Cuvântul Nou, iulie 2008 (Anul 19, nr. 5184-5206)

2008-07-14 / nr. 5193

Pagina 6 Anul XIX Nr. 5193 Liga I La Steaua, viitorul sună bine Dându-şi seama că străinii veniţi în Ghencea pe foarte mulţi bani nu sunt mai breji decât ai noştri, Becali s-a gândit să clădească viitorul Stelei cu resurse autohtone. El preconizează să aducă în Ghencea cei mai buni componenţi ai loturilor naţionale de juniori, care se vor pregăti sub îndrumarea unor antrenori pricepuţi, iar studiile le continuă la Liceul „Mircea Eliade” din Capitală. Cât de curând va lua fiinţă Academia de Fotbal Steaua, care urmează să înglobeze cam 70 la sută din jucătorii de la loturile naţionale Under 15, Under 16, Under 17, Under 18, Under 19 şi Under 21. Clădirea, care are 42 de camere şi o sală de studiu, se află în stadiu de finalizare. Tinerii vor fi cazaţi în regim de cămin, cei din afara Bucureştiului urmând să primească bani, masă, asistenţă medicală şi să se antreneze în cadrul Complexului Sportiv din Ghencea. Condiţiile puse la dispoziţie se ridică la standarde europene, de asigurarea lor ocupându-se Massimo Pedrazzini, care a fost nu demult la Milano, într-un schimb de experienţă. De altfel, noul centru sportiv va fi organizat după modelul AC Milan, şefii clubului bucureştean inspirându-se însă şi de la Inter Milano, de la FC Liverpool... Deocamdată, Steaua îi are înregimentaţi pe Florentin Matei, Vlad Cioceanu (Under 15), Robert Văduva, Ionuţ Năstăsie, Cristian Alexandru, David Andrei, Cristian Pazon, Alin Toşcă (Under 16), Marius Albu, Alexandru Lazăr, Florin Bejan (Under 17), Mihai Onicaş, Vlad Rusu, Bogdan Mustaţă (Under 18), Alexandru Iacob, Răzvan Ochiroşu (Under 19), Cătălin Tătăruşanu, Cezar Lungu, Ducu Ninu, Eric Bicfalvi şi Valentin Simion (Under 21). Lor li se vor alătura alte câteva zeci de tinere talente, pentru că, trebuie spus, multipla campioană a ţării întreţine relaţii de colaborare cu majoritatea cluburilor private de fotbal de la noi, de la care vor fi selecţionaţi cei mai buni jucători de 13, 14 şi 15 ani. Proiectul Academiei de Fotbal Steaua a costat 1, 5 milioane de euro. Cheltuielile cu pregătirea tinerilor jucători vor fi şi ele destul de mari, însă, dacă se va munci cu cap şi tragere de inimă, banii se vor întoarce însutit, ca să nu mai vorbim de faptul că gruparea din Ghencea nu va mai fi la mâna unor vedete răsuflate de peste hotare. S.NICOLAE Vom vedea mai puţine meciuri la TV In sezonul trecut, meciurile de pe prima scenă a fotbalului românesc au fost difuzate pe micul ecran de Kanal D, Antena 1, Naţional TV, TVR 1 şi Telesport, care, urmărind nu atât interesul publicului spectator, cât pe cel propriu (umplerea unor goluri din program, satisfacerea pretenţiilor formulate de firmele de publicitate etc), au făcut varză etapele de campionat. Din fericire, Telesport a ieşit din competiţie, drepturile de televizare a partidelor din Liga I fiind preluate de RCS-RDS. Ceea ce se ştie la ora de faţă e că la fiecare final de săptămână vor vedea şapte meciuri, unul pe Antena 1, care are