Cuvântul Nou, ianuarie 1999 (Anul 10, nr. 2358-2381)

1999-01-08 / nr. 2362

* Doar 1355 de şomeri s-au angajat în urma creditării unor întreprinderi mici şi mijlocii Doar 1355 de şomeri s-au angajat, în cursul anului 1998, la nivel naţional, ca urmare a creditării, în condiţii avantajoase, a unor întreprinderi mici şi mijlocii care creează noi locuri de muncă, în situaţia în care numărul şomerilor înregistraţi la sfârşitul lunii decembrie era de aproape un milion, informează Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a prevăzut, pentru anul 1998, în bugetul fondului pentru plată ajutorului de şomaj, suma de 80 de miliarde de lei (din care, ulterior, au fost retrase 10 miliarde) pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase întreprinderilor mici şi mijlocii. în prezent, se derulează, prin Banc Post, credite în valoare de peste 66 de miliarde de lei, bani cu ajutorul cărora au fost create 2619 noi locuri de muncă, din care 1355 pentru şomeri. Potrivit Legii 65/1997, agenţii economici care înfiinţează sau dezvoltă întreprinderi mici şi mijlocii sau unităţi cooperatiste cu cel mult 200 de salariaţi, creînd astfel noi locuri de muncă, în special pentru şomeri, obţin credite în condiţii avantajoase, cu dobîndă redusă. Durata maximă de creditare este de trei ani, inclusiv perioada de graţie. Specialiştii din MMPS estimează că pentru anul 1999, suma prevăzută în bugetul fondului de şomaj pentru acordarea acestora, credite va fi similară celei dist anul precedent. Anul X Nr. 2362 "Cioclul-frizer" stârpește viciul en-gros și en-detail... Ordonanța de urgență nr. 50 a Guvernului este chiar una de urgență: ea a apărut pe 20 decembrie și deja se aplică. Trebuie să recunoaștem, prin urmare, că ministrul-cioclu Traian Decebal Remeș s-a întrecut pe sine încercând să adune degrabă bani la buget, pentru lefurile profesorilor, celor din sănătate, funcţionarilor ş.a.m.d. Pentru că, la urma- urmei, nu de stârpirea contrabandei cu alcool e vorba, în primul rând, aici, ci de disperarea cu care Finanţele încearcă să adune bani la buget pentru lefuri, pensii şi alocaţii. Numai c graba strică treaba, iar Remeş demonstrează cu prisosinţă că proverbul e corect, ordonanţa 50 e aiuritoare, se scaldă-n ambiguităţi şin neclarităţi, astfel încât nici comercianţii,, dar nici finanţiştii nu mai ştiu ce să facă şi cum să procedeze. Iată doar câteva întrebări provenite de la cititorii noştri care au încropit mici afaceri cu alcool, ţigări şi cafea şi pe care respectiva ordonanţă îi nemulţumeşte profund: • Ce se întâmplă cu cei care nu îşi procură această autorizaţie? Iată o întrebare la care avem şi răspuns: firmele care, după 10 ianuarie, nu au această autorizaţie în baza Ordonanţei 50 nu mai pot funcţiona. Simplu... • Cum se valorifică stocurile de produse supuse autorizării existente în stoc la 31 decembrie 1998, dacă agenţii economici nu solicită autorizarea ori nu i se eliberează autorizaţia din diverse motive? • Comercianţii en-gros care au şi magazine cu amănuntul sunt impozitaţi de două ori, sau plătesc doar pentru una din activităţi? Iată doar câteva nelămuriri. Cu siguranţă, ele sunt mult mai multe, lor adăugându-li-se nemulţumirea şi revolta comercianţilor de băuturi alcoolice, cafea şi ţigări care se consideră victimele unei încercări de monopolizare a comerţului cu aceste produse de câtre statul român. Pentru că, e limpede, nu de “stârpirea” viciului sau “sănătatea populaţiei” e vorba aici... Dumitru MANOLĂCHESCU Provocări