Cuvântul Nou, mai 2003 (Anul 14, nr. 3668-3693)

2003-05-02 / nr. 3668

Social - Politics în preajma, Bursei locurilor de muncă pentru rromi Se caută acele persoane care doresc să muncească, dar şi potenţiali angajatori La Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna au început demult pregătirile pentru organizarea Bursei locurilor de muncă pentru rromi, acţiune ce va avea loc în ziua de 9 mai. Astfel, a fost încheiat un protocol cu reprezentanţii unor organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, dintre care amintim: dl Mihai Dima de la Asociaţia MENCA, dl Alexandru Racolţa de la Partida rromilor social-democraţi, dl Maravela Crişan şi dl Lingurar Aron de la Alianţa pentru unitatea rromilor, dl Chelbezan Ioan de la Asociaţia EMANUEL, precum şi cu reprezentanţii altor organizaţii, dar şi de la Prefectură, Direcţia Judeţană pentru Cultură Covasna şi Direcţia Generală de Muncă şi Solidaritate Socială Covasna. încheierea acestui protocol are ca scop mediatizarea bursei locurilor de muncă pentru persoanele de etnie rromă, înregistrarea în baza de date a A.J.O.F.M. Covasna a rromilor care doresc să se angajeze, identificarea oamenilor de afaceri de etnie rromă dispuși să ofere locuri de muncă pentru rromi şi susţinerea acestei burse din punct de vedere mediatic faţă de potenţialii angajatori. “Pe lângă încheierea acestui protocol, agenţia noastră a acţionat direct şi in mod foarte serios pentru identificarea unor potenţiali angajatori, unul dintre aceştia fiind firma APASCO, cu sediul în Prahova - spune domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna, în urma dispuţiilor pe care le-am purtat cu reprezentanţii acestei unităţi, pot să spun că dl Florian Vasilescu, directorul firmei, este dispus să angajeze persoane de etnie rromă pentru efectuarea unor lucrări, cum ar fi îndiguirea şi amenajarea Oltului şi Râului Negru. Urmează să primim numărul de persoane necesare pe localităţi, în funcţie de lucrările ce trebuie executate în zonele respective, pentru ca noi să putem depista persoane dornice să se angajeze care au domiciliul în acele localităţi. De asemenea, un alt potenţial angajator ar fi ROMSILVA, dl Gheorghe Munteanu, directorul acestei unităţi precizând faptul că este nevoie de forţă de muncă in domeniul silviculturii, respectiv pentru împăduriri, terasamente, amenajări etc.” Aşadar, există mai multe posibilităţi ca acestor oameni să li se ofere locuri de muncă, fie şi pe o perioadă determinată, cum ar fi pentru următoarele activităţi: exploatări forestiere, împăduriri, legumicultură, zootehnie, pomicultură, regularizarea unor râuri şi multe altele. în ceea ce priveşte organizarea bursei, încă nu s-au stabilit locul şi modul în care aceasta se va desfăşura. Un lucru este însă cert, anume că, parcă mai mult decât cu prilejul oricăror alte acţiuni de acest gen care au avut loc până acum, A.J.O.F.M. Covasna desfăşoară o amplă activitate în direcţia depistării persoanelor care doresc să se angajeze, dar mai ales a angajatorilor care pot oferi locuri de muncă pentru necalificaţi, avându-se în vedere că majoritatea acestor oameni nu au nici o pregătire profesională. Vasilica CIOBANU Ff r EEf Ut Pâine pentru suflet ! 111 ............ " ^ Rugă la învierea Neamului Românesc - Anul Domnului 2003 - Cutremurător a cărcat Duhul Domnului peste apele Neamului Românesc. Ele s-au răzvrătit şi apoi limpezindu-şi undele au răsfrânt în oglinda lor tremurată f^rpusețea Părintelui părinţilor noştri. Şi glia străbună, înmiresmată pe tămâia mănăstirilor, s-a înfiorat până în străfunduri, iar lanurile din rotunzimea coapselor de coline şi-au scuturat bogat, grâul din pletere blonde. Da, Milostive !Ochiul’Românesc, surupând cu braţul Tău porţile iadului a înviatdia tainiţele întunericului şi ale morţii. Mândru şi biruitor îşi ridică fruntea, încununată de măreţul răsărit al învierii şi polhâind pe umeri cereasca solie de mântuire. Va povesti juste veacuri, nemurirea „Cezarianului Neam” dintre ape sfinţite de rîţie şi cetăţi clădite în stânci de munţi nebiruiţi. Vuietul codrilor, freamătă chemarea cea mare a Neamului de mâine. Luncile înflorite o poartă în şoapte de vis şi lumină, iar „Doina” cu zâmbet de lacrimi pe buze se frânge mlădie, peste dealuri străbune. Toaca bate ca la înviere. Făcliile s-aprind în altare şi nostalgiile credinţei înfloresc în cântece miruite de binecuvântarea cerurilor. Flamuri sfinte, trapuri împărăteşti îşi scutură jalea, iar pe buzele arse de chinuri tremură „Ruga", înălţându-se pe firave raze de lumină spre tronul Tău, Doamne, asemenea crinilor de fum din cădelniţi întămâiate. Pe prispa de altar părăsit răsare în strălucirea odăjdiilor sfinte, Apostol cucernic şi blând, Preotul albit de bătrân, cântând, biruit de sfinţenia clipei: „Mântuieşte Doamne, Poporul Tău şi binecuvântează moştenirea Ta, biruinţă asupra potrivnicilor dăruieşte şi cu Crucea Ta păzeşte pe Poporul Tău”. Preot Ioan TĂMAŞ DELA VÂLCELE Programul “Zilele Sfântu Gheorghe” Vineri, 2 mai 2003 Scena mare din centru: ora 13,15 - concurs de mâncat mere; 13,30 - “Greierele şi furnica” - spectacol pentru copii (Trupa de Teatru Adrian Ancuţa); ora 16 - concert susţinut de “Session Dixielan Band”; ora 17 - concurs de băut bere; ora 22 - Concert trupei VAMA VECHE. Scena din parc: ora 14-program folcloric al rromilor - elevi, membrii ai Asociaţiei “Amenkha"; ora 14,20 - program folcloric al rromilor - Grupul de dans şi orchestra de tineret ale Asociaţiei “Amenkha”; ora 15 - concert al formaţiei “Kentucky Boys"; orele 15,40 şi 15,50 dans modern cu formaţiile Grupului Şcolar Economic şi Administrativ, respectiv Şcolii Generale “Nicolae Colan”; începând cu ora 18 concerte dans cu formaţiile “Fame”, Galaxy”, Alex şi fata”, “Electric Stars”, “2-Free”, “X-otic STAR”, “Mc Badh”, “Enjoy”, “Relax”, “Full’s”, “Belloni”, “J.L. Juniors", “Magic Club” (ora 22,40). Scena din târg: ora 13 -prezentare şi iniţiere de dans popular din zona Târnavelor (Ansamblul “Háromszék”); ora 13,30 — muzică populară în interpretarea copiilor ceangăi din Moldova; ora 14,30 - prezentare şi iniţiere de dans popular din zona Moldovei. De asemenea, la ora 10 la Parohia Romano-Catolică - “Legenda Sfântului Gheorghe" concurs de cultură generală organizat de Palatul Copiilor; concurs de hipism pe păşunea dinspre Şugaş Băi de la ora 16, de la ora 19 pe terasa restaurantului "Belvedere” seară de jazz cu formaţiile “Carpe Diem” şi “Slang" (Cluj-Napoca), iar la ora 21, în acelaşi spaţiu, Casa dansului. (D.A.) Sezonul estival, inaugurat la Mamaia de ministru! Turismului Ministrul Turismului, Dan Matei Agathon, a inaugurat, joi, la Mamaia, sezonul estival 2003, ocazie cu care a vizitat o serie de unităţi de cazare aflate în construcţie, urmînd să participe la un tur al litoralului, pînă la Vama Veche, transmite corespondentul MEDIAFAX. “Sezonul