi inerţia asta! Ministrul Finanţelor, Daniel Dăianu, explica într-o dimineaţă apăsătoare că rectificarea este absolut necesară, chiar dacă asta înseamnă ca dintr-un buget şiaşa foarte sărac să mai iei ceva! Dar ce să mai iei de la Sănătate? De la învăţământ? Nu se acceptă creşterea taxelor şi impozitelor, pentru că asta strică imaginea partidelor la electorat! în schimb, se acceptă ieşirea bolnavilor din spitale în stradă! Asta nu strică imaginea... Se acceptă desfăşurarea cursurilor în şcoli improvizate, fără minime condiţii de igienă. Nici asta nu strică imaginea... Şi uite-aşa, din imagine în imagine, din schimbare în schimbare, din rău în şi mai rău ajungem la fundul sacului, la fundul gropii, la fundul prăpastiei. De unde, ne spune toată lumea, pentru că nu mai ai unde să cobori, e musai să urci. Oare?! Există şi cealaltă variantă: să tragem obloanele! Pe care să punem un afiş mare: “De vânzare ţară în tranziţie. Negociabil”... V.M. TUDOR în şedinţa de ieri a Consiliului local municipal Majoritatea consilierilor au fost împotriva construcţiei cazărmii de jandarmi în imediata apropiere a municipiului Sfântu Gheorghe se află în construcţie o cazarmă de jandarmi, care după părerea unor consilieri locali este de “dimensiuni exagerate”. Această construcţie a fost începută fără aprobarea Consiliului local municipal, fapt care a nemulţumit majoritatea consilierilor, ceea ce i-a şi determinat să adopte un protest. Astfel, ieri în şedinţa Consiliului local municipal s-a votat protestul potrivit căruia consiliul local municipal este împotriva construcţiei acestei cazărmi de jandarmi. Protestul va fi înaintat Preşedinţiei, Guvernului României precum şi Consiliului Minorităţilor din cadrul UE. O parte dintre consilierii prezenţi la şedinţă au considerat inacceptabil faptul ca pentru construcţia acestei cazărmi să fie alocată suma de 7 miliarde, sumă foarte mare având în vedere cei aproximativ 5 miliarde lei alocate investiţiilor pe anul 1998 în municipiul Sfântu Gheorghe. De asemenea, cei patru consilieri, care au fost împotriva acestui protest, au solicitat ca părerile şi motivaţiile lor cu privire la construcţia cazărmii să fie trimise odată cu protestul. (D. ANDREI) Ferestre de sufletPână eşti tânăr e dulce tot, după ce îmbătrâneşti, toate se-năcresc” Spune domnul Neculai Purecel, un om care vine din secolul trecut Vasilica CIOBANU Cei ce locuiesc în Nadeş, un cătun situat între satul Lădăuţi şi comuna Barcani, şi mai toţi care-l cunosc pe domnul Neculai Purecel îl ştiu de Liţă al lui Ghiţică. Porecla este de fapt “... un alint, că şi tatălui lui îi spunea lumea Ghiţică, de la Gheorghiţă, şi lui îi zice Liţă, de la Neculăiţă”- cum ne explică soţia sa, doamna Anica Purecel. Aici, în Nadeş, într-un loc izolat, dar pitoresc, cei doi bătrâni trăiesc împreună de o viaţă de om, căsnicia lor durând de 74 de ani. Domnul Neculai Purecel, un om care vine din secolul trecut, a avut casa părintească dincolo de deal, în Barcani. “ A fost pământul ăsta al tatii şi eu am făcut casă aici cu doi ani înainte de a mă însura- ne spune dl. Neculai Purecel. Pe vremuri aşa era, deci feciorii îşi făceau casă, dar sigur că primeau şi ajutor de la părinţii lor. Aicea n-a fost nimic, ci doar o poiană şi drumul ăsta n-a fost pe-aici, ducea pe muchia dealului ăla... ” Ca să-şi asigure sursa de existenţă, soţii Neculai şi Anica Purecel sau ocupat de agricultură şi creşterea animalelor, în fabrică n-a fost niciunul angajat, dar dl. Neculai Purecel a lucrat ani de zile cu caii şi căruţa la pădure, ca şi alţi cetăţeni de prin partea locului. Aşa a reuşit să-şi crească cei patru copii şi să-i vadă la rosturile lor. Nici acum, la cei 100 de ani, dl. Neculai Purecel nu are astâmpăr şi tot îşi mai găseşte câte ceva de făcut în gospodăria sa. Deşi o mare parte din pământ a dat-o copiilor şi nepoţilor, a mai oprit ceva fâneaţă şi teren agricol pe care le muncesc singuri... Când am intrat în curtea acestei familii, dl. Neculai Purecel şi-a lăsat coasa din mână şi ne-a întâmpinat ca o gazdă primitoare. Nu