Cantina socială din cartierul Ciucului şi-a deschis porţile (Urmare din pagina 1) prepare acasă o mâncare caldă, deoarece noi aici am dat numai mâncare rece, 100 g brânză de burduf, 150 g crenvuşti, 100 g parizer, o ciocolată de 50 g şi bineînţeles pâine. Dar, avem un tabel cu toţi cei ce beneficiază de mâncare la noi în dreptul fiecăruia figurând şi numărul membrilor din familia sa. - In prezent câte persoane beneficiază de mâncare la această cantină? - Aici în cantină iau masa cam 15 persoane, ceilalţi, până la 107, preferă să vină şi să îşi ducă mâncarea acasă pentru că este mai convenabil. Odată cu masa de prânz ei primesc şi cina care este sub formă de hrană rece, excepţie făcând ziua de sâmbătă când primesc la cină hrană caldă, precum şi mâncarea pentru ziua de duminică. - Cam ce valoare au cele două mese pe zi? - Masa de prânz plus cina este de 9750 lei/zi. Dar numai 22 de persoane îşi aduc contribuţia de 30% pentru mâncarea de care beneficiază, restul sunt incluşi la gratuităţi deoarece nu au nici un venit. - In ceea ce priveşte aprovizionarea cu alimente aţi încheiat contracte cu diferite societăţi? • - Nu. Eu nu am fost de acord cu încheierea de contracte deoarece între timp am fi putut primi alte oferte, din partea altor societăţi, la un preţ mai scăzut dar o dată încheiat contractul ar fi trebuit să ne ţinem de el indiferent de preţ şi de ce nu şi de calitate. în aceste condiţii noi ne aprovizionăm zilnic cu carne de la o firmă din Chilieni (în congelatorul pe care îl avem în dotare încape o cantitate de carne suficientă pentru 3-4 zile), pâine de la Fabrica de pâine din municipiu, conserve (păstăi, mazăre) de la societatea COVALIM,iar laptele bineînțeles de la COVALACT. Noi de fapt urmărim să ne aprovizionăm cu alimente de foarte bună calitate la un preţ cât mai mic. De fapt lucrul cel mai important este că aceşti oameni cu o situaţie materială ... aşa cum este, în fiecare zi să poată beneficia aici de o masă caldă într-un loc civilizat şi curat. CUVÂNTUL NOU Poluarea aerului - o problemă complexă Poluarea aerului este o problemă complexă ce nu poate fi rezolvată întro perioadă scurtă de timp. Din acest motiv a fost elaborată o strategie pe termen lung. Pentru îmbunătăţirea calităţii aerului se urmăreşte în primul rând diminuarea efectelor asupra sănătăţii umane. In judeţul Covasna sursele de poluare a aerului sunt reprezentate în special de traficul auto, activitatea industrială (într-o mică măsură, nefiind o zonă puternic industrializată), centrale termice, staţiile de mixturi asfaltice. Până în prezent măsurătorile efectuate au indicat o calitate bună a aerului, sursele reale de poluare fiind de natură punctiformă, astfel că nu sau înregistrat în judeţ îmbolnăviri care să poată fi atribuite poluării atmosferei. Aşa cum preciza conducerea Agenţiei de Protecţie a Mediului Sfântu Gheorghe, în judeţul nostru principala sursă de poluare a atmosferei o constituie traficul auto, care determină, în oraşe în special, probleme de mediu deoarece majoritatea maşinilor şi camioanelor sunt vechi şi au motoare uzate, calitatea benzinei este scăzută, intensitatea traficului este destul de mare. Pentru eliminarea acestor inconveniente APM în colaborare cu Inspectoratul judeţean de Sănătate Publică Covasna, au prevăzut unele măsuri cum ar fi devierea traficului din zonele centrale şi intens circulate la nivelul oraşelor, pe şosele de tip centură, până în anul 2008, responabilitate ce va reveni Consiliului Judeţean şi Primăriilor De