Cuvântul Nou, decembrie 1998 (Anul 9, nr. 2335-2357)

1998-12-03 / nr. 2335

I COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA ) Predica lui Constantinescu Gabriel FLORESCU Parcă venit de pe Lună şi nu din Ardeal, preşedintele s-a adresat naţiunii în preajma sărbătorii naţionale printr-un speech ce părea desprins din operele predecesorilor săi, într-atât de rupt de realitate a sunat. Sigur, discursul prezidenţial în preajma unei asemenea sărbători trebuie să respecte anumite canoane de la care nu se abate nici un şef de stat. Am înţeles acea parte, am înghiţit-o ca pe un vaccin obligatoriu şi am vrut să auzim şi... altceva. Adică un discurs uman, apropiat de aşteptările cetăţeanului român. Aminteam mai sus de faptul că Emil Constantinescu venea din Ardeal, adică dintro zonă probabil cel mai dezamăgită de actuala guvernare deoarece ardelenii se simt mai trădaţi în speranţele lor, în promisiunile de care au avut parte decât restul ţării. Ardealul înşelat i-a replicat dur preşedintelui pentru starea în care a fost adusă ţara de cei ce o guvernează după ’96, iar acest semnal trebuia să-i fi dat de gândit lui Emil Constantinescu. Dar nu, predica preşedintelui - pentru că a adoptat şi un ton de parcă s-ar fi aflat în amvon - n-a vrut să ţină deloc seama de avertismentele ardelenilor, a omis total rezultatele sondajelor de opinie. Pentru că acestea indică extrem de clar de cât de puţină încredere se bucură instituţiile statului în ochii cetăţeanului. Ei bine, într-o asemenea conjunctură vine preşedintele ţării şi ne solicită să avem încredere, în cine? în aceleaşi instituţii ale statului, recte Guvern, Parlament, Preşedinţie, Justiţie care ne-au trişat de atâtea ori şi joacă cu asiduitate la cacealma. Căci ce altceva înseamnă promisiunile de atâtea ori răspândite prin eter sau tipărituri de guvernele Ciorbea şi Vasile privind demararea reformei chiar şi-n varianta ei dură, însă cetăţeanul n-a constatat decât un singur lucru: scăderea nivelului de trai? N-am primit reformă pe pâine, cum zicea Ciorbea, dar nici pâine. Luaţi aminte doar ultimele angajamente ale premierului Radu Vasile privind remanierea guvernamentală (termen: sfârșitul lui septembrie, apoi octombrie, apoi...); privatizarea unor bănci (probabil nu se va întâmpla minunea în anul acesta); ultimatumurile date miniștrilor din propriul cabine pentru restructurarea unor coloşi... ministeriali (Finanţe, FPS) şi veţi vedea câtă “greutate” au vorbele sale. Ce să mai vorbim despre modul cum îndeplinesc aşteptările cetăţeanului celelalte instituţii ale statului? Dar domnul Constantinescu ne îndeamnă să avem în continuare încredere în ele... La fel de patetic a predicat preşedintele şi în favoarea altor precepte demonetizate: de noi toţi depine ca România să progreseze, trebuie să ne facem fiecare datoria etc. Vorbe meşteşugite (?), politicianiste care nu mai găsesc urechi deschise. Să fie clar: nu poporul este de vină pentru faptul că ţara este condusă prost şi nu se face reforma (eventual doar pentru modul cum a votat); nu poporul se pune stavilă progresului, ci incopetenţa guvernanţilor; nu poporul nu-şi face datoria şi nu rabdă, ci cei care au fost investiţi cu încrederea sa. Potentaţilor zilei ar fi trebuit să se adreseze astfel preşedintele, celor care ne sfidează prin cameleonismul lor, care se îngrijesc doar de interesele personale ori de partid fără nici o remuşcare pentru ce se întâmplă în şi cu ţara. Bineînţeles, preşedintele