prima opţiune, celelalte şase (unele în paralel), pe GSP TV. Iată însă programul transmisiilor din primele două etape ale ediţiei 2008-2009 a campionatului Ligii I: Etapa I Sâmbătă, 26 iulie: Universitatea Craiova-Politehnica Iaşi (ora 18, GSP TV1); FC Braşov-Unirea Urziceni (ora 18, GSP TV2); Gaz Metan Mediaş-Oţelul Galaţi (ora 18, netelevizat); Gloria Buzău- Farul Constanţa (ora 18, netelevizat); FC Argeş Piteşti-FC Timişoara (ora 19,30, GSP TV3); Rapid-Gloria Bistriţa (ora 21,15, Antena 1). Duminică, 27 iulie: CS Otopeni-CFR Cluj (ora 20, GSP TV2); Pandurii Târgu Jiu-Dinamo (ora 21,15, GSP TV1) Partida FC Vaslui-Steaua a fost amânată. Etapa a ll-a Sâmbătă, 2 august: Gloria Bistriţa-Universitatea Craiova (ora 18, GSP TV1); Oţelul Galaţi-CS Otopeni (ora 18, netelevizat); Politehnica Iaşi-FC Vaslui (ora 19,30, GSP TV2); FC Timişoara-Pandurii Târgu Jiu (ora 21, 45, GSPTV1). Duminică, 3 august: Unirea Urziceni-FC Argeş Piteşti (ora 19,30, GSP TV1); Dinamo-Gaz Metan Mediaş (ora 20, 30, GSP TV2); Farul Constanţa-Rapid (ora 21, GSP TV3); CFR Cluj-Gloria Buzău (ora 21, 45, GSPTV4). Ora partidei Steaua-FC Braşov, care va fi televizată, probabil, de Antena 1, nu a fost încă stabilită. Cu Antena 1 lucrurile sunt clare, pentru că e un post care se prinde în toată ţara. Din păcate, GSP TV, care a primit licenţă de la Consiliul Naţional al Audiovizualului, nu a fost preluat decât de RCS-RDS şi platforma digitală Digi TV. Celelalte societăţi de cablu şi platforme digitale poartă însă discuţii cu deţinătorii drepturilor TV, aşa că există speranţe ca, până la urmă, fotbalul să pătrundă în casele tuturor. Ideea e că vom vedea mai puţine meciuri decât în sezonul trecut, întrucât unele nu vor fi televizate, iar cele care se dispută la aceeaşi oră vor fi transmise în paralel de către cele patru ramificaţii ale GSP TV. S. REMUS-ADRIAN Jocurile Olimpice Los Angeles, 1984 Din păcate, ediţia a XXIII-a a Jocurilor Olimpice de vară a fost şi ea boicotată (asemenea celor de la Montreal şi Moscova), de data aceasta de către ţările socialiste. Trebuie însă spus că, spre cinstea lor, România şi China nu s-au supus ordinelor venite de la Moscova, dovedind că, pentru ele, sportul se situează deasupra politicii. Olimpiada de la Los Angeles s-a desfăşurat în perioada 27 iulie-12 august 1984 şi a reunit 7 087 concurenţi din 140 de ţări, care au luat startul în 221 de probe din 21 de sporturi: atletism, baschet, box, canotaj, călărie, ciclism, fotbal, gimnastică, haltere, handbal, hochei pe iarbă, judo, kaiac-canoe, lupte, nataţie, pentatlon modern, scrimă, tir, tir cu arcul, volei şi yachting. Sebastian Coe a devenit primul atlet care a cucerit două titluri olimpice la 1 500 m, înainte de Jocurile de la Los Angeles, medicii au descoperit că britanicul suferă de toxoplasmisis, o infecţie extrem de rară, care, de obicei, duce la deces. După două luni de tratament, Coe şi-a reluat însă antrenamentele (asta se întâmpla în decembrie 1983), pentru ca apoi să câştige un nou titlu olimpic (primul îl cucerise la