s-a simţit bine să stea de vorbă cu noi aşa cum era îmbrăcat la coasă şi, după ce s-a scuzat pentru că va lipsi o clipă, după cinci minute a apărut din casă în alte haine. Gestul dumnealui ne-a convins atunci încă o dată, dacă mai era nevoie, cât de mult bun simţ şi respect faţă de sine însuşi şi faţă de cei din jurul lor au bătrânii noştri ! “Am făcut mulţi ani de război- ne spune interlocutorul nostru, în anul 1916 ma luat în armată şi-am făcut războiul la unguri. Am căzut prizonier în Italia şi în 1918, pe vremea fânului, am venit în ţară ca voluntar. Atunci, Italia era aliată cu România şi a venit un ofiţer român acolo şi ne-a învăţat instrucţie. Am venit acasă pe Marea Adriatică, pentru că pe dincoace erau toate ţările în război Am stat aici până s-a încheiat pacea, m-a desconcentrat și-n 1920 m-a luat din nou în armata română și-am mai făcut (Continuare în pagina a 2-a) La Dobârlău, din lipsa fondurilor la bugetul local. Se încearcă să se dea lemne de foc, în contul ajutoarelor sociale Vasilica CIOBANU Pe raza comunei Dobârlău există 58 de titulari de ajutor social şi, în total, beneficiază de drepturi băneşti, conferite de Legea nr. 67 din 1995, un număr de 166 de persoane, membre ale “ familiilor respective, în acest an sau efectuat plăţi pentru drepturile aferente lunilor ianuarie şi februarie a.c., precum şi restanţe din anul trecut. Astfel, din fondurile alocate de la bugetul local în valoare de 30,5 milioane de lei, în care sunt incluse şi indemnizaţiile de naştere, a mai rămas o sumă ce acoperă ajutoarele sociale doar pentru o singură lună. După cum aflăm de la dl. Vasile Maxim, primarul comunei Dobârlău, se preconizează ca această sumă să fie (Continuare în pagina a 2-a) sitiei 1 și 129 de persoane disponibilizate de la ROCAB întorsura Buzăului vor beneficia de salarii compensatorii începând de joi, 3 septembrie, un număr de 129 persoane de la Fabrica de scaune. ROCAB întorsura Buzăului își vor primi, de acum înainte, salariile compensatorii prin intermediul CEC-ului. Cu cei 129 de muncitori, numărul persoanelor disponibilizate, în judeţul Covasna, de la începutul procesului de restructurare, se ridică la 2745 (în acest număr nu intră şi minerii disponibilizaţi). Lunile pentru care cele 129 de persoane îşi vor primi salariile compensatorii, de la Agenţia CLC din întorsura Buzăului, sunt august şi septembrie. (Elena ROTARU) în comuna Zăbala, importante investiţii în modernizarea şi extinderea infrastructurii1 Aurel GOLCIU Dacă de cea mai mare parte a fondurilor alocate prin bugetul Consiliului local Zăbala pentru executarea unor lucrări de reparaţii au beneficiat, ca peste tot, instituţiile de învăţământ, practic pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii a celorlalte obiective nemairămânând decât o mică sumă, care se foloseşte la refacerea unui pod din satul aparţinător Tamaşfalău, în schimb, în mai multe localităţi ale comunei sunt în curs de execuţie numeroase lucrări de investiţii efectuate cu fonduri provenite de la bugetul Consiliului judeţean şi de la o serie de ministere de resort. Bunăoară, după cum ne spunea domnul viceprimiar Fejer Miklós, o echipă de la Drumurile judeţene modernizează drumul dintre Zăbala şi Pava, care va fi complet asfaltat. Totodată, în cursul acestei săptămâni, filiala judeţeană a RENEL va relua lucrările de schimbare a reţelei de alimentare cu energie electrică la Zăbala, în zona în care nu au fost finalizate anul trecut. în acelaşi timp, ROMTELECOM Covasna instalează o centrală telefonică la Surcea, în clădirea şcolii, astfel că în acest sat aparţinător, în care deocamdată există doar un singur telefon, în casa agentului poştal, se va putea da curs rezolvării cererilor de instalare de posturi telefonice adunate în decursul anilor din câteva zeci de gospodării ale populaţiei. Şi pentru că a venit vorba de telefonizare, cu toate că în satul centru de comună, Zăbala, există un număr însemnat de abonaţi telefonici, cererile celor care doresc să-şi introducă în continuare telefon în locuinţe se cifrează