Constantinescu nu putea aminti în predica prilejuită de Ziua Naţională asemenea adevăruri despre colegii săi. Dar la fel de bine putea să-i scutească pe români de baliverne şi indicaţii preţioase. Dacă tăcea, filosof rămânea cum ar fi zis romanii şi zic românii. TRIBUNE ŞI DEFILĂRI La Bucureşti şi Alba Iulia Ziua de 1 Decembrie a căpătat strălucirea defilării şi, respectiv, lucrul mat al ritualului săvârşit de oamenii politici aparţinând partidelor din Opoziţie. La Bucureşti a fost mare defilare mare, preşedintele Constantinescu a privit din tribună ce frumos defilau militarii care nu mai erau nici flămânzi, nici prost îmbrăcaţi, nici neinstruiţi. Flancat de preşedinţii Senatului şi Camerei Deputaţilor, preşedintele privea gânditor la militari şi armele lor, cu gândul la reforma care nu se întâmplă, la scandalurile care se ţin lanţ, la neînţelegerile şi certurile din coaliţia majoritară. Câte clipe de linişte are preşedintele unei ţări aflate în tranziţie? Probabil foarte puţine. Una din aceste clipe s-a petrecut în seara zilei de 1 Decembrie, când, după defilare şi masa festivă de rigoare, preşedintele s-a afirmat telefonic la Pro TV, obţinând promisiunea că va fi angajat la acest post TV în caz de nereuşită la alegerile anticipate... încă o dovadă că media este mai puternică decât politica! V.M. TUDOR CUVÂNTUL NOU la dispoziția dv. Ziua Naţională a României - sărbătorită cum se cuvine la Sfântu Gheorghe Marţi, 1 Decembrie, zi de sărbătoare, de frumoase gesturi, de cântec şi bună voie pentru tot românul. La Sf. Gheorghe, ca în întreaga ţară, Ziua Naţională a României a fost sărbătorită cum se cuvine: rostirea jurământului militar de către cei 250 de tineri proaspăt înrolaţi în cadrul Garnizoanei oraşului, depuneri de coroane de flori la statuia lui Mihai Viteazul, defilarea trupelor, programe artistice prezentate de copiii de la liceul Mihai Viteazul şi alte formaţii din judeţ. (Continuare în pagina a 2-a) N. DEMETRIAD Muzeul Spiritualităţii Româneşti - cinci ani de la înfiinţare Binecuvântat lăcaş de cultură şi credinţă Ioan NEGULICI în unnă cu cinci ani, în decembrie patru, se inaugura, cu binecuvântarea IPS dr. Antonie Plămădeală, Mitropolitul Ardealului, Crişanei şi Maramureşului, în prezenţa unor înalte oficialităţi, Muzeul Spiritualităţii Româneşti de la Catedrala ortodxă din Sfântu Gheorghe. Momentul consfinţea, practic, întreaga lucrare întreprinsă de Liga cultural-creştină “Andrei Şaguna”, de Parohia ortodoxă din Sfântu Gheorghe, sub oblăduirea căreia funcţionează în prezent, şi de alţi iubitori de neam şi ziditori de cultură şi spiritualitate românească în judeţul nostru. De atunci şi până astăzi, în scurta carte de istorie a muzeului pot fi consemnate numeroase fapte vrednice, de adâncă simţire românească. Cinci ani de permanente căutări de valori patrimoniale, de îmbogăţire a acestuia cu obiecte de cult, cărţi bisericeşti, alte documente, lucrări iconografice, căutări dublate de o neostoită lucrare de valorificare a aspectelor spiritualităţii româneşti. Reamintim acum, la ceas aniversar, expoziţiile “Sfântu Gheorghe în iconografia românească”, “Monumente ortodoxe din Episcopia Covasnei şi Harghitei”, apoi cele de icoane pe sticlă aparţinând părintelui Nicolae Călugăr, pictorului Matei Sofonea, de sculptură în lemn, arheologice, foto (“Din durerile Basarabiei”), filatelică, simpozioane, dezbateri (“Aspecte acutale al păstrării identităţii naţionale, culturale şi religioase ale românilor din