estival 2003 este o perioadă importantă pentru staţiunile de pe litoral, sub semnul investiţiilor de milioane de euro şi cu o creştere prognozată de zece la sută a numărului de turişti”, a declarat ministrul Turismului. Agathon a precizat că investiţiile de mai mică anvergură vor fi stopate, iar în cazul celor cu impact, cum este Aqualand, lucrările trebuie accelerate astfel încît pînă la 15 iunie unităţile de cazare din Mamaia să poată primi turiştii în cele mai bune condiţii. El a adăugat că, în perioada 5 mai - 15 iunie, sînt puse la dispoziţia turiştilor 32.000 de locuri de cazare cu preţuri reduse, în cadrul celei dea patra ediţii a programului "Litoral pentru toţi”. Ministrul Turismului a precizat că după data de 15 iunie va verifica pe litoral respectarea clauzelor contractuale în perioada postprivatizare, după ce în 2002 majoritatea activelor din principalele staţiuni au trecut în proprietate privată. Dan Matei Agathon a precizat că la Vama Veche nu va fi permisă sub nici o formă camparea în zonele neamenajate. Pe de altă parte, el a spus că în data de 15 mai va asista la atribuirea serviciilor de Salvamar, apreciind că “desemnarea firmelor specializate în salvarea persoanelor de la înec a întîrziat nepermis de mult”. Dan Matei Agathon a mai spus că doi specialiști greci vor sosi în curînd la Mamaia pentru a diagnostica palmierii, deşi ar trebui să se ţină cont că “în această iarnă au murit zarzări, duzi, vişini şi de aceea nici palmierii nu se simt prea bine”. Cursurile pieţei valutare din 1 mai 2003 anunţate de BNR 1 EURO 1 liră sterlină 1 forint ungar 1 leu moldovenesc 1 zlot polonez 1 dolar SUA 10 AUR (preţ în lei) 1 DST 36952 53012 150 2339 8674 33214 358812 46398 *J ocurile ele agrement (Urmare din pagina 1) “Turismul, a reiterat ieri ministrul de restort Dan Matei Aghaton, reprezintă industria verde, fără fum, şi a venit momentul să demonstrăm că şi noi, românii înţelegem aceste lucruri”. Mediu ambiant curat, climat prietenos Programul ambiţios iniţiat de cele două ministere cu atribuţiuni speciale în acest domeniu vizează ample campanii (inclusiv de presă, la care şi noi am marşat) de promovare a conceptului de sistem de mediu prietenos. Se intenţionează explicarea pe înţelesul cetăţenilor a implicaţiilor pe care le poate avea asupra naturii un anumit tip de comportament iresponsabil, care a proliferat enorm şi care în aceste zile va ajunge şi în judeţul nostru la apogeu: aruncarea la întâmplare a resturilor după o ieşire la iarbă verde, facerea focului în orice loc, deşi există vetre vechi, spălarea autoturismelor în cursurile de apă, parcarea lor pe iarbă, pe zonele verzi, tăierea în neştire a crengilor pentru a face un pic de umbră şi aşa mai departe. Uitaţi-vă în jurul dumneavoastră şi veţi vedea câţi semeni procedează la fel, însă nu le urmaţi exemplu! Anul XIV Nr. 3668 JANDARMERIA NE INFORMEAZĂ Asigurarea liniştii şi siguranţei cetăţenilor ! Zilele în care credincioşii ortodocşi din judeţul nostru au serbat Paştele s-au derulat fără evenimente, , poliţiştii, jandarmii, celelalte organe de ordine veghind, în mod eficient la păstrarea ordinii şi liniştii publice. După cum am discutat cu conducerea Comandamentului de Jandarmi Judeţean Covasna, s-au mobilizat efective sporite de jandarmi, împreună cu lucrători ai Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Covasna în preajma lăcaşurilor de cult, iar în zilele ce, au