Moscova). + Cvadruplul campion olimpic Carl Lewis s-a dus la funeraliile tatălui său (mai 1987) cu medalia de la 100 m, pe care i-a pus-o în mână, spunând: „Doresc să o iei cu tine, pentru că a fost proba ta preferată”. + Pentru victoria pe care a obţinut-o la 5 000 m, marocanul Said Aouila a primit din partea regelui Hassan o vilă la Casablanca, iar expresul Rabat-Casablanca a fost botezat cu numele său. După succesul repurtat în proba de 800 m, gândurile brazilianului Joaquim Cruz au zburat la tatăl său, care muncea din zori până seara ca să-şi întreţină soţia şi cei cinci copii, dar şi ca să facă rost de bani pentru a cumpăra unicului său fiu pantofi pentru atletism. îngrăşându-se după naştere, americanca Valerie Brisco-Hooks a decis în 1982 să se retragă din atletism. Ea a revenit însă la insistenţele familiei şi ale antrenorului, devenind prima sportivă care s-a impus la 200 şi 400 m cu recorduri olimpice. La Los Angeles a fost stabilită prima campioană olimpică la maraton, în persoana Joanei Benoit (21, 24,52). Cea dintâi sportivă care a alergat oficial în această probă a fost Violet Piercy, recordul stabilit de ea în 3 octombrie 1926 (3h, 40:22) rezistând până în 16 decembrie 1963, când a fost doborât de Merry Lepper (3h, 37:07). + în 1972, Urlicke Meyfarth era cea mai tânără campioană olimpică la săritura în înălţime. Ea a repetat performanţa la Los Angeles, în calitate de cea mai vârstnică săritoare medaliată cu aur. Campionul de la decatlon, britanicul Daley Thompson, a îmbrăcat după victorie un tricou pe a cărui faţă era scris „Mulţumesc America pentru aceste jocuri şi pentru căldură”, iar pe spate „Dar nu și pentru transmisiile TV”. Evander Holifield l-a făcut KO cu câteva secunde înainte de finalul rândului 2 pe neozeelandezul Kevin Barry. Arbitrul iugoslav Novicic l-a descalificat însă pe american pentru că a lovit după comanda „stop”, întrucât Barry nu mai avea voie să boxeze din cauză că fusese făcut KO decât după...28 de zile, titlul olimpic a revenit iugoslavului Anton Iosipovic, declarat învingător prin neprezentarea în finală a adversarului său. + Judoka Mohamed Ali Rashwan (Egipt), medaliat cu argint în SUA, a primit în 26 septembrie 1985 „Trofeul Fair___ Play” pentru spiritul de sportivitate din finală, în care nu l-a atacat pe japonezul Asuhiro Yamashita, întrucât acesta avea mâna dreaptă accidentată. Clasamentul pe medalii 1 Statele Unite - 174 83 61 30 2 România 53 20 16 17 3 RFG 59 17 19 23 4 China 32 15 8 9 5 Italia 32 14 6 12 6 Canada 44 10 18 16 Multiplii medaliaţi: Ecaterina Szabó (România, gimnastică: patru medalii de aur, una de argint), Carl Lewis (SUA, atletism: patru medalii de aur), Ian Fergusson (Noua Zeelandă, canoe: trei medalii de aur), Marty T. Meaghan (SUA, nataţie: trei medalii de aur), Valerie Brisco- Hooks (SUA, atletism: trei medalii de aur). România a cucerit în America 53 de medalii. Dar, despre ce au făcut ai noştri la cea de-a XXIII-a ediţie a Jocurilor, în episodul următor: Nicolae STOIAN Cupele europene Noul sezon bate la uşă în