asemenea, se va urmări scoaterea din circulaţie a autovehiculelor care depăşesc normele admise la emisia de gaze de eşapament, gestionarea deşeurilor periculoase din spitale, inclusiv dotarea acestora cu crematorii corespunzătoare normativelor în vigoare, extinderea distribuţiei de gaze naturale în scopul reducerii noxelor în atmosferă şi protecţiei pădurii, lucru ce se impune a fi realizat până în anul 2005. Se va avea în vedere campania de conştientizare continuă a cetăţenilor privind utilizarea benzinei fără plumb în alimentarea maşinilor proprii. Când “Grădina Domnului”... (Urmare din pagina 1) Asupra primului s-a găsit un pistol de tir şi o cutie cu 450 bucăţi diaboluri. A urmat percheziţia maşinii fiind descoperite şi 14 pocnitori, pe care cei doi au declarat că le-au cumpărat de la o piaţă din Botoşani. Pocnitorile au fost confiscate, iar pistolul reţinut până la prezentarea actelor de provenienţă. Răzvan Iacob s-a ales şi cu o sancţiune contravenţională de 120.000 de lei, confomn prevederilor Legii nr. 61/1991. • • • Finalul bizarei întâmplări putea fi însă al naibii de complicat, dacă şoferul agresat nu ar fi manifestat prezenţă de spirit la volan. ...Curios, cel puţin pentru semnatarul acestor rânduri, este modul naiv şi, aş zice, iresponsabil în care au acţionat Iacob şi Matei, puşi pe şoţii periculoase, gata să-i “dea o lecţie” unui alt participant la trafic, care-i...enervase. Despre absenţa spiritului de fairplay al tânărului pilot, ce să mai vorbim? Că n-a funcţionat, treacă-meargă, dar măcar prevederile (scrise şi...nescrise) ale Decretului 328, privind circulaţia pe drumurile publice, trebuiau respectate. Să sperăm că lecţia ce le-a fost aplicată tinerilor botoşeneni le va fi de folos de acum înainte...Asta se întâmplă când “Grădina Domnului” este mult prea...mare! Vaccinare obligatorie Posesorii de câini din municipiul Sfântu Gheorghe sunt înştiinţaţi pe această cale de către Circumscripţia sanitar-veterinară că trebuie să se prezinte cu animalele la vaccinarea antirabică între 8 şi 15 ianuarie 1999. Această acţiune este obligatorie şi se execută la sediul circumscripţiei, sediu aflat pe strada Nicolae Bălcescu nr. 4, din Sfântu Gheorghe. Informaţii suplimentare se pot obţine şi la numărul de telefon 31.20.40. (H.C.D.) Pagina 5 Cu număr de circulaţie ji expirat Deşi primele zile din Noul An ar fi trebuit să fie pentru toţi şoferii un sfetnic bun, s-au găsit unii care au pornit-o cu stângul. Nu mulţi, e adevărat... Pe data de 5 ianuarie 1999, organele Poliţiei rutiere din judeţul Covasna l-au depistat pe conducătorul auto Kanyo Antal, în vârstă de 20 de ani din Boroşneul Mare, care se afla la volanul unui autoturism ce avea numărul de circulaţie provizoriu expirat. Este voraba de numărul: HR -188/98/12. Ca atare, lui K.A. i s-au aplicat sancţiunile prevăzute de Decretul 328/ 1966, privind circulaţia pe drumurile publice. (H.C.D.) Minorul problemă Un caz mai aparte a fost soluţionat zilele trecute de către organele de Poliţie din judeţ, care au reuşit ca în timp record să soluţioneze un furt comis în localitatea Tărişoara. Cetăţeanul R.S. din satul amintit a anunţat omenii de ordine că nepotul său, pe nume R.A.L., în etate de 17 ani - cu care locuia sub acelaşi acoperiş - i-a sustras suma de cinci milioane de lei şi a dispărut de acasă!