urmat au patrulat în stradă, în locurile aglomerate, în preajma discotecilor, a barurilor şi sălilor de spectacol prezenţa fiind mai numeroasă ca de obicei. De regulă incidentele care mai apar au la origine consumul exagerat de băuturi alcoolice, şi din câte un fleac se pot produce altercaţii. Locurile de agrement de la Pădureni, Reci, zona Covasnei în atenţia patrulelor de jandarmi în continuarea mini-vacanţei pe care majoritatea populaţiei o are până duminică CJJ Covasna acordă o atenţie deosebită păstrării ordinii în locurile de agrement.Mai ales că timpul ţine cu noi, fiind călduros, aşa câ în zonele turistice de Reci, lacul de la Moacşa- Pădureni, staţiunile Bálványos şi Covasna vor fi vizitate mai des de patrule auto ale Jandarmeriei, pentru a asigura un climat corespunzător de ordine. Din câte ni s-au precizat, în dispozitiv există mobilizaţi permanent efective cifrate la 500 de poliţişti şi 100 de jandarmi ce acţionează în mod preventiv. O atenţie deosebită se acordă “Zilelor Sf. Gheorghe” . Exact în această perioadă se sărbătoresc în municipiul reşedinţă de judeţ şi “Zilele Sf. Gheorghe”, eveniment tradiţional pe plan local, care se bucură mereu de o prezenţă masivă în stradă a populaţiei, în mod special a tineretului. Ca atare şi în această direcţie se va acţiona în mod special, forţele de ordine - poliţişti, jandarmi, gardieni publici - fiind la datorie, supraveghind respectarea ordinii în zonă. Dl comisarul-şef Constantin Scurtu, şeful IPJ Covasna şi dl colonel Aurel Şerb, şeful CJJ Covasna ne-au precizat că s-au stabilit măsuri preventive pentru a nu se ivi vreun incident care să tulbure buna desfăşurare a festivităţilor, patrule mixte de poliţişti şi jandarmi fiind la datorie. Participanţilor li se urează zile frumoase şi petrecere plăcută! Rubrică realizată de Horia C. DELIU Înfiinţarea incubatoarelor de afaceri - un obiectiv realizabil în următoarele şase luni înfiinţate deja în mai multe municipii şi oraşe importante din numeroase judeţe ale României, incubatoarele de afaceri reprezintă soluţia prin care întreprinzătorii din toată ţara pot şi trebuie să ţină pasul cu cerinţele de astăzi şi de mâine. Motiv pentru care, încă necreate în Covasna, se doreşte înfiinţarea lor şi în municipiul şi oraşele judeţului nostru. Pentru început, desigur, obiectivul va fi realizat în municipiul reşedinţă. Vicepreşedintele Consiliului judeţean, Vajda Lajos, ne-a declarat: ‘‘Este foarte importantă înfiinţarea incubatoarelor de afaceri. Am trecut de vremurile când întreprinzătorii cumpărau haine de la chinezii din Bucureşti şi le vindeau aici, când Daciile se reparau lângă bloc ori când copiii se bucurau pentru Topi-top şi Jelibon. Este necesar să ţinem pasul cu noile cerinţe, pentru ca în timp de cinci ani să ajungem acolo unde se află astăzi ţările care vor adera la Uniunea Europeană în 2004. Mai mult decât atât, prin înfiinţarea acestor incubatoare se vor creea în judeţ şi 350 de locuri de muncă.” După ce a specificat că primele incubatoare de afaceri pot apărea în Covasna peste şase luni de zile, Vajda Lajos a arătat că realizarea acestui obiectiv ar duce automat la scăderea birocraţiei, întreprinzătorii care se vor adresa acestora având toate documentele solicitate puse la dispoziţie; în plus, ei vor beneficia de consultanţă în diferite domenii. Doru D. FELDIOREAN Marea confruntare se apropie După cum se ştie, ediţia precedentă a Campionatului