Cuvântul Nou, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 2870-2895)

2000-09-05 / nr. 2873

Anul XI Nr. 2873 JOB Clubul - centru de consiliere pentru cei ce caută de lucru în cadrul JOB Clubului iniţiat de Agenţia Judeţeană pentru Ocupare şi Formare Profesionala Covasna, în acest an au fost organizate trei cursuri, fiecare pe o durată de o săptămână. La aceste cursuri au participat 40 de persoane, având vârsta între 19-58 de ani. Ca pregătire, beneficiarii cursurilor au cel puţin opt clase, dar sunt şi foarte multe persoane cu studii superioare.. Din numărul total al cursanţilor, până în momentul de faţă s-au angajat 10 persoane. Aflăm de la A.J.O.F.P. Covasna că următorul curs se va organiza în luna septembrie, deci luna curentă, pentru care deja s-au înscris opt persoane. Desfăşurarea unor asemenea cursuri pare a fi oportună şi foarte utilă, deoarece persoanele care le frecventează pot învăţa modalităţile de căutare a unui loc de muncă. Trebuie subliniat faptul că, JOB Clubul asigură o altă viziune în ceea ce priveşte căutarea unui loc de muncă, activitate pe care A.J.O.F.P. o desfăşoară, bineînţeles, cu profesionalism. De fapt, acest centru de consiliere este destul de solicitat, astfel, săptămânal vine aici, în medie, 25 de persoane, din care cam 60 la sută dintre ele revin periodic la activitatea respectivă. Sigur, nu toţi cei care vin la acest centru de consiliere se şi înscriu la cursurile ce se organizează aici, ci mulţi doresc doar să fie consiliaţi. Cursul înseamnă totuşi o prezenţă frecventă timp de o săptămână şi înseamnă ca persoana în cauză să se şi implice, deci să asculte, să comunice, să colaboreze cu cei care predau asemenea cursuri. Pentru persoanele care doresc să fie consiliaţi facem cunoscut faptul că acest JOB Club se află la parterul cădirii în care își are sediul A.J.O.F.P. Covasna. Vasilica CIOBANU Înscrieri la Grupul şcolar industrial “Perspektiva” Pentru anul şcolar 2000-2001, Grupul şcolar “Perspektiva” din Sfăntu Gheorghe organizează înscrieri la următoarele forme de învăţământ: şcoala de maiştri şi învăţământ postliceal. Meseriile ce pot fi însuşite la această unitate şcolară sunt: maistru construcţii civile, industriale şi agricole; maistru instalator în construcţii; maistru tâmplar mobilă şi binare; maistru mecanic la şcoala de maiştri, respectiv tehnician devize şi măsurători în construcţii; proiectant decoraţiuni interioare; proiectant restaurări şi reparaţii clădiri la învăţământ postliceal. CUVÂNTUL NOU Asociaţia “Accept” pentru drepturile minorităţilor sexuale reia campania în favoarea abrogării articolului 200 Asociaţia “Accept” pentru protejarea drepturilor minorităţilor sexuale a reluat campania în favoarea abrogării articolului 200 din Codul Penal, trimiţînd, luni, Senatului şi Preafericitului Teoctist, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR), scrisori prin care argumentează necesitatea anulării prevederilor legislative referitoare la pedespirea homosexualităţii, a declarat agenţiei MEDIAFAX Adrian Coman, directorul executiv al asociaţiei, în scrisoarea adresată senatorilor în prima zi a sesiunii parlamentare din această toamnă. “Accept” solicită acestora să armonizeze legislaţia internă cu recomandările europene privind drepturile minorităţilor sexuale, abrogînd integral articolul 200 din Codul Penal. Unul din principalele argumente aduse în sprijinul acestei cereri