Arcul Carpatic”, “Românii din sud-estul Transilvaniei - istorie, cultură,civilizaţie”, “Biserica strămoşească şi idealul Unirii” ş.a.), lansări şi prezentări de carte, miniconcerte de muzică bisericească şi laică, corală cu participarea unor prestigioase formaţii din judeţ, ţară şi străinătate, microrecitaluri (Continuare în pagina a 2-a) 3 decembrie - Ziua Internaţională a Persoanelor cu Handicap “Să descoperim puterile nefolosite din noi!” • Un Îndemn optimist al tinerei distrofice Elena Bidian, membră a ADMR, cu sediul central la Vâlcele H. C. DELIU Astăzi, 3 decembrie se cinsteşte în întreaga lume Ziua Internaţională a Persoanelor cu Handicap, semn al preocupării organismelor umanitare de pretutindeni pentru oamenii aflaţi în suferinţă, dar şi de respect pentru strădaniile lor de a duce o existenţă normală. în ţările civilizate asemenea deziderate sunt realitate demult, existând numeroase facilităţi pentru cei cu asemenea probleme, o întreagă reţea de instituţii speciale, organisme de profil, plus o mentalitate corectă, nediscriminatorie în societate., Atât în rândul celor afectaţi de vreo maladie invalidantă, cât şi al restului populaţiei. Handicapul nu trebuie considerat o...ruşine, un stigmat, oricare dintre noi putând avea aceeaşi soartă - nu se ştie, Doamne fereşte, la o adică - de aceea felul în care erau priviţi la noi în ţară până în decembrie 1989 semenii cu asemenea necazuri reprezenta o ruşine şi e bine că încet, încet lucrurile au început să se schimbe. Măcar la nivel de mentalitate a autorităţilor, dacă din punctul de vedere al calităţii vieţii bolnavilor prea multe îmbunătăţiri nu se prea percep. S-a încercat în ultimii ani schimbarea lentă, modificarea cât de cât a percepţiei de către cei mulţi a situaţiei persoanelor cu handicap. Autorităţile s-au străduit şi ele în acest sens, organisme internaţionale au fost active ca întotdeauna, dar mai cu seamă bolnavii înşişi au dat dovadă de o mobilizare şi o regrupare a forţelor salutare. Exemplu cel mai bun ni-l oferă Asociaţia Distroficilor Muscular din România (ADMR), care şi-a stabilit sediul central în staţiunea Vâlcele, deoarece aici fiinţează vestitul Centru de patologie neuromusculară “Dr. Horia Radu”, unitate sanitară în care se internează periodic toţi cei suferinzi de această afecţiune din întreaga ţară. Graţie iniţiativei unui grup de inimoşi s-a înfiinţat cu câţiva ani în urmă respectiva Asociaţie, condusă cu pricepere şi aplicaţie de domnul Steiler Schipor, din Piteşti, şi el imobilizat într-un scaun pe rotile, dar o fiinţă cu multă voinţă, idei, şi caracter, împreună cu colegii săi a reuşit să ducă la bun sfârşit sau sunt pe cale să realizeze câteva lucruri memorabile (liftul de la spital, achiziţionarea fostei Şcoli preventoriale în care va fi amenajat un moder cămin, dotarea sediului cu o serie de facilităţi, ca urmare a ajutoarelor primite din străinătate în urma contactelor directe stabilite de conducerea ADMR şi altele), încercând să învingă feluritele obstacole inerente traiului cotidian, să depăşească vicisitudinile tranziţiei pe care tot românul le simte azi, fie el valid sau nu. (Continuare în pagina a 2-a) B18LI3TECA JUDETBM - iWm — SF. QHSQSGHE — . Titeson 13609 Ciudată ţară! Dumitru MANOLACHESCU Remarca nu-mi aparţine, dar o preiau cu convingere de la marele Nicolae Iorga. Suntem atipici şi ciudaţi, noi, românii. Ne lăsăm pradă tuturor bucuriilor şi durerilor, ne blindăm îndărătul unei spoieli de violent