de atletism pe Ministerul de Interne, întrecere de avengură desfăşurată la Sfântu Gheorghe în organizarea Inspectoratului de Poliţie al judeţului nostru s-a dovedit a fi o reuşită, aşa că şi anul acesta municipiul reşedinţă de judeţ are această onoare, între 6 şi 8 mai a.c. se vor desfăşura pe stadionul municipal finala concursului de atletism pe M.I., plus proba de cros, acţiune la care sunt invitaţi cât mai mulţi spectatori. (H.C.D.) Programul farmaciei de serviciu Farmacia „HYGEA” (Piaţa Mihai Viteazul nr.3) ne informează că la acest sfârşit de săptămână, mâine, sâmbătă, 3 mai 2003 şi duminică, 4 mai 2003 va avea următorul program: 8-20. Pentru relaţii vă puteţi adresa la telefonul 351057. (F.S.) ’ Stomatologia de serviciu Stomatologia DHD-DENTAL, Str.Stadionului nr.16 asigură urgenţele, sâmbătă, şi duminică între orele 10-13. Relaţii la telefon 351069. (F.S.) « Covasna ar putea deveni staţiunea sexului sănătos (Urmare din pagina 1) sistemului circulator producând o vasodilataţie în special periferică, dar şi în vasele sanguine din muşchi şi creier. Prin această vasodilataţie automat creşte volumul de sânge circulator în organism şi din această cauză o folosim la tratarea hipertensiunii arteriale, cardiopatii ischiemice, urmări ale infarcturilor imiocardice, cerebrale, arteriopatii, ş.a. Se poate spune ca mofeta este într-adevăr o Viagra naturală întrucât, realizându-se o vasodilataţie în muşchi, inclusiv în corpii cavernoşi ai penisului, ajută la stimularea potenţei. Bineînţeles la o vârstă la care mai există potenţă. Sunt însă şi excepţii, oameni bătrâni care vin de ani de zile la noi şi au potenţă. De altfel, Viagra a fost folosită iniţial pentru tratarea cardiopatiei ischiemice şi a infarctului miocardic. Ulterior sa constatat că pacienţii care au făcut tratament pentru ameliorarea acestor boli au o potenţă mai mare. Mofeta face acelaşi lucru. Prin vasodilataţie creşte cantitatea de sânge din corpii cavernoşi producând erecţia. Diferenţa este că Viagra este de moment, însă această pastilă este contraindicată celor care au probleme serioase de inimă. Supunând organismul unui efort mai intens este posibil să apară unele complicaţii. Tratamentul mofetic este mai lent. Faci o şedinţă de 10 -18 zile, după o perioadă se reia, însă nu produce efecte adverse. Mulţi dintre pacienţii mei care au venit aici pentru astfel de afecţiuni au spus că se simt mult mai bine, într-adevăr nu sunt mulţi. Tinerii vin mai ales în perioada de vară. Anual, la hotelul nostru avem circa cinci mii de turişti, din care vreo 200 sunt tineri între 25 şi 50 de ani care vin mai ales pentru mofetă. - Cum acţionează tratamentul mofetic asupra aparatului genital? - Timpul unei şedinţe mofetice este stabilit cu stricteţe. în primele zile ale curei, pacienţii stau câte 5 -10 minute pe treptele superioare dispuse în formă de amfiteatru în jurul gropii de unde ies gazele tămăduitoare. Prima senzaţie, ce apare în mai puţin de un minut, este o căldură din ce în ce mai intensă în zona organelor genitale. - Cât costă o astfel de cură cu gaze mofetice? - La noi, un tratament complet în care sunt incluse băi cu apă minerală în jacuzzi, saună, chinetoterapie, fizioterapie, electroterapie, tratamente cu laser, gimnastică medicală și evident mofetă nu costă nici două milioane de lei pentru 18 zile, la care se mai După furtunoasa campanie publicitară din urmă cu trei ani, care ridica