este acela că, indiferent de forma lui, articolul 200 “va continua să fie o lege specială pentru homosexuali și va atrage criticile Consiliului Europei, Uniunii Europene, cancelariilor occidentale şi pe cele ale organizaţiilor pentru drepturile omului”. Pe de altă parte, infracţiunile trebuie pedepsite indiferent de orientarea sexuală a infractorului, nefiind justificată existenţa unor articole de lege care să facă referire în mod expres la homosexuali. “Suntem conştienţi că diverse instituţii religioase exercită o presiune asupra dumneavoastră, pentru menţinerea în vigoare a articolului 200”, susţine conducerea “Accept” în scrisoarea către membrii Senatului. Liderii “Accept” îşi exprimă speranţa că parlamentarii vor confirma, prin votul în favoarea abrogării articolului 200, faptul că România este un stat democratic, care respectă drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor săi. în acelaşi timp, “Accept” a remis o scrisoare deschisă şi Patriarhului BOR, pe care - în calitate de părinte al bisericii majoritare îl asigură de faptul că apartenenţa unui om la o orientare sexuală diferită de cea a celorlalţi nu implică lipsa credinţei sale în Dumnezeu. în opinia conducerii “Accept”, nimic din învăţătura bisericească nu justifică discriminarea homosexualilor, manifestată în prezent de către reprezentanţii cultului majoritar şi care ar contraveni poruncii creştineşti de a ţi iubi aproapele. “Se rostesc sentinţe de la înălţimea amvonului, înainte de a asculta şi a dialoga cu cei stigmatizaţi sau excluşi de societate. Asociaţii aflate sub patronajul Bisericii îi denunţă şi îi denigrează, întreţinînd şi difuzînd prejudecăţi şi informaţii incorecte despre homosexualitate”, susţin reprezentanţii “Accept”. Ei atrag atenţia asupra faptului că lipsa de toleranţă a Bisericii faţă de homosexuali poate atrage după sine îndepărtarea lor de credinţă şi că, în celelate ţări majoritar ortodoxe, Biserica a acceptat în cele din urmă excluderea prevederilor discriminatorii la adresa ,minorităţilor sexuale. “O asemenea poziţie nu va putea convinge celelalte Biserici membre ale Consiliului Ecumenic al Bisericilor că slujirea justiţiară de tip penal a ortodocşilor români va da roade şi este bine-plăcută lui Dumnezeu*’, se mai precizează în scrisoarea semnată de către preşedintele Asociaţiei, Florin Buhuceanu, care este absolvent al Facultăţii de Teologie. Camera Deputaţilor a aprobat, în luna iunie a acestui an, abrogarea articolului 200 din Codul Penal, privind pedepsirea relaţiilor sexuale între persoane de acelaşi sex. De asemenea, deputaţii au modificat articolul 201, noul text prevăzînd că “actele de perversiune sexuală săvîrşite în public se pedepsesc cu închisoare de la unu la cinci ani. Constituie act de perversiune sexuală orice acte nefireşti în legătură cu viaţa sexuală”. Pentru ca noile prevederi să intre în vigoare, ele trebuie aprobate, în aceeaşi formă, şi de Senat. Cele două Camere ale Parlamentului au fost convocate, luni, în a doua sesiune ordinară a anului 2000. Preliminariile• Campionatului Mondial România-Lituania 1-0 (0-0) Deşi avertizaţi de faptul că lituanienii sunt luptători prin excelenţă, “tricolorii” şiau tratat adevrsarii de sus, convişi fiind că victoria va veni de la sine, începutul partidei de pe “Steaua” a fost destul de promiţător, şuturile lui Filipescu şi Dorinei Munteanu punându-l la grea încercare pe Padimauskas. Ce