Cuvântul Nou, iunie 1999 (Anul 10, nr. 2483-2508)

1999-06-01 / nr. 2483

[ COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA ] “Tumul de fildeş” şi electoratul-crocodil Dumitru MANOLACHESCU Cea mai constantă, dar şi cea mai inutilă preocupare a românilor după 1989 a fost aflarea în treabă într-ale politicii. Cum era şi normal, entuziasmul nu putea să ţină prea mult în condiţiile nealimentării lui cu rezultate vizibile în viaţa de zi cu zi. Motiv pentru care acest entuziasm s-a pârlit de tot la tăciunii speranţelor înşelate după 9 ani de tranziţie. Aşa stând lucrurile, nu pot să înţeleg de ce li se pare şi acum politicienilor noştri că alegătorii sunt nişte crocodili în stare să înghită orice, chiar şi o campanie electorală începută anapoda, într-un moment deloc fast. Declaraţii peste declaraţii dau semnalul începerii acestei deşănţate campanii electorale. Ion Iliescu, preşedintele P.D.S.R., îşi poartă zâmbetul de paradă prin S.U.A. şi Japonia, încercând să-şi facă în cele străinătăţuri imaginea de “salvatore Patria” pe care n-o are cu nici un chip în ţară. Revenit în ţară el anunţă, nostalgic şi modest, că, dacă electoratul doreşte, nu-l poate dezamăgi şi va candida şi la al treilea mandat prezidenţial. Dar să vedeţi asupra actualului preşedinte, Emil Constantinescu, ce presiuni se fac! Convenţia Democrată şi P.N.Ţ.C.D. s-au aşezat în genunchi pe coji de nucă, rugându-i să accepte să candideze la preşedinţie din partea C.D.R. Mi se pare normal, nu, ca după o “pipăire” a realităţii prezidenţiale vreme de patru ani să urmeze o “intrare” serioasă în problemele ţării în următorii 12... Discuţii şi certuri au început deja să se poarte şi pe marginea anului alegerilor, să fie 2000? Să fie 2001? Să fie şi una, şi alta?! Prezidentul Constantinescu ar dori să fie separate alegerile parlamentare de cele prezidenţiale. Opoziţiei şi lui Ion Iliescu ideea nu pare a-i surâde, din motive lesne de înţeles: e posibil ca până în 2001 să se întâmple şi ceva bine în ţara asta, şi-atunci şansele actualilor opozanţi s-ar reduce... Campania electorală a început. Din păcate pentru politicieni, treburile în ţară nu merg deloc, nu se mişcă în nici o direcţie, drept pentru care electoratul îi va amenda pe toţi, fără alegere, fel de fel de idei-alternativă circulă în gândurile şi pe buzele lor. “Să se aleagă ei între ei, că noi nu-i mai alegem pe nici unii, toţi sunt mincinoşi şi hoţi”. Sigur, politicienii nu cred în lacrimile alegătorilor. Ei cred doar în prezentul şi viitorul pe care şi l-au asigurat în câţiva ani de moţăială în Parlament sau “mânăreli” în provincie pe spinarea rudelor suspuse. Ei nu cred că electoratul e scârbit de prestaţia întregii clase politice, de hoţiile, de manevrele de culise, de ticăloşiile politicienilor. Nu pot, ca urmare, decât să vă sugerez, onorabililor, să căscaţi ochii şi urechile la cât de frumos vorbesc cei pe care-i reprezentaţi despre voi, despre liderii de partide şi parlamentari, despre guvernanţi şi preşedinţi. Veţi vedea şi veţi auzi, poate, durerea, scârba şi, atenţie!, furia lor! O, dar câte n-aţi putea auzi dac-aţi coborî puţin, din când în când, din turnul vostru de fildeş, unde zgomotele mulţimii nu seaud, nu răzbat, unde-i linişte, cald şi bine şi “tunetul s-o prăvăli în gol”, ca într-o poezie a Ninei Cassian. Nu ştiu de ce, dar parcă n-aş fi de acord cu optimismul poetei, preluat fără discernământ de clasa politică! F.M.I. MJ VUF.il FACILITĂŢI PENTRU “RENAULT” Fondul Monetar Internaţional nu vrea ca Guvernul României să acorde facilităţi pentru marii investitori străini în ţara noastră. Cap de listă pentru respingerea facilităţilor fiscale promise de Guvern e firma “Renault”, care nu acceptă să cumpere acţiunile “Daciei” Piteşti fără aceste facilităţi. De ce, ce interese are aici F.M.I.? Păi cea oficială este grija faţă de bugetul sărac al României, de fapt grija faţă de sutele de milioane de dolari pe care statul român trebuie să-i plătească la scadenţă diverselor bănci şi parteneri occidentali. F.M.I. apără, desigur, aceste interese. Se poate merge, însă, cu gândul şi mai