« După demararea investigaţiilor, fiindu-i date semnalmentele în tot judeţul, lucrătorii din Sfântu Gheorghe l-au identificat în mai puţin de o oră şi jumătate pe autor, care deja cheltuise o mare parte din banii sustraşi. La o cercetare mai atentă a rezultat că R.A.L. nu era la prima tentativă de acest fel, aşa că fiind încă minor a fost încredinţat spre supraveghere familiei sale. (H.C.D.) Producătorii şi comercianţii de alcool/tutun şi cafea solicită prelungirea cu trei luni a termenului de aplicare a Ordonanţei 50/1998 Producătorii şi comercianţii de alcool, băuturi alcoolice, tutun şi cafea solicită Ministerului Finanţelor ca termenul de punere în aplicare a Ordonanţei 50/1998 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte să fie prelungit cu trei luni, pentru ca mărfurile existente în stoc la data de 1 ianuarie să fie comercializate pe baza formularelor valabile în anul1998. Reprezentanţii producătorilor şi comercianţilor de alcool, băuturi alcoolice, tutun şi cafea au afirmat, miercuri, că Ordonanţa 50/1998 este binevenită, dar că anumite prevederi din cadrul ordonanţei sunt inoperante în perioada imediat următoare. "O asemenea reglementare este aşteptată de ani de zile, însă sîntem afectaţi de existenţa anumitor inadvertenţe faţă de realitatea pieţei", a declarat preşedintele organizaţiei patronale a producătorilor de alcool şi băuturi alcoolice Romfermet, Radu Morariu. Una din problemele ridicate constă în blocarea în această perioadă a comerţului cu alcool, băuturi alcoolice, tutun şi cafea, ca urmare a imposibilităţii comercializării mărfurilor aflate în stoc în lipsa noilor facturi speciale valabile de la 1 ianuarie 1999, conform Ordonanţei. Conform Ordonanţei, începînd cu l, ianuarie 1999, comercianţii de alcool, băuturi alcoolice, tutun şi cafea trebuie să depună pînă la data de 10 ianuarie cereri pentru obţinerea de autorizaţie de funcţionare, care fi emisă în termen de 30 de zile, iar după alte 10 zile vor fi obţinute documentele necesare de la Imprimeria Naţională. "în această perioadă, produsele aflate în stoc nu pot fi vîndute. în aceste aproape două luni nimeni nu va vinde nimic, nu va încasa bani şi în consecinţă nici bugetul nu va încasa accize, TVA, impozite", a spus Morariu. O altă problemă ridicată de producătorii de alcool, tutun şi cafea o reprezintă numărul limitat de 15 agenţi economici cu care fiecare producător are dreptul să aibă relaţii comerciale. Ei afirmă că această decizie limitează livrarea mărfurilor la agenţii economici din cîteva judeţe. Conform declaraţiilor reprezentanţilor producătorilor de alcool, tutun şi cafea, prin intermediul Ordonanţei 50/1998 se crează o discriminare şi între producătorii de alcool şi cei de ţigarete. "Comercializarea ţigaretelor se desfăşoară după circuitul normal, producător - distribuitor - agent de marketing - angrosist - detailist - cumpărător, însă la băuturi alcoolice dispare distribuitorul", a mai spus Morariu. Pe de altă parte, activitatea marii majorităţi a angrosiştilor din marile complexe comerciale este blocată. Unii au depus cerere pentru obţinerea de autorizaţie în comerţul cu amănuntul al acestor mărfuri, justificînd că taxa este mult mai mică, iar cei din comerţul cu amănuntul renunţă să mai vîndă tutun, băuturi alcoolice şi cafea. “Plătesc o taxă de autorizaţie pentru en-gros indiferent de suprafaţa acestuia, deci prefer să o plătesc pe cea de detailist", a declarat pentru MEDIAFAX patronul firmei V-Galaxia Impex SRL, Gîrdu Dan. Cei care au plătit taxa de autorizare au crescut preţurile cu aproape 40-50%, pentru a-şi recupera banii plătiţi pentru taxă. "Am crescut adaosul comercial de la 1% la 5%. Trebuie