a urmat însă, m-a speriat, pentru că, vreme de vreo 20 de minute, ai noştri n-au făcut altceva decât să care mingea şi să o arunce în careul oaspeţilor, care au respins cu calm orice tentaivă de a le pune poarta în pericol, în minutul 32, Vlădoiu a reluat din întoarcere, greşind de puţin ţinta (ar fi fost un gol frumos), apoi Cătălin Munteanu a executat o lovitură liberă din afara careului. Şutul lui a fost însă prea pe centru, motiv pentru care Padimauskas nu a avut probleme în a-l bloca. A urmat o nouă perioadă de cădere a alor noştri, singura fază mai acătării petrecându-se în finalul reprizei, când Dorinei Munteanu a tras de la distanţă, portarul a respins mingea în faţă, iar Viorel Moldovan, care a dormit tot timpul pe teren, l-a faultat pe Padimauskas. La reluare, Viorel Moldovan a trimis cu capul din apropiere, dar apărătorul buturilor lituaniene a scos de sub bară. Văzând că nimic nu merge în jocul echipei sale, antrenorul Bölöni s-a hotărât, în sfârşit, să mai dea afară din numeroşii fundaşi pe care îi trimisese pe teren. Introducerea lui Adrian Mutu, Florentin Petre şi Ionel Ganea (acesta din urmă l-a schimbat pe foarte apaticul Viorel Moldovan) nu a adus însă limpezimea necesară. Ba, aşi zice că jocul a devenit şi mai încâlcit, pentru că Mutu s-a pierdut în driblinguri, iar FI. Petre, o caricatură de fotbalist, a fost oprit cu uşurinţă de masivii fundaşi lituanieni. De şutat, a şutat tot Dorinei Munteanu, dar a facut-o previzibil sau imprecis, în minutul 65, Ad. Mutu a fost agăţat în careu de un apărător advers. “Italianul” a căzut însă prea teatral, astfel că arbitrul Norman a făcut semn ca jocul să contnue. Vlădoiu, care a încercat să combine cu colegii lui din atac, iară ca vreunul să răspundă la provocare, a trimis un şut bun din afara careului, apoi Ad. Mutu a obţinut o lovitură liberă de la 18 metri, pe care a executat-o tot el, trimiţând balonul mult peste poartă. Ulterior, Cătălin Munteanu, Florentin Petre şi Cristian Chivu şi-au încercat şi ei norocul, pentru ca, în minutul 85, Dan Petrescu să tragă, din apropiere, în portar. Se părea că nu e nimic de făcut, pentru că toate atacurile se izbeau de defensiva aglomerată a ex-sovieticilor, în minutul 89 însă, Cătălin Munteanu a centrat de pe stânga, iar Ganea, lăsat nemarcat, s-a înălţat şi a trimis cu capul în plasă. Am răsuflat, fireşte, uşuraţi, dar victoria nu ne încălzeşte decât în măsura în care aduce trei puncte. Echipa României a evoluat în următoarea alcătuire: Stelea-Ciobotariu (Ad. Mutu), Belodedici, Filipescu-Dan Petrescu, Contra (FI. Petre), Dorinel Munteanu, Cătălin Munteanu, Cr. Chivu-Vlădoiu, V. Moldovan (I. Ganea). Partida a fost condusă de o brigadă de arbitri din Suedia, avându-l la centru pe Morgan Norman, în celălalt meci din grupă, Ungaria și Italia au terminat nedecis: 2-2 (1-2). Clasamentul 1 România 110 0 1-03 2 Italia 10 10 2-21 3 Ungaria 10 10 2-21 4 Georgia 0 0 0 0 0-0 0 5 Lituania 10 0 10-10 Următorul meci al reprezentativei noastre are loc în 7 octombrie, la Milano, adversară fiindu-i echipa Italiei. Alte rezultate: Eleveţia-Rusia 0-1, Olanda-Irlanda 2-2, Andorra-Cipru 2-3, Islanda- Danemarca 1-2, Bulgaria-Cehia 0-1, Irlanda de Nord-Malta 1-0, Turcia-Moldova 2-0, Azerbaidjan-Suedia 0-1, Norvegia-Armenia 0-0, Belarus-Ţara Galilor 2-1, Ucraina- Polonia 1-3, Belgia-Croaţia 0-0, Letonia-Scoţia 0-1, Bosnia-Spania 1-2, Finlanda- Albania 