departe, pentru că F.M.I. se poartă ca o soacră căreia nu-i place nora şi vrea s-o alunge din casă. N-o fi, oare, “Dacia” Piteşti destul de bună pentru “Renault”? Nu cumva “soacra” încearcă să amâne revitalizarea industriei de automobile din România? Cumpărarea “Daciei” de către “Renault”, cu toate facilităţile promise, ar salva, fără îndoială, această industrie pe cale de dispariţie în România, salvând de la mizerie şi şomaj şi vreo 4000 de oameni care lucrează acolo. Cu siguranţă, pentru F.M.I. chestia asta nu înseamnă nimic. Pentru noi, însă, înseamnă mult. Inclusiv pentru noi covăsnenii, pentru că dacă lucrează cu spor “Dacia” Piteşti lucrează şi I.A.M.E. Sf. Gheorghe, Şuruburi Tg. Secuiesc etc. V.M. TUDOR Investiţiile din învăţământ începute şi neterminate trebuie preluate de consiliile locale Printr-un studiu efectuat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna s-au calculat datoriile neachitate la lucrările de investiţii în învăţământ pe anul 1998. Pe baza acestui studiu, care a fost transmis Ministerului Educaţiei Naţionale, s-a efectuat o centralizare pe plan naţional pe care MEN a înaintat-o Guvernului pentru ca sumele respective, reprezentând datoriile, să fie incluse în rectificarea bugetului. Aşa cum probabil se ştie deocamdată din bugetul pe 1999 se pot asigura numai salariile personalului didactic, dar şi acesta numai pentm aproximativ 8-9 luni, deci până în septembrie, motiv pentru care ISJ speră într-o rectificare de buget pozitivă. Revenind la investiţii, cheltuielile pentru lucrările în continuare, conform Legii Bugetului, vor fi suportate de Consiliul local, însă înainte de a realiza acest lucru toate lucrările de investiţii începute şi neterminate trebuie preluate de consilii, în acest sens MEN a propus Guvernului o Ordonanţă de Urgenţă care să reglementeze acest lucru. (D.A.) “Din cauza bugetului foarte mic, în toamnă s-ar putea să închidem şcoala” - afirmă doamna Daniela Matei, directoarea Şcolii generale nr.l din întorsura Buzăului - Aurel GOLCIU La întrebarea noastră: “ Cum se va descurca Şcoala generală nr.l din întorsura Buzăului şi celelalte şcoli şi grădiniţe din satele arondate cu bugetul de care dispun în acest an?”, răspunsul doamnei profesoare Daniela Matei, director coordonator a venit prompt. “Nu o să ne descurcăm! Reprezintă doar 60 la sută din bugetul pe care l-am avut în anul trecut, şi aceasta în condiţiile în care în ultimele luni s-au scumpit toate: energia electrică, combustibilul lichid, lemende pentru foc, celelalte materiale consumabile, totul. De pe acum sunt zile în care întrerupem curentul electric pentru a face economie, în general nu plătim decât energia electrică, apa și telefonul. La energie electrică avem de achitat încă restanţe. Combustibilul lichid consumat în iarna trecută abia recent am reuşit să-l plătim integral.” Am reţinut totodată că sunt o serie de lucrări rămase neterminate în jurul noii clădiri a şcolii, cu 16 săli de clasă şi 3 laboratoare. E vorba de alei, de refacerea terenului de sport și de realizarea unei stradele. Aprovizionarea cu combustibil lichid pentru iarna viitoare, necesar la centrala termică, va însemna umplerea cel mult a unei cisterne care va ajunge doar pentru vreo lună și jumătate. “Dacă rămânem cu acest buget s-ar putea ca după deschiderea anului şcolar viitor, să fim nevoiţi în octombrie sau în cel mai fericit caz la începutul lui noiembrie să închidem şcoala. Aceasta deoarece la noi, în Buzaie, iernile sunt, după cum se ştie, foarte geroase iar consumurile de combustibili pentru încălzire sunt mari. De altfel, chiar şi la începutul acestei primăveri am avut probleme din această cauză. A trebuit să oprim centrala termică cu vreo 2-3 săptămâni înainte de încălzirea vremii. Drept urmare numeroşi copii s-au îmbolnăvit. Desigur trebuie să asigurăm şi lemnele de foc pentru şcolile din Floroaia, Brădet şi pentru grădiniţe.” Pentru reparaţiile necesare a fi efectuate în această vară la clădiri, nu s-a reuşi decât rezervarea unei sume infime. Cu ea se vor procura ceva materiale, oarece reparaţii urmând a fi făcute cu municitorii