Viagra la rangul de pastilă a secolului, apele s-au liniştit aproape de tot. Cel puţin în judeţul Covasna cutiile cu pilulele potenţei se prăfuiesc în rafturi. Kovács Sándor, preşedintele Colegiului Farmaciştilor covăsneni spune că Viagra nu se mai vinde aproape de loc. „Da, avem. Nu pot spune că nu există interes. Oamenii întreabă, însă când aud prețul se răzgândesc. O singură tabletă costă 420 de mii de lei“, a declarat Kovács Sándor, proprietarul farmaciei Adonis din Sfântu Gheorghe. „ Lipsa informaţiei despre efectele curei mofetice face ca investiţiile serioase în turismul din această staţiune să lipsească cu desăvârşire. Un singur localnic s-a gândit să scoată bani din mofetă şi iată că nu duce lipsă de clienţi. Celelalte şase mofete sunt amenajate în bazele de tratament ale hotelurilor ce aparţin în mare parte statului. Resurse ar fi suficiente, însă deocamdată nu are cine să le exploateze, aşa că emanaţiile de gaze miraculoase mai mult deranjează decât produc venituri. Spre exemplu, pr. Maiorul Constantin Sonea, din cadrul Inspectoratului de Protecţie Civilă spune că în staţiunea Covasna adăposturile antiaeriene nu pot fi realizate din cauza emanaţiilor carbogazoase care nu au permis construirea de subsoluri, adaugă cazarea şi masa, un sejur complet ajungând la aproximativ şapte milioane lei. Este Covasna, din punctul de vedere al factorilor terapeutici, unică în lume? La Covasna există o combinaţie ideală de factori terapeutici care nu se regăsesc nicăieri. Dacă infrastructura ar fi pusă la punct, iar tinerii din ţară şi străinătate ar fi informaţi corespunzător, sunt sigur că ar veni foarte mulţi. în urmă cu doi ani am organizat o conferinţă internaţională de carbocrenoterapie ce a reunit specialişti din toată lumea. Aceştia au rămas surprinşi de bogăţiile naturale ale Covasnei. Preşedintele Societăţii de Carbocrenoterapie din Europa a spus că ar fi întradevăr fericit dacă staţiunea Covasna s-ar afla în Franţa. La ei, pacienţii sunt nevoiţi să intre în saci de nylon în care cu o pompă este introdus dioxidul de carbon sau să fie injectaţi. In Covasna, Viagra se prăfuieşte în rafturi !../? “I Iste * rC V' * HB m iME V A *’J I I§i f Sflftl i f 3 Expo Sfântu Gheorghe atrage tot mai multe firme de a ediţie. Sf . Ieri, la Sala Sporturilor din Sfântu Gheorghe, peste 80 de firme din ţară şi străinătate şi-au etalat produsele în speranţa atragerii unor clienţi noi. Ajunsă la cea zecea ,,Expo nu Gheorghe“ este într-un evident progres. Pe lângă firmele româneşti care expun de la instalaţii termice până la sare de baie, cămăşi sau şosete, au venit şi foarte multe firme din Ungaria şi Slovacia interesate să-şi promoveze produsele în această zonă. Unul dintre cele mai atractive standuri a fost cel al firmei Skoda, unde a fost expusă toată gama de autoturisme. La deschiderea oficială, pe lângă oficialităţile locale, a participat şi Flalazs Janos, ataşatul comercial al Ambasadei Ungare la Bucureşti, care şi-a exprimat regretul că în urma acestor expoziţii se lasă tăcerea, iar organizatorii nu poţi evalua în mod concret rezultatele acestor manifestări, îndemnând participanţii să comunice succesele sau criticele, în vederea îndreptării greşelilor de la precedentele ediţii. Expoziţia de la Sfântu Gheorghe, organizată de firmele Macline din Szeged (Ungaria) și Mediorg din municipiu, va fi deschisă publicului până la sfârșitul săptămânii. (R.C.) ~riiite ?! "