la mai bine de 200, cele mai multe provenind din partea satului dinspre Târgu Secuiesc. Discutând cu doamna Szabó Iulianna, dirigintă la Centrala telefonică Zăbala a ROMTELECOM, dânsa ne-a declarat că aceste cereri vor putea fi soluţionate după ce Zăbala va fi conectată la noua şi moderna Centrală digitală din Municipiul Sfântu Gheorghe. Este posibil ca acest lucru să se întâmple încă în cursul acestui an, iar dacă nu, atunci cu siguranță în anul viitor. Anul IX Nr. 2256 Marti 1 septembrie 1998 4 pagini 700 lei Poul Thomsen, este aştepat să sosească astăzi la Bucureşti Negociatorul şef al FMI în relaţia cu România, Poul Thomsen, este aşteptat să sosească, marţi, la Bucureşti, pentru o vizită neprevăzută şi fără un program stabilit, ca urmare a agravării crizei financiare din Rusia. Motivul principal al vizitei îl constituie evaluarea situaţiei economice a României, în contextul crizei financiare din Rusia, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale. Thomsen se va întîlni cu premierul, Radu Vasile, cu guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, şi cu ministrul Finanţelor, Daniel Dăianu. De asemenea, negociatorul şef al FMI, va discuta cu autorităţile române rectificarea bugetului de stat şi evoluţia deficitului bugetar, au adăugat sursele citate. Potrivit calendarului, misiunea FMI ar fi trebuit să sosească la mijlocul lunii septembrie, dar situaţia din Assia a determinat conducerea Fondului să-şi trimită negociatorii şefi pentru a analiza situaţia statelor din regiune. Rata şomajului a scăzut uşor în luna iulie Rata şomajului a fost, în luna iulie, de 8,7%, în scădere faţă de luna iunie, cînd a fost de 8,8%, informează Comisia Naţională pentru Statistică. La sfîrşitul lunii iulie, numărul şomerilor înregistraţi era de 871.000 persoane, mai mic cu 12.900 persoane faţă de luna precedentă. La aceeaşi dată, femeile reprezentau 48,6% din numărul total de şomeri înregistraţi, menţinîndu-se aproximativ aceeaşi proporţie ca în luna precedentă (48,5%). Asociaţiile de locatari cu datorii mari către furnizorul de apă rece Deocamdată nu vor fi “închise” în cadrul întâlnirii dintre conducerile societăţilor furnizoare de agent termic din municipiu şi conducerea S.C. Gospodărie Comunală S.A., dl. Valeriu Şerban, director general adjunct al acestei societăţi, preciza că una dintre asociaţiile de locatari din municipiu cu restanţa cea mai mare este asociaţia nr. 40. Acesteia urma să-i fie întreruptă furnizarea apei reci (pe blocuri şi scări, în funcţie de datorii) începând cu data de astăzi. Totuşi, preşedintele acestei asociaţii a reuşit în ultimul moment să achite o sumă, mică în comparaţie cu cei 108 milioane lei, reprezentând întreaga restanţă. Prin acest efort a reuşit să schimbe, deocamdată, decizia iniţială a conducerii societăţii Gospodărie Comunală S.A. (Daniela ANDREI) învestirea lui Ce va fi “foarte probabil” respinsă, afirmă Kremlinul învestirea lui Viktor Cernomîrdin va fi, foarte probabil, respinsă de către Dumă, a afirmat, luni, reprezentantul preşedintelui Boris . Elţîn pe lîngă Camera Inferioară a Parlamentului rus, Aleksandr Kotenkov, transmite AFP. Comuniştii, naţionaliştii şi opoziţia reformatoare, care deţin, împreună, majoritatea în Dumă, şi-au afirmat intenţia de a vota împotriva învestirii lui Cernomîrdin în funcţia de prim-ministru. Duma a solicitat, în schimb, ca Boris Elţîn să vină personal pentru a prezenta candidatura premierului desemnat. “Comuniştii şi aliaţii lor sunt gata să provoace dizolvarea Dumei, pentru a ..........................................................., recupera mai multe locuri la viitoarele MERIDIANE alegeri, profitînd de valul general de nemulţumire”, a afirmat Kotenkov. Dacă deputaţii resping de trei ori candidatura prezentată de Kremlin, şeful statului are dreptul de a dizolva Duma. Acest scenariu este, totuşi, puţin probabil, apreciază Kotenkov. “Dacă haosul mai continuă cîteva săptămîni, nu vor mai fi nici comuniştii şi nimeni altcineva, din cauza revoltelor populare”, a avertizat oficialul rus.