de la întreţinere, angajaţi ai şcolilor, şi chiar cu sprijinul cadrelor didactice şi al elevilor. Din câte am înţeles din discuţia cu interlocutoarea, Primăria oraşului întorsura Buzăului a făcut un efort şi a asigurat din bugetul Consiliului local şi vreo 50 de milioane de lei pentru plata burselor sociale şi medicale pentru elevii care îndeplinesc condiţiile de acordare a acestor burse. în acest an “Ziua copilului” îi îmbătrâneşte puţin pe absolvenţii claselor a VII-a Nu ştiu dacă diriguitorii învăţământului românesc au chiar gândit treaba asta, sau dacă nu-i o simplă potriveală. Oricum, prima încercare cu adevărat dificilă din viaţa unui elevcopil de 14 ani este examenul de capacitate, care începe astăzi, 1 iunie, cu proba la limba română. într-o asemenea dificilă situaţie, aceşti copii fugăriţi de emoţii la primul lor examen serios nu mai stau cu gândul la “Ziua copilului”. Ei încearcă să devină maturi măcar vreme de două ore, se încruntă serios, ca părinţii preocupaţi mereu de viitorul copiilor lor, şi aştern pe hârtie comentarii învăţate pe de rost sau complicate exerciţii de gramatică. Gândurile lor nu mai sunt ale unui copil, astfel încât se poate spune că am reuşit să-i îmbătrânim puţin chiar de “Ziua” care trebuia să fie a lor. Nu-mi dau seama cum văd ei viitorul, dar logic şi normal ar fi să-l vadă, măcar ei, în roz... Mai ales acestor copii aflaţi în examene, dar şi celorlalţi, care n-au griji de felul ăsta, le urăm “baftă”, curaj, cât mai puţine emoţii şi-o vară aşa cum şi-o doresc. Fără să devină o obsesie, candidaţii la Liceu nu trebuie să uite că un pas bine făcut acum este un pas mare, care le poate influenţa întreaga viaţă. Tuturor copiilor, mai mici şi mai mari, “La mulţi ani!” de Ziua lor, minte cât mai bună şi cât mai multă şi sănătate. Având toate astea va fi uşor să-i faceţi fericiţi şi pe părinţii voştri, care stau cu sufletul atârnat de zâmbetul vostru ca de unica speranţă într-un amurg liniştit şi frumos. Dumitru MANOLACHESCU k i Biserica din statul Texas (SUA) sprijină financiar Şcoala Sfântul Gheorghe în cursul săptămânii trecute o delegaţie formată din 4 persoane membrii ai comunităţii din Texas (SUA), s-a aflat în municipiul nostru, fiind oaspeţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna. Această comunitate a transferat bani pentru Şcoala specială din Sf. Gheorghe destinaţi asigurării hranei copiilor de aici. După cum preciza şi doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general, ajutorul acordat a reprezentat un gest deosebit care demonstrează dorinţa continuării unei relaţii strânse şi a unui parteneriat. Cele patru persoane sosite sunt reprezentanţi ai Bisericii din Texas, ai şcolii pe care biserica o întreţine. Pe perioada vizitei, delegaţia a prezentat sistemul de învăţământ din statul lor. De asemenea, şi inspectoratul şcolar a descris sistemul nostru de învăţământ şi conceptele conform cărora are loc reforma în învăţământul românesc. S-a menţionat faptul că nu s-a preluat nici un model occidental ci doar informaţii din diferite sisteme de învăţământ din Franţa, Germania, de unde s-a selectat ce era mai bun din fiecare realizând un model propriu. Scopul principal al vizitei l-a contituit cunoaşterea cadrelor de la şcoala specială, a inspectoratului şi nu în ultimul rând pentru a-şi forma o imagine asupra Transilvaniei privind relaţiile într-o comunitate. Consiliul local-Biserică-învăţământ, iar în urma informaţiilor pe care le culeg doresc să investească în învăţământul special de aici. Totodată, şi-au manifestat dorinţa de a oferi, ca sprijin, cursuri de limbi străine pentru diferite categorii de persoane şi nu în ultimul rând urmăresc să extindă relaţiile cu învăţământul special. (D. ANDREI) din De astăzi, 1 iunie începe Festivalul! Poftiţi la Teatru! Programul primei zile Festivalul internaţional de teatru “Atelier” organizat de Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe îşi începe astăzi şirul de manifestări din cadrul celei de-a VI-a ediţii. Vor fi şapte zile de regal teatral, cu invitaţi de marcă şi spectacole, sperăm, pe măsură. Deschiderea