această săptămână începe o nouă ediţie a cupelor europene, la start fiind chemate echipele fără un palmares internaţional deosebit sau care în ultimii ani au lipsit de pe tablourile competiţiilor continentale intercluburi. Liga Campionilor programează marţi şi miercuri meciurile din manşa I a turului 3 preliminar, care se vor desfăşura după următorul program: Linfield FC/Irl. de Nord-Dinamo Zagreb/Croaţia Valletta FC/Malta-Artmedia Podrzalka/Slovacia Dinamo Tbilisi/Georgia-NSI Runakiv/Ile Feroe Santa Coloma/Andorra-FBK Kaunas/Lituania SS Murata/San Marino-IFK Göteborg/Suedia Llanelli AFC/Țara Galilor-FK Ventspils/Letonia , Anorthosis Famagusta/Cipru-Pyunik Erevan/Armenia Inter Baku/Azerbaidjan-FK Rabotnicki/Macedonia Tampere/Finlanda-Buducnost Podgorica/Muntenegru F 91 Dudelange/Luxemburg-NK Domzale/Slovenia Dinamo Tirana/Albania-FC Modrica/Bosnia FK Aktobe/Kazahstan-Sheriff Tiraspol/Moldova Drogheda United/Irlanda-Levadia Tallinn/Estonia BATE Borisov/Belarus-Valur Reykjavik/Islanda Noi nu avem emoţii în această fază, întrucât Steaua evoluează în turul 3 preliminar (12/13 şi 26/27 august), iar CFR Cluj a fost admisă direct în grupe. Joi vin la rând echipele din Cupa UEFA, meciurile primei manşe a turului I preliminar urmând să se dispute astfel: TVMKTallinn/Letonia-Nordsjaelland/Danemarca EB Streymur/lle Feroe-Manchester City/Anglia JFK Olimps/Letonia-St. Patrick’s/Irlanda Durgarden IFFF/Suedia-FloraTallinn/Letonia FK Sudova/Lituania-The New Saints/T. Galilor Cliftonville/Kl. de Nord-FC Copenhaga/Danemarca Cork City/Irlanda-Haka Valkeakovski/Finlanda FC Midtjylland/Danemarca-Bangor City/T. Galilor Cemo More/Bulgaria-UE Sant Julia/Andorra FC Vaduz/Liechtenstein-NK Zrinjski/Bosnia Siroki Brijeg/Bosnia-Partizani Tirana/Albania Hapoel Shmona/Israel-FK Mogren/Muntenegru FC Koper/Slovenia-Vllaznia Tirana/Albania Zeta Golubovic/Muntenegru-NK Ljubljana/Slovenia Hapoel Tel Aviv/Israel-Juvenes Dogana/San Marino Hajduk Split/Croaţia-Birkirkara FC/Malta Omonia Nicosia/Cipru-FK Milano/Macedonia Marsaxlokk/Malta-NK Slaven Koprivnica/Croaţia FC Salzburg/Austria-FC Banants/Armenia Győr ETO/Ungaria-FC Zestaponi/Georgia Ararat Erevan/Armenia-AC Bellinzona/Elveţia Dacia Chişinău/Moldova-FK Borac/Serbia Tobol Kostanay/Kazahstan-Austria Viena/Austria Hertha Berlin/Germania-Nistru Otaci/Moldova Khazar Lenkovan/Azerbaidjan-Lech Poznan/Polonia Legia Varşovia/Polonia-FC Gomel/Belarus Spartak Trnava/Slovacia-WIT Georgia/Georgia MTZ-RIPO Minsk/Belarus-MSK Zilina/Slovacia Sahtior Karagadin/Kazahstan-Debrecen/Ungaria FK Vojvodina/Serbia-Olimpik Baku/Azerbaidjan FH Hafharfjordur/Islanda-CS Grevenmacher/Lux. FK Vetra/Lituania-Viking FC/Norvegia Racing Union/Luxemburg-Kalmar FC/Suedia Honka Espoo/Finlanda-IA Akranes/Islanda Glentroan /Irl. de Nord-Metalurgs Liepajas/Letonia Bröndby BK/Danemarca-B 36 Torshavn/Ile Feroe Rapid Bucureşti, Dinamo Bucureşti, Unirea Urziceni şi FC Timişoara, care ne reprezintă în cea de-a doua competiţie continentală intercluburi, au fost admise direct în turul I.N.VÂLCEANU Sport