2-1, Germania-Grecia 2-0. S. NICOLAE Chiriaşii din casele naţionalizate au reluat protestele în faţa Senatului Chiriaşii din casele naţionalizate au organizat, luni, între orele 13.30 şi 17.00, un pichet de protest, în faţa clădirii Senatului, solicitînd anularea Ordonanţei de Guvern 40/1999 şi repartizarea de locuinţe persoanelor evacuate de foştii proprietari. Eugen Pleşa, preşedintele Asociaţiei Chiriaşilor din Locuinţele Naţionalizate (ACLN), a declarat pentru MEDIAFAX că, o dată cu reînceperea lucrărilor Parlamentului, reprezentanţii ACLN vor manifesta, zilnic, în faţa instituţiilor centrale ale statului. “în acesta săptămînă vom mai organiza pichete de protest marţi, miercuri şi joi, la Senat, între orele 8.00 şi 11.30,” a adăugat Pleşa. Chiriaşii cer aplicarea Legii 112/1995, referitoare la locuinţe, aşa cum a fost elaborată, fără modificările ulterioare şi acuză instanţele judecătoreşti de părtinire în procesele dintre chiriaşi şi foştii proprietari, în faţa Senatului au demonstrat, luni, şi investitorii FNI, care continuă seria manifestaţiilor declanşate după prăbuşirea Fondului. Aceştia au scandat: “Hoţii! Hoţii!” şi “Banii înapoi”, solicitînd Comisiei parlamentare însărcinate cu anchetarea cazului FNI să publice cît mai repede rezultatele investigaţiilor. dimwk Divizia C, seria a Il a FCSfântu Gheorghe s-a impus mai uşor decât o arată scorul Ştiind că are în faţă un adversar care nu se prea descurcă în jocurile din deplasare, FC Sfântu Gheorghe a jacat din primele momente, reuşind să deschidă rapid scorul. Ulterior, Bokor, Avram şi Penzes au avut posibilitatea să majoreze avantajul echipei gazdă, dar, cum n-au făcut-o, oaspeţii au egalat din penalty. Covăsnenii au accelerat însă după pauză, reuşind să se desprindă în câştigători, victoria obţinută duminică promiţându-le să urce în prima parte a clasamentului. Aşa cum am anticipat în avancronică, FC Fortyogo a avut probleme cu Dunărea Galaţi, care a marcat câte un gol în fiecare repriză, plecând acasă cu toate cele trei puncte puse în joc. Partea proastă e că, în urma acelui 0-2, echipa din Târgu Secuiesc a ajuns la -5 în clasamentul adevărului, de care cu greu va putea să scape. Gloria Buzău nu a rezistat la Brăila, cedând primul loc Daciei-Unirea, învingătoare, acasă, în confruntarea cu Rafinăria Dărmăneşti. Succese pe teren propriu au obţinut, de asemenea, Dinamo Gârbovi şi Unirea Urziceni, aceasta din urmă aducând prima înfrângere fostului lider, Aerostar Bacău. Ziceam că Dunărea Galaţi s-a impus la Târgu Secuiesc. Cea de-a doua victorie în deplasare a fost obţinută de Petrolul Berea, a cărui superioritate, în faţa nou promovatei Gloria Zemeş, a fost cât se poate de evidentă, în contul oaspeţilor a punctat, de asemenea, Olimpia Rm. Sărat, care a remizat cu Scorilla Grădiştea. Etapa viitoare Aerostar Bacău-Petrolul Brăila, Vrancart Adjud-Unirea Urziceni, Petrolul Berca- FC Sfântu Gheorghe, Rafinăria Dărmăneşti-Gloria Zemeş, Minerul Comăneşti-Dacia Unirea Brăila, Dunărea Galaţi-Dinamo Gârbovi, Olimpia Rm. Sărat-FC Fortuogo Târgu Secuiesc, Gloria Buzău-Scorilla Grădiştea. N. VÂLCEANU Rezultate Petrolul Brăila-Gloria Buzău 2-0 Unirea Urziceni-Aerostar Bacău 2-1 FC Sfântu Gheorghe-Vrancart Adjud 3-1 Gloria Zemeş-Petrolul Berea 1-5 DU Brăila-Rafinăria Dărmăneşti 2-1 Dinamo Gârbovi-Minerul Comăneşti 3-0 FC Fortuogo-Dunărea Galaţi 0-2 Scorilla Grădiştea-Olimpia Rm. Sărat 0-0 