festivalului va avea loc în această după-amiază, de la ora 16,30, după care se va intra direct în “pâine”. Colectivul Teatrului Sică Alexandrescu din Braşov ne propune de la ora 17 revederea unei creaţii de excepţie a inegalabilului I.L. Caragiale, respectiv “Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea”, o piesă mai actuală în aceste vremuri decât s-ar crede. Va urma, la ora 18:30, în sala Studio, o reprezentaţie în afara concursului a Teatrului Tamasi Aron din Sfântu Gheorghe cu “Trei într-o barcă” de Aldo Nicolai. în fine, seara, de la ora 21,30, trupagazdă va prezenta “Lazaret” după F. Brunea Fox. Bineînţeles, seara va fi încheiată de dezbaterile din foaierul teatrului. (G.F.) Anul X Nr. 2483 Marti 1 iunie 1999 4 pagini 700 lei PNŢCD respinge din nou propunerile PNL privind reorganizarea CDR Purtătorul de cuvînt al PNŢCD, Remus Opriş, a declarat, luni, că PNŢCD nu consideră necesară instituirea co-preşedinţiei CDR, atîta timp cît ţărăniştii şi-au făcut datoria şi şi-au dovedit fidelitatea faţă de partenerii de alianţă, în opinia sa, prin instituirea copreşedinţiei ar apare blocaje în conducerea Convenţiei Democrate. PNŢCD nu este de acord nici cu introducerea dreptului de veto, propusă de PNL, pentru că acest lucru ar putea duce la dictatura unui partid în alianţă, a spus Opriş, care a adăugat că ţărăniştii nu agreează nici propunerea liberalilor privind participarea pe liste separate la viitoarele alegeri locale. “Noi vrem să abordăm alegerile locale pe liste comune”, a spus Opriş, arătînd PNŢCD aşteaptă realizarea unei serii de evaluări privind avantajele participării pe liste separate sau pe liste comune pentru a se discuta apoi “un pachet clar de solicitări”. Convenţia Democrată funcţionează în baza unui protocol politic şi a unui protocol extins. De mai mult timp se poartă negocieri atît pentru un nou protocol politic, cît şi pentru cel general, în care să fie stabilite şi drepturile asociaţiilor civice. PNL a depus o serie de propuneri care susţin participarea pe liste separate la alegerile locale în unele judeţe, instituirea co-preşedinţiei CDR şi introducerea dreptului de veto asupra deciziilor luate în Convenţie. Protocolul extins ar putea fi încheiat înaintea celui politic a cărui prevederi depind de noua lege electorală. Această lege, aflată în dezbaterea Camerei Deputaţilor, stabileşte şi modul de calcul al pragului electoral pentru alianţe, iar un nivel prea ridicat ar putea atrage includerea formaţiunilor politice mici din CDR, cum ar fi FER şi PER, în partidele mari ale alianţei. Ţărăniştii nu sunt de acord cu propunerea de majorare a pragului electoral pentru alianţe Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, a respins, luni, propunerea PDSR, susţinută de PNL, ca pragul electoral pentru alianţe să fie de 5% pentru fiecare membru şi a arătat că o astfel de măsură nu încurajează constituirea alianțelor electorale. (Continuare în pagina a 2-a) % în pregătirea summitului din 3 iunie Miniştrii Afacerilor Externe s-au întâlnit la Köln Miniştrii Afacerilor Externe din ţările Uniunii Europene s-au reunit, luni, la Bruxelles, pentru a pregăti summitul european de la Köln, din 3 şi 4 iunie, şi pentru a dezbate situaţia din Kosovo, relatează AFP. Cu trei zile înainte de Köln, miniştrii vor examina trei dintre dosarele care vor figura pe ordinea de zi a summitului: perspectiva unei apărări a Europei, reformele instituţionale în vederea extinderii UE şi proiectul de Cartă a drepturilor fundamentale în UE. Pe lîngă pregătirea summitului, miniştrii europeni ai Afacerilor Externe vor examina strategia UE cu privire la ţările balcanice. Germania a lansat proiectul unui Pact de Stabilitate pentru Balcani, în timp ce Comisia Europeană a propus dezvoltarea unor “acorduri de stabilizare şi de asociere” cu ţările din regiune.Miniştrii vor evoca în acest cadru situaţia din Kosovo. Reuniunea va permite, de asemenea, pregătirea viitoarelor întrevederi diplomatice ale UE pînă la sfîrşitul lunii iunie: reuniuni la nivel înalt cu SUA, Canada şi Japonia, iar apoi cu America Latină. HEIDIAN»