să-mi recuperez banii de pe taxă, de 150 milioane lei ca distribuitor şi de pe facturile speciale care au costat 550 milioane lei", a declarat agenţiei MEDIAFAX patronul societăţii Delfinul Prod Com SRL, producător şi distribuitor de ţigarete. Traficul de călători în relaţia cu Ungaria a fost suspendat în ambele sensuri de circulaţie la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători (SNTFC), a suspendat, începînd de miercuri, 6 ianuarie, traficul de călători în relaţia cu Ungaria, în ambele sensuri de circulaţie, din cauza grevei salariaţilor căilor ferate din ungaria (MAV), informează un comunicat al SNTFC,remis agenţiei MEDIAFAX. Circulaţia trenurilor internaţionale va fi limitată la ultima staţie anterioară frontierei cu Ungaria, de unde se vor forma trenuri de întoarcere. Trenurile “Ister” (nr. 370 şi nr. 371), “Muntenia” (nr. 372 şi 373) şi trenurile “Bega” (nr 354 şi 355) din zilele de 6.01 şi 7.01.1999 şi trenurile “Ady Endre” (nr. 20 şi 21), trenurile nr. 426, 428 şi 429, trenurile “Traianus” (nr. 46 şi 47), trenul “Ovidius” nr. 352, trenurile “Panonia”(nr 374 şi 375) din ziua de 7.01.1999, trenul “Ovidius” nr. 353 din ziua de 8.01.1999, vor fi anulate pe tot parcursul. Restituirea totală sau parţială a costurilor legitimaţiilor de călătorie care au fost deja procurate pe relaţia cu Ungaria se va face fără reţinerea comisioanelor de agenție de voiaj sau rezervare de loc. Accizele la produsele petroliere se vor plăti la cursul leu/euro Guvernul va modifica în şedinţa de joi, prevederile Ordonanţei 50/1998, referitoare la regimul accizelor taxelor şi alte impozite indirecte, prin schimbarea monedei în care se calculează accizele, din ECU în Euro, pentru benzină premium, regular şi normală, bezină fără plumb şi motorină auto. “Mai mult ca sigur vom modifica ordonanţa”, a declarat Decebal Traian Remeş, ministrul Finanţelor. Modificarea modului de calcul, prin trecerea de la ECU la Euro, este urmarea introducerii noii monede europeane, de la 1 ianuarie. Remeș nu a făcut precizări privind alte modificări posibile ale Ordonanței 50/1998. ii Proiect de lege privind înfiinţarea unor bănci populare Senatorul PNŢCD, Ulm Spineanu, a propus, printr-un proiect de lege depus la Senat, înfiinţarea unor bănci populare, pe structura sucursalelor CEC, al căror capital să fie constituit din plăţile compensatorii pentru disponibilizaţi şi care să ofere credite preferenţiale pentru şomeri şi, respectiv, pentru societăţile care angajează şomeri. Conform acestui proiect, prezentat joi de Spineanu într-o conferinţă de presă, celelalte persoane fizice sau juridice pot primi credite de la aceste bănci populare în condiţii similare cu cele existente pe piaţă. La aceste bănci pot fi acţionari şi instituţii financiare române sau străine sau organisme financiare internaţionale, precum şi bugetele locale sau bugetul central, însă participarea acestora nu poate depăşi 49% din capitalul social.. Spineanu a mai propus, prin acest proiect, ca, din totalul plăţilor compensatorii, doar 25% să se acorde sub formă de numerar, restul de 75% fiind acordate sub formă de titluri de valoare reprezentînd acţiuni la una din băncile de tip popular, care vor avea sediul în reşedinţele regiunilor de dezvoltare. Senatorul ţărănist a susţinut că s-a consultat la elaborarea acestui proiect cu Mugur Isărescu şi cu premierul Radu Vasile. Proiectul a fost semnat şi de alţi senatori, printre care Viorel Cataramă (PNL), Zoltan Puskas (UDMR) şi Teodor Hauca (PD).