patriotism, fără a fi nici şovini, nici extremişti naţionalişti. Vibrăm la auzul Imnului naţional, dar ne împroşcăm degrabă cu vorbe urâte când vine vorba de orgolii şi ciolan. Amestecul ăsta de virtuţi şi defecte formează o naţie ciudată, care, împotriva tuturor prezicerilor, îşi păstrează tinereţea. Luni seara, la o emisiune super a super realizatorului PRO TV Mihai Tatulici, am trăit clipe de coşmar în compania a 4 super intelectuali: Nicolae Manolescu, Octavian Paler, Ilie Şerbănescu şi C. T. Popescu. S-a vorbit cu duritate, fără echivoc, lucid şi raţional despre români, despre destinul nostru şi al ţării în care trăim. La capătul a două ore de analiză lucidă a realităţii, concluzia a fost una stresarită, spusă de un tip care nu poate fi acuzat că visează cu ochii deschişi - l-am numit pe Ilie Şerbănescu: “Cea mai mare dorinţă a mea este ca anul 2000 să ne prindă în graniţele actuale”!!! Cu alte cuvinte, există iminentul pericol de a ne destrăma, de a ne rupe trupul Ţării. Cine ar fi atentatorii? Nu, nu ungurii - cel puţin nu cei din exterior - sau ruşii, ci chiar noi, românii. Autorii dezastrului vom fi noi, din interior. Nu e nevoie de armate şi arme străine, sunt suficiente ura, dezbinarea, prostia, lăcomia noastră “made in Romania”. Sabin Gherman n-a fost decât primul pas, el este urmat de mulţi alţii care nu mai cred şi nu mai vor ca România să fie stat naţional unitar. Pericolul este imens şi, auzindu-i pe cei patru, am avut senzaţia că nimeni şi nimic nu ne poate opri să ne autodistrugem. Oricum, nu s-au oferit soluţii viabile pe termen scurt. Salvarea României stă în mintea şi voinţa tinerei generaţii, care vor trebui să se rupă definitiv de trecut, să-şi uite părinţii şi datoria de fii iubitori şi respectuoşi şi să preia hăţurile, să conducă atelajul. “Până nu vor exista morminte năpădite de ierburi, neîngrijite, părăsite, nu putem spera în salvarea acestei ţări”... (C.T. Popescu) ‘ E teribil să auzi astfel de lucruri, care vin în contradicţie cu tot ce am învăţat în materie de valori. Dar, totodată, e momentul să acceptăm că am ajuns într-un punct dincolo de care nu mai există nici îndurare, nici înţelegere. Clasa politică românească este total compromisă, ea nu mai este în stare să conducă şi nicicum să ofere soluţii pentru un viitor şi aşa complicat şi incert. Ea, această clasă politică a demonstrat până acum un singur lucru: că iubeşte mai mult puterea decât ţara! Ciudată ţară, ciudat popor, tristă şi stresantă realitate! Anul IX Nr. 2335 Joi 3 decembrie 1998 4 pagini 700 lei Premierul va prezenta un program economic de urgenţă Premierul Radu Vasile va prezenta, în curînd, liderilor partidelor din coaliţia guvernamentală un program economic de urgenţă pentru o perioadă de şase luni, care nu va fi supus Parlamentului pentru validare, în situaţia în care aceştia îşi vor da acordul pentru aplicarea acestuia. Şeful Executivului a arătat că programul prevede, în principal, închiderea societăţilor cu pierderi care va conduce la reducerea, într-o primă etapă, cu 15% a pierderilor din economie, accelerarea privatizării societăţilor comerciale, precum şi modificarea Legii privatizării. Programul va primi consultanţă din partea Băncii Mondiale şi a firmei Treuhand din Germania. Premierul a afirmat că este optimist în privinţa realizării acestui program, dar a adăugat că, în cazul nerealizării acestuia, va prezenta cauzele care au dus la neîndeplinirea lui. “Voi ieşi şi voi explica, într-o analiză