Clasamentul 1 Dacia-Unirea Brăila 2 Petrolul Berea 3 Gloria Buzău 4 Petrolul Brăila 5 Aerostar Bacău 6 Dinamo Gârbovi 7 FC Sfântu Gheorghe 8 Scorilla Grădiştea 9 Dunărea Galaţi 10 Rafinăria Dărmăneşti 11 Olimpia Rm. Sărat 12 Minerul Comăneşti 13 Unirea Urziceni 14 Vrancart Adjud 15 FC Fortyogo 16 Gloria Zemeş 0 0 13-3 8-4 6-2 5- 1 6- 3 6-3 4-3 2-0 3-2 3- 3 2- 3 6-8 2-8 4- 14 3- 8 3-11 Pagina 3 Altercaţie între mai mulţi cetăţeni, care au vrut să-şi facă singuri dreptate Mai nou, din te miri ce, între doi sau mulţi indivizi se iscă câte un scandal, o altercaţie, semn că starea economică a majorităţii populaţiei a dus implicit la creşterea nervozităţii şi stresului peste măsură a multor semeni. A se observa în acest context cu câtă uşurinţă se ajunge la jigniri, vorbe grele şi chiar bătăi pornnind-se de la fleacuri, o glumă, o vorbă spusă în doi peri, oamenii pierzându-şi cumpătul şi acţionând fără control. O asemenea dispută s-a declanşat la Brăduţ mai zilele trecute între două grupuri de cetăţeni, Poliţia din localitate fiind nevoită să intervină pentm aplanarea conflictului ce putea avea consecinţe neplăcute dacă se amplifica. Mai mulţi săteni din Doboşeni s-au manifestat violent pe 31 august 2000 la adresa unor rromi, care păşteau animalele pe terenurile cultivate de către ei, un gen de conflicte ce se înmulţesc odată cu venirea toamnei. Indiferent care ar fi motivaţia, Poliţa recomandă tuturor să se adreseze legii în cazul în care conflictele nu se pot soluţiona pe cale amiabilă. Chiar şi pentru motorete trebuie permis de conducere! Desigur că posesorii de autoturisme, motociclete şi motorete ştiu că pentru a le conduce este nevoie de obţinerea unui permis de conducere, dar cu toate acestea unii se mai fac şi că...’’plouă”, încercându-şi norocul în trafic, sperând să nu fie depistaţi. Unul dintre asemenea personaje se numeşte Erdély Femecz Béla, are 29 de ani şi domiciliază în comuna Ozun. Ei bine, domnia sa a comis mai multe ilegalităţi dintr-un foc, plus un mic accident de circulaţie, doar conducând cu o simplă motoretă! Aflându-se sub influenaţa băuturilor alcoolice, E.F.B. a “uitat”, pesemne, că nu are pennis, şi a pornit la drum cu “Mobra”, numai că lipsa de îndemânare şi băutura i-au jucat festat. De aceea este cercetat în prezent de către lucrătorii Postului de Poliţie din Broşneul Mare pentru actele ilegale săvârşite. Nu era mai bine dacă stătea “în banca lui” şi nu se hazarda la o asemenea ispravă necugetată? (H.C.D.) Cursurile pieţei 1 EURO 20792 valutare din 41 dolar SUA 23078 septembrie 10 AUR (preţ în lei)205527 2000, anunţate 1 şiling austriac 1511 de BNR 1 marcă germană 10631 I Jocurile Olimpice: citius, altius, fortius! Los Angeles, 1984 Din păcate, ediţia a XXIII-a a fost şi ea boicotată (ca şi cea de la Moscova), cele care au făcut-o fiind ţările socialiste. Trebuie însă spus că, spre cinstea lor, România şi China nu s-au supus ordinului de la Moscova, dovedind că, pentru ele, sportul olimpic se ridică deasupra politicii. Olimpiada de la Los Angeles s-a desfăşurat în perioada 27 iulie-12 august 1984 şi a reunit 7078 de concurenţi din 140 de ţări, care au luat startul în 221 de probe dinn 21 de sporturi: atletism, baschet, box, canotaj, călărie, ciclism, fotbal, gimnastică, haltere, handbal, hochei pe iarbă, judo, kaiac-canoe, lupte, nataţie, pentatlon modern, scrimă, tir, tir cu arcul, volei şi yachting. Britanicul Sebastian Coe a devenit singurul atlet care a cucerit două titluri olimpice la 1500 m, în jantea. Jocurilor de la Los Angeles, medicii au descoperit că suferă de toxoplasmisis, o infecţie extrem de rară, care, de obicei,, duce la deces. După două luni de tratament, Coe şi-a reluat însă antrenamentele (asta se întâmpla în decembrie 1983), pentru ca apoi să câştige un nou titlu olimpic.