profundă toate motivele şi aspectele care au condus la o astfel de posibilă nerealizare”, a spus Vasile. Comisia economică a Senatului dă un vot de blam guvernului Comisia economică din Senat apreciază că actuala coaliţie este capabilă să înfăptuiască reforma, dar că guvernul, în actuala componenţă, nu poate îndeplini acest obiectiv, a declarat, miercuri, Viorel Cataramă, preşedintele acestei comisii, după o întîlnire cu miniştrii Traian Băsescu şi Traian Remeş. Cataramă a precizat că această opinie a fost exprimată de toţi membrii comisiei, inclusiv de reprezentanţii opoziţiei, care au fost prezenţi la lucrările comisiei. Senatorul PNL a criticat diferenţa dintre intenţiile anunţate ale Executivului şi “fapte”. El a anunţat că membrii Comisiei economice au trimis şi un protest către preşedintele Senatului, în legătură cu absenţa premierului Radu Vasile de la întîlnirea cu această comisie, deşi anterior confirmase sosirea sa. Comisia economică a Senatului a adresat, în urmă cu o săptămînă, o scrisoare primului-ministru, Radu Vasile, invitîndul pe acesta, alături de ministrul Industriei şi Comerţului, Radu Berceanu, ministrul Finanţelor, Decebal Traian Remeş, ministrul Agriculturii, Dinu Gavrilescu, ministrul Reformei, Ioan Mureşan şi ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, la sediul comisiei, pentru a analiza posibilităţile de aplicare a unor măsuri ferme de reformă economică, în lunile decembrie 1998 şi ianuarie 1999. Irakul dezminte că ar fi încercat să achiziţioneze arme din România Unite însărcinată cu dezarmarea Irakului (UNSCOM) “ştie foarte bine că există un proiect pentru realizarea unei rachete cu rază de acţiune mai mică de 150 de kilometri”, a afiriat acesta. Conform condiţiilor încetării focului din timpul războiului din Golf (1991), Irakul este obligat să se debaraseze de toate armele de Irakul a dezminţit, marţi, că ar fi încercat să achiziţioneze sisteme sofisticate de omament de la foşti reprezentanţi ai firmei româneşti Aerofina. “Infonnaţiile postului CNN sunt în mod regretabil tendenţioase şi fără nici o bază”, a declarat, marţi, la postul american de televiziune, generalul Amer al-Saadi, consilier al Preşedinţiei irakiene. Potrivit declaraţiilor distrugere în masă pe care le are în dotare, fie acestuia, informaţiile ......... ec bacteriologice, difuzate de CNN “fac i mi parte dintr-o campanie mediatică ostilă Irakului”. CNN a ................."a anunţat că mai mulţi demnitari irakieni specialişti ai programului de realizare a rachetelor irakiene s-ar fi aflat în capitala României pentru a încerca să achiziţioneze aceste sisteme sofisticate de la foşti angajaţi ai firnei româneşti Aerofina. Negocierile, care au fost urmărite îndeaproape de către serviciile secrete ale Statelor Unite, României şi Israelului, au eşuat după o săptămînă de negocieri, după cum a precizat CNN, Comisia specială a Naţiunilor chimice sau nucleare, precum şi de rachetele cu rază de acţiune mai mare de 150 de kilometri. Generalul Saadi a confirmat vizita în România, în luna mai a acestui an, a unei delegaţii irakiene, pentru a discuta anumite chestiuni referitoare la fabricarea de arie de înaltă tehnologie, pe care “Irakul este autorizat să le producă”. Consilierul prezidenţial român, însărcinat cu problemele securităţii naţionale, Dorin Marian, a dezminţit, marţi, orice contact recent cu Irakul, care să se refere la achiziţionarea de sisteme de orientare a rachetelor de către Bagdad. MERIDIANE