“•"•Cvadruplu -campion olimpic Carl Lewis s-a aflat la începutul lunii mai a anului 1987, bi funeraliile tatăului său cu medalia de la 100 m, pe care i-a pus-o în mână, spuindu-i: “Doresc să o iei cu tine, pentru că a fost proba ta preferată”. • Pentru victoria pe carea obținut-o la 5000 m, marocanul Said Aouila a primit din partea regeului Hassan o vilă în Casa Blanca, iar expresul Rabat-Casablanca a fost botezat cu numele său. • După victoria obţinută la 800 m, gândurile brazilianului Joaquim Cruz au zburat la tatăl său, care muncea din zori până seara ca să întreţină soţia şi cei cinci copii, dar şi-Câ'-Să fafiâ-rosT de bani pentru a-i cumpăra unicului său fiu pantofi de atletism. • îngrăşându-se după naşetere, americanca Valerie Brisco-Hooks a decis în 1982 să se retragă din atletism. Ea a revenit însă la insitenţele familiei şi ale antrenorului, devenind prima sportivă care s-a impus la 200 şi 400 m cu recorduri olimpice. • La Los Angeles a fost stabilită prima campioană olimpică la maraton, în persoana Ioanei Benoit (2 : 24: 52). Cea dintâi sportivă care a alergat oficial în această probă a fost Violet Piercy (Marea Britanie), recordul stabilit de ea în 3 octombrie 1926 (3 h 40: 22) rezistând până în 16 decembrie 1963, când a fost doborât de Merry Lepper (3 h 37:07). • în 1972, Ulrike Meyfarth era cea mai tânără campioană olimpică la săritura în înălţime. Ea a repetat performanţa la Los Angeles, în calitate de...cea mai bătrână săritoare medaliată cu aur. • Campionul de la decatlon, britanicul Daley Thomson, a îmbrăcat după victorie un tricou pe a cărui faţă scria: “Mulţmesc America pentru aceste Jocuri şi pentru căldură”, iar pe spate: “Dar nu și pentru transmisiile TV”. • Evander Holyhield l-a făcut KO cu câteva secunde înainte de sfârșitul rândului 2 pe neo-zeelandezul Kevin Barry. Arbitrul iugoslav Novicic l-a descalificat însă pe american pe motiv că a lovit după comanda “stop”. Culema ironiei e că, în conformitate cu regulamentul, Barry, care fusese făcut KO, nu mai avea voie să boxeze decât după...28 de zile, motiv pentru care iugoslavul Anton Iosipovic a fost declarat campion olimpic prin neprezentarea în finală a neo-zeelandezului. • Judoka Mohamed Ali Rashwan (Egipt), medaliat cu argint, a primit în 26 septembrie 1985 Trofeul Fair-play pentru spiritul de sportivitate din finală, în care nu l-a atacat pe Asuhiro Yamashita (Japonia), care avea mâna dreaptă accidentată. România a cucerit în America 53 de medalii. Dar, despre ce a fost acolo, în episodul următor.ilSIlNSK 44 10 18 16 6 Canada Multiplii medaliaţi: Ecaterina Szabó (România, gimnastică-patru medalii de aur, una de argint), Carl Lewis (SUA, atletism-patru medalii de aur), Ian Fergusson (Noua Zeelandă, canoe-trei medalii de aur), Marry T. Meaghan (SUA, nataţie-trei medalii de aur), Valerie Brisco-Hooks (SUA, atletism-trei medalii de aur), Nicolae STOIAN 1 Statele Unite 2 România 3 RFG 4 China 5 Italia Clasamentul pe medalii 174 83 61 30 53 20 16 17 59 17 19 23 32 15 8 9 32 14 6 12